Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد > کشاورزی - یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت:« یکی از نقدهای ما به سیاست های کنونی کشاورزی، کشت محصولات آب براست در حالی که ما با کمبود منابع آبی روبرو هستیم. »

محمد پارسا در گفت وگو با خبرآنلاین، با اشاره به  کمبود منابع آبی در کشور و عدم بهره برداری بهینه از آب در ایران  اظهارداشت:« اغلب کشورها به ظرفیت مجازی هر لیتر آب برای تولید کشاورزی توجه کرده و در این زمینه برنامه ریزی دقیقی انجام می دهند،به همین دلیل هم ایران باید درباره اینکه به ازای هر لیتر آب چه میزان محصول کشاورزی و تولید انجام می شود، برنامه ریزی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی افزود:« کشورهایی مثل ارمنستان، عراق و گرجستان منابع آبی خوبی وجود دارد و می توان با اتکا به برخی تهاترها، تولید فهرستی از منابع کشاورزی مورد نیاز کشور را به اراضی کشورهای مجاور کوچ داد؛ کاری که این روزها در بخش تولید محصولات کشاورزی و دیگر کالاهای تولیدی  در جهان نمونه های موفقی وجود دارد.»

 این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه در گذشته برخی شرکت های کشاورزی در آفریقا برای کشت فراسرزمینی سرمایه گذاری کردند،گفت:« البته به لحاظ بُعد مسافتی چندان به صرفه نبود و اطراف ایران فرصت های بهتری برای اجرای پروژه های مشترک کشاورزی وجود دارد.»

او با بیان اینکه راهکار دیگر توسعه کشت فراسرزمینی شفاف شدن سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی است،یادآورشد:« ابتدا باید استراتژی صنعت کشاورزی شفاف شود؛ یکی از نقدهای ما به سیاستهای کنونی کشت محصولات آب براست، در حالی که ما با کمبود منابع آبی روبرو هستیم.وضعیت کم آبی و هشدار به شکلی است که ما نباید دیگر از سیستم غرقابی برای کشاورزی استفاده کنیم و به جای غرقابی باید به آبیاری قطره ای رو بیاوریم.»

پارسا گفت:« در کشورهایی با شرایط آبی ما وجود دارند که توانسته اند با سیاستگذاری های متناسب، استفاده بهینه تری از منابع آبی خود داشته باشند؛مالزی یکی از این کشورهاست.»

او افزود:« تجربه کشاورزی مکانیزه و کشت گلخانه ای در ایران می تواند با شناسایی شهرهای متعادل از نظر آب و هوایی برای کشاورز و سرمایه گذار به صرفه باشد؛ برای نمونه آب و هوای گرگان و گنبد در طول سال کمتر نیازمند سیستم سرمایشی و گرمایشی است و می تواند به دلیل هوای معتدلی که دارد برای کاشت گلخانه ای به صرفه باشد. همچنین در کشت گلخانه ای حتی امکان تصفیه آب کشاورزی و استفاده دوباره از آن وجود دارد. »

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر اینکه در مناطق کویری ما تولید پسته برای ایران بسیار به صرفه است چرا که کمترین وابستگی به آب را دارد،عنوان کرد:«صادرات پسته می تواند برگ برنده ما در معادلات جهانی به شمار آید. یعنی اینکه واجب است ما به سمت «تولید بر مبنای آب» حرکت کنیم.»

او اضافه کرد:« حتما باید ارزیابی شود که یک لیتر آب می تواند چه میزان تولید در برداشته باشد ،اگر بر اساس جغرافیا و میزان نیاز به مصرف و طبقه بندی مجصولات مورد نیاز، جدولی برای تولید محصول مورد نظر در هر گوشه و کنار کشور تدوین شود، تولید صرفا بر مبنای روش های سنتی از دور خارج می شود.»

 

3535

 

 

 

 

 

 

کلید واژه‌ها : کم آبی - خشکسالی - جیره‌بندی آب - محصولات کشاورزی -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۵۹۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد

یاسر اکبریان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براساس آخرین گزارشاتی که در سامانه معاونت بهره‌برداری و توسعه آب شرکت ثبت شده سال ماقبل نیز رقمی حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب تولید داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: علت افزایش تولید آب پارسال ناشی از توسعه شهرنشینی و افزایش مشترکان شرکت و همچنین اجرای پروژه‌هایی که تامین آب آنها می‌بایست از طریق تاسیسات و منابع آبی شرکت آب و فاضلاب باشد بوده است.

اکبریان درخصوص سرانه مصرف آب لرستانی‌ها بیان کرد: سرانه مصرف آب در استان بین حدود ۲۰۰ لیتر در شبانه روز برای هر شهروند و در سطح کشور بین ۱۸۰ الی تا ۱۹۰ لیتر و مطابق استاندارد کشور کمتر از ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان تصریح کرد: یکی از برنامه‌های در دست اجرای شرکت کاهش هدررفت و محاسبه آب بدون درآمد با استفاده از شبکه‌های هوشمند و به روز کردن تجهیزات است.

اکبریان ادامه داد: همچنین با استفاده از آگاهی و اطلاع رسانی به مردم از طریق برنامه‌های فرهنگی تلاش شده مصرف آب هم‌استانی‌ها به سمت نرم کشور و استاندارد‌های بین المللی نزدیک شود.

وی درخصوص تاثیر بارندگی‌های اخیر بر منابع آبی استان افزود: در استان تا اواسط دی ماه شاهد بارندگی‌های آنچنانی نبودیم و همین امر باعث شد منابع آبی کاهشی شود، اما در بازه زمانی بهمن تاکنون و به‌خصوص در اسفندماه بارندگی‌ها مناسب‌تری را شاهد بودیم که در برخی شهر‌ها همچون ازنا و الیگودرز روند تولید منابع آبی منفی نسبت به بازه زمانی بلندمدت کاهشی بوده و لازم است که در این شهر‌ها تمهیدات لازم بکار گیرد.

اکبریان اضافه کرد: در لرستان هیچ‌گونه سدی برای تامین آب شرب پایدار وجود ندارد و بایستی برای تامین آب در فصل گرما تمهیداتی از سوی شرکت و همچنین مردم با استفاده از تمامی ظرفیت‌های استان صورت گیرد تا در فصل گرما از نظر تامین آب شرب با مشکل مواجه نشویم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • تولید میکروقطره‌هایی که برای تشخیص دقیق بیماری استفاده خواهند شد
  • بیش از چهار هزار پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد
  • چهار هزار و ۷۰۰ پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد
  • تسهیل سرمایه گذاری در بخش دامپروری با اصلاح جرائم بهداشتی
  • دولت با نظام بانکی شوخی ندارد
  • مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید