Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: این موضوع که می‌توانیم کمبود آب را با شیرین کردن آب دریا جبران کنیم، در حقیقت یک سیگنال اشتباه است؛ چراکه صرف‌نظر از مسائل مالی و زیست محیطی، انتقال آب می‌تواند بنیان یک مسیر غلط توسعه را بنا بگذارد.

به گزارش ایسنا، علی باقری در میزگرد بررسی نکات مثبت و منفی برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو در بخش آب در خصوص کلیات برنامه ارائه‌شده از سوی وزیر پیشنهادی نیرو گفت: بارزترین مشخصه این برنامه آن است که نوع تفکر حاکم بر آن با نگرش های قبلی متفاوت است و به دنبال تغییر در نظام مدیریت آب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امید است این تغییر محدود به وزارت نیرو نباشد و در جامعه و کل کشور و سایر وزارتخانه‌ها نیز این تغییر ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه علی رغم پیوستگی خوب در کلیات برنامه اردکانیان، به اندازه کافی  به بستر نهادی شکل گیری مشکلات آب در گذشته تاریخی توجه نشده است.

او افزود: از دیگر نکات برجسته این برنامه آن است که به اصلاحات در حکمرانی آب اشارات خوبی کرده است، با این وجود در برخی بخشها هنوز رویکرد انفعالی به چشم می خورد به این معنا که هنوز وزارت نیرو مجبور است به دنبال شکل گیری تقاضای فزاینده برای آب به فکر تأمین آن به هر روشی باشد. از این رو عبارت "تأمین پایدار آب" می تواند به گونه دیگری نیز تفسیر شود و به مدیریت مبتنی عرضه منجر شود.

وی بابیان اینکه بر روی افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی تأکید شده است، گفت:‌ این موضوع هرچند بسیار مهم است ولی کافی نیست. بعد مهمتر آن است که جهت‌گیری برنامه‌های توسعه اصلاح شود به طوری که پیشران های غالب که به افزایش مصرف آب منجر شده اند مهار شوند. در این راستا نیاز خواهد بود وزارت نیرو با رویکردی فعال وارد تعامل با سایر وزارتخانه ها نیز بشود تا روی فرایند توسعه در کشور تأثیرگذاری کند. به گفته باقری باید به تغییر سبک زندگی و فعالیت اقتصادی روی بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه به‌طورکلی در برنامه ارائه‌شده وزیر پیشنهادی نیرو سیمای ارایه شده از وضعیت آب کشور ادامه همان نگاه قبلی حاکم است اضافه کرد: حتی در همین نگاه سهم اطلاعات مربوط به وضعیت آب زیرزمینی در این برنامه کم است. در عین حال جا دارد با نگاهی فرابخشی به ارتباط آب با سایر بخش های اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی نیز توجه بیشتری به عمل آید.

وی درباره اینکه در چالش‌های ارائه‌شده در برنامه وزیر پیشنهادی نیرو موارد مختلفی اشاره شده است، گفت:‌ نوع نگرش سنتی به فرایند توسعه و ارتباط آن با آب قابل برداشت است؛ در شرایط جدید نیاز است در نوع نگاه به آب و انتظار از آن به بازتعریف مفاهیم بپردازیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تفکر سنتی در سایر وزارتخانه‌ها افزود: وزارت نیرو چگونه می‌خواهد با این چالش مواجه شود، پس باید از یک زاویه دیگر به اقتصاد سیاسی آب نیز توجه کنیم.

باقری با اشاره به اینکه کسی تاکنون به ظرفیت اکولوژیک کشور توجه نکرده و به آن اشاره‌ای نداشته، گفت:‌ از نقاط قوت این برنامه آن است که به این موضوع توجه کرده است. همچنین موضوع حکمرانی آب در سطح محلی دیگر موضوعی است که در این برنامه به آن اشاره شده است و از نقاط قوت آن به شمار می رود.

