Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@23:23:58 GMT

حقايقي جالب و هيجان انگيز درباره پيتزا

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۲۰۵۶۴

حقايقي جالب و هيجان انگيز درباره پيتزا

خبرگزاري آريا -  هرچند ناپل ايتاليا در سال‌هاي 1700 و 1800 يک کلانشهر پررونق بود، اما جمعيت فقير زيادي در آن ساکن بودند، بسياري از اين فقرا در خانه هايي که تنها يک اتاق بود زندگي مي‌کردند و اغلب در حرکت بودند. آن‌ها نياز به يک غذاي ارزان و سريع داشتند بنابراين غذاي اصلي آن‌ها از يک نان تخت تشکيل مي‌شد که روي آن پنير، گوجه فرنگي، روغن، ماهي آنچوي و سير قرار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهاجران به آمريکا غذاي اصليشان را با خود بردند. پيتزا در اين کشور جديد طرفداران زيادي پيدا کرد و اولين پيتزافروشي در سال 1905 در منهتن اففتاح شد. اکنون پيتزا تبديل به يکي از پرطرفدارترين غذاهاي سراسر دنيا شده است هرچند طرز تهيه آن در جاهاي مختلف فرق مي‌کند. همان طور که حقايق جالب زير نشان مي‌دهد پيتزا سوژه نوآوري، تحقيقات، مطالعه و هنر شده است. حتي حيوانات نيز به دنبال پيتزا هستند يا اين غذاي خوشمزا ناپلي را مي‌دزدند.
ربات پيتزازن
«زوم پيتزا» هم انسان‌ها و هم ربات‌ها را استخدام مي‌کند. کارمندان انساني به آماده کردن غذا، توسعه دستورهاي پخت، تست مزه نهايي و ارتقاي کيفيت محصول بر اساس نظر مشتريان مي‌پردازند و کارکنان ربا به انجام وظايف سرعتي مثل پخش کردن سس گوجه، قرار دادن و خارج کردن از فر مي‌پردازند. هدف اين شرکت کاليفرنيايي اين است که تا پايان سال 2018 کل خليج سانفرانسيسکو را خدمات خود را ارائه دهد.

جعبه پيتزاهاي پيتزايي
مشتريان پيتزافروشي ويني در بروکلين بعد از خوردن پيتزاي خود مي‌توانند جعبه هايي که پيتزا در آن تحويل داده مي‌شود نيز بخورند. مالک اين پيتزا فروشي پس از ديدن جعبه‌هاي خالي پيتزا در زباله‌هاي بروکلين تصميم گرفت جعبه‌هاي پيتزا را هم از جنس پيتزا بسازد. مشتريان تنها با پرداخت 40 دلار (160000 تومان) مي‌توانند پيتزاهايي داشته باشند که در جعبه هايي از جنس پيتزا به خانه يا محل کارشان مي‌آيد. پيتزا و جعبه آن در يک فويل پيچيده مي‌شوند و در يک کيسه تحويل داده مي‌شوند.

قطعه‌ها و دايره هاي رياضياتي
رياضيدان «اوگنيا چنگ» يکي دو چيز درباره پيتزا مي‌داند. او در سال 2013 فرمولي طراحي کرد که اندازه ايده آل پيتزا و برش هايش را تعيين مي‌کند. عامل تعيين کننده در فرمول او نان يا پوسته پيتزا است. چنگ در ابداع فرمولش بر اين مبنا عمل مي‌کند که پيتزاهاي کوچکتر مواد بيشتري داشته باشند بنابراين خوشمزه‌تر از پيتزاهاي بزرگ هستند که مواد کمتري دارند و مرکز آن‌ها پرملات‌تر از لبه هاست. هم چنين نان‌هاي نازک‌تر خوشمزه‌تر از نان‌هاي ضخيم‌تر هستند، زيرا در نان ضخيم نسبت نان و مواد کاهش مي‌يابد و نسبتا خميري مي‌شود. «پيتزا اکسپرس» فروشگاه زنجيره‌اي در چين چنگ را مامور پروژه اي کرد که بفهمد چرا مشتريان پيتزاهاي 36 سانتيمتري را به دايره‌هاي 28 سانتيمتري ترجيح مي‌دهند استفاده کرده است. براساس يافته‌هاي چنگ که تمايل مشتريان براي نان‌هاي تردتر و مواد متعادل‌تر را در نظر مي‌گيرد پيتزا اکسپرس 15 گرم خمير به دستورالعمل خود اضافه کرد.

خودروي خودران تحويل پيتزا
پيتزافروشي‌ها به روش‌هاي ديگري نيز پيشرفت مي‌کنند. پيتزا دومينو و شريکش، شرکت فورد موتور، براي خودشان هدفي در نظر گرفته اند که پيتزا را با يک وسيله نقليه اتوماتيک شامل يک فورد فيوژن هيبريدي تحويل دهند. «سامي کايلاساپاتي» عضور شوراي شهر آن آربر به طور اتفاقي خودروهاي بدون راننده تحويل پيتزا را ديد و از تيم تحقيقاتي خود پرسيد که چطور خودرو مي‌تواند عابران پياده‌اي که منتظر عبور از خط عابر پياده هستند را شناسايي کند و متوقف شود در حاليکه هيچ علامت يا فرد ديگري در محل عبور عابر پياده نيست.
سحنگوي فورد در پاسخ گفت که در حقيقت اين خودرو‌ها عابران پياده‌اي که مي‌خواهند از خيابان عبور کنند را تشخيص مي‌دهد چه اين محل به علامت و تابلويي مجهز باشد چه نباشد و توقف مي‌کند تا آن‌ها از خيابان عبور کنند. وقتي اين خودرو به محل عبور پياده نزديک مي‌شود آن را تشخيص مي‌دهد و براساس قوانين خاصي که دارد به دنبال افراد در آن محدوده مي‌گردد. هم چنين خودروهاي تحويل پيتزاي بدون راننده مجهز به امکانات شناسايي ديگري هم هستند مثل الگوريتم هايي که مي‌توانند رفتار عابران پياده را شناسايي کند، رادار و سنسورهاي ليزري، دوربين‌هاي 360 درجه و درک عمق تا 200 متر. هم چنين اين خودرو‌ها طبق مدل‌هاي سه بعدي محيط اطرافشان که شامل مکان جاده ها، پياده روها، ساختمان‌ها مي شود و هم چنين داده هايي مثل قوانين، مقررات جاده، ترافيک، علائم و تابلو‌ها و ديگر نشانه‌ها عمل مي‌کنند. فورد اميدوار است تا سال 2021 خودروهاي بدون راننده خود را در خيابان‌ها ببيند که افراد را به مقصدهايشان مي‌رسانند و موادغذايي، بسته‌ها و البته پتزا را به آن‌ها تحويل مي‌دهند.

منوي ناخودآگاه
«چيتزا هات» براي مشترياني که مشکل تصميم گيري دارند که چه پيتزايي بخورند ايده جديدي دارد. «منوي ناخودآگاه» که توسط شرکت سوئدي «توبي تکنولوژي» طراحي شده حرکات چشم مشتريان را هنگامي که در حال چک کردن محتويات پيتزا‌ها در صفحه نمايش هستند رديابي مي‌کند و سپس پيتزاي مورد نظر آن‌ها را از ميان 4896 ترکيب پيتزاي موجود انتخاب مي‌کند. ساخت اين نرم افزار شش ماه طول کشيد و در 98 % مواقع موفق عمل مي‌کند. اگر منوي ناخودآگاه محبوبيت خود را در ميان انگليسي‌ها ثابت کند پيتزاهات آن را به مشتريان آمريکايي خود معرفي مي‌کند.

پيتزاي شناور
«پيتزا پي» نه تنها خانه ساشا و تارا بويس است بلکه قايق 11 متري آن‌ها يک پيتزافروشي شناور است که در جزيره ويرجين پيتزا ارائه مي‌دهد. ساشا و تارا شغل قبلي خود را ر‌ها کرده تا روي امواج گرمسيري کار کنند و به ساکنان محلي و گردشگران پيتزا ارائه دهند. تارا اين قايق را خودش طراحي، نوسازي کرده و ساخته است. اين قايق علاوه بر بادبان موتور نيز دارد. ليست پيتزا‌ها و قيمت آن‌ها در يک طرف آن آويزان شده است. اين قايق پنجره‌اي دارد که معامله آن‌ها و مشتريان از طرق آن صورت مي‌گيرد.
الهام بخش آن‌ها براي اين کسب و کار گرسنگي بود. ساشا تعريف مي‌کند که يک روز در اين قايق نشسته بوده و غروب آفتاب را تماشا مي‌کرده اند که گرسنه شده است. حضور گردشگران نشان داد که «قايق پيتزايي» مي‌تواند اينجا بگيرد بنابراين تارا کار نوسازي آن را به عهده گرفت و ساشا روي موتورش کار کرد. اين زوج در روزهاي شلوغ حدود 70 پيتزا و نوشيدني و دسر مي‌فروشند. دختر 22 ماهه آن‌ها نيز به عنوان مسئول روابط عمومي عمل مي‌کند و با مشتري‌ها صحبت مي‌کند.

حيوانات عاشق پيتزا
پيتزا علاوه بر ما طرفداران پشمالويي نيز دارد. يکي از آن‌ها را نيويورکي‌ها «موش پيتزا» مي‌نامند که متروهاي شهر را به دنبال تکه‌هاي دور ريخته پيتزا مي‌گردد. هرچند بعد از اينکه آن‌ها را پيدا کرد باز هم خيالش راحت نيست و بايد ساير جوندگاني که قصد دارند پيتزايش را بدزدند از خود دور کند. «سنجاب پيتزا» يکي ديگر از جوندگاني است که از پيتزا لذت مي‌برد. اما حيوان ديگري هم هست که به جاي پيدا کردن از دزديدن پيتزا لذت مي‌برد و آن روباه است.

مزرعه پيتزا
وقتي نائومي پالي و ميشل کراينيک، متخصص مديريت مزرعه در يورکاتان با ساخت مزرعه پيتزا موافقت کردند با چندين گروه صنعتي کار کردند.
شکل اين مزرعه دايره است و زمين آن مانند پيتزا به 10 قطعه تقسيم مي‌شود که هرکدام به محصول خاصي از مواد به کار رفته در پيتزا اختصاص دارد. در اين بخش‌ها پياز، ريحان و پونه کوهي، گوجه فرنگي، فلفل، سير و ديگر محتويات پيتزا کاشته مي‌شود.هم چنين پنير که از شير گاوهاي يک بخش و ژامبون که از خوک‌هاي بخش ديگري از مزرعه پيتزايي آن‌ها تهيه مي‌شود. دانش آموزاني که در حال يادگيري درمورد خاک و گياهان هستند از اين مزرعه ديدن مي‌کنند تا با اهميت تکنولوژي در محصولات آشنا شوند

نمايشگاه هنر پيتزا
«اتو گيلن» پيتزاي خود را با استفاده از شيشه يو وي، چوب ماهون و پيچ ساخته در حالي که «جان فريمن» و» جاستين لوه» از يک ماده استفاده کردند: کاغذ مچاله. گيلن، فريمن و لوه از جمله هنرمنداني هستند که آثار خود را در «پيتزاتايم!» به نمايش گذاشتند. اولين نمايشگاه منهتن که شامل 25 اثر با الهام از پيتزا مي‌شد.

پيتزاي غول پيکر
گروهي هشت نفره در سن آنتونيو به هم پيوستند تا بزرگترين پيتزاي دنيا را بپزند. پيتزاي آن‌ها 4.3 مترمربع مساحت، 45 کيلوگرم وزن و 235 سانتيمتر قطر داشت. سرآشپز «کورت اوفينگر» گفت که پخت اين پيتزا نتيجه تلاش تيمي واقعي بود. او نظارت مي‌کرد، يکي ديگر از اعضاي تيم آتش را کنترل مي‌کرد. دو نفر مواد روي پيتزا را آماده مي‌کردند. دو نفر ديگر روي نان پيتزا کار مي‌کردند و دو نفر ديگر به اين اعضا آب مي‌رساندند. در مجموع يک ساعت و 45 دقيقه طول کشيد تا اين پيتزا آماده شود. هم چنين يک سال طول کشيد تا تدارکات لازم براي پخت چنين پيتزايي آماده شود. باوجود اين تلاش ها، گينس پيتزاي ديگري که 1261 مترمربع مساحت داشت و در سال 2012 در رم ساخته شده بود را به عنوان بزرگترين پيتزاي جهان به رسميت مي‌شناسد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۰۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیجان ستاره بایرن: چی بهتر از بازی با رئال!

به گزارش "ورزش سه"، بایرن مونیخ روز سه‌شنبه باید در بازی حساس دور رفت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا از رئال مادرید میزبانی کند. بایرن با حذف آرسنال به این مرحله صعود کرده و در انتظار شاگردان کارلو آنچلوتی است.

تیم آلمانی روز گذشته در هفته سی و یکم بوندس‌لیگا به مصاف آینتراخت فرانکفورت رفت و با نتیجه 2-1 حریفش را از پیش رو برداشت. لئون گورتسکا امیدوار است که تیمش در این بازی بهترین عملکرد را داشته باشد.

لئون گورتسکا در مورد بازی رئال گفت: "من به بایرن مونیخ ایمان کامل دارم. ما فصل پرتلاطمی را پشت سر گذاشتیم. لیگ قهرمانان آخرین شانس ما برای کسب عنوان قهرمانی است. ما خیلی خوب آماده خواهیم شد و برنامه خوبی برای بازی خواهیم داشت
به شدت منتظر این بازی هستم. هرگز برای بایرن مقابل رئال بازی نکرده‌ام. چه چیزی بهتر از این بازی در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا؟"

بازی در برنابئو با شالکه در سال 2015؟

آن بازی، یک بازی فوق العاده بود. همچنین این لحظه برای لروی سانه، که اولین گل خود در لیگ قهرمانان اروپا را به ثمر رساند، لحظه درخشانی بود. هواداران حریف ما را ایستاده تشویق کردند. یک شب جادویی در برنابئو داشتیم، اگرچه در پایان کافی نبود. این بار می‌خواهم با بایرن بهتر کار کنم.

روند تیم با وجود حذف آرسنال؟

فکر می‌کنم از زمان بازی مقابل آرسنال یک چیز جدیدی در بایرن ایجاد شد. بعد از بازی می‌توانستید آن را در رختکن احساس کنید.  این می‌تواند شروع بزرگی باشد.

دیگر خبرها

  • یک میزبانی هیجان‌انگیز در انتظار والیبال ایران
  • تجربه سینما ترس، ترسناک‌ترین در ایران
  • دانشکده طراحی سوئیس: مبلمان را در بسته بندی به اندازه پیتزا بخرید، در خانه به اندازه واقعی می رسند! (+عکس)
  • هیجان ستاره بایرن: چی بهتر از بازی با رئال!
  • شروع مسیری هیجان‌انگیز با مهدکودک
  • آگاهی افکار عمومی و حقایقی که جنگ غزه برای دنیا آشکار کرد
  • نمایش هیجان‌انگیز پرسپولیس و افسوس بزرگ یحیی
  • خلق اثر هنری شگفت انگیز دیوار چین (فیلم)
  • اگر یحیی گل‌محمدی این ۲ بازیکن را داشت...
  • حقایقی درباره خوابیدن که شاید نمی‌دانید (فیلم)