Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@21:27:08 GMT

فراخوان جشنواره نمایش قرآنی آیات منتشر شد

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۸۲۲۲۲

فراخوان جشنواره نمایش قرآنی آیات منتشر شد

شیراز- فراخوان جشنواره نمایش قرآنی آیات با ترسیم ۸ هدف هنرمندان را به اندیشه، تخیل، خلق آثار هنری ریشه در روح آدمی فراخواند.

به گزارش خبرنگار مهر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و .... جشنواره قرآنی هنرهای نمایشی آیات را برگزار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، در اهداف این جشنواره ترویج و گسترش قرآن و عترت (ع)در حوزه هنرهای نمایشی، شناسایی ظرفیت‌های نمایشی در حوزه قران و عترت، تشویق  در جهت خلق و ارائه آثاری با مضامین قرآنی و اهل‌بیت«ع»، ایجاد زمینه و بستری برای اجراهای نمایشی در حوزه قرآن، حمایت از هنرمندان و پدیدآورندگان نمایش‌های قرآنی، ایجاد شرایط و فضای مناسب به‌منظور تولید و ارائه نمایش‌های دینی، بازخوانی هویت دینی و قرآنی در بهره‌گیری از هنر نمایش و استفاده صحیح از عناصر دراماتیک و نمایشی و دوری از شعادزدگی و نگاه کلیشه ای به تعالیم قرآنی و سیره اهل بیت(ع)گنجانده شده است.

این در حالیست که موضوعات جشنواره یادشده، اندیشه و سیره ائمه معصومین(ع) و زندگانی ایشان، جایگاه نماز در اندیشه ایمه معصومین(ع)، استفاده از قصص و آیات و روایات قرآنی در آثار نمایشی با نگاهی نو و خلاقانه با تأکید بر سبک زندگی، توجه به قصص قرآنی وعترتی، توضیح و تفسیر آیات و روایات و سیره اهل‌بیت(ع)، در گستره اجتماعی، شهدای مدافع حرم – به اجرا در آوردن چهره منفور افراطی گری و خشونت، زندگی وسیره شخصیت های قرآنی و حجاب و عفاف ، امر به معرف و نهی از منکر ،  راستگویی و مثبت اندیشی، صلح و دوستی و مهربانی می باشد؛ جشنواره نمایش قرآنی آیات دارای موضوع ویژه ای با عنوان سوره واقعه است.

از سوی برگزارکنندگان بخش‌های جشنواره هم اعلام شده که در تئاتر صحنه‌ای عنوان شده، بخش تئاتر صحنه‌ای برای نمایش‌های موضوعی و به شکل رقابتی برگزار می‌شود؛ در این بخش حداکثر ۶ اثر در بخش صحنه‌ای انتخاب و اجرا خواهد شد و تعیین زمان و مکان اجرا بر عهده ستاد برگزاری خواهد بود. این در حالیست که به آثار برگزیده این بخش در مرحله نهایی حداکثر تا سقف ۱۰ میلیون ریال(به تشخیص هیئت داوری) کمک‌هزینه پرداخت خواهد شد.

همچنین بخش تئاتر خیابانی این جشنواره شامل نمایش‌های میدانی(تئاتر خیابانی، تئاتر محیطی) خواهد بود؛ در این بخش حداکثر ۸ نمایش(به انتخاب هیئت گزینش) به مرحله نهایی راه پیدا خواهد کرد.

در بخش تئاتر خیابانی به آثار برگزیده مرحله نهایی حداکثر تا سقف ۱۰ میلیون ریال(به تشخیص هیئت‌داوران)کمک‌هزینه پرداخت خواهد شد؛ بخش تئاتر خیابانی به‌صورت رقابتی برگزار خواهد شد.

در بخش تئاتر عروسکی(صحنه ای) جشنواره نمایش قرآنی آیات، ستاد برگزاری جشنواره پذیرای طرح و ایده های اجرایی بر اساس شیوه های گوناگون نمایش عروسکی خواهد بود از این رو، متقاضیان ضروری است نمایشنامه یا طرح نمایشی، ایده اجرایی، طرح عروسکها و اسکیس صحنه مد نظر خود را به همراه سوابق هنری مرتبط با نمایش عروسکی(گروه وکارگردان)جهت ارزیابی به دبیرخانه جشنواره ارائه نمایند. از میان آثار متقاضی، تا سقف ۶ اثر نمایشی بر اساس نظر هیات انتخاب، به جشنواره راه پیدا خواهند کرد. این در حالیست که تا سقف یک میلیون تومان به گروه های منتخب این بخش کمک هزینه تولید اثر پرداخت می شود.

دبیرخانه جشنواره نمایش قرآنی آیات شرایط و مقررات عمومی جشنواره را هم گوشزد و اعلام کرده که در بخشی از آن اشاره می کند:  نوآوری و خلاقیت در نوع نگاه به مضامین قرآنی و تلاش برای معاصر سازی مفاهیم و شکل اجرا در اولویت هیئت انتخاب و داوری خواهد بود، هر هنرمند میتواند با ارائه حداکثر دو اثر متقاضی حضور در جشنواره باشد. بدیهی است ، تنها یک نمایش از هر کارگردان امکان حضور در مرحله نهایی(تمام بخشها)را خواهد داشت، مجوز کتبی نویسنده یا ناشر برای اجراهای نمایشی ضروری است، هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص اجرای نمایش‌ها بر عهده ستاد برگزاری جشنواره خواهد بود، تجهیزات و امکانات موردنیاز نمایش‌ها بر عهده گروه‌ها است.بدیهی است شورای برگزاری جشنواره در حدود داشته های خود نسبت به همکاری با گروه ها در زمینه تهیه و تامین موارد مورد نیاز اقدام خواهد کرد، به برگزیدگان بخش‌های نمایش صحنه‌ای، نمایش خیابانی، نمایش عروسکی ،دیپلم و لوح و  جوایز نقدی اهدا خواهد شد، برای گروه هایی که آثارشان به بخش مسابقه راه می یابد، گواهی شرکت صادر خواهد شد و به تشخیص شورای داوری آثار برگزیده جشنواره جهت اجرای عموم در سالن‌های وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس معرفی می‌شود.

آخرین مهلت ارسال اثر به جشنواره نمایش قرآنی آیات ۱۰ دی ماه امسال می باشد که اعلام نظر به ۲۰ دی ماه موکول شده و زمان برگزاری این رویداد قرآنی و هنری بهمن ماه ۱۳۹۶ است.

به گزارش خبرنگار مهر، دبیرخانه جشنواره نمایش قرآنی آیات در شیراز، کوی زهرا، تقاطع ایثار، ساختمان شماره ۲ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، دفتر قرآن و عترت قرار دارد و علاقه مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه به نشانی  www.ayaatefars.com مراجعه کنند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۲۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»

هشدار یک مدیر هنری درباره وضعیت خطرناک تماشاخانه سنگلج و آغاز اجرای نمایش «جاودی شهرزاد» در این سالن، از تازه‌ترین خبرهای این تماشاخانه قدیمی است.

اسرافیل فرج اللهی، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و دیدن نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی تماشاخانه سنگلج، در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران»، اسرافیل فرج اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور با ابراز نگرانی از وضعیت تماشاخانه سنگلج و تخریب ساختمان مجاور گفت: امروز که من در سنگلج حضور پیدا کردم، متوجه شدم داخل سالن با وجود اجراهای باکیفیت و استقبال تماشاگران حال خوبی دارد ولی متأسفانه بیرون ساختمان حال خوبی ندارد. تماشاخانه سنگلج یکی از قدیمی‌ترین سالن‌های تئاتر کشور است که از سال‌های دور آثار فاخر و اترزشمندی در آن اجرا شده است. این ساختمان که قدیمی‌ترین سالن دایر تئاتر است، هرلحظه ممکن است با تخریب غیراصولی ساختمان مجاور دچار آسیب غیرقابل جبران شود.

او ادامه داد: این مشکل چند وقتی است که گریبان این تماشاخانه کهن را گرفته است و رفع آن مطالبه جدی همه هنرمندان است. ما از وزارت میراث فرهنگی می‌خواهیم به این موضوع، ورود کند، از شهرداری توقع داریم حمایت کند تا این تماشاخانه که مهد نمایش ایرانی است، محافظت و ایمن‌سازی شده و سالم به دست نسل بعدی برسد.

فرج ‌اللهی در ادامه با ابراز خوشحالی از این که در سال جدید، هم‌زمان چند اثر از هنرمندان شهرستانی‌ در تهران روی صحنه رفته است، گفت: شعار انجمن هنرهای نمایشی همواره این بوده که تئاتر فقط تئاتر تهران نیست به همین منظور، امسال هم حوزه حمایتی اجرای نمایش را با همین دیدگاه شروع کردیم و حتی یکی از دلایل راه‌اندازی سامانه گیشه تئاتر هم حمایت از تئاتر استان‌ها بود. با راه اندازی این سایت، همه هنرمندان سراسر کشور می‌توانند روی این سامانه بلیت فروشی داشته باشند.

«جادوی شهرزاد» به سنگلج رسید

نمایش آیینی سنتی «جادوی شهرزاد» به کارگردانی احمد دهقان از یکشنبه ۹ اردیبهشت اجرای خود را در تماشاخانه سنگلج آغاز می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی تماشاخانه سنگلج، «جادوی شهرزاد» نوشته شهناز روستایی یکی از قصه‌های هزار و یک شب است که به شیوه نمایش های ایرانی اجرا می شود.

بر اساس اعلام این تماشاخانه مراسم شب چراغ این نمایش با حضور ناصر ممدوح در ساعت  ۱۷ و سی دقیقه فردا، یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

در این اثر نمایشی رعنا زرگرزاده ، آرتمیس دشتی ، نازنین دیدهور ،زهرا عسگری ، رضا حکمی ، عباس سلطانی ، شاهو فلاحی ، علی مختاری ، شیدا شلالوند ، بهزاد حاجی حسنی ایفای نقش می کنند.

در گروه موسیقی زنده این نمایش نوازندگانی همچون رضا روستا ، علی جباری ، بهزاد حاجی حسنی حضور دارند.

دستیار کارگردان ریحانه مقدم، طراح گریم سمیرا دارلودا، طراح نور حسن محمدی فرانی، طراح صحنه و لباس زینب سعیدی کوشا، طراح پوستر و بروشور روژین افشارزاده، مدیر روابط عمومی عاطفه چترروز و مدیر تبلیغات محمدامین قهرمانی از دیگر همکاران این نمایش هستند.

فروش بلیت نمایش «جادوی شهرزاد» به کارگردانی احمد دهقان را سایت گیشه تئاتر بر عهده دارد و علاقه مندان به نمایش های شاد و موزیکال ایرانی-سنتی می توانند از طریق لینک https://gishehtheater.ir/Theater/Jadooye-shahrzad نسبت به خرید بلیت های پنج روز اول این نمایش اقدام کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت
  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»