Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نخستین جلسه کمیته بهداشت، سلامت و محیط‌زیست شهری قم اعضای حاضر بر این نکته که احداث نیروگاه جدید قم می‌توانست به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل شود، تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، کمیته بهداشت، سلامت و محیط‌زیست شهری به‌عنوان کمیته کاری شورای اسلامی شهر قم و زیر نظر کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی و ارائه نظرات اصلاحی در مورد طرح‌ها و لوایح محیط زیستی و تأثیرگذار بر محیط‌زیست ارجاعی از کمیسیون، تهیه و تدوین طرح‌های محیط زیستی به‌منظور ارائه به کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین، نظارت و ارزیابی بر کلیه امور محیط‌زیست شهر قم و پروژه‌ها و فعالیت‌های دارای آثار محیط زیستی، ارزیابی عملکرد محیط‌زیست شهرداری قم، پیگیری، اجرا و ارزیابی میزان اثربخشی مصوبات شورا در زمینهٔ محیط‌زیست از وظایف کمیته بهداشت، سلامت و محیط‌زیست شهری قم است.

نخستین جلسه این کمیته که عصر امروز با حضور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان قم، مدیرکل محیط‌زیست استان قم، نماینده مرکز بهداشت استان قم، معاون خدمات شهری شهرداری قم، مدیرکل امور شهری استانداری قم و معاون و همچنین دو نفر از اعضای شورای شهر قم در محل جلسات شورای اسلامی شهر قم برگزار شد، مصوباتی نیز داشت و مقرر شد سه جلسه دیگر هم برای این مهم برگزار شود.

سید مجتبی سبحانی حسن بختیاری و حسن طلائی از شورای شهر در این جلسه حضور داشتند که ریاست جلسه را حسن بختیاری بر عهده داشت.

رادیواکتیو کشف‌شده در خاک و هوای قم چهار برابر میزان دیگر نقاط زمین است

مشاور شورای اسلامی شهر قم با اشاره به آلودگی بسیار زیاد هوای قم، اظهار داشت: غیر از آلودگی‌ای که کارخانه‌های تولید حشره‌کش در قم ایجاد می‌کنند، با توجه به آنالیزهای صورت گرفته، مواد رادیواکتیو در هوای قم چهار برابر میزان در دیگر جاهای زمین هست.

محمد فهیمی نیا با اشاره به فلزات سنگین موجود در ریزگردها مانند سرب، کروم، روی، قلع و نقره و کاهش عواملی که به آلودگی هوا دامن می‌زنند، گفت: ریزگردها، که خود یکی از پنج شاخص آلودگی هوا است، بسیار به ریه و سیستم تنفسی آسیب می‌رساند.

مشاور شورای اسلامی شهر قم در مورد نیروگاه‌های حرارتی گفت: نیروگاه‌های حرارتی به دلیل این‌که سوخت فسیل ایجاد می‌کند، مکان‌هایی برای اندازه‌گیری میزان آلودگی در نیروگاه‌ها انتخاب کردیم و با توجه به آنالیزهایی که انجام دادیم مشخص شد گازوئیل از سوخت‌هایی است که دو برابر هوا را آلوده می‌کند.

وی با بیان این‌که در زمستان با توجه به وارونگی هوا و مصرف بالای گاز در قم به‌ویژه در بخش پردیسان آلودگی چندین برابر می‌شود، تصریح کرد: خسارتی که برای مصرف گاز و مرگ‌ومیر آن می‌دهیم در طول سال برحسب مورد، 381 هزار دلار است.

فهیمی نیا با تشریح این‌که آلودگی نیروگاه‌ها شکل ساختمان‌های شهر را نازیبا می‌کند و چه‌بسا این آلودگی‌ها در فصول سرد سال بازهم بیش‌تر شود، اظهار داشت: 5 میلیون و 22 هزار دلار در سال هزینه و خسارت نمای ساختمان‌ها و مشکلات شهری است.

وی با بیان این‌که ذرات گردوغبار در قم روزهایی بوده که 5 تا 6 برابر بالاتر از حد استاندارد بوده است، گفت: روزهایی داشتیم که فقط به خاطر بالا رفتن ذرات معلق در هوا آن روز ناسالم بوده و فقط روزهایی در زمستان بوده که ذرات معلق و گردوغبار در هوا نداشتیم که البته یک دلیل آن وجود کارخانه‌های گچ و آهک در اطراف استان قم است که باید فعالیت‌هایشان ساماندهی شود.

احداث پارک جدید در ورودی شهر قم

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در این جلسه با اشاره به اینکه مجموعاً 780 هکتار فضای سبز در منطقه نیروگاه قم وجود دارد، اظهار داشت: توافقنامه‌ای صورت دادیم تا 45 درصد فضای نیروگاه قم که در تصاویر ماهواره‌ای خالی است را تبدیل به فضای سبز کنیم.

پیام جوادیان از احداث پارک جدیدی در ورودی شهر قم خبر داد و افزود: با انتقال لوله‌کشی آب از بوستان جوان نیروگاه به پارک معصومیه قصد رونق دادن این پارک و خدمات‌دهی بهتر به همشهریان قمی را داریم.

احداث نیروگاه جدید قم می‌توانست به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل شود

نایب‌ رئیس شورای اسلامی شهر قم در این جلسه با اشاره به این‌که پیگیری‌های مستمری را در قالب محیط‌زیست داشته‌ایم، اظهار داشت: اگر این پیگیری‌ها نبود احداث نیروگاه جدید قم می‌توانست به‌راحتی به فاجعه‌ای محیط زیستی منجر بشود.

حسن بختیاری با بیان این‌که هر سوختی که می‌سوزد قطعاً آلودگی ایجاد می‌کند و این فرآیند خیلی پیچیده‌ای نیست، افزود: باید به دنبال بهبود نیروگاه‌ها باشیم و نباید از تأسیس نیروگاه‌ها جلوگیری کنیم.

در انتها مصوب شد این جلسات ماهی یک‌بار و هرماه با موضوع جدیدی در حوزه محیط‌زیست استان برگزار شود.

همچنین مصوب شد جلسات دیگری با حضور رئیس دیگر دستگاه‌های استان قم مرتبط با محیط‌زیست برای پیگیری روند نخستین جلسه صورت پذیرد.

انتهای پیام/

R7854/P1377/S6,62/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۱۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا

دریافت 24 MB

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با آخرین روز از گرامیداشت هفته زمین پاک و با هدف ترویج فرهنگ محافظت از محیط زیست و منابع طبیعی، جشنواره زمین پاک در شهرستان آستارا با حضور مسؤولان ارشد استانی و شهرستانی، دانش آموزان، دبیران و جوامع محلی در محل خانه محیط زیست پناهگاه حیاط وحش این شهرستان برگزار شد.

کد خبر 6090076

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان
  • فراهم شدن مقدمات احداث چهارمین هنرستان انرژی اتمی کشور در هرمزگان
  • از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه