Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-28@01:52:06 GMT

اهمیت تعاملات بین الملل در حوزه آب

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۹۱۰۰۵

اهمیت تعاملات بین الملل در حوزه آب

امتداد نیوز– تا چند دهه پیش ارتباطات بین الملل در حوزه آب محدود به برخی تصمیمات مشترک درخصوص رودخانه های مرزی، مرزهای مشترک آبی ، حفر کانالهای کشتیرانی و نظایر آن بود و کمتر کسی تصور می کرد مفهوم ارتباطات بین الملل به سرعت حوزه تاثیر  خود را به عرصه وظایف ذاتی دولتها در تامین  آب برای جمعیت باز کند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دهه های گذشته بزرگترین پروژه های انتقال آب مانند پروژه انتقال آب لاس وگاس در ایالات متحده و انتقال آب جنوب به شمال در چین و نظایر  آن در برزیل و استرالیا ، محدود به مرزهای داخلی می شد و کمتر پیش می آمد که آب ، اصلی ترین موضوع درمراودات بین الملل باشد .

اولین افقهای بین المللی در تلاش برای نظم بخشی به استفاده از آبراهه های بین المللی برای اهدافی غیر از  کشتیرانی ، در سال 1966 شکل گرفت. در این سال انجمن حقوق بین الملل (ILA)، “اصول هلسینکی” درخصوص استفاده از آبراهه های بین المللی را تدوین و منتشر کرد. در 21 می 1997، مجمع عمومی سازمان ملل “کنوانسیون قوانین بهره برداری غیرکشتیرانی از آبراهه های بین المللی” را به رای گذاشت. در حال حاضر، با پیوستن ویتنام به عنوان 35امین عضو، اجرای کنوانسیون 1997 از تاریخ مرداد 1393 برای اعضاء عضو این کنوانسیون الزامی گردیده و لذا اصول عرفی آن نیز برای همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد قابل اجراست.

بر این اساس موضوع آب ، نه تنها به موضوع گفتگو و تعامل بین دولتها ، بلکه گاه به موضوع مناقشه بین آنها تبدیل شده است و بحثهای جدی پیرامون تامین و انتقال آب بین کشورها در جریان است . علاوه بر این حوزه تاثیر پروژه های داخلی کشورها نیز به مناطق پیرامون محدود نمی شود و به عنوان مثال پروژه های سد سازی در افغانستان یا ترکیه ، وضعیت اقلیم ، محیط زیست ، ریزگردها ، تالابها و نظایر آن را در کشور ما مستقیما تحت تاثیر قرار می دهد .

از این رهگذر در برخی تحلیلها عنوان می شود که به عنوان مثال ترکیه ، سعی دارد  با  ایجاد یک روند و گفتمان ویژه در خصوص بهره برداری از آب های مشترک در جهان شرکایی مانند افغانستان را در سطح جهان برای خود دست و پا کند تا بتواند با عرف  رایج در سطح بین المللی که مصادیق آن در کنوانسیون 1997 سازمان ملل متحد بیان شده است، مقابله نماید. در واقع ترکیه، به ­دنبال نوعی الگوسازی در این کشورها است و در کنار این موضوع از تقویت دیپلماسی عمومی و قدرت نرم خود از جمله برگزاری مداوم همایش­ های بین­ المللی در خصوص موضوع آب، بهره لازم را می برد.

در این شرایط که کشور ما اتفاقا با دو کشور ترکیه و افغانستان بر سر موضوع آب مسائلی دارد و در حالی که موضوع آب ، بی تردید یکی از مهمترین چالشهای پیش روی کشور در سالهای آینده خواهد بود که البته طلیعه های آن نیز از هم اکنون هویداست ، تقویت دیپلماسی آب و بالندگی سطح مراودات بین المللی در اینخصوص ، می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات کشور باشد و یا حداقل از پیش آمدن مشکلات جدید در این بخش پیشگیری نماید .

لازمه این امر ، استقرار فردی آشنا به مسائل بین الملل ، دیپلماسی آب و دیسیپلین گفتگو و فضاسازی درخصوص مفاهیم مربوط به آب است . این ویژگیها ، از بارزترین ویژگیهای رضا اردکانیان ، وزیر پیشنهادی نیرو است . مدیری که به نظر می رسد با سوابقی از جمله قائم مقامی وزیر نیرو ، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو ، معاون امور آب وزارت نیرو ، مدیر موسس مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری تحت پوشش یونسکو ، مدیر موسس برنامه دهه بین المللی آب در شهر بن آلمانو مدیر موسس انستیتوی مدیریت منابع زیست محیطی در سازمان ملل متحد ، اشراف کامل به مسائل بین المللی آب و محیط زیست داشته و همانطور که در برنامه های خود به مجلس شورای اسلامی عنوان کرده است ، تعاملات بین المللی آب را یکی از وظایف و دستورکارهای خود در وزارت نیرو قرار داده و در صورت کسب رای اعتماد از نمایندگان مردم ، می تواند در این راستا بسیار مثمر ثمر و راهگشا باشد .

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۱۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صنعت: از کشور‌هایی کالا می‌خریم که از ما کالا بخرند

عباس علی‌آبادی اظهار داشت: هدفگذاری ما توسعه تعاملات و همکاری تجاری با کشور‌های دیگر به روش غیرسنتی است و از کشور‌هایی کالا خواهیم خرید که از ما کالا بخرند.

تسنیم: وی در بازدید از نحوه برگزاری نمایشگاه اکسپو، اظهار داشت: هدفگذاری نخست ما توسعه بازار به طریق غیرسنتی است؛ در این روش به سمتی حرکت می‌کنیم که کالا‌ها را بفروشیم.

وی افزود: با این شعار، با کشور‌های دیگر رابطه برقرار می‌کنیم تا تعاملات و همکاری تجاری داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از کشور‌هایی کالا می‌خریم که از ما کالا بخرند و این مساله مهمی است که باید محقق شود.

بنابر این گزارش ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO ۲۰۲۴)، به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور با پیش‌بینی بازدید بیش از ۲۰۰۰ تاجر و بازرگان خارجی از ۱۱۹ کشور جهان، از امروز ۸ تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند
  • وزیر صنعت: از کشور‌هایی کالا می‌خریم که از ما کالا بخرند
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد
  • متلاشی شدن ۴۵۴ باند تبهکاری در ترکیه در ۱۰ ماه گذشته
  • نیروگاه‌های برق به استقبال روزهای اوج مصرف تابستان می روند | وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • اهمیت عضویت ایران در کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک
  • سبد محصولاتی ارائه شده در «ایران‌هلث» منجر به تعاملات اقتصادی می‌شود
  • آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز