«نهنگ آبی»؛ از واقعیت مجازی تا دروغ حقیقی
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۷۴۸۰۴
به گزارش تسنیم، هنوز چند ساعت از انعکاس خبر سقوط دو دختر نوجوان اصفهانی از بالای بزرگراه چمران در روز شنبه نگذشته بود که فضای مجازی تلگرام و اینستاگرام از تصاویر این حادثه و اظهار نظرهای مردمی پر شد.
نظراتی که عموماً بر پایه بیاطلاعی از وضعیت سلامت دختران، علت سقوط و عدم آگاهی خانواده این ۲ نفر از سوی مردم گوش به گوش و صفحه به صفحه چرخید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حدس و گمانهایی که هر لحظه با استفاده از یک کلاغ چهل کلاغ نظریه خودکشی یا حتی سقوط بهخاطر دعوای عمدی را تشدید میکرد اما با حضور نیروهای انتظامی و پلیس آگاهی در صحنه پرونده بهصورت رسمی و قانونی وارد مرحله رسیدگی شد.
سناریوی خودکشی دختران اصفهانی از نگاه کاربران مجازی
پس از گذشت کمتر از 24 ساعت از ارسال این خبر، برخی گمانها بهسوی چالش نهنگ آبی رفت و همگان تصور کردند که بازی نهنگ آبی سبب چنین اتفاق تلخی شده است.
اینجا بود که برای بار چندم وقتی صفحات اینستاگرام را بالا و پایین میکردی پر بود از عکس این دختران و موضوع بازی «نهنگ آبی» از نگاه کاربران مجازی که شاید بنا بر احساسات و هیجان لحظهای خود با خانواده این 2 دختر ابراز همدردی و این بازی را محکوم میکردند.
هرچند در این میان نظراتی از دل مردم بیرون آمد که نشان میداد از وضعیت اجتماعی و دلایل بروز چنین اتفاقات تلخی رضایتی ندارند، اما همین افراد مرگ را سرنوشت افرادی دانستند که بهدلایل مشابه و بهسبب جهل و نادانی و هیجانات خود بهخاطر یک بازی جانشان را از دست میدهند.
یکی از کاربران فعال اینستاگرامی زیر پست یکی از صفحات پرمخاطب که اقدام به انتشار خبر خودکشی این 2دختر کرده بود، نوشت: «همه اینها از کممحبتی خانوادههاست که نمیدانند بچه چیکار میکند و... اگر برای بچههایشان بیشتر وقت بگذارند اینجور مسائل پیش نمیآید. خانوادهها درگیر حواشی خودشان هستند و فرزندان خودمختار شدند بهطوریکه خیلی زودتر اعلام استقلال میکنند، والدین نحوه آموزش و پرورش کودک را نمیدانند و تنها نیازهای مالی آنها را تأمین میکنند».
کاربر دیگری با اشاره به وضعیت سلامت روانی افرادی که درگیر بروز چنین اتفاقاتی میشوند نوشته بود: «تا عقل در بدن نباشد، جان در عذاب است».
از میان تمام نظرات ارسالی که درباره این بازی اظهار نظر کرده بودند، کم نبود تعداد کسانی که با قاطعیت تمام میگفتند اگر مشکلات روانی نداشته باشید، بهدنبال این بازی نخواهید رفت.
اما در مقابل تعدادی هم بودند که خبر را از دنیای مجازی پیگیری میکردند و در دنیای واقعیشان بهدنبال لینک این بازی میگشتند تا آن را تجربه کنند و بفهمند چهچیز این بازی آنها را وادار به خودکشی میکند.
محمد نوجوان 16سالهای که بهگفته والدینش ساعات بسیاری از وقت خود را صرف بازیهای رایانهای و اینترنت میکند، درباره احساس خود نسبت به این مسئله گفت: هرچند خبر خودکشی این دختران ناراحت کننده بود، اما من بهعنوان کسی که بیشتر وقت خودم را صرف بازی و اینترنت میکنم هنوز درباره این بازی اطلاعات کافی ندارم.
وی افزود: حتی در این چند روز من بیشتر از قبل کنجکاو شدم تا لینک نصبی آن را پیدا کنم و خودم شخصاً وارد بازی شوم و بفهمم در آن چیست که مردم را وادار به خودکشی میکند.
مادر محمد با اشاره به مسئولیت پلیس فتا در نظارت فضای مجازی بیان کرد: والدین کنار پلیس فتا مسئول کنترل رفتار و استفاده فرزندان خود از فضای مجازی هستند.
وی گفت: از نیروی انتظامی و پلیس فتا انتظار داریم علت اصلی خودکشی این دختران را پیدا کنند و به گوش مردم برسانند، تا مردم هم بیشتر مراقب بچههای خودشان باشند.
الهه 25ساله نیز با اشاره به پخش سراسری گزارش از خودکشی دختران و ارتباط آن با نهنگ آبی اظهار داشت: قبلاً اعلام شده بود لینکهای این بازی در دسترس نیست و انتساب خبر خودکشی این 2دختر با بازی از همان ابتدا کمی عجیب به نظر میرسید و با انتشار گزارش تعجب مردم بیشتر شد.
«نهنگ آبی»، ناقوس مرگ روحی جوانان و بیدارباش خانوادههاست
بر اساس آخرین اخبار مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به وضعیت دختر بازمانده حادثه گفت: درحال حاضر وضعیت سلامت دختر بازمانده از حادثه خودکشی بسیار بهتر شده و ادامه اقدامات درمانی برای او درحال انجام است. این دختر اکنون به هوش آمده و طبق آخرین خبرهای دریافتی احتمالاً به بخش منتقل شده و نیاز به مراقبت ویژه ندارد اما همچنان اقدامات درمانی مورد نیاز انجام میشود.
هرچند انتشار این خبر خوشحالی خانواده این دختر و مردم را بههمراه داشت اما نباید از جو ایجادشده در فضای شهر غافل شد، جوی که از پیر و جوان و راننده تاکسی و مغازهدار و کارمند درگیر آن شدهاند.
«نهنگ آبی» شاید چالشی مرگبار بود که به نام بازی وارد دنیای مردم شد اما بهگفته روانشناسان و جامعهشناسان اصلیترین علت جذب مردم به چنین بازی فقدان انگیزه و امید و افسردگی است که سبب به تور افتادن آنها میشود. حتی اگر بهگفته وزیر ارتباطات و مقامات انتظامی این بازی دلیل اصلی چنین حادثهای نباشد هم نمیتوان از اثرات مخرب برخی بازیهای مجازی چشمپوشی کرد.
خبر خودکشی دختران اصفهانی ناقوس مشکلات روحی برخی جوانان را به صدا درآورد، آنهایی که از 24 ساعت خود تنها چند ساعت خواب را از دنیای مجازی و اینترنت دورند.
این بازی زنگ بیدارباش خانوادهها را نیز نواخت، خانوادههایی که امروز بیش از هرچیز برای جبران فاصله نسلها به فراگیری علوم ارتباطی نوین و آموزشهای لازم در این زمینه نیاز دارند تا با روشهای درست استفاده فرزندان خود از فضای مجازی را کنترل کنند.
منبع: الف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۴۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نهنگ تکشاخ، تازهترین عروسک ریزگرانشی ناسا / عکس
به گزارش خبرآنلاین، بردن نشانگرهای ریزگرانشی (جاذبه صفر)، حرکتی سنتی است که به اولین پرواز فضایی انسان در سال ۱۹۶۱ (۱۳۴۰) برمیگردد، زمانیکه «یوری گاگارین» کیهاننورد شوروی، عروسک کوچکی را با خود برد تا شناور شدن آن را درمدار زمین تماشا کند. زمانیکه موتورهای موشک خاموش شوند و فضاپیما فقط تحت تأثیر جاذبه گرانشی زمین به حرکت خود ادامه دهد، شرایط ریزگرانشی (جاذبه صفر، بیوزنی) پدیدار میشود و عروسک و دیگر اجسامی که مهار نشدهاند، شناور میشوند.
تا سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) فقط روسها به سنت نخستین فضانورد تاریخ پایبند بودند، تا اینکه اسپیسایکس تصمیم گرفت خدمه کپسول سرنشیندار دراگون (دراگون کرو) هم عروسکهای خود را در مدار زمین شناور کنند. به دنبال آن بود که ناسا هم از این سنت استقبال کرد و اولین نشانگر ریزگرانشی خود را در مأموریت بدون سرنشین آرتمیس ۱، در اطراف ماه به پرواز درآورد.
به نقل از ایسنا، سونیتا ویلیامز (Sunita Williams)، فضانورد کهنهکار ناسا که در دوران ریاستجمهوری دونالد ترامپ به دستور شخص او از پروازهای فضایی کنار گذاشته شده بود، برای نخستین پرواز تاریخساز کپسول استارلاینر، عروسک پولکدار مخملی به شکل نهنگ تکشاخ را بهعنوان نشانگر ریزگرانشی به همراه میبرد.
این عروسک که کالیپسو نام دارد، به نهنگ تکشاخ یا «ناروال»، پستاندار آبزی مقیم آبهای قطبی شمال اشاره دارد. این نهنگها جثه متوسطی دارند و در جنس نر، یکی از دندانهای نیش به شکل عاج رشد میکند و از آروارهشان بیرون میزند. طول این عاج میتواند تا ۳ متر هم افزایش یابد.
ویلیامز از خواهرزاده و برادرزادهاش خواست تا عروسک ریزگرانشی را از میان چیزهایی که به دریا مربوط باشند، پیشنهاد دهند. او علاقه خاصی به اقیانوس و اقیانوسشناس معروف «ژاک کوستو» دارد و نام «کالیپسو» را برای ادای احترام به ژاک کوستو و کشتی تحقیقاتیاش انتخاب کرد.
ویلیامز میگوید: «کوستو با کشتی شگفتانگیز «کالیپسو» کاوشهای شگفتانگیزی را در سراسر جهان انجام داد و چشمان بسیاری از مردم را باز کرد تا در مورد اقیانوس بیاموزند. من فکر میکنم فضاپیمای استارلاینر نیز کار مشابهی انجام خواهد داد».
۵۴۵۴
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904258 ذوالفقار دانشی