سواد آبی مردم باید ارتقا پیدا کند

از دیگر نقاط قوت این برنامه تأکید آن بر شفاف سازی اطلاعات در بخش آب است که می تواند به ارتقای سواد آبی جامعه منجر شود. به طوری که خود مردم قادر به تجزیه و تحلیل مسایل آبی باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه وقتی ماشین توسعه ناپایدار راه بیفتد، فشارهای زیادی به بخش آب وارد خواهد شد، گفت: فشاری که از این محل بر آب وارد شود، موجب بروز مشکلاتی برای معیشت و بخش کشاورزی خواهد بود.

باقری ادامه داد: وزیر پیشنهادی وزارت نیرو به‌هرحال باید در چارچوب قانون حرکت کند و در برنامه‌های ارائه‌شده از سوی او چند کلیدواژه بسیار خوب وجود دارد. از جمله آن که به بحران آب از زاویه یک فرصت برای ایجاد همدلی و شروع اصلاحات ساختاری در حوزه آب یاد شده است. در برنامه به افزایش ظرفیت مهار آبهای کشور و بخصوص آبهای مرزی تأکید شده است. این نگرش نیاز به تأمل بیشتری دارد. بخصوص در حوزه آبهای مرزی موضوعات هیدوروپولیتیکی باید بخوبی و بدرستی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۶۴۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زن جوان خطاب به قاضی:اول یک روسری در ماشین همسرم پیدا کردم؛بعدا هم دیدم از مهد کودک یک دختر را بغل کرد و برد/ حالا هم طلاق می خواهم

به گزارش خبرآنلاین چند دقیقه‌ای نگذشته بود که پسری جوان به سمتش آمد و گفت ساناز جان من را ببخش اشتباه کردم باید واقعیت زندگی‌ام را به تو می‌گفتم هرچند گذشته‌ها گذشته و اصلاً موردی برای نگرانی وجود ندارد.

روزنامه ایران نوشت: در همین موقع سربازی از ته سالن شماره پرونده‌ای را خواند و گفت طرفین جلسه رسیدگی ساعت ۸ صبح اعلام حضور کنند.
به محض ورود به شعبه زن جوان بی‌مقدمه گفت: آقای قاضی این مرد مرا فریب داده و با احساس من بازی کرده او قبلاً زن داشته و هنوزهم دوستش دارد اما به من نگفته بود، اگر من این روسری را پیدا نکرده بودم معلوم نبود تا کی می‌خواست این ماجرا را پنهان نگه دارد.
قاضی با شنیدن این حرف‌ها گفت دخترم کمی آب بخورید و آرام باشید این‌طور من متوجه نمی‌شوم ماجرای زندگی شما چیست آهسته‌تر برایم از اول تعریف کن!
ساناز کمی که آرام شد، گفت: با آرمین در یک کافه آشنا شدیم. از روز آشنایی تا ازدواج 6 ماه طول کشید. آرمین می‌گفت کسی را ندارد و تنها به خواستگاری‌ام آمد. به من گفت پدرش فوت کرده و مادرش هم پیش خواهرش خارج از کشور زندگی می‌کند و اینجا تنها زندگی می‌کند من ساده هم باور کردم. پدرم با اصرار من راضی به ازدواج شد و ما سر خانه و زندگی خود رفتیم اما همین چند هفته پیش بود که توی ماشینش یک روسری قرمز پیدا کردم خیلی عصبانی و ناراحت بودم با این حال به رویش نیاوردم تا اینکه چند روز قبل یک عروسک دخترانه هم در ماشین پیدا کردم. این بار دیگر به رویش آوردم و گفتم اینها مال کیست اما آرمین با دروغگویی تمام به من گفت ماشین دست دوستش بوده و اینها مال همسر دوستش است، اما من باور نکردم یک روز از روی کنجکاوی او را تعقیب کردم و دیدم دم یک مهدکودک رفت و یک دختربچه را بغل کرد و بعدش هم رفت مقابل خانه‌ای و بعد از پیاده شدن داخل خانه رفت. از تعجب و ناراحتی و عصبانیت داشتم دیوانه می‌شدم.
بعد از کلی کلنجار رفتن با خودم تصمیم گرفتم بروم ببینم موضوع چیست. وقتی زنگ در خانه را زدم همان بچه در را باز کرد و هنوز حرفی نزده بودم که آرمین را پشت سرش دیدم و وقتی دختربچه او را بابا صدا زد از هوش رفتم.
چشم باز کردم در بیمارستان بودم بعد هم به خانه پدرم رفتم و همه ماجرا را برایش تعریف کردم. این مرد یک دروغگوی بزرگ است او زن و بچه داشته و موضوع به این مهمی را از من مخفی کرده بود. او یک کلاهبردار است معلوم نیست با چند نفر دیگه چنین کاری کرده الان هم من فقط طلاق می‌خواهم.
قاضی رو به آرمین کرد و گفت: حرف‌های همسرت را تأیید می‌کنی تو واقعاً زن داشتی؟
آرمین نگاهی کرد و گفت: آقای قاضی ماجرا این‌طوری نیست. من سه سال قبل از همسر اولم جدا شدم. دخترم با مادرش زندگی می‌کند من در هفته یک روز او را می‌بینم اما از شانس بدم همسرم متوجه شد. من اصلاً با همسر سابقم ارتباطی ندارم فقط آن روز رفتم بچه را به مادرش بدهم که این‌طوری شد. من کلاهبردار نیستم من ساناز را دوست دارم. می‌خواستم قبل ازدواج خودم به ساناز واقعیت را بگویم ولی ترسیدم ساناز با من ازدواج نکند. همیشه دنبال یک فرصت مناسب بودم اما خودش زودتر فهمید الان خیلی پشیمانم و می‌خواهم ساناز یک فرصت دوباره به من بدهد. من مجرم نیستم فقط یک عاشق هستم. آیا هر کسی که طلاق گرفته دیگر حق ازدواج ندارد؟ قبول دارم اشتباه کردم اما جبران می‌کنم.
آرمین رو به ساناز کرد و گفت: باور کن من آدم بدی نیستم فقط اشتباه کردم و واقعیت را نگفتم الان هم پشیمانم از پنهانکاری که کردم.
ساناز رو به آرمین کرد و گفت: اعتمادی که به تو داشتم از بین رفته و دیگر نمی‌توانم به تو اعتماد کنم بهتر است از هم جدا شویم.
قاضی که حرف‌های این زوج جوان را شنید، گفت می‌دانم همسرت اشتباه بزرگی مرتکب شده، اما بهتر است بیشتر راجع به تصمیمت فکر کنی یک ماه به کلاس‌های مشاوره بروید اگر نظرت عوض نشد آن وقت حکم طلاق را صادر می‌کنم.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901198

دیگر خبرها

  • مشکل کمبود پرستار با جذب نبرو حل نمی‌شود/ معیشت بزرگ‌ترین دلیل مهاجرت پرستاران
  • ۳۸۷ نیرو مشغول یافتن «یسنا دیدار» در کلاله/اعزام بالگرد به گلستان
  • چالش کمبود معلم و نیرو در مازندران رفع شده است
  • طلاق به خاطر پیدا شدن روسری در خودروی همسر
  • طلاق به‌خاطر پیدا شدن روسری در خودرو شوهر
  • زن جوان خطاب به قاضی:اول یک روسری در ماشین همسرم پیدا کردم؛بعدا هم دیدم از مهد کودک یک دختر را بغل کرد و برد/ حالا هم طلاق می خواهم
  • ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد
  • منافی:باخت به آلومینیوم را بزرگ نکنیم، در لیگ فرصت جبران هست
  • «نمک دریا» ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی دارد/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • «نمک دریا» حاوی ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی است/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند