Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس جمهور گفت: ما قانون اساسي داريم. قانون اساسي ما چه گفته است؟ قانون اساسي ما مي گويد تسليحات ما بايد بازدارنده باشد. ما چيز ديگري نمي خواهيم. قدرت نظامي ما بايد در برابر تهديدات بازدارنده باشد و در شرايط مبادا دفاع موثر انجام دهد.
به گزارش گروه سياسي خبرگزاري ميزان به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني امروز دوشنبه در مراسم سالگرد شهادت آيت الله سيد مصطفي خميني، اظهارداشت: شهيد مصطفي خميني شخصيتي شجاع، هوشيار و در دسترس همه بود و نقش ممتاز ايشان کنار امام در ترکيه و نجف؛ حفاظت از امام و مديريت ارتباط با مردم و انقلابيون بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئيس جمهور در اين مراسم که با حضور علما، انديشمندان، اعضاي بيت امام راحل(ره) و شخصيت‌هاي برجسته کشوري و لشکري در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بيان اينکه شخصيت آيت‌الله سيدمصطفي خميني از ابعاد مختلف جاي بررسي و بهره‌برداري دارد، خاطرنشان کرد: ابعاد شخصيتي آيت‌الله سيدمصطفي خميني از يکسو در منظر شخصي ايشان به عنوان عالم، فقيه، مجتهد، فيلسوف، عارف و شخصيتي انقلابي و مبارز و از سويي ديگر، به واسطه جايگاه ايشان در بيت امام راحل و نهضت اسلامي قابل بررسي است.
روحاني اظهار داشت: مرحوم حاج آقا مصطفي اميد همه انقلابيون بود و نگرشي که نسبت به ايشان وجود داشت بر اين مبنا بود که اگر روزي خدايي ناکرده امام خميني در ميان ما نباشد، فردي هست که بتواند اين پرچم را بر دوش گرفته و نهضت اسلامي را به ثمر و مقصد نهايي برساند.
رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه حاج آقا مصطفي تنها فرزند امام(ره) نبود و به عنوان مشاور و معاوني بزرگ و يار امام(ره) همواره در کنار ايشان بود، گفت: آيت‌الله سيدمصطفي خميني در جريان نهضت اسلامي و شکل‌گيري انقلاب جايگاه ممتاز و ويژه‌اي داشت.
روحاني با اشاره به جريانات و اتفاقات 15 خرداد 42، گفت: در آن روز که مردم قم از سحرگاه، از دستگيري امام مطلع شده بودند پس از طلوع آفتاب به سمت منزل امام(ره) رفتند و از آنجا پشت سر حاج آقا مصطفي سمت حرم حضرت معصومه(س) حرکت و وارد صحن شدند که در اين بين بسياري از علما از جمله آيت‌الله مرعشي نجفي نيز حضور داشتند.
رئيس جمهور ادامه داد: در آن روز صحن حرم حضرت معصومه(س) مالامال از جمعيت بود و هيچ کس نمي‌دانست که بايد براي نجات جان امام(ره) چه اقدامي را انجام داد که در اين بين حضور جمعيت عظيمي از زنان پايين شهر قم که با در دست داشتن عکس امام(ره) و شعار يا مرگ يا خميني، با شمشير وارد صحن شدند، هيجاني را در ميان مردم بوجود آورد و اصرار مردم بر اين بود که اجازه بدهند از صحن خارج شده و به خيابان‌ها بريزند که در يک لحظه با اشاره دست حاج‌آقا مصطفي مردم با شعار يا مرگ يا خميني به خيابان ريختند و با دخالت نظامي‌ها ، عده‌اي از مردم به شهادت رسيدند و آن حادثه عظيم در قم بوقوع پيوست.
روحاني خاطر نشان کرد: معتقدم اگر حادثه 15 خرداد نبود، يا جان امام در خطر مي‌افتاد و يا امام براي هميشه زنداني مي‌شد، اما فداکاري، ايثار و حضور مردم در قم،‌تهران، ورامين و ديگر شهرها باعث شد تا رژيم احساس کند، که شخصيت امام آنگونه نيست که بتوانند او را به راحتي از جامعه حذف و مردم را از وجود ايشان محروم کنند.
رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه حاج آقا مصطفي در واقعه 15 خرداد، نقش بسيار کليدي و تعيين کننده داشت، افزود: اگر بگوييم تلاش، مجاهدت و فداکاري ايشان و ساير علما و مراجع، در سراسر ايران، باعث شد که جان امام حفظ شود، در اين سخن هيچ اغراق و مبالغه‌اي نيست.
روحاني تصريح کرد: در سال 43 نيز زماني که امام(ره) دستگير و همزمان با آن همه خيابان‌ها و مدارس قم، توسط نيروهاي نظامي، محصور شد، اين آيت‌الله سيدمصطفي خميني بود که براي حفظ جان امام(ره) به خانه مراجع مراجعه کرد که البته پس از اين اقدام وي را دستگير کردند و در تهران به زندان انداختند. پس از آزادي وي از زندان و بازگشت او به قم، نيز حرکت بزرگي شکل گرفت.
رئيس جمهور حضور حاج‌آقا مصطفي در کنار امام(ره) در دوران تبعيد در ترکيه و نجف اشرف را بسيار تأثيرگذار و حائز اهميت برشمرد و گفت: نقش ايشان در حفاظت از جان امام(ره)، و حرکت و نهضت اسلامي، ممتاز بود.
روحاني افزود: آيت‌الله سيدمصطفي خميني شخصيتي بود که دسترسي به ايشان بسيار آسان بود. ايشان شخصي متواضع و مردمدار بود و به راحتي در اجتماعات، حضور مي‌يافت هر چند به ظاهر، خيلي در کنار امام(ره) حاضر نمي‌شد.
رئيس جمهور افزود: آيت‌الله سيدمصطفي خميني شخصيتي شجاع بود و با ويژگي‌هايي که اين عالم بزرگوار، فقيه و مجاهد در کنار امام(ره) داشت در واقع همواره يار فداکاري براي امام راحل بود.
روحاني با بيان اينکه نهضت اسلامي در جريان خود همواره همراه با فراز و نشيب‌هاي فراوان بوده است، گفت: سال‌هاي 48 و 49،‌ مشکلات فراواني در مسير نهضت وجود داشت اما در سال‌هاي 55 و 56 شرايط آسان‌تري رقم خورد، اما در سراسر کشور، يک خفقان مطلق حاکم و نام، تصوير، نوار، رساله و نوشته‌هاي امام از جمله، کتاب حکومت اسلامي، ممنوع بود، به گونه‌اي که براي پخش رساله امام(ره)، بر روي جلد، نام مرجع ديگر را مي‌نوشتند.
رئيس جمهور تأکيد کرد رژيم در آن دوران تصور مي‌کرد که با تبعيد امام و جلوگيري از انتشار نام و نوشته‌هاي او مي‌تواند محبت امام را از دل مردم دور کرده و بر اين مبنا فکر مي‌کردند که "از دل برود هر آن که از ديده رود " اما نمي‌دانستند، تمامي اين اقدامات اثر معکوس دارد و مردم دلداده راهبر اين نظام اسلامي هستند و اين کارهاي کودکانه در راه و مسير مردم تأثيري نخواهد گذاشت.
روحاني با اشاره به شهادت آيت‌الله سيدمصطفي خميني در سال 56، گفت: خبر شهادت حاج آقا مصطفي در آن سال جامعه ايران را تکان داد و خبري غيرقابل باور بود که بيشتر شبيه شايعه بود.
رئيس جمهور با بيان اينکه صرفنظر از اينکه آقا مصطفي خميني به شهادت رسيده بود يا نه، برداشت مردم اين بود که ايشان را شهيد کرده اند، گفت: اين براي مردم غيرقابل تحمل بود چرا که احساس مي کردند رژيم کاري برخلاف اراده مردم کرده است.
روحاني اظهارداشت: شهادت حاج آقا مصطفي جامعه را تکان داد؛ ترس ها فرو ريخت و عشق عميق مردم به امام علني و اراده و هيجان پيروزي در مردم ظهور و بروز يافته بود، اظهار داشت: در مجلس يادبودي که به مناسبت هفتم آقا مصطفي خميني در مسجد ارک تهران برگزار شده بود، همه آمده بودند. از دانشگاهيان، مقامات سياسي آن زمان که در احزاب مختلف فعال بودند، علما، بزرگان، خطبا، فضلاي حوزه علميه قم و بازاريان، همه آمده بودند و تمام مسجد و خيابانهاي اطراف مملو از جمعيت بود.
روحاني با اشاره به اينکه مردم ديده بودند نظامي ها در آن منطقه حضور گسترده دارند و همه جا محاصره شده بود و هر کس هم احتمال مي داد که بريزند، بکشند، بگيرند و ببرند، اما در دل هيچ کس ترسي نبود، تصريح کرد: شهادت حاج آقا مصطفي آغاز توفان نهضت و فشار بر رژيم بود. نمي دانم اگر اين حادثه نبود اين حرکت کي شروع مي شد، اما اين حرکت باعث شد که حوادث دي ماه قم، حوادث بهمن تبريز و آن چله هاي پشت سر هم ايجاد شود که رژيم را در فشار نهايي قرار داد.
رئيس جمهور خاطرنشان کرد: ظاهر بعضي امور خيلي دردناک و تحملش سخت است، اما باطنش ممکن است فرج و گشايشي براي جامعه باشد. خيلي ها به اين امور واقف و آگاه هستند، اما آن سخنراني امام در مراسم ترحيم آقا مصطفي که الطاف خفيه را مطرح کرد، جايگاه جديدي را از عظمت روح بلند امام به جامعه عرضه کرد.
روحاني گفت: ما آن سخنراني را اولين بار با دوستان جامعه روحانيت مبارز، گوش کرديم. در اثناي گوش دادن به نوار سخنراني آنجا که امام از الطاف خفيه گفت، شهيد مطهري نتوانست صبر کند و گفت ببينيد اين چه شخصيتي است، ببينيد چه مي گويد. خيلي سخنراني عجيبي بود و نشان داد امام چه قدرت و عظمت روحي داشت.
رئيس جمهور افزود: ما در عمرمان شخصيتي مثل امام نديديم. او حتي شايد در قرون گذشته هم استثنا بود. در ظهور چنين شخصيتهايي علم که مهم نيست، حتي شجاعت و شهامت نيز مهم نيست. اين روح تربيت شده، عرفان عملي بالا، صبر و تحمل بي نظير در تاريخ کم نظير است. اينکه فردي فرزند عزيز و جوان خودش را که عالم و مجتهد و شخصيتي والا نيز بود، از دست بدهد، اما خم به ابرو نياورد، خيلي مهم است.
روحاني اظهار داشت: اين کار فقط از بزرگان و ائمه و انبيا ساخته است. کجا سراغ داريد که شخصيتي مثل آقا مصطفي براي نهضت اسلامي به شهادت برسند و اين پدر بزرگوار وقتي در مراسم بزرگداشت او سخن گفت، نه اسمش را آورد، نه از او تعريف کرد و نه ويژگي هايش را گفت بلکه گفت اين رخدادها براي همه پيش مي آيد، نبايد جزع و فزع کرد. امام گفت ما ظاهر امور را مي بينيم و به باطن امور آگاه نيستيم و اين اتفاق از الطاف خفيه خداوند است.
رئيس جمهور با بيان اينکه ما آن موقع درست نمي فهميديم منظور امام از الطاف خفيه چيست، تصريح کرد: آن زمان موج طوفان در ايران شروع شده بود و امام با هوش سرشار و عنايت حق اين موج را ديده بود. امام شخصيت بي نظير و استثنايي تاريخ بود والا مگر مي شد رژيم شاهنشاهي 2500 ساله را که همه قدرتها و عمده کشورها پشت سر او ايستاده اند، سرنگون کرد.
روحاني خاطرنشان کرد: امام تنها با استبداد نجنگيد، بلکه با استبداد و استعمار همزمان جنگيد. امام شخصيت والايي بود که هم بتها را شکست و هم مسير هدايت را به مردم نشان داد. امام در آن سخنراني مفصل خود در مراسم گراميداشت درگذشت آقا مصطفي به مسائل داخل ايران اشاره کرد و گفت اين شرايط ويژه، يک گشايش است و اين را نبايد از دست داد. امام تاکيد کرد که بايد همه در کنار هم قرار بگيريم.
رئيس جمهور ادامه داد: تمام آن سخنراني امام از آغاز تا پايان، جز توصيه و تاکيد بر وحدت و انسجام جامعه و اعتدال چيز ديگري نيست. امام تاکيد مي کند که حتي اگر بگويند عالمي در قرون گذشته به دربار شاهي رفته، او را متهم نکنيد. امام گفت من هم اگر بتوانم جائري را سر راه بياورم، درباري مي شوم. امام فرمود دانشگاه از حوزه و حوزه از دانشگاه جدا نشوند، همديگر را سرکوب نکنيد و متحد باشيد که با اتحاد مي توانيد اين نهضت را به ثمر بنشانيد.
روحاني با تاکيد بر اينکه امروز هم بايد به آن پيام امام گوش دهيم، گفت: امام در سخنراني اش در مراسم گراميداشت درگذشت آقامصطفي از تعبير جناحها استفاده مي کند. عين اين تعبير را امروز مي شود بيان کرد که از هم جدا نشويم و فاصله نگيريم. اختلاف نظر و سليقه ها آنقدر زياد نيست، ما در اصول و اهداف و در مسير متحديم و هدف و راه ما يکي است.
رئيس جمهور اضافه کرد: آنچه باعث پيروزي امام در نهضت اسلامي شد، اول اعتماد مردم به امام بود. سرمايه اعتماد اگر از بين برود، همه چيز از بين مي رود. اينکه امام اين قدرت را داشت که با اعلاميه اش در نجف و پاريس کشور را به حرکت دربياورد، ناشي از آن بود که مردم امام را به عنوان راهبر عالم ،دانا و هوشيار خويش و سياستمداري که زبانش زبان کل ملت و قلمش قلم کل ملت است، مي شناختند.
روحاني اظهار داشت: بزرگان زيادي در کشور داشتيم که مورد احترام مردم بودند ولي اعتمادي که مردم به امام داشتند، به آن اندازه به هيچ کس ديگر اعتماد نداشتند. اين اعتماد و سرمايه اجتماعي و ايمان مردم بود که انقلاب را پيروز کرد. اين فداکاري و ايثار مردم بود که نهضت را به پيروزي رساند.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه امروز نيز دقيقا همان شرايط را در کشور داريم، تصريح کرد: امروز در کشور، آن ديکتاتوري مستبد و آن رژيم شاهنشاهي ديگر نيست. امروز مشکل ما در کشور ديگر استبداد نيست، اما استکبار و توطئه هاي دشمن همچنان ادامه دارد.
روحاني با بيان اينکه البته امروز در يک جايگاه بسيار بلندي قرار گرفتيم، خاطرنشان کرد: هيچ وقت استکبار در منطقه ما از امروز ضعيف تر نبوده است. عراق، سوريه، لبنان و حتي مردم مظلوم يمن را ببينيد؛ استکبار در کجا پيروز است. آيا استکبار دنبال اين بود که وضعيت امروز عراق و سوريه و لبنان را شاهد باشد.
رئيس جمهور گفت: اگر استکبار پيروز است پس چرا امروز به دست و پا افتاده و مرتب در کشورها مي چرخند. امروز عظمت اسلام و جمهوري اسلامي و ملت ايران در منطقه از هر زمان ديگر بيشتر است. در عراق، سوريه، لبنان، شمال آفريقا و منطقه خليج فارس کجا هست که بدون نظر ايران بشود يک اقدام سرنوشت ساز انجام داد.
روحاني جايگاه رفيع امروز جمهوري اسلامي را دستاورد آگاهي و وحدت ملت و هوشياري و درايت رهبر معظم انقلاب اسلامي عنوان کرد و افزود: دليل اين قدرت و عظمت امروز نظام اسلامي اين است که همه در کنار هم هستيم و اگر بين ما فاصله بيفتد ديگر اين عظمت را شاهد نخواهيم بود.
رييس جمهور اظهار داشت: چه زماني را سراغ داريد که رييس جمهور آمريکا حرفي بزند و همه در دنيا با او مخالفت کنند. امروز جز چند کشور کوچک و يک رژيم جعلي، حتي در درون آمريکا کسي از رييس جمهور آمريکا و حرف و راه او حمايت نمي کند.
روحاني تصريح کرد: اينکه امروز مي بينيم عظمت ملت ايران از هر زمان ديگر بيشتر است، به خاطر اعتماد بين مردم و حاکميت است. نگذاريد اين اعتماد صدمه بخورد. دولت، قوه مقننه، قوه قضائيه، نيروهاي مسلح و در راس همه رهبري معظم انقلاب همه با هم حاکميت کشور را تشکيل مي دهيم. فکر نکنيم اگر به بخشي از حاکميت ضربه زديم، بخش ديگر تقويت مي شود؛ نه اينگونه نيست، اگر کنار هم نباشيم همه حاکميت فرو مي ريزد.
رئيس جمهور خاطرنشان کرد: نبايد اجازه دهيم سرمايه اجتماعي لطمه ببينيد. اگر اشکال کوچکي هست آن را بزرگ نکنيم. رسانه هاي بيگانه دشمني خودشان را دارند و کار خودشان را مي کنند، اما رسانه هاي داخلي بايد وظيفه سنگين خود را در قبال حفظ سرمايه اجتماعي احساس کرده و در مردم اعتماد بيشتري ايجاد کنند.
روحاني با اشاره به اينکه البته مردم به نظام اعتماد دارند، گفت: ما هر قدمي براي ارتقاي اعتماد مردم به نظام و کشور برداريم، خدمت به مردم، کشور و جامعه است و هر قدمي براي کم شدن اعتماد مردم به حاکميت، کشور را در معرض خطر قرار مي دهد.
رئيس جمهور اضافه کرد: نکته مهم ديگر اميد به آينده است. نبايد اميد را خدشه دار کنيم. مسيري را که انتخاب کرديم، مسير درست و دقيقي بوده است که موفقيتهاي فراواني نصيب ما کرده است و نبايد از هياهوي اين و آن باکي داشته باشيم. ما يک توافقنامه بين المللي داريم که امروز حتي دولت جديد آمريکا بعد از 10 ماه که هر روز گفته اين بدترين توافق تاريخ ماست و به تعبير او باعث شرم آمريکاست، ولي هنوز نتوانسته با آن کاري کند. اين نشان عظمت ملت، تدبير ديپلماتها و اقتدار نيروهاي مسلح ماست.
روحاني اظهار داشت: ممکن است کسي حرفي درباره تسليحات ايران بزند. خيلي به اين حرفها توجه نکنيم. تسليحات ايران مثل تسليحات همه کشورهاي دنياست. در جهان ما مقررات بين المللي داريم. مقررات بين المللي در اين باره چه گفته است؟ ما قانون اساسي داريم. قانون اساسي ما چه گفته است؟ قانون اساسي ما مي گويد تسليحات ما بايد بازدارنده باشد. ما چيز ديگري نمي خواهيم. قدرت نظامي ما بايد در برابر تهديدات بازدارنده باشد و در شرايط مبادا دفاع موثر انجام دهد.
رئيس جمهور تصريح کرد: همه دنيا همين است. کسي نمي تواند درباره قدرت نظامي کشوري ديگر که بر مبناي قانون اساسي و تدابير و دکترين دفاعي طراحي شده است حرفي بزند. اما حالا بعضي دوست دارند با ما حرف بزنند. تشريف بياورند با ما حرف بزنند. ببنيم کي ضرر مي کند. ما از بعضي کشورها سوال مي کنيم آن روز که ما مظلومانه در برابر متجاوز مي جنگيديم، شما به ما اسلحه داديد يا به متجاوز؟
روحاني ادامه داد: ما سوال مي کنيم در شرايطي که مردم ما زير آتش توپخانه و بمباران و موشک دشمن بودند، آيا حاضر شديد نه تنها سلاح تهاجمي بلکه حتي سلاح پدافند هوايي بدهيد؟ آن زمان يک توپ ضدهوايي ساخت اروپا را که متعهد به تعميرش بودند براي تعمير ارسال کرديم اما نه توپ را تعمير کردند و نه حتي همان توپ معيوب و خراب را به ما بازگرداندند و گفتند که شما در حال جنگ هستيد و ما نمي توانيم اين کار را بکنيم. حالا آنها مي خواهند با ما درباره تسليحات نظامي حرف بزنند.
رئيس جمهور خاطرنشان کرد: طرح بحث حضور ايران در منطقه و قدرت دفاعي ايران نيز فرار به جلو است. چه کساني در اين منطقه اين همه براي مردم ويراني آوردند؟ چه کساني عراق را ويران و به تروريست ها کمک کردند و اصلا چه کساني اينها را بوجود آوردند؟
روحاني گفت: حرف زياد زده مي شود. خيلي به اين حرفها اعتماد نکنيد. اگر روزي که لازم باشد مي دانيم چه جوابي به آنها بدهيم. هميشه در برابر سخن حق ما ، جوابي ندارند که بدهند. راه ما صحيح و استوار است.
رئيس جمهور تأکيد کرد: راه ما بدون شک راهي صحيح و استوار است و ما اين مسير را با قدرت ادامه خواهيم داد.
روحاني با اشاره به اينکه به هر حال مشکلات در اين مسير پيچيده وجود دارد و ما در برابر همه مشکلات ايستاده‌ايم، گفت: تحريم،‌ ظلم به ملت ايران و اقدامي غلط، نادرست و غيرعادلانه بود، اما کاري که دولت يازدهم انجام داد اين بود که اين ظلم را بردارد و تحريم را بشکند.
رئيس جمهور افزود: دولت يازدهم با تلاش خود در مذاکرات اين ظلم را برداشته است، اما اينکه امروز بخواهند عده‌اي بگويند که همه اين ظلم برداشته نشده و مثلاً 85 درصد آن از بين رفته، درست نيست، چرا که ما در مذاکرات و دنياي سياست هيچگاه صفر و صد به معناي واقعي نداريم.
روحاني تأکيد کرد ما به دنبال مصالح و منافع کشورمان هستيم و هر اقدامي که در اين چارچوب باشد را دنبال مي‌کنيم.
رئيس جمهور با بيان اينکه امروز روزي نيست که سخناني از سوي عده‌اي گفته شود که باعث شود مردم اميدشان نسبت به آينده تضعيف شود، گفت: ما مطمئناً آينده خوبي خواهيم داشت و ملت ما در مسير درستي حرکت مي‌کند. ما در منطقه جايگاه ممتازي داريم و در زمينه برنامه‌هاي هسته‌اي قدم‌هاي درستي را برداشته‌ايم و اين در حالي است که در مذاکره هيچگاه به صد در صد نمي‌رسيم، اما به اهداف مهم خود دست يافته ايم.
روحاني با اشاره به اينکه جمهوري اسلامي ايران صنعت هسته‌اي و مسير تحقيق و توسعه خود را حفظ کرده و ادامه مي‌دهد، افزود: ما توانستيم به واسطه مذکرات حق‌مان را بازپس‌گيريم و تهمت‌ها و پرونده‌هايي را که به دروغ عليه ملت ايران بوجود آمده بود و بسياري از تحريم‌ها را از ميان برداريم.
رئيس جمهور با اشاره به سخنان اخير رييس جمهور آمريکا مبني بر اينکه اروپايي‌ها مي‌خواهند با ايران کار کنند اما ما به تنهايي در برابر ايران ايستاده‌ايم، گفت: هيچگاه استکبار تا اين اندازه در منطقه ذليل و ايران تا اين اندازه قدرتمند نبوده است و لحن رييس جمهور آمريکا نشان مي‌دهد که ملت ايران راه و مسير درستي را انتخاب کردند، البته مبناي ما بر پايه تلاش، جهاد و فداکاري خودمان است و خدا هم در اين راستا ما را کمک و هدايت خواهد کرد.
روحاني با تأکيد بر اينکه نبايد در موفقيت آينده‌مان ترديد کنيم، گفت: نبايد ترديد داشته باشيم که وحدت و اميد به آينده امروز براي ما يک ضرورت است و به راحتي مي‌توانيم در برابر مشکلات ايستادگي کرده و از آنها عبور کنيم.
رئيس جمهور تصريح کرد: درود ما به روان پاک امام راحل که براي ما استقلال، عزت حاکميت ملي، وحدت، انسجام، نابودي ديکتاتوري و استعمار و خودباوري، ايستادگي و بردباري را به ارمغان آورد و درود بر روح پاک فرزندان برومند امام حاج آقا مصطفي و حاج احمد که در راه اين انقلاب فداکاري و تلاش بسياري کردند و در جوار رحمت حق آرام گرفتند.
روحاني با بيان اينکه بيت امام راحل حق بزرگي بر گردن ملت ايران دارند، گفت: امام(ره) خود به تنهايي شخصيت بزرگي بود، اما بدون ياري، ياوراني امين همچون حاج آقا مصطفي و حاج سيد احمد نمي‌توانست در اين مسير بزرگ و دشوار حرکت کند و اگر اين حضور فرزندان در کنار امام نبود، نمي‌توانستيم شاهد اين موفقيت‌ها باشيم.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۵۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده

به گزارش صدای ایران از ایرنا، « سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) با بیان اینکه این نمایشگاه معرفی توانمندی‌های صادراتی ایران است و فضای رقابتی ایجاد می‌کند، تصریح کرد: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران یک کنش جمعی برای رفاه اجتماعی و جهانی از مسیر توسعه تجارت، صادرات و گسترش تعاملات اقتصادی محسوب می‌شود، امیدواریم این نمایشگاه موجب همگرایی، هماهنگی و مشارکت فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و بازرگانان و موجب رشد اقتصادی کشور و منطقه و جهان شود.

ایران تحریم ناپذیر است

وی افزود: این نمایشگاه نشان دهنده آن است که ایران تحریم ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور با اراده پولادین مردم به نتیجه نرسیده و پس از این هم به نتیجه نخواهد رسید؛ طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران به نتیجه نرسیده و بعد از این هم هرگز به نتیجه نخواهد رسید.

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با ذخایر مادی و معنوی و نیروی انسانی کارآمد و با اراده و با ابتکارات و خلاقیت‌ها و با بهره مندی از فناوری‌های نوین می‌تواند در عرصه‌های مختلف برای دنیا نوآوری‌هایی را داشته باشد و به جهان عرضه کند.

تحریم نوعی جنگ است

رئیس جمهور بیان کرد: خداوند همه امکانات را به صورت عادلانه در اختیار بشر قرار داده و می‌توان با فکر و اندیشه، همکاری و همگرایی و هم‌اندیشی، نیاز‌ها را مرتفع کرد و او را به نقطه کمال و رفاه رساند، اما متاسفانه جریان تحریم‌ها نماد‌های ظلم به دولت‌ها و ملت‌هاست، نه فقط ظلم به یک ملت بلکه ظلم به تمام ملت‌هاست.

رئیس جمهور گفت: جریان تحریم‌ها نماد‌های ظلم به دولت‌ها و ملت‌هاست.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: اگر با ایجاد تنگنا ملتی را از رسیدن به هدف و دستیابی به امکانات محروم کرد، این ظلم به یک اقلیم نیست بلکه به همه ملت‌ها و اقلیم‌هاست.

رئیس جمهور تحریم را نوعی جنگ دانست و گفت:، اما نه جنگ نظامی، جنگی که با این ابزار ملتی را از آنچه می‎تواند به آن دست یابد، محروم کند. در جنگ اراده‌ها ملت ایران اراده کرد که با توکل بر خدا و با ابتنا به داشته‌ها و توانایی‌های ملی تحریم‌ها را پشت سر بگذارد به نحوی که نه ما بلکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کند فشار‌های حداکثری به جمهوری اسلامی مفتضحانه شکست خورده است.

با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند

وی بیان کرد: غرب تلاش می‌کند که ما و منطقه به فناوری‌های نوین دست پیدا نکنیم و اگر به این فناوری دست یافتیم، نقطه اصلی در دست خودشان باشد که بتوانند به سلطه‌گری ادامه دهند، اما به لطف خداوند متعال و به برکت نیرو‌های جوان و دانشمند ما بسیاری از دانش‌ها در کشور ما بومی شده است. امکان اینکه بتوانند دانش بومی را از کشور ما حتی با ترور دانشمندان، از کشور خارج کنند امکانپذیر نیست.




رئیس جمهور تاکید کرد: تصور نکنند اگر چند دانشمند و متخصص را تحت فشار قرار دهند می‌توانند ما را از نوآوری و دستیابی به فناوری نوین بازدارند هرگز این طور نخواهد شد. آنجا که دشمن بیشترین فشار را برای عدم دستیابی ما به دانش اعمال می‌کند ما بیشترین موفقیت را کسب کرده‌ایم به عنوان مثال در صنایع هسته‌ای و نظامی فشار آوردند که ما به فناوری نوین دست پیدا نکنیم، اما بیشترین موفقیت ما در صنایع نظامی و هسته‌ای اتفاق افتاده است.

قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست

آیت الله رئیسی در ادامه قدرت نظامی را بسیار مهم دانست و گفت: توانایی به همراه دارد، اما قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست. آنچه می‌تواند کشوری را در کنار تولید قدرت نظامی، قدرتمند کند قدرت تولید و اقتصاد و توانایی برای صادرات است. به تولیدکنندگان تاکید می‌کنم که امروز شما در جایگاه تولید قدرت قرار دارید و صادرکنندگان ما نیز با صادرات برتر خود برای کشور تولید قدرت می‌کنند.

رونمایی از توانمندی ها، ارتباط دولت‌ها و ملت‌ها و مردم با یکدیگر را رقم می‌زند

وی این نمایشگاه را موجب امیدآفرینی برای ملت ما و مردم منطقه برشمرد و عنوان کرد: این امید ایجاد می‌شود که ما حتما توانایی انجام کار‌های بزرگ را داریم. من در پایان به این نکته اشاره می‌کنم که ایران اسلامی با توجه به جایگاهی که در آن واقع شده، خط ترانزیتی است؛ ما دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان را در جنوب داریم و به اقیانوس هند متصلیم؛ خط ترانزیتی به صرفه، مطمئن و با زمان عبور بسیار محدود می‌تواند زمینه‌ای برای حمل و نقل و جابجایی کالا باشد.

رئیس جمهور کارفرمایان، تولیدکنندگان، مهندسان و کارگران را افسران و سربازان خط مقدم جبهه مقابله باتحریم‌های آمریکا و دیگر دشمنان ایران و انقلاب اسلامی معرفی و خاطرنشان کرد: این افسران و سربازان خط مقدم جبهه مقابله با تحریم‌ها توانسته‌اند در عرصه تولید، اقتصاد و فناوری به گونه‌ای عمل کنند که امروز به جرأت می‌توان ایران را کشوری فناور و پیشرفته نامید.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه برای رونق فعالیت‌های اقتصادی و جلوگیری از خام‌فروشی به ایجاد زنجیره کامل تولید نیاز داریم، گفت: ایجاد زنجیره کامل تولید، علاوه بر ایجاد اشتغال، و ارزش افزوده بالاتر می‌تواند به خود تولید نیز رونق و تنوع بیشتر ببخشد و امکانات و ظرفیت‌های محقق کردن این هدف از مواد اولیه مورد نیاز تا دانش و علم و نیروی انسانی متخصص و کارآمد کاملا در کشور وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در نمایشگاهی که امروز افتتاح می‌شود تولیدات متنوع و دستاورد‌ها و توانمندی‌های متعددی ارائه شده است، این محصولات را بخشی از توانایی‌های امروز جمهوری اسلامی ایران دانست و از همه کسانی که در این نمایشگاه حضور دارند خواست که موضوع مذاکره، تنظیم و انعقاد قرارداد و دیگر اقدامات لازم برای تجارت و تولید را با جدیت پیگیری کنند تا در زمان برگزاری نمایشگاه هفتم توانمندی‌های صادراتی ایران، ببینیم که گام‌های بلندی در این مسیر برداشته شده است.





رئیس جمهور همچنین بر ضرورت نگاه ویژه نسبت به تجارت با ارز‌های ملی تاکید کرد و گفت: امروز در مجامع و پیمان‌های اقتصادی بزرگ نظیر شانگهای، بریکس و اوراسیا موضوع تجارت با ارز‌های ملی از سوی سران کشور‌های عضو مطرح است که تحقق آن باید با جدیت پیگیری شود.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اهمیت نقش دفاتر بازرگانی در معرفی ظرفیت‌های کشور به بازرگانان و فعالین اقتصادی ضمن تقدیر از اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه برای افزایش این دفاتر در ۶۰ نقطه از دنیا افزود: از جمله مشکلات ما در جهت توسعه مبادلات اقتصادی آشنا نبودن بازرگانان و فعالان اقتصادی دیگر کشور‌ها با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران و از طرفی عدم آشنایی بازرگانان و فعالان اقتصادی ما با ظرفیت‌های دیگر کشورهاست که در این زمینه ایجاد دفاتر بازرگانی در راستای آشنایی بین این دو بخش می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

رئیس جمهور در ادامه ابراز امیدواری کرد برگزاری این نشست در هم‌افزایی بین کشور‌ها و همچنین بازرگانان و فعالان اقتصادی برای رشد تولید و اقتصاد ایران و کشور‌های منطقه راهگشا باشد.

به گزارش ایرنا، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و توسط شرکت توسعه صنعت نمایشگاه و رویداد برگزار می‌شود.

این نمایشگاه قرار است در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی و رونق تجارت خارجی و استفاده از توانمندی و ظرفیت بالای نمایشگاهی کشورمان، تحت عنوان IRANEXPO ۲۰۲۴ برگزار شود.

تاکنون حضور ۱۷۳ شرکت داخلی در این نمایشگاه قطعی شده و قرار است این شرکت‌ها از شنبه تا چهارشنبه به مدت چهار روز از ساعت ۸ تا ۱۵ فعال باشند.

این شرکت‌ها در ۷۰ هزار متر مربع فضای سرپوشیده و فضای باز در سالن‌های ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۸، ۲۵، ۳۱، ۳۵، ۳۸، A ۳۸، B ۳۸، ۴۰، ۴۱ و ۴۴ حضور خواهند داشت و محصولاتی در حوزه پتروشیمی، صنعت، صنایع غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی، صنایع دستی و گردشگری را در معرض نمایش قرار می‌دهند.

دیگر خبرها

  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • جهان ایران را به عنوان قدرت برتر پذیرفت
  • رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده
  • حجاب مسأله مهم کشور است/ باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضان به جان و مال مردم داشت
  • محسنی اژه‌ای: باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضین به جان و مال مردم داشت
  • باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضان به جان و مال مردم داشت
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست