Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - دفتر دبیرکل سازمان ملل در گزارشی در راستای قطعنامه 99/ 71 مجمع عمومی این سازمان و نحوه اجرای آن، به ابعاد حضور تجاوزکارانه رژیم صهیوینستی در ارتفاعات جولان سوریه پرداخت و مواضع نهادهای بین المللی در خصوص تحولات مربوط به اشغال ارتفاعات جولان سوریه از سوی اسرائیل را تشریح کرد.

به گزارش ایرنا، متن این گزارش به شرح ذیل تدوین و ارائه شده است:
1- گزارش حاضر در راستای قطعنامه 99/ 71 مجمع عمومی سازمان ملل است که در آن مجمع عمومی از اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به عنوان یک قدرت اشغالگر، خواسته است تا به قطعنامه های مرتبط با ارتفاعات اشغال شده جولان سوریه پایبند بماند و از آنها پیروی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بویژه قطعنامه 497 شورای امنیت (در سال 1981) مورخ 17 دسامبر 1981 که مبتنی بر آن، شورای امنیت تصمیم گرفت که تصمیم اسرائیل برای تحمیل قوانین خود، کنترل و قدرت اجرایی در ارتفاعات اشغال شده جولان ملغی و فاقد اثر و خارج از چارچوب حقوق بین الملل شناخته شد و از اسرائیل خواست تا تصمیم خود را ملغی اعلام نماید.
در قطعنامه 99/71 مجمع عمومی، درخواست شورای امنیت سازمان ملل تکرار شد. مجمع عمومی مجددا بر غیرقانونی بودن تصمیم 14 دسامبر 1981 از سوی اسرائیل (رژیم صهیونیستی)برای تحمیل قوانین خود، کنترل و قدرت اجرایی در ارتفاعات اشغال شده جولان تاکید کرد؛ افزون بر آن، مجمع عمومی از دولت های عضو خواست تا هیچ اقدام و عمل حقوقی و اجرایی از سوی اسرائیل را به رسمیت نشناسند و از دبیر کل سازمان درخواست کردند که در جلسه هفتاد و دوم مجمع، گزارش خود در خصوص اجرای این قطعنامه را ارائه دهد.
2- در تاریخ 15 آگوست 2017، اداره کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان نماینده دبیر کل، یادداشتی را به همه نمایندگی های دائمی در سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی در ژنو ارسال کرد و از دولت های عضو خواست که اطلاعاتی را در خصوص هر گامی که آنان در خصوص اجرای تمهیدات مرتبط با این قطعنامه برداشته اند و یا انجام آن را در ذهن دارند، فراهم آورند. در این خصوص، پاسخ هایی از سوی نمایندگی های دائمی دانمارک، عراق، اسرائیل، جمهوری عربی سوریه و (جمهوری بولیواری) ونزوئلا دریافت شد.
3- نمایندگی دائمی جمهوری عربی سوریه در پاسخ خود مورخ 30 آگوست 2017 تاکید کرده است که از سال 1967، مجامع بین المللی مکررا اشغال ارتفاعات جولان سوریه از سوی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در سال 1967 را رد کرده اند و از مسیر قطعنامه های مرتبط، مصوب مجمع عمومی و شورای امنیت، خواستار عقب نشینی به عنوان قدرت اشغالگر از تمامی جولان سوریه شده اند. در این پاسخ افزوده شده است که قطعنامه 99/71 مجمع عمومی، مورخ 14 دسامبر 1981 غیرقانونی بودن تصمیم اسرائیل برای تحمیل قوانین خود، کنترل و قدرت اجرایی در ارتفاعات اشغال شده جولان را مورد تاکید قرار داده است و آن را ملغی و فاقد اثر و در راستای قطعنامه 497 شورای امنیت (در سال 1981) خارج از چارچوب حقوق بین الملل دانسته است.
4- جمهوری عربی سوریه یادآور شده که پس از 51 سال اشغال، اسرائیل به بی توجهی به قطعنامه های سازمان ملل متحد در این خصوص، ادامه داده و از مصونیت بوجود آمده از سوی مجمع عمومی و برخی از اعضای دائمی شورای امنیت، سود برده است. نقض حقوق شهروندان سوری ساکن در ارتفاعات جولان شامل توسعه شهرک سازی ها و تحمیل محدودیت های جامع الاطراف بر آنان، تداوم یافته که این امر با هدف جابجایی مردم سوریه و تغییر واقعیت جمعیت شناختی (دموگرافیک) ارتفاعات اشغال شده جولان سوریه رخ داده است.
5 - نمایندگی دائمی سوریه در سازمان ملل تاکید کرده که این کشور مکررا تصریح کرده که حصول صلحی عادلانه و جامع در خاورمیانه نیازمند اجرای قطعنامه های مرتبط سازمان ملل که در آن پایان اشغال ارتفاعات جولان از سوی اسرائیل و دیگر حاکمیت های سرزمینی اشغال شده عربی مورد درخواست قرار گرفته است، می باشد. این قطعنامه ها شامل قطعنامه های 497، 338، 242 و نیز اصول سرزمینی برای استقرار صلح که مبتنی بر فرآیند صلح مادرید که در سال 1991 آغاز شد، قرار دارد، است.
6- جمهوری عربی سوریه تاکید کرده که اقدامات رژیم اسرائیل به عنوان قدرت اشغالگر، منعکس کننده بی توجهی آن به پایان اشغال ارتفاعات جولان سوریه و دیگر حاکمیت های سرزمین عربی و نیز تلاش های آن برای تحکیم این اشغال و نتیجتا کسب امتیاز از تحولات نوین منطقه ای و بین المللی است. نمایندگی سوریه در سازمان ملل ابراز تاسف کرده که مجامع بین المللی به بی توجهی به نقض قوانین بین المللی از سوی اسرائیل و قوانین بشردوستانه بین المللی از سوی این رژیم در ارتفاعات اشغال شده جولان در سوریه، حاکمیت سرزمینی اشغال شده فلسطین و دیگر حاکمیت های سرزمینی اشغال شده عربی، ادامه داده است.
7- جمهوری عربی سوریه همچنین بر ضرورت محکومیت موارد نقض قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت مرتبط با مقابله با تروریسم و تمهیدات لجستیکی و نظامی رژیم اسرائیل برای حمایت از گروه های تروریستی در منطقه مجزا در ارتفاعات اشغال شده جولان و فراتر از آن، از سوی مجامع بین المللی تاکید کرده است. افزون بر آن، اقدامات تجاوز کارانه مستقیم و مکرر اسرائیل علیه حاکمیت سرزمینی جمهوری عربی سوریه و در حمایت از گروه های تروریستی بویژه گروه جبهه النصره که از سوی شورای امنیت به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده است، نیازمند محکومیت از سوی مجامع بین المللی است.
8- افزون بر آن، جمهوری عربی سوریه، اقدامات اسرائیل که با هدف کنترل، توسعه توان خود و نیز بهره برداری از منابع طبیعی در ارتفاعات اشغال شده جولان سوریه که در تناقض با قطعنامه 497 شورای امنیت و قطعنامه 247/ 71 مجمع عمومی که در خصوص حاکمیت دائمی مردم فلسطین بر حاکمیت اشغال شده فلسطینی از جمله بیت‌المقدس شرقی و نیز حاکمیت مردم عرب در ارتفاعات جولان سوریه بر منابع طبیعی آن می باشد، محکوم کرده است.
9- جمهوری عربی سوریه سیاست های شهرک سازی اسرائیل در ارتفاعات اشغال شده جولان را محکوم کرده و آورده است که اسرائیل با شهرک سازی ها و ساخت واحدهای مسکونی در این منطقه، به بی احترامی به قوانین بین المللی از جمله کنوانسیون ژنو مرتبط با حفاظت از شهروندان در هنگام جنگ مصوب 12 آگوست 1949 ادامه داده است.
جمهوری عربی سوریه در بخش دیگری از پاسخ خود آورده است که اینگونه اقدامات اسرائیل از جمله استخراج منابع زیرزمینی بویژه نفت از جولان با همکاری شرکت های آمریکایی و غربی، نقض آشکار قوانین بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل است.
10 - جمهوری عربی سوریه همچنین برگزاری انتخابات شوراهای محلی در ارتفاعات اشغال شده جولان در سال 2008 را مورد انتقاد شدید قرار داده و آن را مغایر و نیز نقض آشکار قطعنامه های مرتبط شورای امنیت و نیز حاکمیت سرزمینی سوریه دانسته است.
11- جمهوری عربی سوریه بر ضرورت فشار بر اسرائیل برای پایبندی به کنوانسیون چهارم ژنو تاکید کرده و تصریح کرده است که اعضای دائمی سازمان ملل باید هرگونه وضعیت قانونی که از اقدامات نقض کننده قوانین بین المللی از سوی اسرائیل پدید می آید را به رسمیت نشناخته و همچنین باید از ارائه هرگونه کمکی که ممکن است در خصوص شهرک سازی ها مورد استفاده قرار گیرد، خودداری کنند.
12- جمهوری عربی سوریه از دبیر کل، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، رئیس شورای حقوق بشر و کمیته بین المللی صلیب سرخ خواسته است تا شرایط انسانی تری برای زندانیان سوری در بازداشتگاه های اسرائیل فراهم آورد تا از این مسیر اطمینان دهند که محاکمه های ناعادلانه از جمله محاکمه صدیق المقط که اخیرا صورت پذیرفت، متوقف می شود و افزون بر آن درخواست برای آزادی فوری اینگونه زندانیان مورد درخواست جمهوری عربی سوریه قرار گرفت.
13 - جمهوری عربی سوریه تاکید کرده که برای ثبات خاورمیانه، سازمان ملل باید برای حفظ اعتبار خود اقدامات ضروری برای اجرای تمامی قطعنامه های مرتبط در خصوص اشغال حاکمیت سرزمینی اشغال شده عربی را بدون تبعیض و نگاه گزینشی، انجام دهد.
14 - جمهوری عربی سوریه تاکید کرده که دستیابی به صلحی عادلانه و جامع نیازمند آن است که اسرائیل از تمامی حاکمیت های سرزمینی عرب که از سال 1967 اشغال کرده، عقب نشینی کرده و اینکه دولتی فلسطینی به پایتختی اورشلیم تشکیل و مستقر شود.
15- در تاریخ 24 آگوست، پاسخی از سوی نمایندگی دائمی عراق دریافت شد. در این پاسخ، عراق حمایت کامل خود را از قطعنامه 99/71 مجمع عمومی سازمان ملل، به عمل آورده و از همه اعضای این سازمان خواسته است تا به آن پایبند باشند. نمایندگی عراق تاکید کرده که تمامی سیاست های اسرائیل که با هدف تغییر ماهیت ظاهری، ترکیب جمعیت شناختی ( دموگرافیک)،ساختار نهادهای و وضعیت حقوقی ارتفاعات اشغال شده جولان سوریه صورت می گیرد، ملغی و فاقد اثر بوده و در نقض آشکار با قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه های مرتبط این سازمان است.
16 - در تاریخ 24 آگوست پاسخی از سوی نمایندگی دائمی جمهوری بولیواری ونزوئلا دریافت شد. در این پاسخ بر حمایت ونزوئلا از مذاکرات مستقیم صلح میان جمهوری عربی سوریه و اسرائیل حمایت شده و تصریح شده که این مذاکرات باید منجر به عقب نشینی اسرائیل از ارتفاعات اشغال شده جولان سوریه شود. ونزوئلا در پاسخ خود آورده است که حاکمیت جمهوری عربی سوریه بر ارتفاعات اشغال شده جولان همسو با قوانین بین المللی، منشور سازمان مللل متحد، قطعنامه های مرتبط شورای امنیت از جمله قطعنامه های 242، 338، 467 و 497 و نیز فرآیند صلح مادرید است.
ونزوئلا بر حمایت از تصمیمات مجمع عمومی سازمان ملل، شورای امنیت، مجامع بین المللی و منطقه ای و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و نیز اجلاس جزیره مارگاریتا در مورخ 17 و 18 سپتامبر 2016 در غیرقانونی دانستن تصمیم مورخ 14 دسامبر 1981اسرائیل برای تحمیل قوانین خود، کنترل و قدرت اجرایی در ارتفاعات اشغال شده جولان تاکید کرده است.
17 - جمهوری بولیواری ونزوئلا از عدم اراده اسرائیل به عنوان قدرت اشغالگر، برای پایان دادن به خشونت در ارتفاعات اشغال شده جولان سوریه و حاکمیت های اشغال شده فلسطینی ابراز نگرانی کرده است و تصریح کرده که این خشونت زاییده نقض مکرر حقوق بشر بین الملل و قوانین بشر دوستانه است.
18 - افزون برآن، به نمایندگی از دبیر کل سازمان ملل و اداره کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، در راستای درخواست مجمع عمومی، قطعنامه 99/71 در کانون توجه مجامع جهانی از جمله سازمان های مسئول وابسته به سازمان ملل، نهادهای با کارکرد ویژه، سازمان های بین دولتی منطقه ای و بین المللی و سازمان های بشردوستانه بین المللی قرار داد. پاسخ اداره کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از سوی کمیسیون اجتماعی و اقتصادی منطقه غرب آسیا دریافت شد.
19 - در تاریخ 28 آگوست، دپارتمان کمیسیون اجتماعی و اقتصادی منطقه غرب آسیا پاسخی مرتبط با قطعنامه شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل به شماره 14 / 2016 و نیز قطعنامه 247/ 71 مجمع عمومی ارسال کرد. در این پاسخ، گزارشی با عنوان اثرات غیرمستقیم اجتماعی و اقتصادی اشغال اسرائیل بر شرایط زندگی مردم در حاکمیت سرزمینی اشغال شده فلسطین از جمله بیت المقدس شرقی و نیز مردم عرب ساکن در ارتفاعات اشغالی جولان سوریه از سوی این دپارتمان ضمیمه شده بود که منطبق بر هر دو قطعنامه یادشده بود.
خاورم**9377**1275
مترجم: حمید اوضح*انتشار دهنده: مجید جعفری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۴۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایروانی:تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون: «وضعیت خاورمیانه: (سوریه)» گفت: وضعیت انسانی در سوریه همچنان وخیم است. مردم سوریه از چالش‌های اقتصادی عمیقی رنج می‌برند. بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد، ۱۶.۷ میلیون نفر، یعنی نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت سوریه، به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند. سطح بودجه فعلی تخصیص‌یافته برای رسیدگی به بحران انسانی در سوریه نگران‌کننده است.

دیگر خبرها

  • 200 روز جنگ اسرائیل در غزه ؛ جهان شکست خورد
  • ایروانی:تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • قطعنامه جانبدارانه و ضد ایرانی پارلمان اروپا | واکنش به حمله اسرائیل؛ فقط تاسف!
  • اسرائیل با استفاده از «مهمات ساخت آمریکا» مرتکب «جنایات جنگی» می‌شود
  • عفو بین‌الملل: اسرائیل با استفاده از «مهمات ساخت آمریکا» مرتکب «جنایات جنگی» می‌شود
  • سازمان ملل هماهنگی با اسرائیل برای تخلیه رفح را رد کرد
  • حماس : تصمیمی برای انتقال به سوریه نداریم
  • سرپیچی رژیم صهیونیستی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل
  • بورل اوضاع غزه بدتر از ویرانه‌های آلمان در جنگ جهانی
  • بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه عمل نکرده است