Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس جمهور پيشين افغانستان به تشريح علل تغيير موضع آمريکا عليه پاکستان و استراتژي واشنگتن در افغانستان پرداخت و گفت: استراتژي امنيت آمريکا براي افغانستان پيامي جز جنگ و خونريزي ندارد.
العالم ـ آسيا
حامد کرزاي در نشست بررسي آخرين تحولات افغانستان و مناسبات با ايران که عصر سه شنبه در محل شوراي راهبردي روابط خارجي برگزار شد، افزود: من مخالف استراتژي امريکا در مورد افغانستان و جنوب آسيا هستم چون اين استراتژي براي افغانستان جز پيام جنگ و خونريزي ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئيس جمهور پيشين افغانستان در اين نشست که در شوراي راهبردي روابط خارجي برگزار شد اظهار داشت: استراتژي امريکا در افغانستان ادامه جنگ و نه صلح است. مردم افغانستان در آرزوي صلح هستند؛به همين دليل به عنوان شهروند افغانستاني در مقابل استراژي آمريکا شديدا ايستاده اند.
تغيير مواضع آمريکا عليه پاکستان
کرزاي عنوان کرد: آمريکا پاکستان را متهم به حمايت از طالبان مي کند. در زمان دولت اوباما هم وزير خارجه دولت آمريکا، پاکستان را به حمايت از تروريسم متهم کرده بود و حتي بزرگان نظامي آمريکا آشکارا از حمايت پاکستان از گروه طالبان سخن مي گفتند.
رئيس جمهور پيشين افغانستان اضافه کرد: واضح است که طالبان دوست پاکستان است اما اظهارات جديد آمريکا درباره پاکستان تکرارشدني نيست.
وي يادآور شد: به نظر من موضع گيري اخير آمريکا درباره پاکستان دلايل ديگري دارد و آن همکاري اقتصادي پاکستان و چين و مشارکت پاکستان در طرح «يک راه يک کمربند» است که بر اساس آن پاکستان متحد نزديک چين شده است.
کرزاي تصريح کرد: من فکر نمي کنم موضع گيري آمريکا درباره پاکستان به خاطر طالبان و خشونت در افغانستان باشد. اگر دو کشور درخصوص نحوه تعامل با چين به تفاهم برسند پاکستان دوباره دوست آمريکا مي شود.
استراتژي آمريکا ادامه جنگ در افغانستان است
وي خاطرنشان کرد: آمريکا در استراتژي جديد خود، از افغانستان به عنوان سکوي اقدام در منطقه استفاده مي کند و از همين رو ما مخالف اين استراتژي هستيم.
رئيس جمهور پيشين افغانستان تاکيد کرد: ما امنيت و صلح باعزت مي خواهيم.
کرازي در پاسخ به سالي درخصوص پذيرش توافقنامه امنيتي آمريکا و افغانستان از سوي لويي جرگه اظهار داشت: براساس گزارشاتي که نوشته شد، لويي جرگه زماني که پيمان امنيتي را با آمريکا امضا کرد براي آن شرط گذاشت و در ماده 28 قطعنامه لويي جرگه تصريح شده که شرط اين توافق، آمدن صلح به افغانستان است و با آمدن صلح، قرارداد امنيتي امضا شود.
رئيس جمهور پيشين افغانستان گفت: بنابر اين، شرايط ما شرايط لويي جرگه بود و لويي جرگه تحت چندين ماده پيمان امنيتي با آمريکا را منوط به آمدن صلح به افغانستان کرد.
کرزاي در پاسخ به سوالي درباره قرارداد امنيتي که 3 سال قبل بين آمريکا و افغانستان امضا شد، اظهار داشت: اين قرارداد براي مردم افغانستان بسيار دردناک بود و باعث رنجش شديد مردم شده است به طوري که روزي نبوده است که مردم به خاک و خون نغلطيده باشند.
رئيس جمهور پيشين افغانستان ادامه داد: بعد از اعلام راهبرد جديد آمريکا در افغانستان حملات زياد شده است و واضح است که اين راهبرد به نفع مردم افغانستان نيست و قيمت آن را مردم مي پردازند.
مذاکرات چهارگانه عمان
رئيس جمهور پيشين افغانستان همچنين درباره مذاکرات چهارگانه عمان اظهار داشت: مذاکرات مقدماتي چهارجانبه افغانستان، پاکستان، آمريکا و چين بوده است که دو سال پيش هم در اسلام آباد به شمول طالبان برگزار شد اما با مرگ ملامحمد عمر اين مذاکرات متوقف شد.
وي اضافه کرد: ما خواهان اين هستيم که اين مذاکرات به مذاکرات بزرگتر با همسايه ها منجر شود و همسايه هاي اثرگذار همچون ايران، روسيه و هند هم در اين مذاکرات حضور داشته باشند تا افغانستان صاحب صلح و امنيت شود.
سرنوشت مذاکرات با طالبان
وي در پاسخ به سوالي درخصوص سرنوشت مذاکرات دولت با طالبان اظهار داشت: شکي نيست که طالبان جزو مردم افغانستان هستند و ما اکثر آنها را مي شناسيم. زماني من آنها را برادران طالب خطاب کردم و روشنفکران به من تاختند و هر قسم عنوان به من دادند.
کرزاي تصريح کرد: اينکه بايد زماني با طالبان به صلح برسيم حتمي است و چاره اي جز آن نيست چون طالبان از مردم ما هستند.
رئيس جمهور پيشين افغانستان با اشاره به وابستگي طالبان به پاکستان اظهار داشت: هر دو طرف دولت و طالبان بايد آزادي خود را به دست بگيريم و به مذاکره و صلح برسيم و اميدوار هستيم که طالب درک کند که با خدمت به بيگانه نمي تواند کشور خود را آباد کند. نه ما بايد در خدمت بيگانه باشيم و نه آنها.
مردم افغان قرباني داعش
کرزاي در عين حال اساس داعش را خارجي و بيروني عنوان کرد که براي اهداف و مقاصد بيروني در افغانستان ايجاد شده است و مردم افغانستان قرباني آن هستند.
رئيس جمهور پيشين افغانستان تصريح کرد: داعش کاملا پديده اي بيروني است که تربيت و اهداف بيروني دارند و ما بايد به صورت مشترک با داعش مجادله کنيم و هر کشوري که مي خواهد در امنيت زندگي کند بايد به افغانستان کمک کند اما ما بايد با طالبان به ميز مذاکره بياييم تا صلح برگردد.
رئيس جمهور پيشين افغانستان در پاسخ به اين سوال که شما با چه هدفي اخيرا پيشنهاد تشکيل لويي جرگه را داديد، اظهار داشت: تقاضاي من براي داير شدن لويي جرگه به دليل اوضاع کنوني کشور است که از هر لحاظ در بحران هستيم.
تيلرسون در سفر به افغانستان جرات نکرد به کابل برود
کرزاي ادامه داد: زماني که ديروز وزير خارجه آمريکا به افغانستان مي آيد و جرات نمي کند به کابل برود و در پايگاه بگرام مي نشيند اين ضرورت لويي جرگه را بر ما روشن مي سازد. چرا زماني که وزير دفاع آمريکا به افغانستان مي آيد 80 راکت به پايگاه برخورد مي کند. چطور هلي کوپترها به تجهيز داعش مي پردازند و کسي از آن آگاه نمي شود.
وي تصريح کرد: خونريزي در افغانستان و کشتار مردم در مساجد، پايگاه هاي نظامي و در کوچه و شهر ضرورت تشکيل جرگه را مي رساند و ما اميدوار هستيم که زودتر جرگه را داير کنيم و با يک وفاق ملي، افغانستان را به روز بهتر برسانيم.
اختلافات ايران و افغانستان بر سر آب هاي مرزي
رئيس جمهور پيشين افغانستان در پاسخ به سوالي درخصوص اختلافات ايران و افغانستان بر سر آب هاي مرزي اظهار داشت: گفت و گوهاي آب بين دو کشور مربوط به زمان هاي گذشته است به طوري که از زمان دولت هاي شاهي در دو کشور مذاکرات صورت گرفته است.
کرزاي بااشاره به کاهش بارندگي ها و سطح آب در افغانستان عنوان کرد: زماني در کابل در عمق 4-5 متري به آب مي رسيديم اما امروز در 50 متر هم آب پيدا نمي شود و بهترين چاه هاي ما هم درحال خشک شدن هستند.
رئيس جمهور پيشين افغانستان در عين حال گفت: ما همسايه هستيم و مشکلات همديگر را درک مي کنيم. اگر در افغانستان آب باشد و ايران نياز داشته باشد، ما آب مي دهيم و مذاکرات امروز هم جريان دارد. اگر آب در افغانستان زياد بود ما به شما مي دهيم و اگر شما زياد داشتيد شما به ما بدهيد.
کرزاي تصريح کرد: تمام کشورها شايد جنگ آب داشته باشند اما بين ايران و افغانستان همکاري آب خواهد بود.
وي در پاسخ به سوال ديگري درخصوص مناسبات پاکستان و عربستان اظهار کرد: پاکستان و سعودي از ديرباز رابطه بسيار خوبي با هم داشته اند. اين دو کشور برادر ما و دوست هاي ديرينه اي هستند. ما از ارتباطات جديد و پيشرفت هايشان استقبال مي کنيم و اميدواريم دوستي دو کشور به خير افغانستان، ايران و جامعه اسلامي هم بيانجامد.
ايران از پيشتازان کمک به افغانستان
رئيس جمهور پيشين افغانستان در بخش ديگري از سخنان خود گفت: افغانستان 16 سال قبل زندگي نو خود را با ياري و کمک همسايه ها به خصوص ايران و با همه جامعه جهاني آغاز کرد. افغانستان سال ها بعد از حوادث 11 سپتامبر 2001 براي اولين بار حضور خارجي ها را در خاک خود پذيرفت و اتفاقا اين حضور را جهان و سازمان ملل هم پذيرفت، حتي کشوري مثل ايران که در ساحات مختلف با آمريکا اختلاف داشت حضور آمريکايي ها را در ايران پذيرفت.
کرزاي تصريح کرد: در تقويت زندگي نو و ايجاد نهادهاي زندگي و بازسازي افغانستان، ايران از پيشتازان کمک به افغانستان بود.
وي با اشاره به همکاري هاي ايران و افغانستان در دوران رياست جمهوري خود اظهار داشت: حدود 12-13 سفر بين دو طرف انجام شد و در هر سفر دستاوردي داشتيم. ايران نه تنها به تقويت اقتصادي افغانستان کمک کرد بلکه به تقويت روابط خارجي ما هم کمک کرد در مذاکرات بين ما و پاکستان سه يا چهار بار ايران کمک کرد به هم نزديک شويم و تلاش کرد هيچ گونه اثرات حضور آمريکا در افغانستان بر روابط دو کشور اثرگذار نباشد.
رئيس جمهور پيشين افغانستان ضمن قدرداني از کمک هاي ايران و بورسيه به جوانان افغاني اظهار داشت: تعداد زيادي از جوانان مهاجر افغانستان که از ايران بازگشته اند اکنون مشغول به کار شده اند.
کرزاي تصريح کرد: زندگي ما را به جايي رساند تا با کمک هاي جامعه جهاني ، افغانستان از خاک برخاست و ما صاحب زندگي و قانون اساسي شديم و افغانستان دوباره خانه تمام افغاني ها شد.
رئيس جمهور پيشين افغانستان اضافه کرد: در اين اتفاقات هم آمريکا دخيل بود و هم همسايگان و ما هم از اين لحاظ تشکر مي کنيم؛ چيزي که افغانستان مي خواست امنيت بود که به دلخواه ما تامين نشد بلکه خراب تر هم شد.
وضعيت ناگوار امنيتي در افغانستان
رئيس جمهور پيشين افغانستان گفت: امروز افغانستان از لحاظ امنيت در حالت بسيار ناگواري قرار دارد و ما کوشش مي کنيم از اين وضعيت رها شويم و به ساحل صلح برسيم.
کرزاي در بخش ديگري از سخنانش با تاکيد بر لزوم همکاري و همفکري کشورهاي مختلف افزود: افغانستان بايد جايي باشد که کشورها در آن تفاهم کنند و نه اختلاف داشته باشند، و بسيار مهم است که برادران عزيز همسايه ها و کشورهاي بزرگي همچون چين، روسيه، هند و خصوصا ايران که کشور بزرگ و باتدبيري است به ما کمک کنند تا از اين وضعيت رها شويم.
وي با بيان اينکه کساني که مخالف شما بودند، منزوي شدند ادامه داد: ما مي خواهيم با اشتراک ايران و افغانستان راهکاري جديد اتخاذ کنيم و از اين راه احياي مجدد حاکميت ملي افغانستان از طريق راه هاي پسنديده همچون لويي جرگه، ملت افغانستان از هر گوشه و کنار جمع شوند و به مسائل و اختلافات فيصله دهند.
رئيس جمهور پيشين افغانستان يادآور شد: افغانسان امروز بايد از راه نهادهاي ملي و تاريخي به حاکميت ملي برسد يعني سرنوشت افغانستان را ملت افغانستان تعيين کنند و نه يک قدرت گردن کلفت، ما مي خواهيم يک زندگي آرام و قانونمند داشته و با همسايگان نيز بهترين زندگي را داشته باشيم. آرزوي ما اين است که از راه توافق به زندگي آرام برسيم و اگر نشد تسليم تصميم ملي خود هستيم.
کرزاي عنوان کرد: مردم افغانستان از زمان هجوم شوروي ، به کشورهاي مختلف مهاجرت کردند و تعداد زيادي هم به ايران آمدن و مردم ايران با آغوش باز آنها را پذيرفتند و هنوز هم در ايران هستند و در شهرهاي شما زندگي مي کنند و ما از شما تشکر مي کنيم.
رئيس جمهور پيشين افغانستان تاکيد کرد: خصوصا از آخرين تصميم که اطفال افغانستان مي توانند بدون مدرک به مکتب بروند و درس بخوانند بسيار تشکر مي کنيم.
به گزارش ايرنا، نشست آخرين وضعيت افغانستان و مناسبات با ايران با حضور حامد کرزاي، کمال خرازي و جمعي از انديشمندان حوزه افغانستان در شوراي راهبردي روابط خارجي برگزار شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۴۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز، دست‌کم ۱.۷ میلیون مهاجر افغان بدون مدرک اقامت در پاکستان زندگی می‌کنند که از اکتبر سال گذشته میلادی هدف اخراج اجباری قرار دارند.

بنا به برخی از گزارش‌ها، پاکستان از اکتبر سال گذشته که اجرای طرح اخراج اجباری مهاجران افغان را آغاز کرده، حدود ۶۰۰ هزار شهروند افغانستان را با عنوان «اتباع بیگانه و بدون مدرک» به کشورشان بازگردانده است. بنابراین دست‌کم یک میلیون افغان بدون مدرک، خود را در پاکستان پنهان کرده‌اند.

پیش‌تر برخی گزارش‌ها از دستور وزارت کشور پاکستان به همه اداره‌های مرتبط ایالتی، برای شناسایی محل سکونت جمعی مهاجران و پناهجویان افغان و بررسی اینکه آن‌ها دارای چه نوع کارت مهاجرتی هستند، حکایت داشتند.

شماری از مهاجران افغان از آنجا که امیدی به داشتن خانه و سرپناه در افغانستان ندارند، نگران بازگشت به کشورشان هستند.

یک جوان ۱۸ ساله افغان که در پاکستان به دنیا آمده و بزرگ شده است، پس از آنکه پلیس کراچی او را بازداشت و به افغانستان فرستاد، بار دیگر خود را با استفاده از قاچاقچیان انسان به پاکستان رساند.

این جوان که پدر و مادرش نیم قرن پیش به پاکستان گریخته بودند، به آسوشیتدپرس گفت که زندگی‌اش در پاکستان است زیرا «هیچ دوست یا خانواده‌ای» در افغانستان ندارد.

مقام‌های طالبان پس از ورود این جوان افغان که از ۱۵ سالگی به عنوان مکانیک در یک تعمیرگاه خودرو در پاکستان کار می‌کرده است، به او ۳۴ دلار می‌دادند.

این جوان افغان شش هفته پس از ورود به افغانستان، با پرداخت ۷۰ دلار به قاچاقچیان انسان توانست به پاکستان بازگردد.

او در پاکستان برای همان مدارکی که خانواده‌اش دارند، درخواست داده است اما این کشور برای پناهجویان افغان یا فرزندانشان مدارک اداری صادر نمی‌کند.

برخی از گزارش‌ها حکایت از آن دارند که شهروندان افغان ساکن پاکستان از پیش از اجرای طرح اخراج اجباری مهاجران افغان از این کشور، تحت نظر ادارات محلی بوده‌اند. این گزارش‌ها همچنین به شایعاتی اشاره دارند که از تصمیم پاکستان برای اخراج همه افغان‌ها از جمله افغان‌های دارای مدرک اقامتی در این کشور حکایت دارند. البته پاکستان اعلام کرده است که چنین تصمیمی ندارد.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، پلیس پاکستان اعدادی را روی خانه‌های محله این جوان افغان ثبت کرده تا نشان دهد چند نفر در آنجا زندگی می‌کنند و چند نفر دارای مدرک اقامت هستند.

در این گزارش آمده است که از زمان آغاز اجرای طرح اخراج مهاجران افغان از پاکستان، بسیاری از افغان‌های ساکن محله این جوان ۱۸ ساله، خانه‌های خود را ترک و برخی هم خود را پنهان کرده‌اند.

برخی از مهاجران افغان که در پاکستان زندگی می‌کنند، کارت‌های شناسایی‌شان در زمان ژنرال ضیاء‌الحق، رئیس جمهور و حکمران نظامی پاکستان صادر شده است.

این گروه از افغان‌ها یا از خانه‌هایشان خارج نمی‌شوند یا در خانه‌ای زندگی می‌کنند که به نام دیگری اجاره شده است.

پیش‌تر مهاجران افغان برای کسب درآمد یا دریافت خدمات درمانی از محلات زندگی خود به مرکز کراچی سفر می‌کردند، اما پس از اجرای طرح اخراج مهاجران افغان از پاکستان، آنها دیگر نمی‌توانند به این منطقه سفر کنند زیرا احتمال دستگیری و بازگرداندنشان به افغانستان وجود دارد.

برای این گروه از مهاجران افغان، پرداخت اجاره مسکن و خرید مواد خوراکی سخت‌تر شده است، زیرا آن‌ها شغل‌های خود را رها کرده‌اند.

برخی از شهروندان پاکستان که در محلاتشان مهاجران افغان زندگی می‌کردند نیز از اینکه زندگی روزمره و کسب و کارشان با اجرای طرح اخراج اجباری مهاجران افغان مختل شده، شکایت دارند و منتقد این طرح هستند.

کد خبر 848184 برچسب‌ها خبر ویژه اتباع خارجی پاکستان افغانستان

دیگر خبرها

  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • بادامچیان: انتخاب اصلح از بین افراد موجود یک تکلیف و وظیفه است
  • موضع آمریکا درباره دادگاه لاهه، نشانه رویکرد دوگانه واشنگتن است
  • مادورو سرکوب تظاهرات دانشجویان آمریکایی را محکوم کرد
  • واکنش رئیس‌جمهور ونزوئلا به سرکوب دانشجویان آمریکا
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • آشنایی با حریفان جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست
  • حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه واشنگتن (فیلم)
  • موضع‌گیری جدید «بایدن» درباره اسیران صهیونیست