Web Analytics Made Easy - Statcounter

چندی پیش روزنامه «ایران» گزارشی از نظرات فعالان حوزه نرم افزار و اپلیکیشن درباره آغاز دومین مرحله ثبت‌نام برای اعطای تسهیلات وام 15 میلیون تومانی نرم‌افزارهای کاربردی تلفن همراه (Mobile-APP) ازسوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انتشار داد. سوسن صادقی

ایران آنلاین / در این گزارش فعالان حوزه نرم افزار و اپلیکیشن بر این اعتقاد بودند هرچند اعطای این وام در راستای حمایت از نرم افزارهای تخصصی، توسعه‌دهندگان حقیقی و حقوقی نرم افزارهای کاربردی ایمن و محتوای چند رسانه‌ای برای تلفن همراه است، ولی نه تنها میزان وام پرداختی به فعالان این حوزه اندک است، بلکه باید وام‌های کلان به شتاب دهنده‌ها پرداخت شود و استارتاپ‌ها از سوی سرمایه‌گذاران خصوصی حمایت شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر این فعالان حوزه فاوا بر این باور بودند اگر قرار است از جوانان و فارغ‌التحصیلان حمایت شود باید وام‌های بلاعوض پرداخت شود. در این راستا روزنامه «ایران» به سراغ «امیرحسین دوایی» معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که کمیته‌ وجوه اداره شده زیر نظر این معاونت اداره می‌شود، رفت و در گفت‌و‌گویی اختصاصی سؤالات مطرح شده این فعالان را از این مقام مسئول جویا شد.

فعالان حوزه اپلیکیشن معتقدند اعطای وام‌های 15 میلیونی برای تولید یک اپلیکیشن خوب و باکیفیت کافی نیست، نظرتان در این باره چیست؟
اول از همه ذکر این نکته ضروری است که تأمین تمام هزینه‌های تولید یک اپلیکیشن جزو برنامه‌های کمیته وجوه اداره شده معاونت فناوری و نوآوری نیست و رقم وام 15 میلیون تومانی بابت این پرداخت می‌شود که به نوعی بتواند بخشی از هزینه این بخش تأمین شود چرا که قرار نیست دولت و وزارتخانه تمام هزینه‌های تولید یک اپلیکیشن را به شکل وام تأمین کند چون اعطای وام به تولیدکنندگان اپ مانند دانشگاه است. وقتی یک دانشجویی بورسیه تحصیلی دریافت می‌کند، دولت بخشی از هزینه‌های دانشجو را پشتیبانی می‌کند و قرار نیست همه چیز در اختیار دانشجو قرار داده شود. از این‌رو ما نیز در چارچوب تعریف شده کمیته وجوه اداره شده به متقاضیان تا سقف15 میلیون تومان وام پرداخت می‌کنیم، البته ابتدا طرح‌های جوانان در کمیته‌های تخصصی از سوی کارشناسان خبره بررسی می‌شود و اگر آنها تشخیص دهند که طرح ارائه شده، طرح خوبی است و نتیجه خوبی را در بر خواهد داشت، به آن وام تعلق می‌گیرد. ولی مهم تر از پولی که به‌عنوان وام به جوانان پرداخت می‌شود، مشاوره‌ای است که درباره طرح‌های جوانان ارائه می‌شود، چرا که طرح‌های ارائه شده برای دریافت وام را افراد پخته و باتجربه در زمینه اپلیکیشن‌ها بررسی می‌کنند. در واقع طرح‌های جوانان در یک فضای باتجربه ارزیابی می‌شود بنابراین اگر از این منظر به قضیه پرداخت و دریافت وام نگاه کنیم، کار مفیدی است. ولی به صورت کلی بخواهیم به قضیه نگاه کنیم همه می‌دانیم که در مقوله نوآوری وام راه حل یکی مانده به آخر است.

شما اعطای وام را راه حل یکی به مانده به آخر می‌دانید از نگاه شما چه مراحلی باید قبل از دریافت وام در کشور برای این گروه از فعالان حوزه فناوری فراهم شود؟
قبل از دریافت وام باید شتاب دهنده‌ها و پارک‌های رشد و همین‌طور شرکت‌های بزرگی که در دل خود شرکت‌های کوچکتری را متولد می‌کنند، شکل بگیرند که در این بخش‌ها کارهایی انجام شده ولی هنوز ضعف وجود دارد. از سوی دیگر باید سرمایه‌گذاران خطرپذیر ورود کنند که هنوز این موضوع به معنای واقعی آن اتفاق نیفتاده است. معمولاً قبل از دریافت وام خانواده‌ها از فرزندان خود حمایت می‌کنند.

