Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کیخسرو چنگلوائی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: از آنجا که معیشت و تنها راه کسب درآمد بیش تر کشاورزان خوزستان از راه کشاورزی است، ممنوعیت کشت برخی محصولات باعث مشکلات فراوان برای آن ها می شود.

وی درخصوص کشت پاییزه گفت: سازمان جهاد کشاورزی در سال 2 نوبت الگوی کشت تابستان و پاییزه را به کشاورزان ابلاغ می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنگلوائی الگوی کشت هر منطقه را براساس شاخص هایی همچون شهرستان، نوع بازه، نوع محصول، سطح زیر کشت هر محصول و میزان آب مصرفی برشمرد و تصریح کرد: الگوی کشت محصولاتی مانند چغندر قند و کلزا از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: متاسفانه هم اکنون مشکل اصلی در ذخایر آبی به ویژه در حوضه های زهره، خیرآباد و مارون است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برخی کشاورزان خوزستان 4 سال است که کشت تابستانه نداشته اند، اذعان داشت: باید تمام امکانات را بکار گرفت تا کشت پاییزه صورت گیرد در غیر این صورت کشاورزان بیکار و به سمت جمعیت حاشیه نشینی شهرها افزوده می شوند.

کیخسرو چنگلوائی با اشاره به اینکه سال زراعی گذشته بدترین شرایط خشکسالی در خوزستان بود بیان کرد: اما با این وجود بارش به موقع باران سبب شد تا میزان تولیدات کشاورزی خوزستان به سطح قابل قبولی برسد.

وی با اشاره به پیش بینی کاهش 10 تا 20درصدی باران در سال زراعی جاری اظهار داشت: به طور قطع با اقدامات مدیریتی در این حوزه می توان اثرات کم آبی را جبران کرد، ضمن آنکه طبق پیش بینی هواشناسی در نیمه آبان شاهد بارش باران خواهیم بود که در صورت تحقق نیاز اولیه زمین های کشاورزی به آبیاری را کاهش می دهد.

وی در ادامه اذعان کرد: در سال زراعی گذشته در حوضه زهره و خیرآباد تولید 27هزار تن گندم به ارزش 330 میلیارد ریال و در حوضه مارون 33 هزار تن گندم به ارزش 420 میلیارد ریال را از دست دادیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در بخشی دیگر از سخنان خود به لزوم پرداخت خسارت کشاورزان اشاره کرد و گفت: خسارت زمین های کشاورزی بیمه شده تا پایان سال 1394 پرداخت شده است. در جلسه ای که با اعضای هیات مدیره صندوق بیمه کشاورزی داشتیم دغدغه کشاورزان در این خصوص را مطرح کردیم تا بدهی کشاورزان هرچه زودتر پرداخت شود.

محمد قاسمی نژاد، معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان پیش از این درباره کشت تابستان گذشته در خوزستان گفته بود: سطح زیر کشت نشاکاری برنج در تابستان امسال 70 درصد و ذرت 24 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه کشت تابستانه امسال سطح زیرکشت محصولاتی که آب زیاد مصرف می کنند به شدت کاهش یافته، اظهار داشت: سطح زیر کشت نشای برنج در تابستان جاری 70 درصد کاهش یافته است و از 50 هزار تا 80 هزار هکتار در سال های نرمال به حدود 30 هزار هکتار رسیده است.

قاسمی نژاد خشکسالی و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در راستای کاهش سطح زیر کشت محصولات پرمصرف را از دلایل کاهش سطح نشاکاری برنج و ذرت عنوان کرد و تصریح کرد: در جاهایی که سطح نشاکاری کاهش یافته، محصولات کم مصرف مانند حبوبات و یا کشت های دیگر جایگزین شده اند.

این مقام مسئول اذعان داشت: نشاکاری در حوضه های مارون- جراحی و زهره ممنوع شده است، اما از سایر محصولات کم مصرف به مقدار بسیار محدود اجازه کشت داده شده است.

انتهای پیام/گ

ممنوعیت کشت به ضرر کشاورزان خوزستان است

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۵۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان

سرپرست جهاد کشاورزی استان مازندران با اشاره به توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان این استان از صادرات ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مازندران به خارج از کشور خبر داد.

بابک مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از با اشاره به اینکه با توجه به آغاز کشت برنج در اراضی کشاورزی به منظور تأمین و توزیع کود شیمیایی توزیع آن بین کشاورزان شتاب گرفته است، اظهار کرد با پیگیری‌های انجام شده برای تأمین کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان مازندرانی از سوی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور، روند تأمین و ارسال کود شیمیایی به مازندران شتاب گرفته که به طور روزانه ۸۰۰ تا یک‌هزار تن انواع کودهای شیمیایی شامل اوره، فسفات و پتاس وارد این استان می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۰ هزار تن کودهای پایه ازته، فسفاته و پتاسه برای کشاورزی مازندران تأمین شد که حدود ۱۰ درصد از کل سهمیه کودی استان در سال‌جاری است، افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۱ هزار تن کود اوره، فسفات و پتاس در سراسر مازندران توزیع شد و روند تأمین و توزیع کودهای شیمیایی مورد نیاز کشاورزان همچنان با شتاب بیشتری دستور کار است.

مؤمنی با بیان اینکه کشاورزان مازندرانی هیچ‌گونه نگرانی بابت تأمین کود مورد نیاز خود نداشته باشند، گفت: تلاشمان بر این است تمام سهیمه ابلاغی کود شیمیایی مورد نیاز استان تأمین و به موقع در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی در ادامه از صادرات مرکبات و کیوی از مبدأ استان مازندران به خارج از کشور خبر داد و مطرح کرد: امسال ۷۶ هزار و ۵۷۷ تن پرتقال در قالب سه هزار و ۶۳۴ محموله و ۲۵ هزار و ۱۲۱ تن نارنگی در قالب یک‌هزار و ۳۱۹ محموله از مبدأ مازندران صادر شد.

این مسئول با اعلام اینکه در مجموع ۱۰۱ هزار و ۷۰۰ تن مرکبات در قالب چهار هزار و ۹۵۳ محموله از استان صادرات داشتیم، عنوان کرد: ۲۴ هزار و ۲۰ تن کیوی نیز در قالب یک‌هزار و ۵۵ محموله صادرات انجام شد.

مؤمنی از صادرات ۱۰ هزار و ۲۵۶ تن کیوی با ۴۲۵ محموله طی سال گذشته از مازندران به کشور هند بیان و خاطرنشان کرد: سال قبل ۴۸ هزار و ۹۱۲ تن با دو هزار و ۴۵۱ محموله پرتقال از استان مازندران صادرات انجام شد که در این مدت ۱۳ هزار و ۲۸۷ تن نارنگی با ۷۳۵ محموله صادر شد.

کد خبر 748484

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی