Web Analytics Made Easy - Statcounter

کابل- ایرنا- گروه طالبان پس از نشست چهارجانبه افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا در مسقط پایتخت عمان که در 24 مهر ماه گذشته برگزار شد به شکل کم سابقه ای بر شدت حملات تروریستی خود به اهداف متعدد افزوده است. عملیات تروریستی این گروه طی هفت روز گذشته بیش از 200 کشته و صدها زخمی به جامعه مجروح افغانستان تحمیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا، پس از اعلام راهبرد جدید نظامی آمریکا برای افغانستان و کشورهای جنوب آسیا در اواخر مرداد ماه امسال از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور که در آن به شکل برجسته ای از دولت پاکستان در ارتباط با حمایتش از گروههای طالبان و پناه دادن به آنها در خاک کشورش انتقاد شده و از هندوستان نیز به عنوان رقیب سنتی پاکستان برای حضور موثرتر در افغانستان دعوت شده بود تحرکات امنیتی در میدان عمل توسط اغلب نقش آفرینان بیشتر شد.
در پی مواضع جدید آمریکا در برابر پاکستان به عنوان متحد ثابت آمریکا در ایجاد و حمایت مالی و تسلیحاتی نیروهای مبارز در برابر اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال های 1980 میلادی تا 1991میلادی و اختصاص دهنده پایگاه پشتیبانی برای حمله غرب به رهبری آمریکا به افغانستان در سال 2001 میلادی برای سرنگون کردن دولت طالبان ؛ همه مخالفان این راهبرد از جمله پاکستان و طالبان به نوعی دست به اقداماتی زدند.
پاکستان که از برخورد کاسب کارانه آمریکا ناخرسند بود برای کاهش فشارهای آمریکا و خروج خود از انزوا؛ نخست حضور هند و افزایش نفوذ سیاسی و نظامی این کشور را در افغانستان غیر قابل تحمل اعلام کرد سپس از آمریکا به عنوان ایجاد کننده و حمایت کننده گروههایی مانند طالبان طی 25 سال گذشته نام برد و بعد حذف پایگاههای تروریست ها را کاری زمان بر خواند و در نهایت برای آن که نشان دهد خود او هم راضی به صلح است و نفوذ مستقیم و زیادی بر گروههای طالبان ندارد برای برگزاری نشست چهار جانبه پیشقدم شد.
«قمرجاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان در سفر خود به کابل در 9 مهر ماه امسال به دولت افغانستان پیشنهاد کرد ؛ نشست چهارجانبه را که بعد از آخرین جلسه آن در اردیبهشت سال 1395 بیش از یکسال به تأخیر افتاده بود بار دیگر برای یافتن راه حل مشکل صلح در افغانستان برگزار کند.
قبل از برگزاری این نشست ، خبرهایی منتشر شد مبنی بر این که نماینده گروه طالبان نیز در آن حضور خواهد یافت اما طالبان حضور نماینده خود را در این نشست رد کرد که این خود به معنای عدم پذیرش روند گفت و گوهای چهار جانبه حداقل در این شکل است.
حال که نشست چهار جانبه عمان برگزار و بدون نتیجه مشخص خاتمه یافت و طالبان نیز بر شدت حملات افزوده اند، این سوال طبیعی است که افزایش حملات طالبان و داعش در افغانستان و تحمیل نا امنی و کشتار خونین بر ملت افغان با چه هدفی دنبال می شود و سود آن در نهایت برای کیست؟
برای رسیدن به یک پاسخ منطقی برای این سوال لازم است که بدانیم در عرصه بحرانی افغانستان فاعلان متعددی حضور دارند؛ از دولت مستقر تا مخالفان داخلی دولت فعلی ، از گروه های مسلح مخالف تا آمریکا و روسیه و همچنین کشورهایی مانند ایران ، هند ، پاکستان ، چین و حتی کشورهایی مثل عربستان و اروپا که همگی در این میدان آشفته به نوعی ایفاگر و نقش آفرین هستند.
اما بدون شک پرداختن به تمام این متغیرهای موثر بر مسئله افغانستان از حوصله این متن خارج است لذا باید به نگاهی اجمالی بر متغیبرهای موثرتر اکتفا کرد.
برخی کارشناسان مسایل نظامی و سیاسی افغانستان بر این باور هستند که دلایل زیادی برای افزایش حملات طالبان وجود دارد که از جمله آنها می توان به هماهنگی طالبان و پاکستان برای اثبات ادعای دولت اسلام آباد مبنی بر این که این دولت نفوذ چندانی بر گروه طالبان ندارد، می توان اشاره کرد.
سرهنگ «عتیق الله امرخیل» از جمله آگاهان نظامی افغان است که معتقد است همین حملات اخیر طالبان، پای رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا را دیروز یکشنبه برای اولین بار قبل از سفرش به پاکستان، به افغانستان کشاند. وی معنای این سفر را این گونه تفسیر می کند که راهبرد جدید آمریکا در قبال پاکستان آن طور که پیش از این اعلام شد در عمل ناکام مانده است.
وی گفت که پاکستان در همان روزهای نخست اعلام راهبرد آمریکا برای افغانستان و کشورهای جنوب آسیا ؛ آن را محکوم به شکست دانسته و اکنون تلاش دارد آن را به همان سو که اعلام کرد سوق دهد.
این کارشناس گفت که از طرف دیگر پس از اعلام راهبرد آمریکا در افغانستان ، روسیه، ایران و چین نیز به این باور رسیده اند که آمریکا در تلاش برای ضربه زدن به طالبان است تا از تضعیف آنها امکان رشد و بقا را برای داعش در افغانستان فراهم سازد.
امر خیل تصریح می کند به همین دلیل این کشورها اگر حمایت های خود را از طالبان افزایش نداده باشند ، حداقل شدت مقابله با آنها را کاهش داده اند تا این گروه در برابر داعش و آمریکا سرپا بماند و برای تصدیق سخن خود می گوید ؛ روسیه بارها اعلام کرده است که داعش برای این کشور خطر است و از طالبان برای سرکوب داعش استفاده می کند.
به باور این کارشناس افغان، ایران و چین نیز داعش را برای خود خطر می دانند و با هماهنگی روسیه در تلاش ناکام ساختن راهبرد جدید آمریکا در افغانستان هستند که در عمل آن را خالق داعش در منطقه می دانند.
به گفته وی پاکستان در این میان به دنبال تفکر دیگری است ؛ این کشور قصد دارد به آمریکا بفهماند که طالبان تحت نفوذ پاکستان نیست و بطور مستقل عمل می کند و این کشور خواهان صلح در افغانستان است اما این افراد طالبان هستند که مستقل عمل می کنند و با سیاست های آمریکا مخالف هستند.
وی گفت رهایی زن و شوهر گروگان آمریکائی - کانادائی از چنگ شبکه حقانی در همین راستا صورت گرفت و دولت پاکستان این افراد که 5 سال قبل در افغانستان ربوده و به خاک پاکستان منتقل شده بودند را با اجرای یک برنامه رها کرد.
به گفته امر خیل آمریکا بلافاصله از این عمل ارتش پاکستان تقدیر کرد و آن را گام مهمی برای تقویت روابط و اعتماد سازی بین دو کشور دانست که این خود پیامدهای بازی دوگانه پاکستان را نشان می دهد.
وی تشریح می کند که اهداف افزایش حملات طالبان را باید از منظر این گروه هم دنبال کرد و می گوید بر این تصور است که طالبان می خواهد با افزایش حملات دست بالای خود را در درگیری ها اثبات کند تا در صورت نشستن پای میز گفت وگوی صلح از مواضع قویتری بر خوردار باشد و همچنین استقلال خود را از پاکستان یا کشور دیگری ثابت کند.
به اعتقاد او طالبان از طرف دیگر با افزایش ناامنی به دنبال خالی کردن عرصه سیاسی و اجتماعی جامعه افغانستان از نخبگان و سیاستمداران مستقل و به نوعی خاموش کردن آنها و ناامید کردن مردم و ناراضی ساختن آنها از شرایط موجود و برانگیختگی اجتماعی و در نهایت ایجاد هرج و مرج است تا خود را به عنوان ناجی به این اجتماع وامانده تحمیل کند.
گروه طالبان در بدو ظهور در سال 1994 نیز از همین سیاست بهره برد و در گرما گرم نبرد مجاهدین برای دست یافتن به قدرت در کابل، خود را عرضه کرد و با شعارهایی جذاب برای مردمی خسته از جنگ، وعده عدالت و امنیت داد و توانست در مدت کوتاهی 95 درصد خاک افغنستان را تصرف کند.
«عبدالطیف نظری» کارشناس روابط بین الملل و استاد دانشگاه در افغانستان نیز معتقد است که هدف اساسی طالبان از افزایش شدت حملات این است که در برابر راهبرد جدید آمریکا و افزایش حملات هوایی علیه این گروه، پیام روشنی به آمریکا و دولت افغانستان بدهد که بیان کننده استقامت و ظرفیت و توانایی آنها برای زمین گیر کردن نیروهای افغان و خارجی است.
او بر این باور است که نقش پاکستان را نمی توان نادیده گرفت و معتقد است بعد از آن که فشارهای آمریکا در این اواخر علیه پاکستان در قالب راهبرد جدید زیاد شد این کشور می خواهد به آمریکایی ها بفهماند که اگر این کشور در مسایل افغانستان و نبرد با تروریسم همکاری نکند آمریکا ناکام خواهد شد.
او این دوهدف را به عنوان اهداف مشترک طالبان و پاکستان مطرح می کند و تاکید دارد که در این بین نقش روسیه را نیز نمی توان نادیده گرفت.
به گفته این استاد دانشگاه، افزایش رویارویی روسیه و آمریکا بعد از جنگ سرد به شکل جدید به پیش می رود، و در افغانستان امروز روسیه نگران قدرت گرفتن داعش از طریق تضعیف طالبان است .
به گفته نظری روسیه نمی خواهد با قدرت گرفتن داعش حیات خلوت روسیه که در واقع همان کشورهای آسیای میانه است ناامن شود و برای جلوگیری از این کار با طالبان همکاری می کند.
البته وضعیت امنیتی در افغانستان به طور عام و در کابل مرکز این کشور به شکل خاص با توجه به این که بیش از چهار دهه دست به گریبان جنگ است با قبل از حملات داعش و طالبان تغییر محسوسی نکرده است هر چند بر شدت ایست و بازرسی های موجود افزوده شده است اما مردم عادی ناچار به ادامه زندگی هستند و به نوعی سازگاری را به ستوه آورده اند .
دیوارهای سیمانی و سیم خاردارها هنوز بر همان جای قبلی خود برقرار هستند و افرادی که توانایی اسکان خود و خانوادهایشان را در پشت این موانع دارند و از مزیت داشتن محافظ بهره مند هستند ، مانند همیشه سلامت می مانند و مردم بی دفاع به عنوان اهداف در دسترس کشته می شوند.
با وجود این تحلیل ها، به نظر می رسد که لایه های عمیق تری را نیز می توان برای پشت پرده حملات طالبان تصور کرد که در واقع آن اهداف هستند که به ما خواهند گفت بیشترین سود ناامنی درافغانستان را چه کسانی می برند.
آن چه تا الان آشکار است ؛ این نا امنی سبب شده است آمریکا حضورش را در افغانستان و دسترسی آسان به منابع این کشور بلند مدت و مشروع سازد و از سوی دیگر فرصت برای فاکتورسازی های چند میلیارد دلاری در اداره جنگ به نفع معدود صاحبان قدرت در امریکا مستمر شود و طالبان نیز به خیال خود برای خروج خارجیان خون ملت را می ریزند و از محل کمک های با واسطه مالی امرار معاش می کند.
حال اگر بخواهیم در تحلیل اهداف طالبان در تشدید حملات ، متغیرهای مستقلی مانند ایران ، روسیه ، چین و هند و متغیرهای وابسته دیگر مانند عربستان و دولت وحدت ملی و کشورهای اروپایی یا نقشی که الان برای داعش در این کشور ترسیم شده است را در نظر بگیریم آنگاه دشواری و پیچیدگی ارایه تصویری کامل و روشن از این وضعیت خود را نشان می دهد که هر یک نیازمند متنی جداگانه است.
آساق*291*1104*انتشار دهنده: وحیده دینداری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۵۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز، دست‌کم ۱.۷ میلیون مهاجر افغان بدون مدرک اقامت در پاکستان زندگی می‌کنند که از اکتبر سال گذشته میلادی هدف اخراج اجباری قرار دارند.

بنا به برخی از گزارش‌ها، پاکستان از اکتبر سال گذشته که اجرای طرح اخراج اجباری مهاجران افغان را آغاز کرده، حدود ۶۰۰ هزار شهروند افغانستان را با عنوان «اتباع بیگانه و بدون مدرک» به کشورشان بازگردانده است. بنابراین دست‌کم یک میلیون افغان بدون مدرک، خود را در پاکستان پنهان کرده‌اند.

پیش‌تر برخی گزارش‌ها از دستور وزارت کشور پاکستان به همه اداره‌های مرتبط ایالتی، برای شناسایی محل سکونت جمعی مهاجران و پناهجویان افغان و بررسی اینکه آن‌ها دارای چه نوع کارت مهاجرتی هستند، حکایت داشتند.

شماری از مهاجران افغان از آنجا که امیدی به داشتن خانه و سرپناه در افغانستان ندارند، نگران بازگشت به کشورشان هستند.

یک جوان ۱۸ ساله افغان که در پاکستان به دنیا آمده و بزرگ شده است، پس از آنکه پلیس کراچی او را بازداشت و به افغانستان فرستاد، بار دیگر خود را با استفاده از قاچاقچیان انسان به پاکستان رساند.

این جوان که پدر و مادرش نیم قرن پیش به پاکستان گریخته بودند، به آسوشیتدپرس گفت که زندگی‌اش در پاکستان است زیرا «هیچ دوست یا خانواده‌ای» در افغانستان ندارد.

مقام‌های طالبان پس از ورود این جوان افغان که از ۱۵ سالگی به عنوان مکانیک در یک تعمیرگاه خودرو در پاکستان کار می‌کرده است، به او ۳۴ دلار می‌دادند.

این جوان افغان شش هفته پس از ورود به افغانستان، با پرداخت ۷۰ دلار به قاچاقچیان انسان توانست به پاکستان بازگردد.

او در پاکستان برای همان مدارکی که خانواده‌اش دارند، درخواست داده است اما این کشور برای پناهجویان افغان یا فرزندانشان مدارک اداری صادر نمی‌کند.

برخی از گزارش‌ها حکایت از آن دارند که شهروندان افغان ساکن پاکستان از پیش از اجرای طرح اخراج اجباری مهاجران افغان از این کشور، تحت نظر ادارات محلی بوده‌اند. این گزارش‌ها همچنین به شایعاتی اشاره دارند که از تصمیم پاکستان برای اخراج همه افغان‌ها از جمله افغان‌های دارای مدرک اقامتی در این کشور حکایت دارند. البته پاکستان اعلام کرده است که چنین تصمیمی ندارد.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، پلیس پاکستان اعدادی را روی خانه‌های محله این جوان افغان ثبت کرده تا نشان دهد چند نفر در آنجا زندگی می‌کنند و چند نفر دارای مدرک اقامت هستند.

در این گزارش آمده است که از زمان آغاز اجرای طرح اخراج مهاجران افغان از پاکستان، بسیاری از افغان‌های ساکن محله این جوان ۱۸ ساله، خانه‌های خود را ترک و برخی هم خود را پنهان کرده‌اند.

برخی از مهاجران افغان که در پاکستان زندگی می‌کنند، کارت‌های شناسایی‌شان در زمان ژنرال ضیاء‌الحق، رئیس جمهور و حکمران نظامی پاکستان صادر شده است.

این گروه از افغان‌ها یا از خانه‌هایشان خارج نمی‌شوند یا در خانه‌ای زندگی می‌کنند که به نام دیگری اجاره شده است.

پیش‌تر مهاجران افغان برای کسب درآمد یا دریافت خدمات درمانی از محلات زندگی خود به مرکز کراچی سفر می‌کردند، اما پس از اجرای طرح اخراج مهاجران افغان از پاکستان، آنها دیگر نمی‌توانند به این منطقه سفر کنند زیرا احتمال دستگیری و بازگرداندنشان به افغانستان وجود دارد.

برای این گروه از مهاجران افغان، پرداخت اجاره مسکن و خرید مواد خوراکی سخت‌تر شده است، زیرا آن‌ها شغل‌های خود را رها کرده‌اند.

برخی از شهروندان پاکستان که در محلاتشان مهاجران افغان زندگی می‌کردند نیز از اینکه زندگی روزمره و کسب و کارشان با اجرای طرح اخراج اجباری مهاجران افغان مختل شده، شکایت دارند و منتقد این طرح هستند.

کد خبر 848184 برچسب‌ها خبر ویژه اتباع خارجی پاکستان افغانستان

دیگر خبرها

  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • طالبان حمله تروریستی داعش در ولسوالی گذره را محکوم کرد
  • ضرورت مبارزه ایران و افغانستان با داعش به عنوان تهدید مشترک
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را پذیرفت
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • هشدار احمد مسعود درباره احتمال حمله تروریستی از خاک افغانستان به آمریکا و اروپا
  • توافق مهم ضد تروریستی ایران و پاکستان چه بود؟ | محل استقرار افسران رابط نظامی مشخص شد
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند