Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@14:27:50 GMT

شما به کدام رای می دهید، دیالوگ یا قصه؟

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۱۴۶۱۲

شما به کدام رای می دهید، دیالوگ یا قصه؟

پخش سریال عقیق از شبکه سه سیما ما را بر آن داشت که یک پرونده قدیمی در سینمای ایران را کمی ورق بزنیم. اینکه در یک اثر هنری تصویری، خواه در مدیوم سینما و خواه در تلویزیون اصالت با قصه است و یا دیالوگ های آهنگین و به اصطلاح عام تر دهان پر کن؟

به گزارش ایمنا، در تاریخ ۱۲۰ ساله سینما و حدودا ۷۰ ساله تلویزیون ایران آثار ماندگار کم نبوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آثاری که با گذشت سال ها از ساختشان همچنان مخاطب جدید دارند و قصه و روایتشان در خاطر افراد مانده است. ماندگاری اصول و راز و مرزی دارد که دست یافتن به آن آنچنان که می نماید سهل و ممتنع هم نیست و سال ها خاک صحنه خوردن و جان کندن و خواندن و تلاش کردن می طلبد.  راز ماندگاری چیزی بیش از شهرت و سوت و کف زدن مردم و هیاهو و برو بیا و شلوغ کردن است و اتفاقا در سکوت و آرام آرام می باید هست شد و ماند... «بلندی از آن یافت کو پست شد/ در نیستی کوفت تا هست شد»
شاید بتوان گفت که سینما در ذات قصه است، خیال انگیزی است، آراستن واقعیت به خیال است برای دلپذیرتر شدن آن و گاه برای بهتر کنار آمدن با ناملایمت ها و فیلمساز و کارگردانی که می خواهد در هوای هنر هفتم نفس بکشد می باید هنر قصه گفتن داشته باشد و بتواند بیننده اش را ۹۰ دقیق در سالن تاریک سینمایی میخکوب و محسور خود کند و دقیقا اینجا اهمیت نوشتن و قلم خودنمایی می کند و بر اعتبار اهل قلم می افزاید. که اگر قصه ای نباشد سینمایی هم نیست و خب البته اگر در این میان  نویسنده ذوق هنری هم داشته باشد و کلامش را با آرایه های سخن نیز بیاراید که نور علی نور است.
بسیاری از سینماگران ترجیح می دهند که چیزی را بسازند که خودشان نوشته اند زیرا به زوایای نوشته و داستان خود آگاهند و بهتر می توانند پرداخت کنند و در قالب تصویر بسازند و برخی هم کار نوشتن را به فیلم نامه نویسی می سپارند که می دانند بهتر از خودشان نوشتن بلد است و  در نهایت کار بهتری خواهد شد و البته بر هر کدام نقدی هست و نمی شود کار یکی از این دو گروه را بر دیگری برتر دانست.  
گاه  در سینما و تلویزیون با آثاری مواجهیم که کارگردان نوشته خودش را ساخته و چون اصول نوشتن نمی دانسته کار خوب نشده است و کم هم نبوده اند کارگردان هایی که مولف هستند وخبره و کاربلد و کارهای خوبی تحویل مردم داده اند، شبیه «نفس عمیق» پرویز شهبازی که شاهکار دوران خودش شد و قوت فیلم نامه نویسی خود کارگردان سخت آشکار بود و جای کتمان نداشت، و کم نیستند مثال این هنرمندان مولف کار بلد که در این نوشتار مجال شرح و تفصیل نیست... گروه دوم هم که به سفارش خود ایده ای به فیلم نامه نویسی می دهند و او فیلم نامه را می نوسد و کارگردان می سازد وگاه ایده هم از طرف خود نویسنده است و کارگردانی فیلم نامه آماده ای را می خواند و تصمیم به ساختن می گیرد. نمونه خوبش شاید سریال ماندگار «وضعیت سفید» باشد با فیلم نامه فوق العاده هادی مقدم دوست و کارگردانی خوب حمید نعمت اله، که نتیجه اش عالی بود و موجب همکاری های دیگر این دو هنرمند شد و همگی خوب از آب درآمدند. شاید بتوان در این مقوله گفت آقا و یا خانم فیلم ساز اصالت سینما در روایت قصه است خواه خودت نوشته باشی و خواه دیگری  تو حواست باشد که اگر قصه خوب دیگری را برای مخاطبانت  خوب تعریف کنی بهتر از قصه ناپخته خودت می شود و اگر هم خودت قصه خوبی داری که بسم الله...
 
اما مسئله دیالوگ نویسی ماجرایی فرای نوشتن است. قصه  خوبی را می شود با دیالوگ های متوسط و یا بد از دهان انداخت و یک قصه معمولی با دیالوگ خوب شنیدنی و دیدنی می شود. برخی از فیلم ها بنا به ژانر نیازمند دیالوگ قوی و گاه ثقیل اند و به همین دلیل نوشتن و ساختنشان کار هر کس نیست. فیلم های تاریخی و مذهبی از این دست فیلم ها هستند. داوود میرباقری نمونه خوبی برای این دست کارهاست. اما در برخی دیگر نویسنده ای زبده قصه ای می آفریند که دیالوگ نویسی اش را به رخ بکشد و شعر خلق کند از یک قصه! حسن فتحی و نغمه ثمینی  نمونه حاضر و بی نظیر این مدل  فیلم نامه نویسی اند، از مدار صفر درجه تا شب دهم و شهرزاد، حرف ها و آواها مجذوبت می کند و در ذهنت به  دستان این نویسنده زبر دست بوسه میزنی. از علی حاتمی که دیگر نمی توان گذشت و چه کسی هست که فراموشش کرده باشد که نیاز به یادآوری باشد؟ البته ناگفته هم پیداست که پشت این زبردستی ها سال ها خواندن و قلم زدن و دانستن و البته تجربه نهفته است و نابرده رنج گنج میسر نمی شود...
فیلم نامه «عقیق» را سعید نعمت اله نوشته است. او از آن دست فیلم نامه نویسان جوانی است که  علاوه بر قصه برای دیالوگ اصالت قائل است. او که بیشتر سریال تلویزیونی می نویسد، از پشت بام تهران و زیر پای مادر تا همین عقیق که از شبکه سه سیما در حال پخش است، نشان داده که نوشتن می داند.  نعمت اله نشان داده که دیالوگ نویس خوبی است اما کم تجربه...در عقیق دیالوگ های قسمت اول عجیب دلنشین و خوب بود و در تاییدش به جمله ای که در خلاصه فیلم آمده اکتفا می کنم: «به عجر مهمونم می کنی؟ به تسلیم؟ به رضا...رضای کدوم دیار این رضا که باید از نذر عقیق و خون پسرم و ظهر عاشورا بگذرم...»
اما روند پیشرفت قصه از وزن دیالوگ ها کاست و در برخی صحنه ها کار را به جایی رساند که مخاطب نعمت اله شناس باورش نمی شد این جملات را او نوشته است. در کنار این گاه آنقدر دیالوگ ها پرحجم و زیاد اند که قصه زیر سایه می رود و به جای دریافت قصه فقط دیالوگ است که می شنوی و همین از جذابیت سریال کم کرد...و شاید حرف آخر همان باشد که اول گفتم: سال ها باید که تا گردون گردون یک شبی/ عاشقی را وصل بخشد یا غریبی را وطن»! سعید نعمت اله هنوز کمی جوان و کم تجربه است. سال ها تجربه و خون دل در انتظار اوست تا شاید علی حاتمی دیگری شود در سینمای کم بضاعت این روز های ما.../

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۴۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فینال جام حذفی در کدام استان برگزار می شود؟

مسئول جام حذفی گفت: در صورتیکه یکی از دو تیم فینالیست از استان کرمان باشد مسابقه نهایی جام حذفی در استانی بی طرف برگزار خواهد شد.

امیرحسین روشنک در گفت و گو با سایت سازمان لیگ فوتبال ایران در مورد  ورزشگاه محل برگزاری فینال جام حذفی( یادواره آزادسازی خرمشهر) باشگاه های کشور فصل ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اظهار داشت: طبق مصوبه هیات رئیسه سازمان لیگ باید در استان کرمان برگزار شود اما با توجه به اینکه دو تیم از ۸ تیم حاضر در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی از استان کرمان هستند در صورتیکه یکی از دو تیم کرمانی به فینال برسند  باید فینال  در ورزشگاهی بی طرف و استانی دیگر برگزار شود.

وی افزود: چنانچه دو تیم مس رفسنجان  و گل گهرسیرجان به فینال صعود کنند در آنصورت مسابقه در مرکز استان و شهر کرمان برگزار خواهد شد.

مسئول جام حذفی درمورد مراسم قرعه کشی روز آینده گفت: فردا قرعه کشی مراحل یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال با توجه به محدودیت های زمانی و فشردگی مسابقات لیگ برتر وجام حذفی همزمان برگزار خواهد شد و مسیر مسابقات تا پایان رقابت ها مشخص می شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بنویسید تا به دست بیاورید
  • اینفوگرافیک/ کدام کشورهای جهان کلاهک اتمی دارند؟
  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • روز معلم و بهانه‌ای برای نوشتن روزگار معلمی 
  • نوشتن و برچسب زدن روی خودرو ممنوع است | بیشترین شکایت مردم به پلیس راهور از ۳ مورد
  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی
  • مشق نوشتن دانش‌آموزان چینی زیر سرم/ شکست اصلاحات آموزشی چین برای تکالیف منزل (فیلم)
  • از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»
  • از فیلمسازی بدون دیالوگ تا خندیدن به قضاوت
  • فینال جام حذفی در کدام استان برگزار می شود؟