Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-07@09:48:46 GMT

نظام بودجه ریزی کشور نیازمند بازنگری است

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۹۶۱۵۱

نظام بودجه ریزی کشور نیازمند بازنگری است

به گزارش جهان نيوز، حمیدرضا حاجی‌ بابایی رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درر برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره نظام بودجه ریزی کشور گفت : روند موجود و نوع بودجه ریزی در سالهای اخیر به بن بست رسیده است و این مشکل فقط در نبود اعتبارات نیست. به طور مثال  بودجه عملیاتی ما در سال 1391  معادل 104 هزار میلیارد تومان و  در سال 1395 معادل 283 هزار میلیارد تومان بوده که 283 درصد رشد   داشته است در حالیکه  در این سالها بودجه عمرانی با کاهش مواجه بوده  و بودجه جاری افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: در طول سالهای اخیر افزایش هزینه داشته ایم به طوریکه دولت از مجلس کمک خواسته است. و باید قانون برنامه و بودجه که 50 سال پیش نوشته شده است تغییر کند. اگر می خواهیم بودجه را اصلاح کنیم باید قانون جامع مالیات را تصویب و اجرا کنیم و جلوی فرارهای مالیاتی را بگیریم. 
حاج بابایی در خصوص نظام بودجه ریزی در کشور تصریح کرد: ما می خواهیم به سمت بودجه ریزی بر اساس قیمت تمام شده برویم  ولی در حالیکه  7 ماه از سال گذشته  هنوز آیین نامه های برنامه ششم توسعه نوشته نشده است.
در ادامه قوامی نماینده مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات نظام بودجه ریزی در کشور گفت: بودجه بر اساس قوانین بالادستی تنظیم می شود و باید ساختار قانون بودجه تغییر کند و امسال فرصت تغییر قانون برنامه و بودجه را نداریم.
رئیس کمیسیون برنامه  و بودجه مجلس تصریح کرد:طرحی برای تغییر در ساختار بودجه ریزی تنظیم شده است ولی عملا به بودجه سال 97 نمی رسد زیرا اگر می خواهیم بودجه 97 را با قانون جدیدی ببندیم باید بودجه را به صورت  دو دوازدهم  و یا سه دوازدهم ببندیم.
وی ادامه داد: الان همه بودجه کشور هزینه ای است و اگر می خواهیم به رشد 8 درصد برسیم باید بهره وری را بالا ببریم و قطعا با این سیستم بودجه ریزی به رشد 8 درصد نخواهیم رسید.
بر اساس این گزارش لاهوتی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دو درآمد مهم دولت در بودجه، نفت و مالیات است که 116 هزار میلیارد تومان پیش بینی درآمدها در بخش مالیات را داشتیم  ولی از این عدد فقط 43 هزار میلیارد تومان یعنی 67 درصد محقق شد.
وی افزود: در بخش درآمدهای نفتی نیز پیش بینی بر فروش  2.5 میلیون بشکه با 50 دلار یعنی 118 هزار میلیارد تومان بوده است که از این مقدار 40 هزار میلیارد تومان یعنی 67 درصد در شش ماهه اول امسال تامین شده و ما کلا 110 هزار میلیارد تومان وصولی داشته ایم.
این نماینده مجلس اظهار داشت:در بخش بودجه عمرانی دولت معتقد است که 29 هزار میلیارد تومان  پرداخت کرده این در حالی است که دولت تا کنون 10 هزارمیلیارد تومان پرداخت کرده و مابقی تخصیص است و می توان با این اعداد گفت بودجه 96 واقع بینانه نبوده است.
وی در خصوص نکاتی که در نظام بودجه ریزی باید مورد توجه قرار داد تصریح کرد: دولت در این خصوص چند نکته را مد نظر قرار داده است که یکی از آنها در خصوص یارانه است. دولت سالی 48 هزار میلیارد تومان یارانه تقسیم می کند که 36 هزار میلیارد تومان آن را از طریق درآمد حاصل شده  و مابقی را از بودجه عمومی پرداخت می کند.
لاهوتی ادامه داد: دولت روشی را پیشنهاد کرد تا در خصوص هدفمندی یارانه ها به استان ها اختیار بدهیم ولی ما این مورد را قبول نداریم و نکته دوم درباره بودجه ریزی این است که دولت معافیت های مالیاتی را حذف کند و سال آینده در قانون بودجه به دولت در این خصوص کمک می کنیم .
وی ادامه داد: ضمن اینکه ما 500 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داریم و در یک دوره 10 ساله 63 هزار میلیارد تومان هزینه های دیرکرد این پروژه ها است. نکته دیگر در خصوص بودجه اصلاح صندوق های است که باید اصلاحات مناسب در این خصوص را انجام داد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۶۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوری | واریزی مددجویان تحت پوشش ۳ برابر شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، داود منظور افزود: متوسط پرداختی ماهانه به مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی از ۶۱۷ هزار تومان به ۱۶۹۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی در فضای مجازی در ادامه تشریح ویژگی‌های ممتاز قانون بودجه ۱۴۰۳، نوشت: اعتبارات رفاه و تامین اجتماعی از ۱۳۱ هزار میلیارد تومان (همت) در سال ۱۳۹۹ به ۶۳۰ همت در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: تعداد مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی از ۳.۲ میلیون خانوار به ۳.۹ میلیون خانوار افزایش یافته است.

خبر مهم درباره آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک | شرطی که حذف شد | اعتبار تشویقی افزایش یافت + جزئیات

وی افزود: همچنین، در دولت سیزدهم برای کمک به تغذیه کودکان دچار سوء تغذیه، مبلغ ۸۴۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۲ و مبلغ ۱۷۲۸ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است.

منظور پیش از این نیز خبر داده بود که اعتبار مورد نیاز برای پرداخت فوق‌العاده خاص کارکنان خدوم نظام سلامت با رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه امسال به تصویب رسید.

کد خبر 849322 برچسب‌ها خبر مهم سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم

دیگر خبرها

  • ورود بانوان به ورزشگاه تصمیم نظام بوده است
  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • افزایش ۹ برابری توزیع عوارض بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان یزد
  • صنعت چاپ در آینده نیازمند تغییر ریل است
  • سند تحول آموزش و پرورش، نیازمند تحول
  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد
  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • واریزی مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی افزایش یافت
  • فوری | واریزی مددجویان تحت پوشش ۳ برابر شد
  • زمان بازنگری اساسی در تعریف حقوق بین‌الملل