پس اگر اعتقاد دارید وام راه حل اولیه نیست پس چرا وزارت ارتباطات وارد مقوله اعطای وام شده و کمیته‌ای به نام وجوه اداره شده تشکیل داده است؟
علت اصلی این است که مراحل قبلی که در سؤال قبلی گفتم باید در کشور شکل بگیرد که متأسفانه هنوز شکل نگرفته یا اگر شکل گرفته، هنوز ضعیف است. از سوی دیگر متقاضی دریافت وام بسیار بالا است. حال ما دو راه داریم یا اینکه به درخواست متقاضیان وام بی‌تفاوت باشیم و کاری برای فارغ‌التحصیلان انجام ندهیم یا اینکه به تقاضاهای آنان پاسخ دهیم از این‌رو فعلاً راه دوم انتخاب شده است. البته در این کمیته سعی شده است تا حد ممکن با ارائه مشاوره‌های تخصصی از سوی کارشناسان خبره، وام را از طریق گزینش طرح‌هایی که قابلیت اجرایی و نتیجه بخش دارند، اثربخش کنیم وگرنه ما اعطای وام را به هیچ کار دانش بنیانی توصیه نمی‌کنیم.

برخی از فعالان حوزه نرم افزار معتقدند وام باید به صورت کلان‌تر به شرکت‌های با سابقه پرداخت شود و اگر هم به طرح‌های جوانان وام پرداخت می‌شود، این وام باید بلاعوض باشد. نظرتان در این باره چیست؟
ما نیز می‌دانیم که وام برای شرکت‌هایی مناسب است که به یک بلوغی از کار خود رسیده‌اند و محصول تولید شده او دارای بازار است و می‌تواند وامی را که دریافت کرده است، بازپرداخت کند ولی بودجه کافی در اختیار نداریم. اما درباره وام‌های بلاعوض نیز باید گفت در واقع این موضوع شدنی نیست چرا که سالی 250 هزار نفر از دانشگاه‌های حوزه‌های مرتبط با ICT فارغ‌ التحصیل می‌شوند و اگر فقط فارغ‌ التحصیلان 4 سال اخیر را با هم جمع کنید، یک میلیون نفر فارغ‌ التحصیل دانشگاهی حوزه ICT وجود دارد که اکثراً هم برای طرح‌های خود متقاضی وام هستند بنابراین فکر می‌کنید چقدر بودجه برای این جمعیت متقاضی وام که همه هم خود را دارای صلاحیت دریافت وام می‌دانند، نیاز است. قطعاً منابع مالی هنگفتی را می‌طلبد تا پاسخگوی متقاضیان باشد و چنین بودجه‌ای اصلاً وجود ندارد بنابراین ما سعی کردیم بنا بر بودجه آن را به متقاضیان اعطا کرده و در کنار پارک‌های فناوری و رشد به گونه‌ای مدیریت کنیم که وام‌هایی که به طرح‌ها اعطا می‌شود، نتیجه‌ای در برداشته باشد.

فعالان متقاضی دریافت وام از کمیته وجوه اداره شده وزارت ارتباطات معتقدند مراحل دریافت وام بسیار فرسایشی و زمانبر است و از سوی دیگر به افراد خاصی تعلق می‌گیرد؟ آیا تدابیری برای بهبود این وضعیت اندیشیده شده است؟
همیشه رقابت وجود دارد و افراد وقتی در این رقابت‌ها موفق نمی‌شوند ادعا می‌کنند که وام‌ها به افراد خاصی تعلق می‌گیرد. ما هم وقتی در دانشگاه تحصیل می‌کردیم و مقاله‌مان چاپ نمی‌شد همه جوره درباره آن فکر می‌کردیم که فلان مجله نظر خوبی درباره من ندارد در خصوص وام نیز باید بگویم به هیچ عنوان بحث رابطه مطرح نیست چرا که وقتی فعالی به‌عنوان متقاضی وام به دبیرخانه وجوه اداره شده مراجعه می‌کند، باید ضوابط تعریف شده را رعایت کند. ممکن است فعالی که برای دریافت وام مراجعه می‌کند، شرایط لازم مطابق چارچوب تعریف شده را نداشته باشد. البته باید گفت ضوابط دریافت وام نسبت به گذشته بسیار تسهیل شده است ولی بیشتر افراد متقاضی وام، در بحث کارشناسی دچار مشکل می‌شوند و همیشه نیز درباره اینکه تقاضای آنها برای دریافت وام رد شده است، پاسخ‌های روشنی دریافت می‌کنند. به نظرم در بخش تضامین بانکی نیز مشکلاتی وجود دارد که در این بخش نیز سعی شده است تا حد ممکن برای مبالغ اندک سختگیری نشود. وقتی مبلغ وام زیاد می‌شود، بانک تضامینی را درخواست می‌کند که ممکن است شرکت‌ها نتوانند آنها را فراهم کنند.

آیا با این بحث موافق هستید که دولت نباید وارد مقوله اعطای وام شود و به جای آن باید وارد مقوله‌های مقررات زدایی و تصویب قوانین جدید راهگشا برای تولیدات حوزه IT شود؟
ما صددرصد با این مقوله موافق هستیم که باید دولت در زمینه حذف مقررات زائد، تصویب مصوبات جدید و رفع مشکلات حوزه IT و ICT ورود کند. وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد زیرساخت‌های حمایتی است و نه پرداخت وام چرا که پرداخت وام کار بانک است ولی وزارتخانه صرفاً به دلیل اینکه در این زمینه متقاضی زیادی وجود دارد و به‌دلیل برخی مقررات و وجود مشکلات وارد این مقوله شده است. ما نیز این کار را اصولی نمی‌دانیم. پرداخت وام هم برای ما فرمول توصیه شده و قابل قبولی نیست. ما راه‌اندازی زیرساخت‌ها مانند پارک‌های فناوری فاوا، راه‌اندازی شهرک بین المللی ICT، قوانین و مقررات مالکیت فکری را می‌پسندیم و در این زمینه نیز گام‌هایی برداشته شده است. البته این مطلب را نیز اضافه کنم که تعداد متقاضی وام نسبت به قبل کمتر شده است حال ممکن است این اتفاق به دلایل گوناگونی مانند کم بودن مبلغ وام، سخت بودن عبور از مرحله کارشناسی طرح یا تضامین بانکی باشد یا ممکن است حوزه فاوا به بلوغ رسیده باشد. فعالان حوزه می‌دانند که بازار بزرگی که در حوزه ICT ایجاد شده و این همه مشتری که در اثر سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی در اختیار آنها قرار گرفته است، قیمت آن خیلی بالاتر از وام‌های این چنینی است بنابراین اگر به بلوغ رسیده باشند از این منظر ما خیلی خوشحالیم./ روزنامه ایران 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۲۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۴ هزار زوج اردبیلی وام ازدواج دریافت کردند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل، گفت: سال گذشته در اردبیل برای ۱۴ هزار زوج متقاضی تسهیلات ازدواج وام پرداخت شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، یاسیر عبداللهی صبح امروز در نشست بررسی روند پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری که با حضور مدیران بانک‌ها برگزار شد، اظهار داشت: نزدیک به 3 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل در سال گذشته پرداخت شده است.

وی از پرداخت 2 هزار و 850 میلیارد تومان تسهیلات ازدواج برای 14 هزار متقاضی در اردبیل خبر داد و خاطرنشان کرد: 644 میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری برای 11 هزار و 300 متقاضی در استان پرداخت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل عملکرد هر کدام از بانک‌ها در زمینه وضعیت پرداخت تسهیلات را یادآور شد و بیان کرد: سرعت‌بخشی به پرداخت‌ها و کاهش صف‌های انتظار ضروری است.

عبداللهی با اشاره به وجود برخی روش‌های الکترونیکی در تعدادی از بانک‌ها تصریح کرد: معرفی و اطلاع‌رسانی این شیوه‌های مجازی به متقاضیان تسهیلات در تسریع پرداخت‌ها و کاهش صف‌های انتظار اهمیت دارد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل نیز در این نشست با اشاره به هدف‌گذاری پرداخت تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن در تبصره 13 قانون بودجه خواستار پیگیری بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات به واجدان شرایط و کاهش صف‌های انتظار شد.

افسانه جهانی ادامه داد: میزان تسهیلات برای فرزند اول 40 میلیون تومان، دوم 80 میلیون تومان، سوم 120 میلیون تومان، چهارم 150 میلیون تومان و پنجم 200 میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • فناوری شبیه سازی Voice Engine چه خطراتی دارد؟
  • وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: نبرد آتی در جبهه شمال تعیین کننده است
  • توضیح یک مقام درباره ساخت بمب اتمی در یک هفته
  • پرداخت ۱۸ میلیارد به شرکت‌های دانش‌بنیان کردستان
  • ترخیص کالا از گمرک؛ مراحل ترخیص + هزینه ها
  • ۱۴ هزار زوج اردبیلی وام ازدواج دریافت کردند
  • ۸۰ دانش‌آموز در حوزه فناوری‌ نو گواهی بین‌المللی دریافت کردند
  • کنفرانس ویدویی میان تولیدکنندگان ازبکستان و اصفهان برگزار می‌شود