Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمانشاه- چندسالی است که پروژه سایت پرنده‌نگری هشیلان در استان کرمانشاه با وجود پیشرفت۹۰ درصدی و در آستانه افتتاح متوقف شده و انتظارها برای جهانی شدن این تالاب منحصربه‌فرد ادامه دارد.

خبرگزاری مهر- گروه استانها: «هشیلان»  تالاب صدجزیره‌ای استکه زمین‌شناسان آنرا یک سوءتفاهم در طبیعت می‌نامند و سالانه فرودگاه بین المللی بسیاری از پرندگان مهاجر است که در گذر از ایران توقفی کوتاه در این تالاب زیبا دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدای از حضور پرندگان مهاجر در این اکوسیستم زیبا، خود تالاب مأوای گونه‌های نادر و کمیابی از پرندگان است و همین موضوع مسئولان اداره‌کل محیط زیست استان را به فکر راه‌اندازی یک سایت پرنده‌نگری در حریم این تالاب انداخت و از سال ۹۰ کار احداث این سایت کلید خورد.

این سایت برای دانشجویان از نظر کمک به امر تحقیقات و پژوهش آنان بسیار حائز اهمیت است و همچنین برای دوستداران محیط زیست و پرندگان نیز اتفاق خوشایندی است، چرا که با تجهیز این سایت به دوربین‌ها و تلسکوپ‌های متعدد رصد پرندگان تالاب امکان‌پذیر خواهد شد.

سایت پرنده‌نگری تالاب هشیلان که یکی از مجهزترین و بزرگ‌ترین سایت‌های پرنده‌نگری غرب کشور هم به شمار می‌رود با گذشت ۶ سال از شروع به ساخت آن هنوز ناتمام مانده و با مشکل عدم تأمین اعتبار دست و پنجه نرم می‌کند و طی سالیان اخیر پیشرفت آن در سطح ۹۰ درصد باقی مانده و متوقف شده است.

این سایت پرنده‌نگری در زمینی به مساحت یک هزار و ۵۰۰ مترمربع در دامنه کوه خورین و مشرف به عرصه تالاب هشیلان در دست احداث است که با توجه به اهمیت اکولوژیکی آن می تواند یک منطقه گردشگری برای دیدن پرندگان نادر باشد و البته هر بار وعده افتتاح آن به دلیل عدم تأمین اعتبار لازم به تعویق می‌افتد.

اولین وعده افتتاح آن به سال ۹۲بازمی‌گردد که مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست استان (همتی) از پیشرفت ۶۰ درصدی آن خبر داد و اینکه تا پایان سال در صورت تأمین اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی به بهره‌برداری می‌رسد. اما نرسید.

بعد از آن در سال ۹۴ وعده افتتاح در هفته دولت و بعد در دهه فجر داده شد که بازهم نشد و این مشکل اعتبار تا به امروز ادامه داشته و هنوز دوستداران محیط زیست از راه‌اندازی این مجموعه محروم هستند.

با این وجود جای این سوال پیش می‌آید که چرا طرح‌های زیست‌محیطی در استانی که کانون سراب‌های ایران و شناسنامه محیط زیست غرب کشور است با این همه تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی جایگاهی ندارد و برای افتتاح یک پروژه با اعتبار نه چندان زیاد باید سال‌ها انتظار کشید.

سایت پرنده‌نگری هشیلان مطالبه جدی دوستداران محیط زیست

یک فعال زیست محیطی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تالاب هشیلان یکی از زیباترین تالاب‌های ایران است که همواره به ویژه در فصل مهاجرت پرندگان شاهد حضور گردشگران بسیاری در این منطقه و برای دیدن این پرندگان هستیم.

محمد فرهادی سایت پرنده‌نگری هشیلان را یک حرکت خوب از سوی مسئولان محیط زیست عنوان کرد و افزود: رصد پرندگان به خصوص پرندگان کمیاب بسیار لذت‌بخش بوده و حتی این مکان برای دانشجویان این حوزه به مانند یک دانشگاه است.

وی بیان داشت: متاسفانه این سایت پرنده‌نگری با وجود پیشرفت مناسبی که در سالهای گذشته داشته و در مراحل انتهایی است، اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده و در یکی دو سال اخیر متوقف شده است که این موضوع را به عنوان مطالبه جدی دوستداران محیط زیست پیگیری خواهیم کرد.

این فعال زیست محیطی سایت مذکور را یک مکان مناسب برای رفتارشناسی پرندگان برشمرد و گفت: تالاب هشیلان یک اکوسیستم منحصربه فرد در استان کرمانشاه است که محل زندگی انواع پرندگان، خزندگان و ماهیان بوده و جای آن در بین تالاب‌های بین‌المللی بسیار خالی است.

فرهادی ادامه داد: چند سالی است که عملیات اجرایی این سایت پرنده‌نگری که مجموعه زیبایی برای جذب توریست و گردشگر نیز به شمار می رود آغاز شده ولی اخیرا متوقف شده است و علت را که جویا می‌شویم با این پاسخ رو به رو می شویم که اعتبار نیست.

محدودیت منابع اعتباری، مشکل اصلی طرح است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، مشکل اصلی پیش روی این طرح را محدودیت منابع اعتباری عنوان کرد و گفت: بر اساس اعتبارات موجود هرساله کار پیشرفت داشته است.

غلامحسین کاظمی با بیان اینکه امسال نیز ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ادامه کار احداث سایت پرنده‌نگری هشیلان در نظر گرفته شده است، افزود: امسال نیز این تأمین اعتبار در قالب اسناد خزانه است که باید اجرایی شود.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته تخصیص اعتبار کمی صورت گرفته که امیدواریم امسال با تخصیص این اعتبار در نظر گرفته شده و با توجه به آمادگی پیمانکار تا پایان سال این سایت به بهره‌برداری برسد.

به گزارش مهر، با توجه به اهمیت نقش آموزش در حفاظت تالاب‌ها، احداث سایت پرنده‌نگری در تالاب هشیلان به عنوان یکی از ارزشمندترین تالاب‌های غرب کشور باتوپوگرافی منحصربه فرد و ویژگی‌های اکولوژیکی بسیار حائز اهمیت است و در مقوله مدیریت زیست بومی با مشارکت جوامع محلی نیز با ارائه آموزش‌های لازم نقش بسزایی خواهد داشت.

ضمن اینکه در سال‌های گذشته نیز تلاش‌هایی برای افزودن تالاب هشیلان به جمع تالاب‌های منحصربه فرد بین‌المللی و پیوستن به کنواسیون جهانی رامسرصورت گرفته است و احداث این سایت پرنده‌نگری نیز مسیر دستیابی به این مهم را هموار می‌کند.

به نظر می‌رسد که زمان ۶ ساله برای انجام یک پروژه با این اهمیت آن هم با اعتباری حدود ۲ میلیارد تومان زمان زیادی باشد. البته با توجه به زمان اجرای پروژه‌ها در استان کرمانشاه که معمولا به یک دهه هم می‌رسد احتمالا هشیلان هم به سرنوشت پروژه‌های ۱۰ ساله دچار شده است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۱۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخشی‌نگری مانع پیشرفت مازندران می‌شود

ایسنا/مازندران استاندار مازندران با اشاره به این که تعهد ساخت ۱۶۴ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن مازندران دست یافتنی است و فقط به همت و تلاش و همگرایی وابسته است‌، گفت: بخشی نگری مانع پیشرفت و آبادانی مازندران می‌شود.

یوسف نوری روز شنبه در جلسه شورای تامین مسکن مازندران، با عنوان اینکه طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم به صورت جدی پیگیری می‌شود، اظهار کرد: تامین مسکن در افزایش نرخ ازدواج و باروری مازندران بسیار تأثیرگذار است لذا از فرمانداران  تقاضا داریم تا در تامین زمین مسکن حمایتی همت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: موانع تامین زمین مسکن حمایتی مازندران باید با همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی برطرف شود لذا روش‌ها و همگرایی‌ها در اجرای طرح‌ها بسیار مهم است و هر یک از شهرستان‌های مازندران در طرح نهضت ملی مسکن باید برای مسکن حمایتی وارد عمل شوند.

نماینده عالی دولت سیزدهم در مازندران تصریح کرد: مازندران حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و بنا به اعلام دو نهاد بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) بیش از ۲۴۰ هزار خانوار زیر پوشش خود دارد و از خدمات حمایتی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه داشبورد طرح نهضت ملی مسکن مازندران باید در فناوری‌های جدید عملیاتی شود، تصریح کرد: یعنی شماره انداز پیشرفت روزانه ساخت نهضت ملی مسکن مازندران باید طراحی شود.

استاندار مازندران با بیان این که عمده مشکلات و موانع استان در سایه همگرایی حل و فصل می‌شود، گفت: طرح‌های هادی روستایی مازندران باید متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه طراحی شود، این که در روستایی خالی از سکنه، طرح‌های هادی تهیه شود، صحیح نیست.

نوری با اشاره به اینکه، نظام مسائل هر شهرستان با همکاری فرمانداران باید بدون مراجعه به استان حل و فصل شود و به جلسات استانی منتقل نشود، بیان کرد: ساخت مسکن محرومان مازندران را خیلی جدی بگیریم، چراکه این مقوله سبب رضایت مردم از نظام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • بخشی‌نگری مانع پیشرفت مازندران می‌شود
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان