Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا سرانه تولید زباله در ایران چیزی حدود 18 تا 20 میلیون تن است که این میزان 2 برابر استاندار جهانی و کشورهای پیشرفته دنیاست از این بین تنها درصد ناچیزی از این زباله ها بازیافت می شود.
سرانه تولید زباله بنا بر استاندارهای جهانی بین 250 تا 300 گرم در روز به ازای هر فرد و در ایران 750 گرم است که این میزان در استان لرستان702 گرم می باشد البته در شهرهایی از استان تولید زباله تا حدود 940 گرم به ازای هر فرد در روز نیز می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق ماده 38 قانون درخصوص عوارض کالا و خدمات، شهرداری ها عوارض مربوط به واحدها و مواردی که منجر به آلودگی زیست محیطی می شوند را دریافت می کنند بنابراین از همین منبع باید در راستای حفظ و نگهداری از محیط زیست و جلوگیری از عوارض و مشکلات ناشی از پسماندها برنامه برنامه ریزی و اقدام کرد.
تفکیک و مدیریت پسماند به طور مستقیم برعهده شهرداری ها است؛ گامی که تاکنون سست برداشته شده و بنا بر گفته مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم اکنون مدیریت پسماند در کشور نارکارآمد است و شهرداری ها تا به حال آنگونه که باید موفق عمل نکرده اند.
ایران اکنون 2 برابر استاندارد جهانی زباله تولید می کند اما موفقیت چندانی در بازگرداندن این زباله ها به چرخه مصرف در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا نداشته است در استان لرستان نیز به تبعیت از وضعیت کلی کشور، اوضاع بهتر از این نیست بطوریکه تنها در شهر خرم آباد مرکز استان لرستان سالانه بیش از 18 میلیارد ریال پسماند قابل بازیافت دور ریخته می شود.
هنوز موضوع مهم زیست محیطی همچون مدیریت پسماندها و امحای علمی و برخورد علمی با پسماندها در تمام بخش های مختلف اعم از صنعتی و پزشکی به درستی انجام نمی شود.

** تفکیک از مبدا؛ پایه اصلی مدیریت پسماند
محمد اصلانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان در این خصوص می گوید: در موضع مدیریت پسماند، تفکیک زباله ها اصلی ترین و نخستین گام است که باید محکم و به درستی برداشته شود و در این راستا فرهنگ سازی و تبلیغات محیطی از کارآمدترین روش هاست که باید با جدیت از سوی شهرداری ها دنبال شود.
وی افزود: برنامه های فرهنگی علاوه بر اینکه باید به صورت ارتباط چهره به چهره و بکاربردن پلاکاردها و آگاه کردن عموم مردم مورد انجام شوند باید شهرداری ها در بازه های زمانی مشخص نیروهای انسانی خود را با این هدف به درون شهر و در تعامل با مردم موظف کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان یکی از عمده ترین دلایلی که هنوز مدیریت پسماندها به سرانجام نرسیده را نادیده گرفتن قانون دانست و گفت: در حالیکه قانون از قدرت بازدارندگی در بی اهمیتی به مدیریت پسماندها برخوردار است اما ما کمتر از این جنبه قانونی بهره گرفته ایم.

** برخورد قانونی با شهرداران کم کار در مدیریت پسماند
اصلانی افزود: در همین راستا در یک بازه زمانی مشخص یک ماهه شهرداری ها و شوراهای شهر موظف به انجام وظایف خود هستند و چنانچه کمترین سستی و اهمال کاری مشاهده شود با شهرداران برخورد جدی و قانونی می شود.
وی با تاکید بر اینکه در بستن قردادها درخصوص از بین بردن بهداشتی پسماندها سخت گیری نشود، گفت: حمل و دفن زباله امری است که به صورت روزانه شهرداری ها انجام می دهند بنابراین وقتی شرکتی برای از بین بردن زباله ها اعلام آمادگی می کند نباید سختگیرانه رفتار نشود و دراسرع وقت مقدمات و مذاکرات لازم در این زمینه صورت گیرد.

** جمع آوری روزانه 500 تن زباله در خرم آباد
وحید رشیدی شهردار خرم آباد در این باره به خبرنگار ایرنا ایرنا گفت: روزانه 500 تن زباله در شهر خرم آباد جمع آوری می شود و اکنون مدیریت پسماند به عنوان موضوعی مهم در شهرداری مورد توجه است.
وی افزود: تفکیک زباله به صورت محدود انجام می شود اما انجام گسترده و فراگیر آن تاکنون انجام نشده است که با توجه به اینکه تفکیک زباله نخستین گام در مدیریت پسماند است شهرداری در این زمینه به همکاری بیشتر مردم نیاز دارد.
شهردار خرم آباد اظهار کرد: میزان زباله تولیدی در منطقه یک شهرداری 140 تن در روز، در شهرداری منطقه 2، 160 تن در روز و در شهرداری منطقه سه 170 تن در روز است و در مجموع شهرداری روزانه 700 تا 800 میلیون ریال صرف جمع آوری زباله می کند.

** سالانه 18 میلیارد ریال زباله قابل بازیافت دور ریخته می شود
رضا دریکوند سرپرست سازمان پسماند شهرداری خرم آباد نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تفکیک زباله هنوز در مرحله فرهنگ سازی و آموزش است، گفت: تا زمانی که این طرح به اجرا برسد هنوز راه طولانی وجود دارد.
وی افزود: با احتساب مبلغ متوسط 2 هزار ریال برای هر کیلوگرم زباله قابل بازیافت در شهرخرم آباد روزانه بیش از 50 میلیون ریال و سالانه بیش از 18 میلیارد ریال پسماند قابل بازیافت دور ریخته می شود.
دریکوند یادآور شد: عمده مشکل در حوزه مدیریت پسماندها زباله های عفونی است که تقریبا 10 درصد از کل زباله های بیمارستانی را تشکیل می دهد.
وی با با بیان اینکه متوسط سرانه تولید زباله در لرستان حدود 702 گرم به ازای هر فرد در روز است، گفت: این میزان در شهرهای بزرگ استان مثل خرم آباد 620 گرم است اما بیشترین تولید سرانه زباله در استان لرستان مربوط به سراب دوره با نرخ تولید 940 گرم برای هر فرد در روز است که این امر متاثر از وضعیت فرهنگی و عادات اجتماعی این شهر است که با فرهنگ سازی قابل تغییر است.
سرپرست سازمان پسماند شهرداری خرم آباد افزود: از مجموع پسماندهای استان 76/13 درصد مواد آلی و 11/35 درصد شامل پسماندهای خشک، قابل بازیافت اعم از شیشه، فلز، مقوا، پلاستیک و کاغذ و 12/52 درصد نیز شامل پسماندهای خشک و غیرقابل بازیافت مثل پارچه، منسوجات، چوب و نخاله های ساختمانی و مواد متفرقه است.

** مشکل ریشه ای و نبود مکانی خاص برای امحای بهداشتی پسماندها
مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این باره می گوید: مدیریت پسماندها و تفکیک زباله ها با اولویت و جدیت بیشتری در شهرداری های بروجرد، خرم آباد و دورود باید انجام شود و با توجه به جمعیت این شهرها و طبق قانون، دفن عادی و غیربهداشتی زباله ها در این شهرها ممنوع است.
وی با بیان اینکه هنوز در زمینه پسماندهای ویژه بیمارستانی و پزشکی مشکل داریم، افزود: این کار از اساس همراه با مشکل است و مکان و منطقه ای خاص که بتوان امحای پسماندهای بیمارستانی و پزشکی، پتروشیمی، هیدروکربنی و نفتی در آن صورت گیرد، وجود ندارد.
فتحی بیرانوند گفت: برای رفع این مشکل از یک شرکت دعوت شده است تا با فراهم کردن مکانی در یکی از شهرهای لرستان که بیشترین حجم زباله های صنعتی را دارد امحای اصولی، علمی و بهداشتی زباله ها انجام شود.
وی افزود: زمینی به مساحت 42 هکتار برای امحا و دفن زباله های مختلف در این راستا در نظر گرفته شده است و با توجه به پراکنش پسماندهای صنعتی که بیشتر در شرق استان یعنی در بروجرد، دورود و ازنا قرار دارند، ازنا به عنوان مکان این کار در نظر گرفته شده است که اجرای این کار 270 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی گفت: شرکتی که قرار است این کار را انجام دهد قرار است ظرف یک ماه آینده طرح جامع مطالعاتی را در کارگروه مدیریت پسماند مطابق استاندارهای لازم مورد بررسی و تایید قرار دهد.
وی افزود: در این طرح روزانه امحای هفت تن پسماند پزشکی و 15 تن پسماند صنعتی با روش های بی خطرسازی غیر از سوزاندن در استان انجام می شود.
به گزارش ایرنا در این بین همواره آنچه که از سوی همه نهادهای مرتبط و درگیر با پسماندها مورد تاکید قرار دارد این است که لازمه مدیریت پسماند و اجرای تمام این راهکارها منوط به تفکیک زباله از مبدا است که باید به عنوان اولویتی مورد تاکید در شهردای ها مورد توجه قرار گیرد.
1920/3022
خبرنگار: مهری دریکوند ** انتشاردهنده: احسان کردی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۹۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود

ایسنا/گیلان شهردار رشت، یکی از کارهای مهم در دست اقدام مدیریت شهری را تعیین تکلیف زباله سوز رشت دانست و گفت: چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود.

رحیم شوقی امروز، هشتم اردیبهشت ماه در گفت وگوی اختصاصی با ایسنا در محل لندفیل سراوان رشت،با تاکید بر مطلب فوق گفت: چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود و لذا جلسات متعددی را در سطح ملی و با حضور معاونان رئیس جمهور برگزار کردیم تا این موضوع را به نتیجه برسانیم. مقرر شد از تسهیلات صندوق توسعه برای راه اندازی کارخانه زباله سوز استفاده شود که فرایند سه تا چهار ساله دارد.

وی با بیان اینکه در کنار زباله سوز، پیگیر لندفیل جدید استان هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر بنای شهرداری مدیریت وضعیت موجود در سراوان است که با پوشش بخش نهایی در حال انجام است.

شهردار رشت با اشاره به آخرین وضعیت ساماندهی لندفیل سراوان اظهار کرد: سراوان تا دو سال گذشته محل دفن زباله شهر رشت و شهرهای اطراف در پهنه مرکزی استان گیلان بود، اما از آبان ۱۴۰۱ پروژه بهسازی لندفیل سراوان را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه وسعت لندفیل سراوان پس از ۴۰ سال دفن زباله به ۱۸ هکتار رسیده بود، افزود: زباله ها دره ای به عمق ۱۰۰ متر را پُر و تبدیل به تپه کرده بودند، اما امروز ۱۴ هکتار از این لندفیل را پوشش دادیم و دارای فضای سبز قابل قبولی شده است.

شهردار رشت پوشش چهار هکتار باقی مانده از لندفیل سراوان را در دست اقدام توسط پیمانکار دانست و عنوان کرد: یکی دیگر از معضلات لندفیل سراوان، شیرابه است؛ با پیمانکار قبلی تصفیه خانه شیرابه به نقطه مطلوبی نرسیدیم و لذا با دستور استاندار و پیگیری اعضای شورای شهر، اقدام به تعیین تکلیف قضایی این موضوع کردیم و پرونده به جاهای خوبی رسیده است.

شوقی ادامه داد: همزمان با پروژه بهسازی لندفیل، برای اصلاح تصفیه خانه فعلی فراخوان اعلام کردیم که تا پایان اردیبهشت ماه تکلیف پیمانکار جدید نیز مشخص می شود تا بتوانیم شیرابه را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه پوشش دادن بخش اعظم زباله های دپو شده تاثیر مثبتی بر کاهش تولید بوی نامطبوع داشته است، خاطرنشان کرد: مشکل بو کاملا از بین نرفته و در صورت پوشش چهار هکتار باقی مانده در بازه زمانی مشخص، مشکل بوی بد نیز مرتفع می شود. با انجام سمپاشی های دوره ای درصدد کنترل مگس و حشرات موذی نیز هستیم و امیدواریم بتوانیم مشکلات مردم منطقه را به حداقل برسانیم.

شوقی یکی از مباحث مبتلابه لندفیل‌ها را گاز متصاعد شده از آن دانست و بیان کرد: در لندفیل سراوان، لوله هایی را برای استخراج این گازها تعبیه کردیم و درصدد استحصال و بهره برداری از آن هستیم و در این باره با سرمایه گذاران هم صحبت شده است.

شهردار رشت یکی از دغدغه های کارخانه های زباله سوز را فیلترهای خروجی آنها دانست و یادآور شد: شرکت طرف قرارداد با شهرداری رشت، زباله سوزهای نوشهر و تهران را به بهره برداری رسانده و توانسته‌ استانداردهای محیط زیستی را نیز اخذ کند؛ کارخانه زباله سوز ساری نیز پیشرفت ۹۵ درصدی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود
  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • نخستین نشست کارگروه مدیریت پسماند استان همدان در سال جدید
  • فقط ۳ درصد از پسماندهای خانگی یزد تفکیک می‌شوند
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان