Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-28@12:37:32 GMT

ماندگاری قیمت دلار در کانال 40 هزار ریالی

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۷۸۹۰۷

ماندگاری قیمت دلار در کانال 40 هزار ریالی

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوزهرچند بیش از 80 درصد معاملات تجاری ایران با ارزی غیر از دلار آمریکا انجام می شود و تحریم های دلاری آمریکا علیه کشورمان سبب شده است تا بانک مرکزی ایران از طریق پیمان های ارزی دو یا چند جانبه مشکل مبادلات پولی بازرگانان را مرتفع کند، اما همچنان قیمت دلار به شاخص های اقتصاد کلان و نیز تقاضاهای هیجانی ناشی از رفتارهای سیاسی در عرصه بین المللی و داخلی حساس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نمونه این حساسیت را در نیمه دوم مهر ماه امسال شاهد بودیم که تورم انتظاری ناشی از احتمال خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام، قیمت آن را به بالای 40 هزار ریال در بازار آزاد تهران رساند اما پس از آنکه دونالد ترامپ اعلام کرد که تنها پایبندی ایران را به این توافقنامه تایید نمی کند و موضوع را به کنگره واگذار می کند، تقاضای هیجانی نیز فروکش کرد.
قیمت دلار در بازار آزاد ایران از هفدهم مهرماه امسال وارد محدوده 40 هزار ریالی شد و با تلاش بانک مرکزی در تنظیم بازار، این روند افزایشی متوقف شد و در مسیر تعادل قرار گرفت.
با این همه قیمت این ارز، از 17 مهر ماه تاکنون تنها یک روز به کانال 39 هزار ریالی بازگشته و پس از آن در محدوده جدید قیمتی خود را تثبیت کرده است.
دلار آمریکا که مهرماه را با قیمت 38 هزار و 930 ریالی در بازار آزاد تهران آغاز کرده بود، در پایان مهر ماه به رقم 40 هزار و 110 ریال رسید یعنی ظرف یک ماه 1180 ریال گران شد؛ به عبارت دیگر در این مدت 2.5 درصد افزایش قیمت داشت.
اگر سامانه نظارت ارز (سنا) که قیمت فروش ارزها در صرافی های منتخب را مبنا قرار دهیم، باز هم بیانگر تثبیت جایگاه دلار در محدوده جدید قیمتی است زیرا در ابتدای مهر ماه قیمت دلار 38 هزار و 975 ریال بود اما در پایان این ماه به 40 هزار و 57 ریال رسید یعنی1082 ریال گران شد.
این در حالیست که طبق نرخ های اعلامی سنا، قیمت دلار در ابتدای مهرماه پارسال 35 هزار و 816 ریال بود که در 30 مهر به 35 هزار و 617 ریال افزایش یافت و تنها 199 ریال رشد کرد.
با این اوصاف قیمت دلار در پایان مهر ماه امسال در مقایسه با پایان مهرماه پارسال چهار هزار و 251 ریال افزایش قیمت داشت که به منزله رشد 10.5 درصدی است.
حال اگر نرخ تورم 9.8 درصدی بانک مرکزی مبنای افزایش قیمت ها باشد، بنابراین قیمت دلار 0.7 درصد بیش از نرخ تورم در مهر ماه افزایش قیمت داشته است؛ یعنی اگر فردی مهر سال گذشته بخشی از دارایی خود را به شکل دلار نگهداری کرده باشد، در پایان مهر امسال 0.7 درصد از آن سود کسب کرده است.
نگاهی به قیمت دلار در هفته ابتدایی آبان ماه نیز حکایت از آن دارد که میانگین قیمت فروش آن از محدوده 40 هزار ریال پایین تر نرفته است؛ طبق نرخ های سامانه سنا، دلار آبان را با 40008 ریال آغاز کرد و دیروز (چهارم آبان) به 40 هزار و 181 ریال رسیدیعنی 173 ریال رشد؛ اما در بازار آزاد قیمت دلار در ماه آبان از 40 هزار و 180 ریال کلید خورد و در پایان هفته نخست آبان به 40 هزار و 320 ریال ختم شد که به معنی رشد 140 ریالی قیمت آن است.
با این اوصاف و با توجه به اینکه دو ماه دوم فصل پاییز زمان تسویه حساب شرکت های خارجی و پایان سال میلادی است، تحلیلگران و فعالان بازار ارز انتظار ندارند که قیمت ها در بازار آزاد روند معکوس به خود بگیرد و قیمت ها به کانال زیر 40 هزار ریال باز گردد.

منبع: ایرنا

۴۰۲

دلار بازار قیمت ماندگاری ارزش بازار جهانی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۸۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ ارز امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ +جزئیات

نرخ ارز در صرافی ملی و نرخ رسمی ۴۶ ارز توسط بانک مرکزی اعلام شد که بعضی با نوسان همراه بود و بعضی ثبات قیمت را تجربه کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت هر دلار آمریکا امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت ۱۴۰۳_ در مرکز مبادله ایران قیمت هر دلار آمریکا به ۴۴۱,۹۸۰ ریال رسید، همچنین قیمت هر یورو ۴۷۲,۳۲۹ ریال و قیمت هر درهم ۱۲۰,۳۴۹ ریال است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، آخرین نرخ انواع ارز به شرح زیر است:

نرخ ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۹

USD دلار آمریکا ۴۴۱,۹۸۰
GBP پوند انگلیس ۵۲,۴۶۲
CHF فرانک سویس ۴۵,۹۳۲
SEK کرون سوئد ۳,۸۴۵
NOK کرون نروژ ۳,۸۰۷
DKK کرون دانمارک ۶,۰۲۳
INR روپیه هند ۵۰۴
AED درهم امارات متحده عربی ۱۱,۴۳۷
KWD دینار کویت ۱۳۶,۰۹۸
PKR۱۰۰ یکصد روپیه پاکستان ۱۵,۰۸۶
JPY۱۰۰ یکصد ین ژاپن ۲۶,۵۴۱
HKD دلار هنگ‌کنگ ۵,۳۶۶
OMR ریال عمان ۱۰۹,۰۶۲
CAD دلار کانادا ۳۰,۷۱۶
NZD دلار نیوزلند ۲۴,۹۴۷
ZAR راند آفریقای جنوبی ۲,۲۳۳
TRY لیر ترکیه ۱,۲۹۴
RUB روبل روسیه ۴۵۶
QAR ریال قطر ۱۱,۵۳۹
IQD۱۰۰ یکصد دینار عراق ۳,۲۰۶
SYP لیر سوریه ۰۴
AUD دلار استرالیا ۲۷,۴۴۰
SAR ریال سعودی ۱۱,۲۰۰
BHD دینار بحرین ۱۱۱,۷۰۳
SGD دلار سنگاپور ۳۰,۸۲۱
BDT۱۰۰ یکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۱۴۵
LKR۱۰ ده روپیه سریلانکا

۱,۴۲۰

MMK کیات میانمار (برمه) ۲۱
NPR۱۰۰ یکصد روپیه نپال ۳۱,۴۵۸
AMD۱۰۰ یکصد درام ارمنستان

۱۰,۸۵۳

LYD دینار لیبی ۸,۶۳۴
CNY یوان چین ۵,۷۹۶
THB۱۰۰ یکصد بات تایلند ۱۱۳,۴۷۶
MYR رینگیت مالزی ۸,۸۱۱
KRW۱۰۰۰ یک هزار وون کره جنوبی

۳۰,۴۹۷

JOD دینار اردن ۵۹,۲۳۸
EUR یورو ۴۷۲,۳۲۹
KZT۱۰۰ یکصد تنگه قزاقستان ۹,۵۱۰
GEL لاری گرجستان ۱۵,۶۹۵
IDR۱۰۰۰ یک هزار روپیه اندونزی ۲,۵۹۲
AFN افغانی افغانستان ۵۸۳
BYN روبل جدید بلاروس ۱۲,۸۵۳
AZN منات آذربایجان ۲۴,۷۰۶
PHP۱۰۰ یکصد پزوی فیلیپین ۷۲,۷۸۲
TJS سومونی تاجیکستان ۳,۸۴۷
TMT منات جدید ترکمنستان ۱۲,۰۱۵
کد خبر 748256

دیگر خبرها

  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • نرخ ارز امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ +جزئیات
  • احتمال بازگشت دلار به کانال ۶۱ هزارتومانی
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟
  • تکاپوی کانال‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/ دلار بازهم ریخت
  • تکاپوی کانا‌ل‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/دلار بازهم ریخت
  • ریال عربستان در بازار آزاد ۱۶۵۶۰ تومان