Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- «علی‌اشرف درویشیان» داستان‌نویس و پژوهشگر حوزه ادبیات عامه چهارم آبان سال ۱۳۹۶ به دلیل بیماری درگذشت. او یکی از برجسته ترین داستان نویسانی است که سعی کرده قالب قصه را برای بیان نابسامانی های اجتماعی برگزیند. وی درآثارش از سبک واقعگرایی اجتماعی و ادبیات اقلیمی استفاده کرده است.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، درویشیان سوم شهریورماه سال ۱۳۲۰ در کرمانشاه به دنیا آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در سال ۱۳۳۷ پس از گذراندن دوره‌ دانشسرای مقدماتی کرمانشاه، ۸ سال در روستاهای کرمانشاه و گیلا‌نغرب آموزگار بود. در سال ۱۳۴۵ در دانشگاه تهران در رشته‌ ادبیات فارسی و سپس تا کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی درس خواند و همزمان در دانشسرای عالی تهران تا رشته‌ مشاوره و راهنمای تحصیلی پیش رفت.
در تابستان ۱۳۵۰ در کرمانشاه به خاطر فعالیت‌های سیاسی و نوشتن مجموعه داستان‌های «از این ولایت» دستگیر شد. پس از 8 ماه آزاد شد و دو ماه بعد دوباره در تهران دستگیر شد و به هفت ماه زندان محکوم. در پی این موضوع از شغل معلمی منفصل و از دانشگاه اخراج شد. بار سوم در اردیبهشت ۱۳۵۳ دستگیر و به یازده سال زندان محکوم شد، در حالی که سه ماه بود ازدواج کرده بود اما سرانجام در آبان ماه ۱۳۵۷ با انقلاب مردم ایران از زندان بیرون آمد.

** آثار درویشیان
آثار علی اشرف درویشیان به زبان‌های فرانسه، آلمانی، انگلیسی، عربی، کردی، ترکی، ارمنی، روسی، سوئدی، نروژی و فنلاندی ترجمه شده است.از آثار وی می توان به «آبشوران»، «فصل نان»، «همراه آهنگ‌های بابام»، «گل طلا وکلاش قرمز»، «ابر سیاه هزار چشم»، « روزنامه دیواری مدرسه ما»، «کی برمی‌گردی داداش جان»، «آتش در کتابخانه بچه‌ها»، «داستان‌های محبوب من (6 جلد)»، «افسانه‌ها و متل‌های کردی»، «سال‌های ابری (2 جلد)»، مجموعه 20 جلدی «فرهنگ افسانه‌های ایرانی» با همکاری «رضا خندان»، «واژه نامه گویش کرمانشاهی»، «از این ولایت» و «قصه‌های آن سال‌ها» اشاره کرد.
درویشیان در مجموعه های از این ولایت و آبشوران به زندگی کودکان و روستائیان پرداخته است. این داستان ها دارای لایه هایی از رمانتیک اجتماعی و تلخ کودکانه همراه با جهت گیری ساده انگار هستند. کتاب های فصل نان و همراه آهنگ هابی بابام از دیگر آثار او درباره دوران کودکی است.

** سال های ابری
رمان سال های ابری مهمترین تجربه بلند درویشیان به شمار می آید که به نوعی بیانگر و آشکار کننده سبک و نگاه او در یک گستره زمانی و روایی است. این رمان، یک اثر کاملا واقع گرایانه (رئالیستی) است و تمام وقایع آن، تجربیات و شواهد عینی زندگی است.
زمان کلی وقایع داستان بین سال های1320تا بهمن 1357است و مکان اولیه رخدادها هم شهر کرمانشاه است که در طول داستان انتقال شریف به عنوان معلم به گیلانغرب و شاه آباد غرب (اسلام آباد کنونی) و بعدها مهاجرت چند ساله و یا حبس در تهران موجب تغییر و جابه جایی مکان در این داستان می شود.
فضای عمومی رمان، همان گونه که نامش از پیش، آن را به خواننده القا می کند، ابری و تیره است؛ فضاهای رمان سال های ابری فضای غم و اندوه، تردید و ناامیدی، رعب و ناامنی و در مواردی هم فضای خنده آور است.
عوامل مختلفی در فضاسازی های این رمان دخیلند. یکی از این عوامل، توصیف و صحنه پردازی است. روش نویسنده در این بخش ها جزئی نگری، توجه به حالات درونی شخصیت ها و همراه کردن این حالات با وضعیت دنیای خارج از ذهن، به ویژه وصف طبیعت است. توصیف طبیعت نیز ابزار قدرتمندی در دستان نویسنده برای کمک به ساختن حال و هوای بسیاری از صحنه هاست.مهمترین عناصر زیباشناختی رمان در سطح ادبی، کنایات، ضرب المثل ها و تشبیهات است که اغلب کنایه ها و ضرب المثل ها برگرفته از فرهنگ کرمانشاهی است.از دیگر عناصر داستانی سال های ابری، «حادثه» و «درونمایه» است. می توان گفت که سال های ابری از این نظر ویژگی یک رمان خوب را دارا است.

** ادبیات متعهد
جامعه شناسی ادبیات که بیشتر به تعهد و مسئولیت توجه دارد و به بررسی اوضاع زمانه با استفاده از داستان می پردازد؛ ادبیات را انعکاس مسائلی می داند که در هر جامعه به وقوع می پیوندد. به این ترتیب بهترین شیوه برای آگاهی از اوضاع احتماعی، بررسی بسامد معضلات و مسائلی است که در داستان های نویسندگان متعهد و جامعه گرا، بازتاب داشته اند.
در داستان های پس از مشروطیت ایران، به طور معمول درونمایه جایگاه والایی را به خود اختصاص داده است. فکر مسلط بر داستان که نویسنده قصد دارد آن را به خواننده القا کند در داستان های درویشیان از جنبه ها و اجزای دیگر داستان اهمیت بیشتری دارد. وی به فرم، تکنیک و ساختار توجه چندانی ندارد و مهمترین کار او برای انعکاس رنج ها و امیدهای توده های مردم ستمدیده است.
در دهه‌های چهل و پنجاه خورشیدی «ادبیات متعهد» جهت و گرایش ادبی مسلط، به ‌ویژه در عرصه ادبیات داستانی بود. سبک‌ هایی که این جهتِ ادبی از آن ‌ها استفاده می ‌کرد بیشتر رئالیستی و ناتورالیستی بود، زیرا یکی از پایه ‌های اصلی ادبیات متعهد در ایران، روشنگری و آگاهی‌ بخشی به مردم و جلبِ نظرِ آن ‌ها به مصائب اجتماعی بود. درویشیان نیز از جمله نویسندگان متعهد و جامعه گرا است.

** بومی گرایی در آثار درویشیان
ادبیات بومی و منطقه ای بکرترین و تازه ترین عناصر زیبایی را در خود دارد و نثر بومی گرا نثری اصیل است که در آن جلوه ها و عناصر بومی و محلی حضور دارند. زمانی که از ادبیات بومی نام می بریم به بخشی از هیات کلی ادبیات در جغرافیایی محدود نظر داریم. ادبیاتی با پیشینه تاریخی، فرهنگی و اقلیمی برگرفته از زبان یا گویش خاص خودش.
جایگاه بومی گرایی چنان در ادبیات بزرگ است که می تواند فرهنگ یک جامعه را ماندگار کند و تمدن و فرهنگ را تعالی بخشیده و به جهان معرفی کند. از این رو وجود عناصر بومی در یک اثر باعث پویایی و تحول می شود در حالی که کم توجهی به عناصر بومی ما را دچار رکود می کند.
بومی گرایی به عنوان یک خصیصه ادبی از گذشته در آثار ادبی وجود داشته و داستان های بومی بازتاب دهنده ویژگی ها و عناصر مشترکی همچون فرهنگ، باورها و آداب و رسوم یک منطقه جغرافیایی است.
در گرایش به بومی گرایی درویشیان جایگاه بلندی دارد و عناصر بومی زیادی را در آثار خود به نمایش گذاشته است. او در داستان‌هایش با توصیف عناصر بومی و اقلیمی، تاثیرات آگاهانه یا ناخوداگاه این عناصر بر ذهن و زبان خود را در قالب باورها و اعتقادات، آداب و سنن، طبیعت بومی، آب و هوا، شکل معماری، زبان و واژگان و اصطلاحات محلی و بومی و ضرب المثل‌ها، بازتاب داده است.

پژوهشم**458**1601**خبرنگار: محمد ستاری**انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۳۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی درخوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در این نمایشگاه که در نگارخانه مجمتع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شده است  تعدادی از آثار استاد علی حافظ نسب و جمعی از هنرجویانش به نمایش گذاشته شده است.

استاد حافظ نسب از استادان برجسته هنر طراحی و نقاشی آذربایجان غربی هدف از برپایی این نمایشگاه را پاسداشت مقام معلم دانست و افزود : در این نمایشگاه 80 اثر نقاشی و طراحی از آثار25  هنرجو و شاکردش و همچنین تعدادی از آثارخودش  به نمایش گذاشته شده است .

 40 اثر از این آثار سیاه قلم و بقیه رنگ روغن هستند که در سبک رئال خلق شده اند .

طبیعت زیبای آذربایجان غربی در فصول مختلف ، جان بخشی به اشیا ، وجلوه ای از چهره هنرمندان برجسته و مشاهیر علمی ایران و جهان از مهمترین مضامین این آثار است .

استاد علی حافظ نسب از استادان برجسته نقاشی و طراحی در آذربایجان غربی است که تاکنون توانسته در این رشته بیش از 30 نفر را تربیت کند، تعداد ی از ازتربیت یافتگان مکتب این استاد اکنون به شغل مقدس معلمی هنر مشغول هستند .

این نمایشگاه به مدت 4 روز صبح و عصر برای بازدید عموم علاقه مندان در نگارخانه مجتمع فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوی واقع در بلوار شیخ نوایی دایر است.

 

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی درخوی
  • برجسته کاری حجمی فرش بیجار (فیلم)
  • اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک ونوجوان رضوی- همدان
  • زبانزد شدن تجمل‌گرایی اشرف خواهر شاه + عکس و سند
  • نکوداشت چهره برجسته فرهنگ و ادب کشور «استاد جواد محقق» در همدان
  • مدیررسانه‌ای پرسپولیس: سپاهان به جای شکایت بیجا، عذرخواهی کند
  • درویشیان: گشت ارشاد مدیران با جدیت اجرا شده است
  • درویشیان: گشت ارشاد مدیران با جدیت و بدون اغماض در دولت مردمی اجرا شده است
  • انعکاس مظلومیت کودکان غزه در ادبیات مقاومت
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان