Web Analytics Made Easy - Statcounter

سالمندی دوران تازه‌ای از زندگی هر فرد است که اگر همراه با آرامش و لذت بردن از زندگی و تماشای به ثمر نشستن سال‌ها تلاش‌شان باشد به بهترین نحو سپری می‌شود، اما اگر گوشه عزلت را برگزینند روزهای عمر چیزی جز کسالت و درد نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، سالمندی، دوران مهمی از زندگی است و امروزه به دلیل بالا رفتن امید به زندگی و کاهش میزان زاد و ولد در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، پدیده ســالمندی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالمندی در نگاه اجتماعی شامل برخی برداشت‌های قالبی منفی است. در این نگاه، مردم از پیری می‌ترسند و در افکار عمومی پیری با تنهایی، بیماری، ناتوانی و از کار افتادگی همراه است. البته، تجارب افراد کهنسال همیشه این امر را تایید نمی‌کند.

سالمندی دوران تازه‌ای از زندگی افراد است که با توجه به روحیات و خصوصیات اخلاقی هر فرد می‌تواند دوران شادی و لذت آفرینی و یا دوران کسالت و کهولت باشد.

اصفهان 520 هزار سالمند دارد

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی گفت: حدود 10 درصد جمعیت دنیا را سالمندان تشکیل می‌دهند، که در ایران هم حدودا چنین آماری وجود دارد.

سید اصغر فیاض افزود: البته تعداد سالمندان در استان‌های ایران به جهت جغرافیای جمعیتی و نرخ رشد موالید متفاوت است. طبق آمار شبکه بهداشت استان اصفهان در سال 95، حدود 9 و 3 دهم درصد آمار سالمندان بود در حالی‌که این عدد در سال جاری به 10 و 3 دهم درصد افزایش یافته است.

فیاض خاطرنشان کرد: از 5 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت استان اصفهان، تقریبا 520 هزار نفر سالمند هستند.

تکریم سالمندان بر همه واجب است

وی با اشاره به اینکه یک شخص بعد از 30 سال خدمت و کار کردن وارد جامعه‌ا‌ی می‌شود که به گفته برخی‌ها، آغاز یک دردسر و گرفتاری است و به سختی می‌توانند چرخ زندگی را با حضور عروس، داماد و نوه‌ها بگذرانند، اظهار داشت: شعار جهانی حاکی از این است که معابر و اماکن عمومی برای همه مردم به ویژه سالمندان، مناسب سازی شود و بتوانند از وسایل حمل و نقل عمومی، پیاده‌روها و تمام امکانات در سطح شهر استفاده کنند.

33 مجموعه نگهداری از سالمندان در اصفهان فعال است

معاون توانبخشی بهزیستی استان با اشاره به وجود 33 مجموعه نگهداری سالمندان در اصفهان اظهار داشت: این مجموعه‌ها با مجوز اداره بهزیستی به صورت شبانه روزی در حال خدمت رسانی به سالمندان هستند.

وی افزود: حدود یک هزار و 500 نفر سالمند خانم و آقا در مجموعه اقامت دارند، تعدادی از آنها وابسته به تخت و دارای شرایط خاص هستند و تعدادی هم غیر وابسته به و خودشان کارهایشان را انجام می‌دهند.

فیاض گفت: هر کدام از این مجموعه‌ها در سطح شهر با توجه به گنجایش ظرفیت، پذیرای 30 تا 400 نفر سالمند است و بزرگترین مرکز نگهداری سالمندان اصفهان، سرای سالمندان صادقیه است که به 400 نفر از سالمندان خدمات ارائه می‌کند.

خدمات ارائه شده به سالمندان

وی با اشاره به نام مرکز، که مرکز اقامتی شبانه روزی است، اظهار داشت: خدمات این مراکز، صرف نگهداری و غذا نیست بلکه برنامه‌های آموزشی و توانبخشی، اردوهای درون شهری و برون شهری، برنامه‌های پزشکی، کار درمانی، فیزیوتراپی، ورزش درمانی و تمرینات پرورش ذهن برای جلوگیری یا عدم پیشرفت آلزایمر در این مراکز ارائه می‌شود.

معاون توان بخشی بهزیستی اصفهان افزود: در این بین مراکز روزانه‌ای هم وجود دارد هر چند تعداد آنها زیاد نیست اما پذیرای سالمندانی هستند که خود خانه دارند و ترجیح می‌دهند روز خود را در این مراکز بگذرانند و در کلاس‌های آموزشی مختلف شرکت کنند و امید به زندگی را افزایش دهند.

طرح غربالگری سالمندان برای کنترل وضعیت سلامت آنها

معاون توانبخشی اداره بهزیستی استان بیان کرد: بیماری‌های شایع دوران سالمندی با رعایت سبک زندگی سالم قابل پیشگیری است، بنابراین ارزیابی سبک زندگی سالمندان برای آموزش صحیح آنها به منظور پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود کیفیت زندگی و وضعیت سلامتی شان از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: به همین دلیل بحث غربالگری برای سالمندان به کمک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و شبکه‌های بهداشت و درمان مناطق مختلف استان اصفهان، برنامه ریزی‌هایی در این زمینه انجام شده است.

فیاض گفت: تشکیل پرونده پزشکی برای افراد بالای 60 سال و انجام آزمایش‌های مختلف و ارائه دستورات غذایی و پزشکی از جمله خدماتی است که توسط شبکه‌های بهداشت برای سالمندان در حال اجراست.

انتهای پیام/

R41346/P1361/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۶۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب، ماموستا جلال مرادی امروز در خطبه های عبادی سیاسی جمعه این هفته در جمع نمازگزاران این شهر با تبریک هفته کارو کارگر اظهار داشت: رسول گرامی اسلام (ص) دست کارگری را که بر اثر کار و فعالیت ورم کرده بود بلند کرد و فرمود: این دستی است که هیچ گاه آتش جهنم آن را نمی سوزاند و این دستی است که خدا و رسولش آن را دوست می دارند.

وی تصریح کرد: کسی که از دسترنج خود روزی اش را فراهم کند خداوند با نظر رحمت به او می نگرد و کارگران از شریف ترین طبقه اجتماع هستند زیرا چرخش دست و بازوی آنها باعث چرخش چرخه های زندگی جامعه و امتداد رگه های حیات در مجاری هستی است و هفته کار و کارگر را به این عزیزان و کارفرمایانی که دل در گرو خدمت به این عزیزان دارند و اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی و همه اداراتی که تسهیلگر کارگران تلاشگرند خجسته تبریک گفت.

ماموستا مرادی به در پیش بودن و میقات زمانی حج که ماه های شوال و ذی القعده و ده روز اول ذی الحجه است اشاره کرد و گفت: اکنون ماه جاری شروع میقات زمانی حج است و حج در دین مبین اسلام یکی از ارکان پنجگانه اسلام بوده و از دیدگاه دانشمندان اسلام مظهر اتحاد و یگانگی جهان اسلام است.

حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است

خطیب نماز جمعه دیواندره افزود: حج برای حجاج صرفا یک سفر معنوی نیست بلکه آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است و مناسک حج به طور کلی یادآور خاطرات حضرت ابراهیم (ع) است که با عقیده راسخ و توکل کامل از همه اسباب ظاهری و مادی قطع امید می کند و همسر و فرزند خردسالش را در بیابان خشک مکه برای خدا رها می سازد و نهایتا در همانجا دعا می کند و کعبه را برای عبادت خداوند یگانه می سازد و از خداوند عاجزانه می خواهد تا آن را مرکز توحید و تجمع جهانیان قرار دهد.

ماموستا مرادی در ادامه سخنانش به فلسفه حج اشاره می کند و گفت: خداوند دعای خالصانه ابراهیم (ع) را اجابت می کند و خطاب به وی می فرماید: وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالًا وَ عَلى‌ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ(حج آیه 27) مردم را به حج دعوت کن تا پیاده و سوار بر مرکبهای لاغر از هر راه دوری به سوی کعبه بیایند.

حج نوعی تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است

وی اضافه کرد: بنابراین حج نوعی تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است و اینکه حجاج با دنیای پیرامون خود قطع رابطه می کند و با لباس احرام و سر و وضعی ساده و بی آلایش لبیک گویان عازم دیار ابراهیمی می شوند و در حقیقت این شعار توحیدی و عرفانی را زمزمه می کنند که «إن صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین لاشریک له و بذلک امرت و انا اول المسلمین» همانا نماز و تمام عبادات من، زندگی و مرگم، همه برای خداوند، پروردگار جهانیان است، شریک و همتایی ندارد و من به همین دستور یافته ام و من نخستین مسلمانم.

ماموستا مرادی بیان کرد: هدف از حج رفتن در واقع شناخت اساس و پایه مذهب بزرگ ابراهیمی و دعوت به آیین خالص ابراهیم (ع) که از  هر گونه شائبه و عقیده شرک آمیز مبرا است و عمل را برای خلوص نیت استوار می سازد در واقع هدف از حج، دلبستگی به معبود حقیقی و گسستن از همه و نهایتا به خدا عشق ورزیدن و از غیر او بیزاری جستن است.

وی در ادامه به اهمیت حج در دین مبین اسلام به عنوان پنجمین رکن اساسی اسلام  که در سال نهم هجری بر مسلمانان فرض شده اشاره کرد و گفت: آیات و احادیث متعددی درباره اهمیت و تأکید رفتن به حج و  خانه کعبه آمده است به طوری که خداوند عزوجل در این باره فرمودند: «واتموا الحج و العمره لله» (سوره بقره 196)  حج و عمره را برای خدا بجا آورید.

فلسفه حج

امام جمعه شهرستان دیواندره در ادامه خطبه های عبادی جمعه به فلسفه حج گریزی زد و گفت: از دیدگاه دانشمندان و حکماء، فلسفه حج هدف اساسی و مهم در انجام عبادات آن است که به منظور امتثال فرمان خداوند و ادای حق بندگی و سپاسگزاری از نعمتهای بیکران وی انجام گیرد، از رسول اکرم (ص) سوال شد: حج چیست؟ آن حضرت فرمود: الشعث التفل ژولیده مو و غبار آلود . مجدداً سوال شد کدام حج افضل است؟ فرمود: العج و الثج؛ فریاد بلند کردن و خون ریختن در راه خدا،  پس حاجی در حقیقت خویشتن را در برابر خداوند متعال ذلیل و عاجز قرار می دهد و لبیک گویان در صدد اعتلای کلمه الله بر می آید و ابراهیم گونه، عاشقانه حضور خویش را اعلام می کند و مال و جانش را در راه وصال معبود حقیقی قربان می کند.

ماموستا مرادی در ادامه با اشاره به اینکه فلسفه حج نسبت به هر عبادتی بیشتر جلب توجه می کند، تصریح کرد: خداوند عزوجل خطاب به مؤسس کعبه و منادی حج می فرماید: و اذن فی الناس یاتوک رجالا و علی کل ضامر یاتین من کل فج عمیق لیشهدوا منافع لهم و یذکراسم الله (سوره حج آیه 27 ) این توجه مهم قرآنی به حرکت مردم پیاده و سواره که از دور دست آن را پیش می گیرند اشاره می کند و منافع آشکاری که قرآن آنها را بر ذکر نام خدا مقدم داشته، برمی شمارد.

حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است

وی با اشاره به معنویات سفر حج افزود: حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است که به مسلمان توان می دهد و وجود او را از فروتنی و تقوا در برابر خدا و تصمیم به اطاعت و پشیمانی از نافرمانی اش پر می سازد و عاطفه محبت به خدا و رسول خدا (ص) و یاران و پیروان او را در او سیراب می کند؛ سرزمین مقدس و خاطرات آن، شعائر و آداب حج و آثار درونی آنها، نیروی جماعت حاجیان و الهامات فکری و رفتاری آن و همه اینها به روشنی آثار خود را در ژرفای وجود فرد مسلمان بجا می گذارد و او را با قلبی زلالتر و شیوه ای پاکیزه تر و عزمی راسخ تر برای انجام خیر و نیکی و مقاومتی سرسختانه تر در برابر گناهان از سفر خویش باز می گردد و هر قدر حجش نزد خدا مطلوبتر و پسندیده تر باشد به همان اندازه در زندگی آینده اش مؤثرتر خواهد بود.

 وی اضافه کرد: حج مشق و تمرین ناملایمات زندگی است، سفر حج در بردارنده درس تحمل سختیها، دوری از وطن، جدایی از خویشان و چشم پوشی از فراغت زندگی در میان خانواده و دوستان است و حکمت الهی نخواسته است که این سفر به سوی سرزمینهای زیبا، سرسبز و خوش آب و هوای اسیا، اروپا، و شمال و اورمان و غیره که تفریحگاه های جهانگردان به حساب می آیند، انجام گیرد، بلکه مشیت الهی آن بود که حج در بیابان بی آب و علف که نه برای تفریح تابستان مناسب است و نه بهار، انجام گیرد و این نوعی خود تربیتی برای فرد مسلمان در تحمل دشواریها و ناگواریهای زندگی است.

حج انجمن جهانی مسلمانان در یک مکان مقدس است

امام جمعه شهر دیواندره از حج به عنوان یک انجمن جهانی نام برد و اظهار داشت: حج به فرد مسلمان این امکان را می دهد تا شاهد بزرگترین و پرشکوهترین گردهمایی سالیانه اسلامی باشند، انجمنی که نه از طرف پادشاه یا رئیس حکومت یا جمعیتی، بلکه از سوی خدای جهانیان بدان فراخوانده شده اند. در گردهمایی حج یک مسلمان، برادران خود را از پنج قاره دنیا می بیند که سرزمینها، رنگها و زبانهایشان متفاوت است و تنها پیوند اسلام و ایمان آنان را دور هم جمع کرده است تا شعار واحدی را سر دهند و آن لبیک اللهم لبیک، لبیک لاشریک لک لبیک و یکی از برکات سفر معنوی نماز جماعت در مسجد الحرام و مسجد النبی (ص) است که فضایل زیادی دارند و در خاتمه تأیید پایان نامه حج از جانب شخص، شخیص نبی مکرم اسلام (ص) است، که زیارت حضرتش ضامن شفاعت قیامت است و همچنین زیارت اهل بیت و اصحاب حضرت (ص) که هر کدام فضائلی دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درمان بی‌اختیاری ادرار در سالمندان
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • از چه سنی به بعد جزو افراد پیر محسوب می‌شویم؟
  • افزایش اجرای پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان در ۱۴۰۳/ اجرای کمپ جدید گردشگری در شهر زندگی
  • جغرافیای اصفهان از منظر علم فلسفه جایگاه بی‌نظیری دارد
  • آغاز زندگی مشترک دو زوج ناشنوا در سلامت شهر
  • پیشتازی خاندان‌های نصف‌جهان؛ از تحریم تنباکو تا رهایی از وابستگی غرب در دوران مشروطه
  • به‌دنبال تحقق «اصفهان من، شهر زندگی» هستیم
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است