Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر مرکز مهنا از اجرای نمایش محیطی «نفس المهموم» در مسیر پیاده روی اربعین و اجرای آن به زبان عربی خبر داد.

علیرضا کوهفر مدیر مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی (مهنا) صبح امروز یکشنبه هفتم آبان با حضور در غرفه خبرگزاری مهر در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها بیان کرد:  در سال های اخیر تلاش کردیم در مرکز مهنا تولیدات متنوعی داشته باشیم؛ تولیداتی که با تکنیک های روز آغشته باشد چون این روزها ذائقه مردم تغییر کرده و نمونه های به روز و جذابی را دیده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم برای اجرای آثارمان به تکنیک های روز روی آوریم.

وی ادامه داد: تلاش مان این بوده که آثارمان با همراهی تصویر، هولوگرام، ویدیو مپ و نور دیجیتال اجرا شود و بر همین اساس امسال نیز نمایش «نفس المهموم» را که ویژه ایام اربعین است اجرا خواهیم کرد که امیدوارم خاطره ای به یادماندنی برای مخاطبان بر جای بگذاریم.

مدیر مرکز مهنا درباره چگونگی اجرای این اثر نمایشی بیان کرد: این نمایش از پنج روز دیگر ویژه ایام اربعین برای زائران در مسیر پیاده روی اجرا خواهد شد. نمایش «نفس المهموم» محصول گروه هنرهای نمایشی بنیاد فرهنگی روایت فتح است که مانند سال های گذشته نمایش های میدانی را به صورت چند رسانه ای اجرا خواهد کرد. به این دلیل اسم نمایش عربی انتخاب شده چون کار به زبان عربی و برای مردم نجف و زائران عرب زبان اجرا می شود. در واقع این اجرا به صورت پلی بک بوده و صداها به زبان عربی پخش می شود و بازیگران در صحنه صداها را همراهی می کنند.

کوهفر افزود: این برای چهارمین سال پیاپی است که مرکز مهنا در مسیر پیاده روی اربعین نمایشی را اجرا می کند. در طول سه سال گذشته نمایش «نجم الثاقب» به صحنه می رفت و امسال قرار است نمایش «نفس المهموم» اجرا شود که داستان بازگشت کاروان اسرا به کربلا و روضه خوانی بر پیکر شهدای عاشورا است. ما در سال های گذشته ۲ نسخه عربی و فارسی از نمایش «نجم الثاقب» را اجرا می کردیم به این مفهوم که در برخی سانس ها که زائران فارسی زبان بیشتر بودند نمایش را با ورژن فارسی و در برخی سانس ها که کاروان های عرب زبان و یا خود مردم نجف حضور داشتند کار را به صورت عربی اجرا می کردیم که این تجربه برای ما بسیار سخت بود اما امسال نیز نمایش جدیدمان را به همین شکل اجرا خواهیم کرد.

وی در پایان متذکر شد: سعید اسماعیلی کارگردان این اثر نمایشی است که از ۱۳ تا ۱۸ صفر با حضور ۳۵ هنرور اجرا خواهد شد. همچنین این نمایش در طول روز در پنج یا شش سانس مجزا برای مخاطبان به صحنه می رود که سه نوبت قبل از ظهر، دو نوبت از ظهر تا مغرب و یک نوبت پس از اذان مغرب خواهد بود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۰۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «آگنیتاژ» به نویسندگی رسول حق‌جو و کارگردانی حسین کارگر این روزها در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان مخاطبان تئاتر است. این اثر نمایشی برگزیده جشنواره تئاتر منطقه ۲ بوشهر بود که در چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بیشترین جوایز بخش مسابقه صحنه‌ای را از آن خود کرد. این اثر نمایشی که از ماهشهر به جشنواره راه یافته بود تقدیر طراحی بروشور، برگزیده طراحی صحنه، رتبه دوم بازیگری مرد، زن و کارگردانی و رتبه اول نویسندگی را در این دوره از جشنواره تئاتر فجر دریافت کرد.

در اجرای جشنواره عبدالرضا نصاری، مژده خیاط و موسی رضازاده بازیگران این اثر نمایشی بودند که در اجرای عمومی دیبا زاهدی جایگزین مژده خیاط و سیدصدرا سبحانیان جایگزین موسی رضازاده شده است.

«آگنیتاژ» اثری درباره مهاجرت، رویای آزادی و رسیدن به آرزوهایی است که شخصیت اصلی نمایش در سرزمین خیالی آگنیتاژ به دنبالش می‌گردد. داود که حالا نام دیوید را برای خود انتخاب کرده برای رسیدن به آرزوهایش، خانه پدری را گرو گذاشته و حالا در کمپ مهاجران آگنیتاژ منتظر روز مصاحبه برای پذیرفته شدن در این دنیای جدید است، غافل از اینکه اینجا آخر خط است و باید بین مرگ و زندگی یکی را انتخاب کند. با آمدن دریا خواهر داود به کمپ، پرده از رازهای برداشته می‌شود و قصه مهاجرت و رویای پرواز شخصیت‌ها به نقشه‌ای شوم گره می‌خورد که راه بازگشتی برایش نیست.

انتخاب موضوعی به‌روز و متناسب با خواسته‌های جوانان، پرداخت درست به جزییات و شخصیت‌پردازی غیرکلیشه‌ای از جمله ویژگی‌های این اثر نمایشی به حساب می‌آید اما مهمترین ویژگی نمایش «آگنیتاژ» را می‌توان طراحی صحنه جذاب آن دانست که پیش از این هم در جشنواره منطقه‌ای بوشهر برگزیده شده بود؛ دکوری مکعبی شکل و دَوران که طبقه پانزدهم کمپ آگنیتاژ را به شکلی مینیمال و کاربردی به تصویر می‌کشد و چرخیدن آن در موقعیت‌های مختلف به شکلی که هر بار یک طرف دیوار اتاق رو به تماشاگران قرار می‌گیرد، داستان را از زاویه دیدهای مختلفی روایت می‌کند. علاوه بر طراحی منحصر به فرد دکور، در جزییات و آکسسوار نیز تلاش شده تم کلی اثر که بر پایه مهاجرت و سفر استوار است، مورد توجه قرار گیرد به شکلی که عنصر چمدان در همه ابعاد اتاق قابل مشاهده است و در ابعاد بزرگ‌تر نیز انگار این اتاق کوچک چمدانی است که درش باز شده و شخصیت‌ها قرار است بخشی از داستان دردناک زندگی شان را در آن روایت کنند.

«آگنیتاژ» با قصه مهاجرت آغاز می‌شود اما در ادامه روایتی از تلاش برای بقا را در قالب داستانی از جنایت، خیانت، رفاقت و عشق به تصویر می‌کشد تا نشان دهد رسیدن به آزادی و رهایی را نمی‌تواند با پشت سر گذاشتن گذشته به دست آورد.

نمایش «آگنیتاژ» هر شب ساعت ۲۱:۱۵ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان علاقه‌مندان به تئاتر است.

تیزر نمایش «آگنیتاژ» را اینجا ببیند.

کد خبر 6087720 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی در آذربایجان غربی
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی
  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های نمایشی به کار خود پایان داد