Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا سید حمید صالحی گفت: شایعترین علت سوختگی در ایران سوختگی با شعله است و پس از آن سوختگی با مایعات داغ در بین کودکان و سوختگی با مواد شیمیایی است و سوختگی های الکتریکی در رده بعدی قرار دارد.
وی گفت: متاسفانه در کشور ما موضوع پیشگیری از سوختگی به صورت جامع پیگیری نمی شود و از این نظر غفلت های زیادی در گذشته صورت گرفته است که باید جبران شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صالحی افزود: اغلب سوختگی ها به علت غفلت و بی مبالاتی از طرف مردم و نیز سازمانهای مسئول رخ می دهد، بخش مهمی از سوختگی ها به علت انفجارهایی است که در مکان های مختلف رخ می دهد و باعث سوختگی می شود در حالی که با آموزش مناسب به مردم و همکاری سازمان های مسئول مانند شهرداری، وزارت نفت یا وزارت نیرو می توانیم از بروز بخش مهمی از سوختگی ها جلوگیری کنیم.
رئیس بخش سوختگی بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری گفت: وزارت نفت مسئول است که اجازه ندهد نشت گاز و انفجار ناشی از آن باعث سوختگی افراد شود. باید مانند کشورهای غربی تدبیری اتخاذ کند که به محض نشت گاز، سیستم قطع کن فعال شود و جریان گاز را قطع کند تا مانع انفجار و سوختگی شود، کاری که کشورهای غربی انجام داده اند و با همین کار میزان موارد سوختگی را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داده اند.
وی ادامه داد: مردم باید بدانند که نفت، بنزین یا گازوئیل وسایلی نیستند که آنها را در خانه نگهداری کنیم، نباید از این مایعات برای شستن لباس استفاده شود، تقریبا هر روز مواردی از بیماران دچار سوختگی را در بیمارستان مطهری داریم که برای شستن لباس از نفت یا بنزین استفاده کرده اند و بر اثر اشتعال لباس افراد دچار سوختگی شده اند.
صالحی گفت: با توجه به اینکه سوختگی با مایعات داغ بیشترین و مهمترین عامل سوختگی کودکان است، لازم است خانواده ها به این نکته مهم پیشگیرانه توجه کنند که به هیچ وجه مایعات داغ، سماور، کتری و اجاق گاز در دسترس افراد نباشد.
رئیس بخش سوختگی بیمارستان سوانح سوختگی مطهری افزود: مسئله مهمی که جزو سوختگی های شدید محسوب می شود، سوختگی هایی است که برای کارگران ساختمانی رخ می دهد، اغلب کارگران ساختمانی هنگام کار کردن و جا به جایی میل گردهای فلزی به علت برخورد میل گرد با سیم های برق بالای سر کارگران که هیچ عایقی ندارند، دچار سوختگی شدید الکتریکی می شوند.
وی گفت: بسیاری از این کارگران که دچار سوختگی با برق می شوند در محل ساختمان سازی فوت می کنند و عده زیادی از این کارگران که زنده می مانند دچار قطع عضو می شود و گاهی هر دو دست و هر دو پای خود را در این حوادث از دست می دهند.
این متخصص سوختگی ادامه داد: باید مشخص شود که مسئول عایق سازی سیم های حامل جریان برق در کارگاه های ساختمان سازی چه ارگانی است، وزارت نیرو مسئول است یا شهرداری که مجوز ساخت و ساز می دهد یا پیمانکار کدام مسئول است و حتما نهاد مسئول قبل از شروع ساختمان سازی باید از ایمنی محل کار اطمینان پیدا کند و بعد اجازه ساخت و ساز بدهد.
صالحی افزود: درصد بسیار بالایی از سوختگی ها در کشور ما مربوط به معتادان است که هنگام سوء مصرف مواد هوشیاری کافی ندارند و گاهی بر روی منقل می افتند و دچار سوختگی می شوند یا به علت استفاده نامناسب از کپسول های پیک نیک دچار انفجار و سوختگی می شوند.
وی گفت: یکی از راه های مهم پیشگیری از سوختگی در ساختمان ها بکارگیری سیستم هشدار دهنده دود در ساختمان است که باید شهرداری ها در دادن مجوز به ساختمان ها این مورد را الزامی کنند، کاری که باز هم کشورهای غربی به عنوان استاندارد اجباری ساختمان ها اجرا می کنند و با این کار میزان بسیار زیاد و چشمگیری از سوختگی ها را کاهش داده اند.
وی گفت: سوختگی یکی از عوامل مهم از کارافتادگی و مرگ و میر نه تنها در ایران بلکه در دنیاست که هزینه های زیادی برای درمان مصدومان آن به مردم و به خصوص سیستم بهداشتی- درمانی تحمیل می کند، پیشگیری از سوختگی کاری است که وزارت بهداشت به تنهایی از پس آن بر نمی آیند و نیازمند همکاری دستگاه های مختلفی مانند شهرداری ها، وزارت نفت، وزارت نیرو و دستگاه های مسئول دیگری است که باید با همکاری هم یک برنامه جامع پیشگیری از سوختگی را در کشور تدوین و اجرا کنند، کاری که متاسفانه هنوز در کشور ما انجام نشده است.

700

سوختگی درمان بیمارستان سوانح و سوختگی معتادان سید حمید صالحی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران رئیس بخش سوختگی بیمارستان مطهری شایعترین علت سوختگی در ایران 30 درصد افراد دچار سوختگی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۹۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تاکید بر اینکه آواربرداری از یک خرابی ۱۰ ساله زمانبر است، گفت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود و چند سال متمادی تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کرد، اما با روی کار آمدن دولتِ مردمی تمام این ها ساماندهی شد و نرخ تورم و رشد نقدینگی به شدت کاهش یافت.

«سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به سخن‌پراکنی برخی رسانه‌ها که با بیان عباراتی همچون «دولت کجاست؟» سعی در کمرنگ نشان دادن دستاوردهای دولت سیزدهم دارند، تصریح کرد: آنها که می‌گویند دولت کجاست باید به این اقدامات توجه داشته باشند که تورم کشور در فروردین ماه وارد کانال ۳۰ درصد شد، این در حالی است که در سال گذشته هم شاهد کاهش تورم بودیم، اما کاهش آن به کانال ۳۰ درصد دستاورد بزرگی است که نشان می‌دهد سیاست‌های دولت در حال به بار نشستن است.

آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

وی با تاکید بر اینکه آواربرداری از یک خرابی ۱۰ ساله زمانبر است، تصریح کرد: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود و چند سال متمادی تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کرد، اما با روی کار آمدن دولتِ مردمی تمام این ها ساماندهی شد و نرخ تورم و رشد نقدینگی به شدت کاهش یافت و از بیش از ۴۰ درصد به ۲۴ درصد رسید.

سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده است

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تاکید بر اینکه نیم نگاهی به این دستاوردها نشان می‌دهد که دولت نقش سیاستگذاری و اجرایی خود را به خوبی انجام داده، بیان کرد: سیاست‌های تبیین شده با همین رویکرد فعلی در حوزه‌های اقتصادی و بین‌المللی و با قوت در حال پیش رفتن است. نمونه آن سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکاست که اتفاق بسیار مهمی است پاکستان یکی از همسایگان مهم ما محسوب می شود که پیوندهای فرهنگی بسیار و ناگسستنی با یکدیگر داریم. در پاکستان شاهد استقبال بی نظیر از رئیس‌جمهور بودیم که این نیز پیام مهمی به همگان مخابره کرد.

قادریم در تحولات منطقه‌ای سیاست‌های خود را اجرا و اعمال کنیم

خلجی افزود: پروژه عظیمی که در سریلانکا رقم خورد نیز نشان داد که جمهوری اسلامی این توان را دارد که در حوزه تحولات منطقه‌ای سیاست‌های خود را اجرا و حتی اعمال کند.

اعلام کرد: در طول ۲ تا سه هفته گذشته اقدامات بسیار مهمی در سطح ملی و بین‌المللی انجام دادیم که اینها به اتکا پشتوانه ی مردم بود، شما دیدید که جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای‌ با اتکا به ظرفیت مردم و به اعتماد و پشتوانه مردم در مقابل زورگویی و جریان سلطه با اقتدار ایستاد.

وی با تاکید بر اینکه اقدام نیروهای مسلح کشورمان بسیاری از مناسبات و تحلیل‌های مرتبط با موضوعات بین‌المللی را تغییر داد، افزود: تمام دنیا، اعم از دوست و دشمن پیام پاسخ مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردند و این نتیجه یک انسجام و وحدت کلمه است که امروز در ارکان مختلف نظام وجود دارد و به حمدالله دولت نقش مهمی در کمک به همه این مباحث دارد.

خلجی تصریح کرد: در همین ایام که شرایط بین‌المللی دستخوش تغییراتی بود، رئیس جمهور به استان سمنان رفتند؛ این موضوع حاکی از این است که همه چیز در حال تدبیر است و بعد استقبال مردم را می‌بینید و ادامه پیدا کردن سفر ایشان از یک روز به دو روز و ادامه سفر به شهرستان دامغان، یک پیام روشنی برای همه طرف‌ها داشت. در بسیاری از کشورها با اتفاق کمترین مسائل امنیتی سفرها را لغو می‌کنند اما اینجا در اوج اقتدارآفرینی ارکان نظام علیه دشمن، آقای رئیسی به توسعه و پیشرفت استان سمنان و کشور توجه دارند و لذا تمام سفرهای از قبل پیش‌بینی شده مطابق برنامه انجام می‌شود.

مردم پشتوانه نظام هستند

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت افزود: درهمین ایامی که جمهوری اسلامی اراده کرد که پاسخ دشمن را قاطع و اثربخش بدهد، بسیاری از مسافرت‌های مسئولان و سران کشورها لغو شد. اینها همه پیام است و نشان می دهد که جمهوری اسلامی مطابق فرمایش حضرت آقا از نظر ساخت درونی نظام و ظرفیت‌های بزرگ و اعتمادی که نظام به پشتوانه مردم دارد کارها در حال جلو رفتن است.

دیگر خبرها

  • افشای راز قتل همسر و فرزند با آتش افروزی
  • معتادان متجاهر بهبودیافته پاکبان می‌شوند
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی /جزییات این طرح چیست؟
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • معتادان متجاهر بهبود یافته پاکبان می‌شوند
  • جزییات ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی | جزییات این طرح چیست؟
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود
  • مرد نقاش، راز آتش زدن همسر و فرزندش را فاش کرد
  • راز قتل همسر و فرزند با آتش افروزی