Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@22:06:18 GMT

نگاههای مزاحم در پارک بانوان

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۰۶۴۲۴

نگاههای مزاحم در پارک بانوان

وقتی در چند سال گذشته حرف از تأسیس بوستان بانوان شد، بانوان این شهر امیدوار بودند که در فضایی سبز چنددقیقه‌ای دور از نگاه مردان به تفریح بپردازند، اما جانمایی نادرست بوستان‌های بانوان این خیال را بر باد داد.

ایران آنلاین / زنان نیمی از جمعیت هر جامعه انسانی را تشکیل می‌دهند، بنابراین اختصاص فضایی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت و دورهمی‌های بانوان به‌منظور افزایش نشاط شهری دارای اهمیت زیادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایده ایجاد بوستان  بانوان در استان قزوین برای نخستین بار توسط زنان عضو شورا در سال 84 مطرح شد و نخستین بوستان بانوان قزوین با نام نرگس در سال ۸۸ احداث شد، اما هم‌اکنون سومین بوستان  بانوان قزوین نیز در حال احداث است.

«مهدیه سادات قافله‌باشی» عضو شورای شهر قزوین در این‌باره می‌گوید: زمانی که بحث بوستان  بانوان مطرح شد، من لایحه بوستان  بانوان را نوشتم و تقدیم شورا کردم و طبق آن استانداردهایی مشخصی برای بوستان  بانوان در نظر گرفته‌شده بود. وی ادامه می‌دهد: وقتی می‌گوییم بوستان  بانوان توقع ما بوستان  استانداردی است که پلی روی آن سایه نیاندازد و نگران این نباشیم که مشاع است یا نیست، این بوستان‌ها باید به نحوی ایجاد شود که هیچ پل و ساختمانی در اطراف آن قرار نداشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین تأکید می‌کند: بوستان  نرگس از جمله پروژه‌های مناسب شهری در حوزه زنان بود که به نظر می‌رسید حضور بانوان با امنیت و رفاه کامل در بوستان را فراهم می‌کند، اما به دلیل این‌که ساختمان‌های زیادی به آن مشرف هستند، بانوان در آن آزاد نیستند.

برج‌هایی که اخیراً در نزدیکی بوستان  بانوان قزوین و حتی پلی که در نزدیکی بوستان ساخته‌شده، در زمان احداث بوستان  وجود نداشتند اما بی‌تدبیری مسئولان در سال‌های بعد باعث شد که این بوستان از هر طرف قابل‌رؤیت باشد و آزادی بانوان آن‌طور که باید محقق نشود.

اگرچه عده‌ای معتقد هستند که آزادی در بوستان  بانوان به معنای پوشش آزاد نیست و صرف این‌که ورود مردان به بوستان  ممنوع باشد زنان دارای آزادی هستند، اما «زهرا یوسفی» دیگر بانوی عضو شورای شهر قزوین نیز در این‌باره می‌گوید: بانوان باید در بوستان مختص به خودشان راحت باشند و بتوانند فضای متفاوت از بوستان  خانواده را تجربه کنند.

یوسفی تصریح می‌کند: ما در کشور آفتابی زندگی می‌کنیم اما زنان ما دچار مشکلاتی از قبیل کمبود ویتامین D و پوکی استخوان هستند که ناشی از کمبود نور آفتاب است، بوستان  بانوان باید فضای امنی باشد که بانوان با پوشش و حجاب کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرند، چون زندگی آپارتمان‌نشینی دسترسی به آفتاب را کاهش داده است.

وی می‌گوید: هم‌اکنون ما جایی نداریم که خانم‌ها به‌راحتی اوقات فراغت خود را بگذرانند و نگران این نباشند که از بیرون دید داشته باشد، بااین‌حال بوستان  بانوان با استقبال بالای خانم‌ها روبه‌رو شده است.

وقتی بوستان در معرض دید همه است

با توجه به استقبال گسترده بانوان از بوستان نرگس، مسئولان احداث دو بوستان بانوان دیگر در شهرک مینودر و در جنوب شهر را نیز در دست‌کار قراردادند، هم‌اکنون بوستان بانوان مینودر افتتاح و بوستان دیگر در جوار پل امام رضا(ع) در حال احداث است که این دو بوستان نیز جانمایی مناسبی ندارند.

«مهدیه قافله‌باشی» در این‌باره خاطرنشان می‌کند: دیوار بلند آتش‌نشانی در کنار بوستان  بانوان مینودر قرار دارد که بر این بوستان مشرف است، هم‌چنین در بوستان  بانوان دیگری که در حال احداث است پل امام رضا کاملاً مشرف بر بوستان  است، هیچ‌کدام از بوستان‌های بانوان استاندارد نیستند و باید در رفع این مشکل اقدامات لازم صورت گیرد.

وی تأکید می‌کند: این جانمایی‌ها باید به‌دقت صورت گیرد تا بانوان بتوانند در فضای امن و راحت به تفریح، بازی و حرکات ورزشی بپردازند.

«مهدی عبدالرزاقی» عضو شورای شهر قزوین نیز جانمایی بوستان  بانوان را مناسب نمی‌داند و می‌گوید: بوستان  بانوان باید مکانی باشد که بانوان در آن فضا راحت باشند، هم‌اکنون نه‌تنها جانمایی درست صورت نگرفته است بلکه مأمور انتظامات بوستان  مرد است و به حجاب بانوان در بوستان  بانوان تذکر می‌دهد.

وی اظهار می‌کند: این بوستان  چه فرقی با بوستان  ملت می‌کند، اگر قرار بود زنان در بوستان  بانوان راحت نباشند چرا هزینه کردیم باید بیشتر به جانمایی‌ها توجه شود و راحتی بانوان را در نظر بگیریم تا بتوانیم محیطی شاد برای بانوان ایجاد کنیم.

 بوستان  بانوان در واقع فضایی است که در آن زنان بتوانند با فراغ بال به تفریح، ورزش، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی بپردازند در این میان استانداردهای مختلف امنیتی، حراستی، خدماتی و محافظتی باید رعایت شود در این میان جانمایی بوستان  اهمیت بیشتری دارد و حل این مشکل نیاز به همکاری و همدلی اعضای شورا و دستگاه‌های مسئول دارد.

«فرج‌الله فصیحی‌رامندی» بابیان این‌که پیش‌ از این جانمایی درست دغدغه من هم بود، در این‌باره می‌گوید: درست است که جانمایی بوستان  بانوان خوب نیست اما اگر بخواهیم با این دید نگاه کنیم دیگر بوستان  بانوان نداریم چراکه مشکل قابل‌حل نیست.

وی تصریح می‌کند: پیش‌ از این من هم این نگاه را داشتم اما وقتی وارد شدم دیدم ما اصلاً فضای مناسبی نداریم که در معرض دید نباشد پس باید قبول کنیم که بوستان  با این ضعف‌ها داشته باشیم یا کلاً بوستان  ویژه بانوان نداشته باشیم، چون اگر این فضاها را از دست بدهیم دیگر زمینی نداریم.
در حالی این عضو شورا از نبود بوستان  بانوان صحبت می‌کند که «زهرا یوسفی» معتقد است هم‌اکنون بوستان  بانوان به یک پاتوق برای زنان تبدیل‌شده است و خانواده‌ها با خیال راحت اجازه می‌دهند که دخترانشان در این بوستان  تردد کنند بنابراین وجود این بوستان‌ها در شهر قزوین بسیار اهمیت دارد.

بگویید بوستان خانواده!

یکی از وظایف اصلی شورا خدمت‌رسانی و حل مشکلات مردم در فضای شهری است و این امر همدلی و همکاری هر 9 عضو شورا را می‌طلبد، اگر اعضای شورا دارای دغدغه خدمت هستند باید مشکلات را حل کنند نه اینکه به پاک کردن صورت‌مسئله اکتفا کنند.
حکمت الله داوودی رئیس شورای شهر قزوین که انتظار می‌رود از پروژه‌های شهری که جنبه خدمات‌رسانی دارد به‌صورت تمام‌قد حمایت کند بابیان اینکه در شورای شهر 3 خانم حضور دارند برای همین هم برای بوستان  بانوان تلاش می‌کنند، در این خصوص می‌گوید: حالا خیلی برای بانوان تلاش نکنید و بگویید بوستان  خانواده که خانم‌ها با خانواده در این بوستان ‌ها تردد کنند.
پاسخی به‌ظاهر شوخی که دور از انتظار ارائه شد و به‌جای حل مشکل، صورت‌مسئله را به‌طور کل پاک کرد و همین امر واکنش اعضای شورا را در پی داشت.

زهرا یوسفی تأکید می‌کند: همه بوستان ‎های سطح شهر بوستان  خانواده است، در مورد بوستان  بانوان اگر بوستان  مختص خانم‌ها نباشد احساس امنیت و راحتی دیگر وجود ندارد و نمی‌تواند یک پاتوق باشد، پس به‌جای اینکه بوستان  بانوان را به بوستان  خانواده تبدیل کنیم بهتر است که به فکر توسعه بوستان  بانوان باشیم.

«حکمت‌الله داوودی» در این زمینه می‌گوید: در فضای شهری مکان مناسب و استانداردی برای بوستان  بانوان نداریم و در همه جای شهر هر جا بوستان  بسازیم مشرف است و فضای مناسبی نداریم، اگر بوستان  را در حاشیه شهر هم ببریم امنیت ندارد؛ ما هر چه که در توان داشته باشیم سعی می‌کنیم بوستان  خانم‌ها را گسترش دهیم اما اگر نشد باید بوستان  خانواده احداث کنیم.

بوستان بانوان را گسترش می‌دهیم

«محمدصادق مظفری» مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین در این‌باره بیان می‌کند: ما در تلاش هستیم که بوستان بانوان را گسترش دهیم، اما همان‌قدر که بوستان تخصصی بانوان در شهر نیاز است و بوستان خانوادگی هم نیاز است.

وی تأکید می‌کند: اگر احساس نیاز شد از بوستان بانوان به‌صورت دو کاربری استفاده می‌کنیم و در برخی ایام از بوستان بانوان به‌عنوان بوستان خانواده استفاده کنیم، هم‌چنین برای جانمایی بوستان  بانوان به‌دنبال تملک برخی مکان‌ها در سطح شهر هستیم و امیدواریم این سازمان با حمایت شورا، ضعف‌ها را فرصت تبدیل کند.

 بدون تردید بوستان بانوان و احداث آن نیازمند فضاها و مکان‌های مناسبی است که باید استانداردهای مختلفی را طی کند، اما از مسئولان انتظار می‌رود به این مسأله به چشم مشکل حل‌نشدنی نگاه نکنند و با استفاده از خرد جمعی مکان‌های مناسب را شناسایی و در راستای حل این مشکل گام بردارند./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۶۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از حصار کشی در پارک لاله تا وعده چمران مبنی بر عدم قطع درختان

خبرگزاری مهر، گروه جامعه: طی روزهای اخیر تصاویری از سوی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد قطعه‌ای از پارک لاله به مساحت بیش از سه هزار هزار متر مربع حصارکشی شده و ظاهراً قرار است در این زمین تغییراتی حاصل شود. تغییرات در جنب غربی ایستگاه آتش‌نشانی و روبه‌روی خیابان پور سینا بوده و آنجا حصارهایی نصب شده است. این موضوع در فضای مجازی و حقیقی با واکنش‌های مختلفی به دلیل احتمال قطع درختان این بوستان قدیمی مواجه شد که البته شهرداری تهران تا این لحظه موضع و اطلاع رسانی درباره این ماجرا نداشته است.

خبرنگار مهر درباره این مساله به سراغ برخی از مسؤولان شهرداری تهران اعم از سازمان بوستان‌ها و شهرداری منطقه ۶ رفت. برخی از مدیران مربوطه تمایلی به انجام مصاحبه در این زمینه نداشته یا اظهار بی اطلاعی کردند.

روابط عمومی شهرداری منطقه ۶ هم در این زمینه اعلام کرد: هر گونه دخل و تصرف در بوستان‌ها برعهده سازمان بوستان‌ها است و شهرداری مناطق فقط در بحث نگه داشت بوستان‌ها دخیل است.

یکی دیگر از مدیران شهری هم به مهر گفت: سرانجام حصار کشی مشخص نیست و شاید کلاً طرحی که مد نظر بوده لغو شود و اجرایی نشود.

وی افزود: ساخت فرهنگسرا و سرویس بهداشتی از جمله پروژه‌های مطرح شده بوده است که اجرای آن فعلاً تعلیق شده و سرانجام آن مشخص نیست.

علت فنس کشی حریم سازی بر اساس نیاز پارک و مردم

برخی مسؤولین شهرداری تهران که نامی از آنها منتشر نشده به برخی از رسانه‌ها گفته‌اند علت فنس کشی حریم سازی بر اساس نیاز پارک و بنا به درخواست مردم بعد از برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های متنوع ماه‌های قبل صورت گرفته و برای پروژه ایجاد فضای عمومی و آبنما برای زیباسازی بوستان لاله است و قرار نیست حتی یک درخت هم در آنجا قطع شود. همچنان که برای کل پارک لاله پروژه بزرگ روشنایی برای بهره برداری بیشتر مردم در نظر گرفته شده است تا این پارک با ظرفیت بالاتری در خدمت مردم باشد.

اجازه نخواهیم داد درختی قطع شود

امروز هم ماجرای حصارکشی در بوستان لاله تهران در صحن شورای شهر مطرح شد و مهدی چمران در حاشیه جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران در خصوص ایجاد فرهنگسرا در بوستان لاله اظهارداشت: بعد از جشن ماه رمضان احساس شد که فضاهایی برای چنین طرح‌هایی مورد نیاز است. این موضوع مطرح شد که درختی قطع نمی‌شود و ما نیز اجازه نخواهیم داد درختی قطع شود. باید منتظر باشیم طرح ارائه شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در دوره سوم طرحی مصوب شد که در بوستان‌هایی با مساحت بیش از یک هکتار مسجد و کتابخانه احداث شود و ساختمان اداری منع شده است، گفت: البته طرح باید به شورا ارائه شود و هیأت موردنظر طرح را مورد بررسی قرار دهد و اگر نیاز بود احداث شود به شرطی که درختی قطع نشود.

پارک لاله یکی از خاطره‌انگیزترین پارک‌های تهران با وسعت ۳۵ هکتار است و کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که به پایتخت سفر کرده باشد و نام پارک لاله را نشنیده یا از آن بازدید نکرده باشد. پارک لاله گونه‌های مختلف گیاهی مثل چنار، اقاقیا، کاج، سرو نقره‌ای، نارون، پالم، اقاقیا، افرا، ماهونیا، بربریس و صنوبر وجود دارد و فضای سبز زیبای آن محلی مناسب برای آرامش و استراحت و رهایی از شلوغی و آلودگی‌های شهر است. در قسمت جنوبی پارک نیز آب‌نماها و جوی‌های مارپیچ به سبک ژاپنی ساخته شده است که با جلوه زیبای خود، این بوستان را به یکی از معروف‌ترین پارک‌های تهران تبدیل کرده‌اند.

اکنون باید دید سرانجام حصارکشی چه خواهد شد و آیا پروژه در نظر گرفته شده با وعده چمران مبنی بر عدم قطع درختان اجرایی یا کامل تعلیق خواهد شد؟

کد خبر 6097237 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • احداث باغ بانوان بوستان «کرامت» جزو اولویت‌های شهرداری باشد
  • نقدی بر حصار کشی و اسباب‌کشی درختان از پارک‌ها
  • علت حصارکشی در پارک لاله چیست؟ +عکس
  • پس‌لرزه‌های حصارکشی «لاله» در شورا
  • وعده چمران برای عدم قطع درختان پارک لاله
  • سوال معنادار عضو زن شورای شهر به حصارکشی پارک لاله | فیلم
  • از حصار کشی در پارک لاله تا وعده چمران مبنی بر عدم قطع درختان
  • درخت کشی در تهران؛ چرا شهرداری به دنبال قطع درختان است؟
  • درخت کشی در تهران
  • چرا شهرداری می‌خواهد با تانک از روی پارک‌های تهران بگذرد؟