Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران گفت: لجن پراکني افرادي مانند ترامپ نمي تواند ذره اي در دفاع، مقاومت و سربلندي مردم ايران خدشه وارد کند.
به گزارش سرويس سياسي جام نيـوز، ظريف شامگاه دوشنبه و در جمع ايرانيان مقيم آفريقاي جنوبي افزود: اين روزها که بار ديگر زمزمه هاي نامناسبي از سوي برخي تازه واردها در عرصه سياست شنيده مي شود، لازم است يک بار ديگر يادآوري براي خود داشته باشيم که جمهوري اسلامي ايران به يمن حضور پرافتخار و پرصلابت مردم در 40 سال گذشته توانست همه فسادها، تحريم ها، جنگ ها و تجاوزها را با سربلندي پشت سر بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي تصريح کرد:کساني که بر ايران فشار آوردند عبرت تاريخ شدند و ملت ما استوارتر و قدرتمندتر از روز اول حضور دارد.
وزير خارجه ايران با بيان اينکه ما خواهان تعامل گسترده با تمام جهان هستيم، گفت: ما مثل کشورهاي حاشيه خليج فارس نيستيم که به محض ديدن يک اخم از سوي آمريکا سراسيمه روانه کمپ ديويد شدند.
ظريف که به دعوت ماشابانه وزير خارجه آفريقاي جنوبي و شرکت در سيزدهمين نشست کميسيون مشترک همکاري هاي اقتصادي ايران و آفريقاي جنوبي به پرتوريا سفر کرده، (دوشنبه شب) با ايرانيان مقيم آن کشور ديدار و گفتگو کرد.
وزير امورخارجه ايران در اين نشست ضمن ابراز خرسندي از حضور در جمع ايرانيان مقيم گفت: حضور شما در اين محفل باعث دلگرمي ماست از محبتها و بزرگواري همه شماها سپاسگزارم و از راهنمايي ها و پيشنهادات مطرح شده حتما بهره خواهيم برد.
وي افزود: چند پيشنهاد ويژه براي استفاده از امکانات موجود براي تامين محلي براي ترويج فرهنگ ايراني و فرهنگ اهل بيت در نظر داريم که انشالله با طي مراحل قانوني در کشور و در صورتي که بتوانيم توافق ساير مسئولان را جلب کنيم اين مراکز ايجاد خواهد شد.
ظريف خاطرنشان کرد: اين روزها که زمزمه هاي نامناسبي از سوي برخي تازه واردان به عرصه سياست شنيده مي شود لازم است يک بار ديگر براي خودمان يادآوري داشته باشيم که جمهوري اسلامي ايران به يمن حضور پرافتخار و پرصلابت مردم در ٤٠ سال گذشته توانسته همه فشارها، تحريمها، جنگها و تجاوزات را با سربلندي پشت سر بگذارد و کساني که بر ايران فشار آوردند و ايران را مورد تهاجم قرار دادند عبرت تاريخ شدند و ملت ايران سربلندتر از روز اول، استوارتر و قدرتمندتر از روز اول حضور دارد.
وزير خارجه کشورمان اضافه کرد: ايران کشوري است که امنيتش را وامدار هيچ کس جز مردمش نيست، ايران کشوري است که پيشرفت اقتصادي و علمي و فناوري خودش را وامدار هيچ جا جز مغز ايراني نيست.
ظريف عنوان کرد: امروز در اين جمع بزرگاني از ايرانيان برجسته در آفريقاي جنوبي و دانشمندان و متخصصان برجسته داخلي از جمله رويان، شرکتهاي دانش بنيان، صنايع نفت و گاز براي کشور افتخار مي آفرينند و اين افتخارات عليرغم فشارهاي خارجي صورت گرفته است.
وي گفت: شما امروز به دور و اطراف کشورتان نگاه کنيد يک کشور را پيدا کنيد که امنيت ايران را دارد و آن وقت يک کشور را پيدا کنيد که عليرغم همه فشارهاي خارجي امنيت دارد. تمام کشورهاي دور و اطراف ما زير چتر حمايتي يک يا چند ابرقدرت هستند. همه کشورهاي دور و اطراف ما يا خود سلاح هسته اي دارند يا زير چتر هسته اي يک ابرقدرت يا حتي چند ابرقدرت قرار دارند.
ظريف يادآور شد: اما هيچکدام از اين کشورها امنيتي مانند امنيت ايران را ندارند. همه کشورهاي دور و اطراف ايران را نگاه کنيد ميلياردها دلار سرمايه خارجي به آن کشورها سرازير شده است. ثروتهاي عظيم نفتي کشورهايشان را روانه بازارهاي سرمايه خارجي کردند. به قول آقاي ترامپ صدها ميليارد دلار وسايل زيباي نظامي خريداري کردند که با اين وسايل مردم يمن را به خاک و خون بکشند. اما کدامشان امروز قدرت ايران را دارند؟ کدامشان مي توانند با افتخار بگويند که ما امنيتمان درون زاست و ما پيشرفتمان درون زاست.
وي يادآور شد: اين به معني انزواطلبي و جدا بودن از جهان خارج نيست، چرا که در عين درون زايي ما برونگرا هستيم، ما خواهان صلح و ثبات منطقه هستيم. ما خواهان تعامل گسترده با تمام جهان هستيم. ما مثل کشورهاي حاشيه خليج فارس نيستيم که به محض ديدن يک اخم از سوي آمريکا سراسيمه روانه کمپ ديويد شدند. ما مثل آن کشورها نيستيم که به محض ديدن لبخند در رقص شمشيرهاي آقاي ترامپ مست اين حمايت شويم و ندانيم چه کار کنيم و اين اهميت تاکيد بر نقش مردم را براي همه دولتمردان زنده مي کند.
ظريف ادامه داد: همه ما همانطور که امام راحل فرمودند بايد به خاطر داشته باشيم که نه بعنوان يک شعار بلکه بعنوان يک واقعيت، مردم ولي نعمتان ما هستند. هر چه داريم از اين مردم داريم، اگر امنيت و پيشرفت داريم به خاطر مردم است. اگر قدرت دفاعي داريم، بيش از همه چيز به خاطر مقاومت مردم داريم و اگر ابزار دفاعي داريم باز هم به خاطر همين مردم داريم و توسط همين مردم اين ابزار دفاعي را توليد کرديم. اگر در اقتصاد، علم و فناوري پيشرفت کرديم اگر بعضي داروهايي که امروز شرکت سيناژن ما مي سازد و در رتبه اول و دوم جهان است نه به خاطر اين است که کسي به ما تکنولوژي صدقه داده، بلکه به اين خاطر است که ذهن فعال و پوياي ايراني توانسته اين داروها را در عاليترين مرتبه علم و فناوري توليد کند.
وزير خارجه افزود: اين نشانگر اين واقعيت است که ما مشروعيت و قدرتمان و پيشرفتمان را از مردم مي گيريم و نشانگر اين واقعيت است تا زماني که شما (مردم) همراه کشور و نظام و انقلاب خود هستيد هيچ لجن پراکني توسط افرادي مثل ترامپ نمي تواند ذره اي در استقامت و پيشرفت و دفاع و مقاومت و در سربلندي و افتخار مردم ما خدشه وارد کند.
وي گفت: به همين دليل است که ما در وزارت خارجه به واقع و نه در شعار خود را خدمتگزاران شما مي دانيم. همه همکاران من در اين وزارتخانه موظفند با هر ايراني چه ايرانيان کارآفرين چه دانشجوي ايراني و چه ايرانياني که به دلايل مختلف تصميم گرفته اند در يک کشور خارجي حضور داشته باشند، هر ايراني که قدم به سفارت يا سرکنسولگري ايران مي گذارد قدم به خانه خود مي گذارد. آنجا شما صاحبخانه هستيد و ما مستاجريم. صاحبخانه سفارتخانه ها و سرکنسولگري هاي ما شما هستيد چون ما هر چه داريم از شما داريم.
رئيس دستگاه ديپلماسي گفت: ايرانيان در داخل ايران با استقامت، پايداري، تحمل سختيها و سر فرود نياوردن در مقابل فشارها براي کشور امنيت و پيشرفت خريدند.
وي گفت: شما ايرانيان مقيم خارج با پيشرفت، اخلاق و انسانيت خود نمونه هاي زيبايي از تمدن و فرهنگ ايراني و اخلاق ايراني در خارج از کشور بوده ايد. ايرانيان در خارج از کشور در هر جايي هستند بهترينها در دانشگاه، صنعت و جامعه خود هستند و اين افتخاري است براي همه ايرانيها.
وي افزود: چه آنهايي که در داخل هستند و براي ايران افتخار مي آفرينند و چه شما که در خارج هستيد معرف فرهنگ ايراني و آداب و سنن اسلامي ما هستيد و براي ما افتخار مي آفرينيد و مي توانيد بهترين پل براي ارتباط بين دو فرهنگ و چند فرهنگ باشيد. ارتباط بين فرهنگي نيازمند باور به فرهنگ خود است. اطمينان دارم تمام ايرانياني که در خارج از ايران هستند حتي بيش ايرانيان داخل کشور، به اين فرهنگ و آداب و سنن ايراني و اسلامي خود پايبندند، چرا که هويت خود را در جوامع خود در فرهنگ ايراني و اسلامي خود مي بينند.
ظريف افزود: اميدوارم بتوانيم با همياري،همکاري و همفکري راه پر نشيب و فراز ماهها و سالهاي آينده را همانطور که در سالهاي سخت تر و دشوارتر با موفقيت طي کرديم و امروز ايران قدرتمندترين و با نفوذترين کشور در منطقه و کشوري داراي تاثير در جهان است بتوانيم اين راه را به همت والاي ايرانيان در آينده نيز طي کنيم.
العالم
106

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۶۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا

به گزارش صدای ایران از انتخاب،محمدجواد ظریف می‌گوید در جهان امروز دیگر قطب نخواهیم داشت، اما یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود. اعراب منطقه و اسراییل به همین دلیل با برجام مخالف بودند که نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند. 

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران در سلسله نشست‌های چهلمین سال تاسیس انتشارات اطلاعات و در نشست اول آن با عنوان «ژئوپلیتیک خلیج‌فارس» به سخنرانی پرداخت که مهمترین اظهارات او به نقل از جماران به شرح زیر است:

دنیا گرفتار چالش شناختی است.

خطا‌هایی که بعضا صورت می‌گیرد به دلیل شناخت و ادراک نادرست است.

دوستان ما در جنوب خلیج فارس ادراک خود را اصلاح می‌کنند و ما در اصلاح این ادراک تا حدودی عقب هستیم.

هنوز این تفکر غلط خرید امنیت در این کشور‌های عربی وجود دارد البته ان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند با وابستگی به یک قطب برای خود امنیت تامین کنند.

کویت قبل از اینکه به کشتی‌های خود پرچم امریکا بزنند پرچم شوروی را نصب کرده بودند

این کشور‌ها این مشکل ادراکی را کماکان دارند که باید امنیت را خرید و نخستین آنها صدام بود. آنها تلاش کردند امنیت را با کمک صدام بخرند.

یکی از رهبران کشور‌های حاشیه خلیج فارس شخصا به آقای روحانی گفتند که ما ۷۵ میلیارد دلار به صدام پرداخت کردیم.

زمانی که ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت و طارق عزیز گفت تا مذاکره صورت نگیرد، آتش بس صورت نمی‌گیرد، دبیرکل وقت سازمان ملل به وزیرخارجه وقت دولت ریگان زنگ زد و او به دبیرکل جواب داد که ما در مهرماه که به نیویورک بیاییم با شما در این باره گفتگو خواهیم کرد. می‌دانید که تاریخ را نمی‌توان فراموش کرد.

وقتی این شرایط پیش امد دبیرکل به پادشاه وقت سعودی زنگ زد و ملک فهد در تماس با صدام، او را به پذیرش آتش بس متقاعد کرد. پادشاه وقت به صدام می‌گوید: «غرور ایرانی را زیر پا نگذار.» عربستان در ان زمان این فهم را داشت که نمی‌تواند کاملا به صدام اعتماد و تکیه کند، اما در عمل متفاوت هم عمل می‌کرد. 

وقتی سیاست خرید امنیت از عراق شکست خورد، این کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس برای خرید امنیت به سراغ شوروی و امریکا رفتند.

همین کشور‌ها امروز برای خرید امنیت به سراغ اسراییل رفتند و متوجه نیستند که اسراییل در تاریخ خود از هیچکس حمایت نکرده و حتی به امریکایی‌ها در مذاکرات آزادی گروگان‌ها لگد زده اند. اسراییل در تاریخ تقلبی خود به هیچکس رحم نکرد. این اشتباه شناختی کنار نرفته است.

