Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-06@13:06:55 GMT

اقتصاد دانش بنیان و توسعه پایدار

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۲۴۴۵۳

اقتصاد دانش بنیان و توسعه پایدار

خبرگزاری برنا- پروه اقتصادی : در دنیای کنونی دانش و فعالیت دانش محور بعنوان مزیت رقابتی اقتصادهای دنیا تبدیل شده است دانش بعنوان یک کالای عمومی بدون کاهش و استهلاک می باشد و اقتصاد دانش بنیان اقتصاد کمیابی منابع نیست بلکه اقتصاد فراوانی منابع است و این کالا برخلاف سایر منابع با مصرف بیشتر در واقع رشد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مکاتب اقتصادی معمولاً نهاده های تولید و عوامل فیزیکی مهمترین متغیرهای مدل رشد اقتصادی محسوب می شوند در حالیکه اقتصاد دانش بنیان بر مبنای تولید، توزیع متوازن و مصرف موثر دانش و فناوری شکل گرفته است، از آنجاکه بهره وری عوامل تولید اصلاح الگوی توزیع درآمد و بهبود محیط زیست مهمترین عوامل موثر در نرخ رشد، تولید ، اشتغال و به عبارتی توسعه پایدار می باشند، لذا رسیدن به توسعه پایدار با اقتصاد دانش بنیان میسر می باشد، البته نبایستی اقتصاد دانش بنیان را فقط در تولید دانش و انجام آموزش و پژوهش محدود نمود بلکه استفاده مؤثر دانش در تولیدات را همواره بایستی مدنظر قرار داد.

 لذا بایستی دانش به عنوان یک منبع فنا ناپذیر بعنوان یکی از نهاده های تولید در اختیار بنگاههای اقتصادی قرار گیرد و با مشارکت در فعالیتهای تولیدی و خدماتی باعث ایجاد ارزش افزوده تولید و خدمات و افزایش رقابت گردد بدیهی است زایده این امر، کاهش فقر و افزایش رفاه اجتماعی و عدالت اجتماعی و ارتقاء روند توسعه پایدار خواهد بود.

بر خلاف اقتصادهای معمول که نشانه های آن زیرساخت ها، صنعت و منابع طبیعی می باشد در اقتصاد دانش بنیان ایده ها به عنوان ارزش و شاخص و نشانه بارز این نوع اقتصاد می باشند و درجه دانش پایگی اقتصاد رابطه مستقیمی با مؤلفه های مؤثر در سطح توسعه یافتگی یعنی تولید سرانه، توزیع درآمد و کیفیت محیط زیست دارد  بنابراین برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان بایستی زیر ساخت های فناوری اطلاعات تقویت و نتایج تحقیقات و اختراعات تجاری سازی شود و سرمایه گذاری در آموزش و تحقیقات افزایش یابد. اما در خصوص اقتصاد دانش بنیان و سیاست اقتصادی جاری کشورما بایستی عنوان کرد که تاکنون سیاستهای گوناگونی در زمینه اقتصادی در کشور ابلاغ شده است، سیاستهایی نظیر سیاست تولید ملی، سیاست اصل 44، سیاست امنیت سرمایه گذاری و .. اخیراً سیاست اقتصاد مقاومتی بعنوان یک الگوی بومی و علمی که برآمده از فرهنگ انقلاب اسلامی می باشد از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است نظریه اقتصاد مقاومتی مفهوم جدیدی در علم اقتصاد است که در هیچ یک از مکاتب اقتصادی دنیا وجود ندارد، از آنجا که الگوهای اقتصادی شناخته شده دنیا برای پیشرفت همه جانبه اقتصاد ما خصوصاً در دهه اخیر با تشدید تحریم ها مناسب نبوده، لذا الگوی اسلامی -  ایرانی پیشرفت شکل بدیعی از الگوهای متداول برای پیشرفت همه جانبه اقتصاد و منطبق بر شرایط جامعه اسلامی کشور ما طراحی و ابلاغ شده است.

در الگوی اقتصاد مقاومتی تمرکز بر روی استفاده بهینه و دانش محور از منابع می باشد در واقع اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی مدون علمی و ارائه راهکار منطبق با دانش روز برای تولید ملی و نیل به رشد اقتصادی می باشد، اقتصاد مقاومتی با ریاضت اقتصادی که گریبانگیر چند کشور اروپایی شده بسیار متفاوت است، ریاضت اقتصادی با کمبود منابع تولید مواجه می باشد در صورتیکه در اقتصاد مقاومتی منابع وجود دارد و بر روی استفاده بهینه  از منابع بر اساس دانش و بهره وری تأکید می گردد.

رهبر معظم انقلاب در تبیین اقتصاد مقاومتی بیان فرمودند « اقتصاد مقاومتی معنایش این است که ما یک اقتصاد داشته باشیم که هم روند رو به رشد اقتصادی در کشور محفوظ بماند هم آسیب پذیری اش کاهش یابد»دولتی بودن اقتصاد، وابستگی به نفت، عدم مدیریت مصرف ، بهره وری پائین عوامل تولید و استفاده نامناسب و ناکارا از منابع، پایین بودن میزان خلاقیت و نوآوری و ضعف فناوری بنگاهها، از مهمترین موارد آسیب پذیری در اقتصاد ما می باشد بنابراین چنانچه بخواهیم روند رو به رشد اقتصادی در کشور را حفظ کنیم  بایستی بر مبنای اقتصاد مقاومتی و بر محور دانش نظام ها و فرآیندهای اقتصادی را اصلاح و پیاده سازی نمائیم در این صورت راه نجات اقتصاد برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز استفاده از الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت با مدل اقتصاد مقاومتی و بر مبنای دانش و فناوری خواهد بود.

یاداشتی از:

بختیار رازانی

فوق لیسانس علوم اقتصادی

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان لرستان

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۴۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام کرمان آیدکس، آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش است

ایسنا/کرمان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: پیام کرمان آیدکس، آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش و تکنولوژی است و باید این ذهنیت را در مسئولان ایجاد کنیم.

سیدمهدی طبیب زاده امروز ۱۶ اردیبهشت ماه در نشست خبری دومین همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان(کرمان آیدکس ۲۰۲۴) اظهار کرد: برگزاری همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ فرصت مغتنمی است.

وی بیان کرد: برخی سهم جنوب استان را در شاخص‌های توسعه پایدار موثر می‌دانند در حالی که در شمال و مرکز استان کرمان نیز این شاخص‌ها پایین است و بایستی رویکرد استان به سمت ارتقاء شاخص‌های توسعه پایدار و زندگی مردم پیش برود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان با بیان اینکه موضوعی که نگران آن هستیم، آینده استان است، گفت: به دلیل اینکه اقتصاد استان کاملاً مبتنی بر منابع است و منابع، تجدیدپذیر(معدن و آب) نیستند و زمانی این منابع پایان می‌یابد و باید از همین حالا برنامه‌ریزان فکر کنند روزی که معادن نبود، باید چه کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۵ درصد درآمد مالیاتی استان کرمان از ۱۰ شرکت صنعتی معدنی است، تصریح کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند از محل منابع، توسعه یابد مگر منابع را صرف تکنولوژی و صنایع جدید بکند و باید سرمایه‌گذاری‌ها را به این سمت سوق بدهیم و رویداد کرمان آیدکس می‌گوید به سمت چه صنایع، خدمات و گردشگری پیش برویم که آینده نسل‌ها تامین شود.

طبیب زاده با بیان اینکه باید زنجیره ارزش نوآورانه و فناورانه در فولاد و مس داشته باشیم، افزود: رویداد کرمان آیدکس باب گفت و گو را باز می‌کند و می‌خواهد تحولی در نگرش‌ها ایجاد کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: پیام کرمان آیدکس، آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش و تکنولوژی است و باید این ذهنیت را در مسئولان ایجاد کنیم و افکار عمومی این مطالبه را از مسئولانی که منابع سرشار کشور و استان در اختیارشان است، چگونه می‌خواهند با این منابع آینده استان را بسازند؟

وی اظهار کرد: وقتی کارها مبتنی بر دانش باشد، تکنولوژی، خلق ثروت و اشتغال فارغ التحصیلان به دنبال آن خواهد بود. ضمن اینکه پتانسیل استان کرمان در نیروی متخصص فراوان است و بسیاری از افراد موفق کشور و دنیا از این استان هستند.

طبیب زاده تصریح کرد: باید محیطی فراهم کنیم که پیش برنده کسب و کار باشد و نگرش را تغییر بدهد. بایستی برای عملکرد مسئولان معیار بگذاریم تا بدانیم مصرف منابع چه میزان منفعت برای استان داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای جلب مشارکت مردم و تحقق شعار سال
  • حمل‌ و‌ نقل در ناوگان فناوری
  • توجه به اقتصاد خلاق یکی از راه‌های جهش تولید است
  • پیام کرمان آیدکس، آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش است
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی در سمنان برگزار می‌شود
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان