Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@09:56:41 GMT

اعتراف اتحادیه میهنی کُردستان به شکست رفراندوم

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۹۵۷۳۶

اعتراف اتحادیه میهنی کُردستان به شکست رفراندوم

«سعدی احمد پیره» معتقد است زمان برگزاری رفراندوم مناسب نبود و اقلیم کردستان نیازمند زمان بیشتری بود تا مسائل سیاسی و جغرافیایی این موضوع را حل‌وفصل می‌کرد.

 به گزارش مشرق، اتحادیه میهنی کردستان عراق به‌عنوان بخشی از بدنه اصلی حکومت اقلیم کردستان نقش مهمی را در تحولات این منطقه از عراق داشته است. موضوع رفراندوم هم در زمره موضوعاتی است که مسعود بارزانی با همکاری و همراهی تعدادی از اعضای دفتر سیاسی این حزب در ۲۵ سپتامبر گذشته آن را اجرایی کرد اما روند تحولات پسارفراندوم در عرصه داخلی و خارجی برخلاف تصورات و پیش‌بینی‌های اکراد عراقی بود، تصوراتی که در نهایت به تثبیت حاکمیت دولت مرکزی در مناطق مورد منازعه ختم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعدی احمد پیره عضو دفتر سیاسی و سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان در گفتگویی که متن کردی آن در سایت sharpress منتشر شده است به بیان نکاتی پیرامون رفراندوم و تعلیق آن از سوی حکومت اقلیم و دیگر مسائل مرتبط با این منطقه از عراق پرداخته است.

وی در خصوص اعلام تعلیق نتایج رفراندوم اقلیم کردستان از سوی حکومت محلی گفت: اقدام حکومت اقلیم کردستان با درخواست دوستانمان و در جهت آغاز گفتگوهای جدید با حکومت مرکزی عراق است و تعلیق یا پایبندی به نتیجه رفراندوم چیزی از ذهنیت مردم نسبت به اهداف خود نمی‌کاهد.

این عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان تأکید کرد که رفراندوم در زمان هرگونه مذاکره و گفتگو با بغداد مبنا نخواهد بود اما در صورت شکست مذاکرات همچنان به‌قوت خود باقی خواهد ماند.

سعدی احمد پیره در پاسخ به سؤالی پیرامون درخواست مردمی جهت جدایی از عراق و رسیدن به استقلال اذعان کرد: در صورتی که شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی مساعد رسیدن به اهداف نباشد هدایت مردم به‌سمت و سوی دیگر، اشتباه است.

وی پیرامون پیشنهادات ارائه‌شده به سران سیاسی کُرد پیش از برگزاری رفراندوم هم گفت: تنها نامه‌ای از وزیر امور خارجه آمریکا دریافت شد که در آن در قبال عقب‌نشینی از برگزاری رفراندوم، تضمین برگزاری مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن داده شده بود. اگر ما با کشورهای ایران و ترکیه مرز مشترک نداشتیم یا دارای مرز دریایی بودیم شرایط به‌مراتب مساعدتر بود.

سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان با اذعان به شکست شورای عالی رفراندوم گفت: لازم است انتقادات را پذیرا باشیم و به مردم خود اعلام کنیم که مطالعه و پیش‌بینی ما از اوضاع این‌گونه نبود، به‌ویژه مواضع ایران و ترکیه که حتی از مواضع حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق هم شدیدتر بوده است.

پیره در خصوص درخواست حکومت مرکزی عراق پیرامون واگذاری مدیریت مناطق مرزی مشترک با کشورهای همسایه عراق و فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه به حکومت مرکزی هم گفت: بر اساس قانون اساسی این بخشی از حقوق حکومت بغداد است اما در صورتی که اشخاص دیگری را از خارج از اقلیم کردستان جهت اداره این اماکن تعیین کنند اشتباه است، بهتر آن است که این افراد از ساکنین اقلیم کردستان باشند یا از کارمندان اقلیم کردستان با نظارت مستقیم بغداد باشند.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون اتهام‌زنی جریان خاص سیاسی به اتحادیه میهنی کردستان و توافق با ارتش عراق با هدف ورود به کرکوک گفت: در اقلیم کردستان ضعف سیستم قضایی موجب ایجاد چنین فضای اتهام‌زنی و شایعه‌پراکنی شده است اما اتحادیه میهنی مصر به تحقیق در این زمینه است و کمیته‌ای را با این هدف تشکیل داده است.

عضو شورای سیاستگذاری اقلیم کردستان به موضوع تعویق زمان برگزاری انتخابات کردستان عراق هم اشاره کرد و گفت: واقعیات اقلیم کردستان از جمله حضور شما زیادی از آوارگان می‌طلبید که زمان برگزاری انتخابات اقلیم به تعویق بیفتد. هشت ماه زمان مناسبی برای زمینه‌سازی برگزاری انتخابات نیست و لازم است این زمان حداقل یک سال باشد.

موضوع استعفای مسعود بارزانی از پست ریاست اقلیم کردستان هم از دیگر موضوعاتی است که سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان به آن اشاره کرده است. وی گفت: اطلاعات خاصی از این موضوع ندارم اما عرف جهانی می‌گوید زمانی که کسی در اجرای پروژه مورد نظر خود موفق نبوده است از مسئولیت‌های خود استعفا می‌دهد، به‌عنوان مثال، استعفای جمال عبدالناصر رئیس‌جمهوری مصر، اما اینکه بارزانی استعفا خواهد داد یا نه، موضوعی است که تنها حزب دموکرات کردستان عراق قادر به پاسخگویی آن هست.

عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان، حکومت اقلیم کردستان را در فروش مستقیم نفت از طریق ترکیه شکست‌خورده نام برد و گفت: همچون گذشته بر این باورم که نفت اقلیم کردستان از طریق شرکت ملی نفت عراق صادر و بودجه اقلیم هم از سوی بغداد تأمین گردد.

سعدی احمد پیره گفت: زمان برگزاری رفراندوم مناسب نبوده است و ما نیازمند زمان بیشتری بودیم تا مسائل سیاسی و جغرافیایی این موضوع را حل‌وفصل می‌کردیم.

وی با اعتراف به مسائل و مشکلات داخلی اتحادیه میهنی کردستان هم گفت: اوضاع داخلی اتحادیه میهنی از این بدتر نخواهد شد و در آینده کنگره حزب هم برگزار و روحی تازه در نهادهای آن دمیده خواهد شد زیرا در غیر این‌صورت مشکلات قابل حل‌وفصل نخواهند بود.

سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان در پاسخ به سؤالی پیرامون تعیین جایگزین جلال طالبانی در پست دبیرکلی این حزب گفت: تعیین شخصی با همان ویژگی‌های مرحوم طالبانی در اتحادیه میهنی مشکل است، ممکن است تعیین دبیرکل در آن زمان دارای اهمیت بوده باشد اما در شرایط جدید لازم نباشد.

سعدی احمد پیره در بخش پایانی گفتگوی خود به موضوع جدایی برهم احمد صالح از اتحادیه میهنی و تشکیل ائتلاف برای دموکراسی و عدالت پرداخت و گفت: این جدایی بر اوضاع اتحادیه میهنی کردستان تأثیرگذار خواهد بود زیرا برهم صالح معاون دوم دبیرکل و شخصیت فعالی بوده است اما موقعیت وی در خارج از اتحادیه میهنی با دوران عضویت و مسئولیت در این حزب متفاوت خواهد بود.

منبع: تسنیم ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۵۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان، اقلیم معناست

ایسنا/اصفهان خیال، غیرمادی، آیینی، رؤیایی، قدسی، والایی و متعالی است؛ اصفهان نیز یک شهر مناسکی است و چنین شهری قادر به‌عوض کردن سطح خود و تغییر سطح حضور ما است، به این معنا که بلافاصله مکان به پلکانی برای بالا رفتن بدل می‌شود.

این بخشی از جملاتی است که حمیدرضا شعیری، زبان‌شناس و استاد نشانه و معناشناسی دانشگاه تربیت مدرس، بعدازظهر چهارشنبه (۵ اردیبهشت‌ماه)، در موزه عصار خانه شاهی واقع در میدان نقش‌جهان بیان کرد.

او در این جلسه صحبت‌های خود را با طرح دو پرسشِ (چرا شهر معنا می‌دهد و چگونه معنا می‌دهد؟) آغاز کرد و گفت:‌ وقتی می‌گوییم چیزی برای ما معنا دارد، یعنی آن چیز در ما اثر گذاشته و آن اثر به این دلیل است که هم ازنظر درونی (معنایی، مفهومی) و هم ازنظر بیرونی و در بیرون از ما و بر بیرون ما، تأثیرگذار است.

این استاد نشانه و معناشناسی سپس با طرح این پرسش که انسان چگونه مسیر بالایی را طی کرده است، ادامه داد: انسان از طریق خط، مسیر بالایی را طی کرده است. خط همواره به انسان اجازه داده تا به‌طور عمودی در فضا حرکت و مسیر بالا رفتن را طی کند. در معماری نیز از خطوط عمودی برای اوج گرفتن و کشیده شدن به آسمان، بهره گرفته می‌شد. پس‌از آن انسان خط منحنی یا چرخشی را ایجاد کرده تا از دو طریق به بالا برود، انسان پس از چرخش در خط گرد، به نقطه واحدی در بالا رسیده است.

شعیری خاطرنشان کرد: همه شهرهای ما انضباطی هستند؛ مدارس، نیروی انتظامی، درمانگاه و شرکت‌ها و غیره همه با همان هدف انضباطی هستند اما فضای برخی شهرها، به‌گونه‌ای طراحی‌شده که از این فضای انضباطی عبور کرده و به فضای خیالی نزدیک می‌شوند. اصفهان از میان شهرهای جهان، این قدرت را دارد که فضای انضباطی را رد کرده و ما را به سمت فضای خیالی حرکت می‌دهد.

او ادامه داد: یکی از کارهایی که معنا در شهر انجام می‌دهد، رهاییِ انسان‌ها از مرگ‌آفرینی و ایجاد حیات آفرینی است. عوامل و عناصری مقاومت در برابر مرگ را افزایش می‌دهد که یکی از آن‌ها به دلیل تولید و گسترش عالم خیال، فضاهای شهری هستند. شهرها با عقب راندن اندیشه مرگ در خیال، سبب ایجاد احساس خوشبختی و رضایت در انسان می‌شوند.

این معناشناس سپس با طرح این پرسش که چگونه شهرها به ایجاد احساس رضایت کمک می‌کند؟ گفت: اولین نکته، شهر مناسکی است‌. شهرها تاریخ‌های متفاوتی دارند. شهر مناسکی تعریف مناسبی برای اصفهان است؛ به دلیل اینکه هر نقطه‌ای از شهر قادر است ما را در برابر مواجه‌شدن با آن نقطه از جنبه مادی دور کرده و به عالم خیال وصل کند. خیال، غیرمادی، آیینی، رؤیایی، قدسی، والایی و متعالی است. شهر مناسکی قادر است بلافاصله سطح خود را عوض کرده و سطح حضور ما را تغییر می‌دهد. به این معنا که بلافاصله مکان به پلکانی برای بالا رفتن بدل می‌شود.

امکان نفوذِ بدون فاصله در میدان نقش جهان

این استاد دانشگاه بیان کرد: شهرها با دو چهرۀ بانقاب و نقاب دریده، ظاهر می‌شوند. شهرهای مدرن دارای نقاب هستند. یکی از مکان‌هایی که ما در آن با هیچ‌گونه نقابی مواجه نمی‌شویم، میدان نقش‌جهان است که به‌محض قرار گرفتن در آن، به نور، اکسیژن، آسمان و ابرها دسترسی داشته و امکان وصل شدن و گریز از خود به‌واسطه نردبان خیال را داریم. اگر طبقه دوم حجره‌های دور میدان نقش‌جهان را در نظر بگیریم، پوشش‌های سفید تورفته طبقات دوم کافی است که ما را با این نقاب ریختگی مواجه کند. نقاب نداشتن به معنای شفافیت و نور است. با تکرار این پوشش‌های سفید در خود، فضا تبدیل به یک فضای موسیقایی شده و هرکدام مانند نوت موسیقی به هم چسبیده و ادامه خیال را ممکن می‌کنند.

شعیری معماری را عامل مقاومت میدان نقش‌جهان در برابر امر کلان دانست و افزود: در این میدان، خطوط از طریق آجرها به هم متصل شده و درعین‌حال جدا هستند. در این میدان، غلبه امر جزء بر امر کلان آشکار است که ما را به خیال می‌برد. آنچه ما را به ماندن در میدان نقش‌جهان سوق می‌دهد، جزئی بودن میدان، آجرها، منحنی‌ها، طاق‌ها، مناره‌ها، گنبدها و ستون‌های ایوان عالی‌قاپو و ... است. بندهای بین آجرها، درها، حجره‌ها، شکل درها و دهانه‌ها همه در این جزء شریک هستند؛ اما مهم‌ترین نکته آن، آجرهایی است که از هم جداشده و به هم می‌چسبند. نکته بعدی موسیقی است.

این استاد نشانه و معناشناسی این پرسش را مطرح کرد که چگونه فضا قادر به تولید ضرب‌آهنگ است و چگونه ضرب‌آهنگ در ما تغییر ایجاد می‌کند و سپس در پاسخ گفت: هنگام قرار گرفتن در میدان نقش‌جهان، ریتمِ ما تغییر کرده و کند می‌شود. با قرار گرفتن در میدان نقش جهان، ریتم حرکتی ما به تعادل رسیده و این تعادل، مقاومت در برابر مرگ‌اندیشی است؛ و این‌گونه است که فضا در معنا شکل می‌گیرد. به این معنا که احساس سبکی و رهایی کرده و نمی‌خواهیم از این فضا دور شده و حس می‌کنیم در جایی هستیم که از مدت‌ها پیش به ما تعلق داشته‌ایم و این یعنی صمیمیت‌.

این استاد دانشگاه ادامه داد: فضاهایی مانند میدان نقش‌جهان، فضاهایی هستند که ما بلافاصله امکان نفوذ در فضا و سپس رهایی در آن را داشته و به همین دلیل ریتم بدن ما متعادل می‌شود. بعضی‌اوقات انسان‌ها برای دیدن فضایی باید تلاش بسیار کنند ولی برخی فضاها مانند میدان نقش جهان با همه وجود خود را در دستان ما قرار داده و این نفوذپذیری است‌.

این معناشناس ضمن اشاره به انواع مکان‌ها توضیح داد: مهم‌ترین مکان و همان مکانی که معنا می‌سازد را مکان‌های هستایشی، وجودی یا هستی محور دانست و بیان کرد: بلافاصله زمان قرار گرفتن در این مکان، وجود ما را ادامه داده و تبدیل به پلکانی شده که ما را به بالابرده و ادامۀ ما است نه جدای از ما؛ مکان به‌طور پدیدار شناختی بخش وجودی من است نه جدا از تن من و هردو نیز یکدیگر را ادامه داده و این‌گونه وصل شدن به خیال راحت‌تر است. 

او با اشاره به اینکه فضا معرفت و شعور دارد، افزود: اوج دسته‌بندی پس از مکان‌های وجودی، مکان‌های امتزاجی است. به این معنا که در این مکان نه‌تنها مکان ادامه من و من ادامه مکان هستم، بلکه گویا مکان مادیات مکانی خود را نیز ازدست‌داده و جنبه فیزیکی مکان و تن من محوشده و هر دوبه‌یک توده در حال بخار تبدیل می‌شویم. امتزاج وجه جوهری حضور در مکان است. در این حالت، طاق‌ها، گنبدها و مناره‌ها مانند عروسی در لباس سفید یا نور یکپارچه، یک آیینه را تشکیل می‌دهند که آیینه در آیینه شده و در یک‌کلام به وضعیت ناب می‌رسیم که معصومیت حضور بوده و مکان به درجه والای حضور می‌رسد. در اینجا هیچ‌چیزی برای ما نامحرم نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • افغانستان با شکست عراق در یک قدمی صعود به جام جهانی فوتسال
  • اعتراف معاون پنتاگون به شکست تسلیحات ارسال شده آمریکا به اوکراین 
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است
  • سریعترین شناگر ایران رکورد ماده ۱۰۰ متر آزاد را شکست
  • اصفهان، اقلیم معناست
  • شکست استقلال در یک بازی تدارکاتی
  • شکست استقلال در یک بازی دوستانه
  • اعتراف سرمربی قرقیزستان بعد از شکست مقابل ایران
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان