Web Analytics Made Easy - Statcounter

گچساران - ایرنا -تکمیل 2 طرح بزرگ اقتصادی در گچساران با سرمایه گذاری 34 هزار میلیارد ریالی ،زمینه را برای افزایش تولید ملی و ایجاد فرصت های شغلی بیشتر فراهم می کند.

به گزارش ایرنا، با بهره برداری از این طرحها تا پایان سال آینده ،علاوه بر توسعه اقتصادی و کاهش بیکاری در شهرستان گچساران ، کمک شایانی به خوداتکایی ملی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس برنامه ریزی قرار است طرح های مجتمع پتروشیمی و سد چم شیر گچساران در سال 1397 بهره برداری شوند.

** جوانان گچسارانی چشم انتظار افتتاح پتروشیمی و سد چم شیر
یک دانش آموخته کارشناسی ارشد شیمی جویای کار در گچساران گفت: افتتاح طرح بزرگ پتروشیمی این شهرستان رویای دیرینه جوانان گچسارانی است.
اسماعیل مرادی با اشاره به اهمیت فعالیت پتروشیمی برای تبدیل نفت به صنایع پایین دستی، افزود: راه اندازی چنین کارخانه هایی نیاز کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت معیشتی مردم است.
وی با یادآوری تولید روزانه بیش از 600 هزار بشکه نفت در گچساران تصریح کرد: بهره وری از نفت برای ایجاد اشتغال درخواست جوانان این شهرستان از مسئولان است.
یک جوان جویای کار گچسارانی با اشاره به اهمیت افتتاح سد چم شیر برای ایجاد فرصت های شغلی در حوزه های کشاورزی و گردشگری خواستار تلاش مسئولان برای تکمیل این طرح شد.
محمد احمدی افزود: پیشگیری از خسارت های ناشی از سیلاب ها و تبدیل سد چم شیر به یک نقطه گردشگری از مزایای این طرح است.

** بهره برداری از سد چم شیر سرآغاز تحول در اقتصاد استان های جنوبی
با بهره برداری از سد چم شیر گچساران ، 110 هزار زمین کشاورزی در استان های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر زیر کشت آبی می رود و 282 مگاوات برق‌ آبی وارد مدار انرژی کشور می شود.
ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغالزایی و ایجاد زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از دیگر مزایای اجرای این سد است.
عملیات ساخت سد چم شیر از سال 1391 آغاز شد.این سد بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (RCC) در ایران است.
مطالعه احداث این سد از سال 73 از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.
نیروگاه و سد چم شیر در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره در دست ساخت است.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: سد چم شیر اولین سد کشور است که 90ماه کار اجرایی با بیش از 22میلیون و 500 هزار ساعت کار و فعالیت بدون تلفات جانی انسانی در آن صورت گرفته است.
اجرای 13 هزار و 500 ساعت آموزش ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی برای نیروهای اجرایی این سد ، عامل مهم این موفقیت است.
محمد رضا فاضل افزود: انجام هفت کیلومتر تونل زیرزمینی،اجرای یک میلیون و 100 هزار متر مکعب بتن بدنه، انجام 240 هزار متر طول غملیات حفاری تزریقات،30 کیلومتر جاده دسترسی، هفت میلیون متر مکعب حفاری رو باز از مهمترین کارهای انجام شده در این طرح است.
وی میزان پیشرفت فیزیکی این سد را 73 درصد ذکر کرد.
وی ابراز داشت: طرح سد چم شیر در صورت تأمین اعتبار به موقع در سال 97 به مرحله آبگیری خواهد رسید.
فاضل بیان کرد: هم اکنون کارهای اجرایی در بخش‌های بتن بدنه سد، حفاری تزریقات، تجهیزات نصب نیروگاهی و سازه‌های اصلی یعنی بخش‌های مهم پروژه در حال اجراست.
فاضل بیان کرد: 9 هزار میلیارد ریال اعتبار برای احداث سد چم شیر در این شهرستان تاکنون هزینه شده است.
فاضل اعتبار موردنیاز برای تکمیل این طرح را پنج هزار میلیارد ریال ذکر کرد.
وی بیان کرد: بودجه‌ای که تاکنون هزینه شده از محل فاینانس خارجی بوده که رو به پایان است.
فاضل بر لزوم اختصاص ردیف اعتبار از محل منابع بودجه عمومی داخلی برای تکمیل این طرح مهم تأکید کرد.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: در شرایط کنونی عوامل اجرایی و پیمانکاران به دلیل کمبود اعتبار فشار زیادی را متحمل می‌شوند به‌طوری که بخش زیادی از کارگاه سد به‌صورت تک شیفت فعالیت می کند.
فاضل تصریح کرد: هم‌اکنون 850 نیروی متخصص، ماهر و نیمه ماهر در این سد فعالیت دارند در حالی که در سال گذشته یک هزار و 600 نیرو در طرح ساخت سد چم شیر مشغول بکار بود.
وی با بیان اینکه بخشی از دلایل کاهش نیروها در ساخت سد چم شیر تمام شدن احداث برخی قسمت‌ها بوده ،اظهار داشت: تعطیل کردن نوبت شب به دلیل کمبود اعتبار از دیگر دلایل کاهش نیروها در این طرح بود.

** شتاب مطلوب در اجرای پتروشیمی
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: 11 هزار میلیارد ریال برای ساخت مجتمع پتروشیمی گچساران هزینه شده است.
غلامرضا تاجگردون افزود: 11 هزار میلیارد ریال اعتبار نیز برای تکمیل این طرح بزرگ اقتصادی نیاز است.
وی ابراز داشت: پتروشیمی گچساران از معدود پتروشیمی های کشور است که اعتبار اسنادی (ال.سی) آن گشایش یافته و تاکنون 110 میلیون دلار برداشت شده است که این امر گامی بلند برای تحقق تولید و اشتغال در این طرح اشتغالزاست .
تاجگردون تصریح کرد: روند عملیات احداث کارخانه پتروشیمی گچساران مطلوب است و براساس برنامه زمان بندی تا پایان سال 97 این طرح بهره برداری می شود.
عملیات ساخت کارخانه پتروشیمی گچساران بیشتر از 10 سال پیش آغاز شد.
کارخانه پتروشیمی گچساران در زمینی به مساحت 157 هکتار در دست ساخت است.
با بهره برداری از این طرح صنعتی بیش از 2 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می شود.
این طرح صنعتی سالانه یک میلیون تن اتیلن تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی خواهد کرد.
وی تامین خوراک پتروشیمی گچساران را گاز اتان ذکر کرد و افزود: مشکلات تامین خوراک و زیرساخت های گاز و آب این طرح صنعتی و اشتغالزا از سوی متولیان امر برطرف می شود.
وی اظهار کرد: برای توسعه اشتغال بیش از چهار طرح صنایع پایین دستی پتروشیمی در گچساران اجرا خواهد شد.
تاجگردون گفت: عملیات طرح تولید اسید فورمیک و اسید استیک در زمان سفر هیات دولتدر سال گذشته به استان کهگیلویه و بویراحمد در این شهرستان آغاز شد.
تاجگردون با بیان اینکه 60 میلیون متر مکعب آب از سد چم شیر در دولت تدبیر و امید برای توسعه صنعت کهگیلویه و بویراحمد ابلاغ شده است، گفت: این درحالی است تا پایان دولت دهم یک قطره از آب سد چم شیر به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص نیافته بود.
وی بیان کرد:این میزان تخصیص زمینه توسعه صنایع تبدیلی و اشتغالزایی در این استان را فراهم می‌کند.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
شهرستان نفت خیز گچساران با تولید روزانه افزون بر 600هزار بشکه نفت خام صادراتی از مهمترین مناطق تولید نفت کشور است و نقش مهمی در اقتصاد ملی ایفا می کند.
گزارشگر: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: مسعود علیزاده
8143/1662

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۳۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید نفت ایران در سال جاری

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، جواد اوجی، وزیر نفت، در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، اظهار داشت: امروز کار بسیار بزرگی اغاز شده، بحث سرمایه‌گذاری شرکت‌های پتروشیمی و هلدینگ‌ها در توسعه بخش بالادست گاز می‌تواند ثمرات بسیار خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اوجی: در رشد تولید نفت و گاز رکورد خواهیم زد

وی افزود: در جلسات برگزار شده و بررسی‌های صورت گرفته، شرکت‌های پتروشیمی نشان داده‌اند که می‌توانند به‌خوبی پروژه‌های بزرگ نفت و گاز در بخش بالادستی را با کمک شرکت‌های E&P مدیریت کنند.

وزیر نفت با بیان اینکه "امسال تولید نفت ایران جهش خواهد کرد و در تولید گاز هم با افزایش مواجه خواهیم بود"، گفت: ۶ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی اضافه می‌شود و ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایش نفت کشور افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: هم بر اساس آمار بانک مرکزی و هم بر اساس آمار مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی نفت و گاز بیسار خوب بوده و در برخی سه‌ماهه‌ها رشد بالای ۲۵درصدی داشته‌ایم.

اوجی خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی دولت نزدیک به ۶درصد بوده که نیمی از آن به‌خاطر رشد اقتصادی بخش نفت و گاز بوده است.

وزیر نفت از امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده متانول برای تولید بنزین در هفته اخیر خبر داد و گفت: حدود یک‌هفته پیش، تفاهم‌نامه‌ای به‌امضا رسید تا شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده متانول، به‌کمک رفع ناترازی بنزین بیایند و تولید بنزین کنند که این‌کار ظرف یک تا یک‌ونیم سال آینده به‌نتیجه خواهد رسید.

وی افزود: در واقع اکنون شرکت‌های پتروشیمی هم در زمینه تولید بنزین ورود کرده اند، هم در سرمایه‌گذاری بخش بالادستی، هم در جمع‌آوری گازهای همراه و هم در توسعه زنجیره ارزش ورود موفقی داشته‌اند که این چهار اقدام می‌تواند به تحول در توسعه صنعت پتروشیمی کشور و رونق اقتصادی منجر شود.

اوجی به برنامه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل در غرب کارون اشاره کرد و گفت: ضمن بهره‌برداری از پروژه‌های NGL۳۲۰۰ و NGL۳۱۰۰ و طرح بیدبلند خلیج فارس، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس آقای علی‌عسگری قول داده‌اند که در نیمه امسال جمع‌اوری گازهای شرق کارون محقق شود و با NGL۳۱۰۰ بخش دیگری از نیازهای پتروشیمی ماهشهر تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: امسال ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار با هدف جهش تولید به بهره‌برداری خواهد رسید، همچنین ۵۰ پروژه جدید نیز به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در سال جاری آغاز می‌شود.

وزیر نفت در زمینه تأمین خوراک پتروشیمی‌ها گفت: سال گذشته ۸ درصد معادل روزانه ۵ میلیون مترمکعب گاز بیشتری به واحدهای پتروشیمی نسبت به سال قبل از آن داده شد که این مسئله منجر به جهش تولید و رسیدن تولید صنعت پتروشیمی به ۷۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ بود.

وی افزود: قول می‌دهم امسال هم از نظر حجم و هم از نظر ارزش تولید، تولید بیشتری در صنعت پتروشیمی کشور رقم بخورد.

اوجی به صنایع و نیروگاه‌هایی که راندمان پایینی در مصرف گاز دارند هشدار داد و گفت: به مصارف نامتعارف و غیربهینه در صنایع و نیروگاه‌ها هشدار می‌دهم که اگر امسال به فکر افزایش بهره‌وری و افزایش راندمان نباشند، با جرایمی مواجه می‌شوند و سهمیه سوخت آنها بازبینی خواهد شد، چرا که نمی‌توانیم یک یا یک‌ونیم ماه در فصول سرد، گاز پتروشیمی‌ها را محدود کنیم اما در همان زمان، صنایع و نیروگاه‌ها به صورت غیربهینه و با راندمان پایین مصرف گاز داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228997 برچسب‌ها نفت

دیگر خبرها

  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسط پتروشیمی‌ها
  • بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز
  • جهش تولید نفت ایران در سال جاری
  • پتروشیمی‌ها پول خوراک را به‌موقع پرداخت کنند
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد
  • سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی چینی‌ها در بخش کشاورزی مازندران
  • مشعل های شرق کارون جمع آوری می شوند
  • رسیدگی قضائی به اخلال ۶۰۰۰ میلیارد ریالی در نظام اقتصادی