زمانی که آرامکو را تیر غیب زد، سعودی‌ها انتظار حمایت از آمریکا داشتند و حالا هم به دنبال خرید امنیت از اسراییل هستند

اشتباه ادراکی دوم ما و اعراب این است که فکر می‌کنیم امریکا به دنبال گسترش حضور خود در منطقه است، اما امریکا به انتقال حضور و نفوذ به خارج از این منطقه است.

امریکا دیگر قدر قدرت نیست. ما قدرت بزرگ داریم، اما هژمون نداریم. در جهان امروز دیگر قطب نخواهیم داشت، اما یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود. اعراب منطقه و اسراییل به همین دلیل با برجام مخالف بودند که نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند.

امریکا در حال برون سپاری تامین امنیت به اسراییل است و کشور‌های عربی منطقه که به دنبال عادی سازی رابطه با اسراییل هستند باید بدانند که دیر یا زود قربانی تامین منافع اسراییل خواهند شد

اشتباه ادراکی سوم که به ما هم بازمی گردد این است که اگر با چیزی مخالفت کردیم و، چون خود را مرکز مشروعیت عالم می‌دانیم اگر به چیزی مشروعیت ندهیم جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا نمی‌کند. در کاسپین این اشتباه را مرتکب شدیم و در مذاکرات شرکت نکردیم و بستر دریا را در غیاب ما تقسیم کردند.

عدم حضور به معنای عدم شکل گیری از ترتیبات امنیتی خلیج فارس نیست بلکه به معنای عدم تامین منافع شما است. مگر جلوی طالبان را توانستیم بگیریم؟ خیر؛ از روند مذاکره حذف شدیم. همین قاعده درباره مسیر‌های مواصلاتی هم هست که از این مسیر‌ها دور ماندیم و بعضا حذف هم شدیم.

در دنیای کنونی هم امریکا نمی‌تواند با وتو در شورای امنیت، مانع از قدرت مقاومت مردم غزه شود. جنگ اسراییل با مردم غزه هفت ماه است که ادامه پیدا کرده، اما جنگ اسراییل با کشور‌های عربی شش روزه تغییر کرده است. آمریکا نمی‌تواند تصمیم گیری‌ها را وتو کند و این را دنیا و مردم و افکار عمومی این را ثابت کرده اند.

دو مبنای بازدارندگی، نصر خدا و قدرت مردم هستند.

مهم‌ترین کاری که می‌توانستیم پس از جنگ غزه بکنیم این بود که پیشنهاد توافق منع تجاوز به کشور‌های منطقه داده و کنش ایران هراسی را نابود کنیم

تصویر ترسناک ساختن از ایران، هدف اسراییل است و ما هم نباید در این تله بیفتیم.

این اشتباه ادراکی ما که خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد اشتباه است. تصور نکنیم اگر fatf را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم و با تبعات ان روبه رو نمی‌شویم

دنیای امروز هرروز در حال تغییر است و ما هم هرروز باید فکر خود را نو کرده و تفکر جهان دو قطبی را کنار بگذاریم و واقعیت‌ها را ببینیم

بسیاری از انگاره‌های ما درباره نظم جهانی و حتی مردم خودمان غلط است

همسایه‌ها برای ما فرصت هستند.

مردم برای ما فرصت هستند نه تهدید. به فرصت، امکان بالندگی بدهیم

دیگر خبرها

  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • ظریف: تصور نکنیم اگر FATF را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم
  • ارزش های اخلاقی در ایرانیان بالاترین رتبه را در جهان دارد
  • استولتنبرگ: اعتماد اوکراین به ناتو خدشه‌دار شده است
  • تاکید وزیر صمت بر کیفیت تراکتور ایرانی
  • واکنش روزنامه شهرداری به افشای قرارداد ۲ میلیارد یورویی
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • فرش، سفیر فرهنگی ایرانیان در دنیا/ هنرمندانی که رج به رج عشق می‌بافند
  • پیام رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا | اهتزاز پرچم پرافتخار ایران در تایلند موجب سرافرازی ایرانیان ورزش‏‌دوست شد