Web Analytics Made Easy - Statcounter

به عنوان یک قاعده کلی، مصرف غذا بعد از اتمام تاریخ مصرف آن ارزش به خطر انداختن سلامتی را ندارد و این تاکید بیشتر در مورد غذاهایی از قبیل گوشت خام، تخم مرغ و … است چرا که احتمال شکل گیری باکتری ها و در نتیجه مسمومیت غذایی از طریق آنها جدی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آرمان زنان؛ دکتر امان اله جلالی، پزشک و محقق طب اسلامی ایرانی به مناسبت یکم تا هشتم آبان ماه که با نام هفته پیشگیری از مسمومیت ها نامگذاری شده است، در گفتگو با خبرنگار ما لیستی از غذاهایی را که بعد از تاریخ انقضا باید از مصرف آنها اجتناب کرد را معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* جوانه ها، سالاد آماده و تخم مرغ

این حقق طب ایرانی، اظهار کرد: انواع جوانه غلات به دلیل این که در بسته بندی در شرایط گرم و مرطوب هستند، مستعد ابتلا به آلودگی و رشد باکتری هایی مانند ای کولای و سالمونلا هستند و اگر شما خیلی جوان، باردار، سالمند و یا بیمار هستید به هیچ وجه حتی یک روز هم بعد از اتمام تاریخ مصرف جوانه ها، آنها را استفاده نکنید.

پزشک و محقق طب اسلامی ایرانی افزود: سالادهای آماده حاوی اسفناج، سبزیجات برگ دار، کلم و غیره نباید بعد از تاریخ مصرفشان مصرف شوند و به طور کلی بهتر است از خریداری سالاد و سبزیجات آماده خودداری کنید و خودتان سبزیجات تازه را به دقت شسته و سالاد را تهیه و خیلی زود نیز مصرف کنید.

وی بیان کرد: مصرف تخم مرغ به خصوص خام آن حتی چند روز بعد از تاریخ انقضا نیز دردسرساز می شود و شما وضعیت اورژانس پزشکی پیدا می کنید چرا که تخم مرغ منقضی شده یکی از شایع ترین علت های بیماری های ناشی از مواد غذایی است و مصرف آن می تواند منجر به درد شکم و اسهال شدید شود.

* گوشت های بسته بندی شده، میگو و گوشت گاو

جلالی با بیان اینکه باکتری های ای کولای و لیستریا در گوشت های بسته بندی شده وجود دارند، گفت: این باکتری ها قبل از بسته بندی کردن در گوشت‌ها رخنه کرده و تکثیر می شوند و حتی در گوشت‌های سرد(کالباس) که از سوپر مارکت می خرید و مصرف می کنید وجود دارند و به عقیده متخصصان فرانسوی تا حد امکان از مصرف این فراورده ها خودداری کنید و هرگز آن ها را بعد از تاریخ انقضا مصرف نکنید.

به گفته وی، در حالت کلی سوسیس و کالباس و غیره باید در عرض یک هفته بعد از خرید مصرف شوند چرا که باکتری لیستریا خطرناک ترین شکل مسمومیت غذایی را به همراه دارد و در موارد شدید حتی منجر به مرگ می شود، علاوه بر این نیترات موجود در این گوشت ها با خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها مرتبط است.

وی اضافه کرد: انواع خام و یا یخ زده میگو در معرض آلودگی به انواع میکروب ها هستند بنابراین بهتر است در زمان خرید و مصرف این مواد غذایی و به خصوص میگو به تاریخ مصرف آن توجه داشته باشید و از مصرف میگوهای تاریخ گذشته حتی به مدت یک روز خودداری کنید.

پزشک و محقق طب اسلامی ایرانی ابراز کرد: اگر تاریخ مصرف آن گذشته باشد باکتری ای کولای می تواند باعث مسمومیت و بیماری انسان شود لذا قبل از مصرف گوشت چرخ کرده تاریخ مصرف آن را به درستی بررسی کنید، گوشت را به خوبی و کامل بپزید تا از مسمومیت غذایی دور باشید و از خرید و مصرف گوشت های تاریخ گذشته جدا خودداری کنید.

* پنیرهای نرم و مرغ

جلالی با تاکید بر اینکه مصرف پنیرهای سفتی مانند چدار مشکل ساز نخواهد شد، گفت: می توانید قسمت کپک زده پنیر را جدا و قسمت های تازه و تمیز آن را مصرف کنید اما در خصوص پنیرهای نرم اینگونه نیست چرا که پنیرهای نرم به خصوص پنیرهای فرانسوی مانند پنیر بری خیلی زود طعمه باکتری لیستریا می شوند در نتیجه باید از مصرف آن ها بعد از تاریخ انقضا خودداری شود.

وی با بیان اینکه موقع خرید مرغ حتما به تاریخ مصرف آن دقت کرده و از خرید مرغ های تاریخ گذشته خودداری کنید، افزود: اگر می خواهید مرغ را فریز کنید نیز حتما باید قبل از انقضای تاریخ مصرف باشد، فرقی نمی کند مرغ تازه باشد یا یخ زده، حتما آن را به طور کامل بپزید و خیلی زود مصرف کنید تا امکان مسمومیت گوشت آن با باکتری ای کولای به حداقل برسد.

این پزشک و محقق طب اسلامی ایرانی تاکید کرد: از لحاظ طب اسلامی ایرانی توصیه می شود برای جلوگیری از مسمومیت، شیر و لبنیات و سبزیجات و میوه جات بدلیل سم زدایی مصرف شود ولی بعد از ابتلا به مسمومیت از خوردن این موارد پرهیز کنید زیرا مسمومیت ها ممکن است همراه با اسهال و استفراغ همراه باشد در این صورت آب از دست رفته از بدن باید مجددا تامین شود که توصیه می شود از آب قلیایی هگزاگونال در این جهت استفاده شود.

وی با اشاره به آب قلیایی هگزاگونال افزود: این آب به دلیل خاصیت قلیایی و ساختار شش ضلعی میتواند با مواد سمی خارجی به صورت باند در آید و مانع از جذب آن شود به علاوه می تواند موجب گرمی معده و عملکرد مناسب آن شود.

جلالی خاطر نشان کرد: در مسمومیت های سربی که در افراد شاغل در چاپخانه ها شیوع دارد مصرف یک قاشق غذا خوری روغن زیتون به همراه یک قاشق چای خوری آبلیمو ترش تازه درمان موثری است و مصرف جوشانده شیرین بیان، ریشه زنجبیل و همچنین دارچین برای درمان مسمومیت ها بهترین درمان به شمار می آید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۹۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایید واردات روغن‌های خوراکی آلوده ۷۰ میلیون یورویی ‌| محموله غیرقابل مصرف بود! +فیلم

تسنیم نوشت: ماجرای واردات محموله ۴۴ هزار تنی روغن خوراکی غیرقابل مصرف ‌در قالب ۳ محموله به کشور حواشی زیادی را ایجاد کرده است. براساس اخبار منتشر شده؛ بیش از ۴۷ هزار تن روغن مایع مسموم و تاریخ گذشته در دولت ابراهیم رئیسی توزیع شده است

بیش از ۹۱ هزار تن روغن مایع در مرداد ۱۴۰۰ توسط «شرکت مادر تخصصی بازرگانی ایران» از دو کشور ترکیه و آرژانتین وارد ایران شد که بنا به گزارش‌های صریح سازمان غذا و دارو مسموم به سموم کشاورزی و آفت‌کش‌ها بودند.

این محموله از مرداد ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۲ در گمرک شهید رجایی نگهداری می‌شد و طی ۴ مرحله نمونه‌برداری و آزمایش آن در آزمایشگاه‌های مختلف «غیر قابل ترخیص» و «غیر قابل مصرف انسانی» شناخته شد.

علیرغم‌ گزارش‌های رسمی درباره‌ مسموم بودن این محموله در اردیبهشت ۱۴۰۲ ؛ یک کمیته فنی نتایج به‌دست آمده در نمونه‌گیری‌ها را «غیر قطعی» دانست و دستور به ترخیص ۴۷ هزار تن از این روغن‌ها را صادر کرد که اکنون وارد بازار ایران شده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در این خصوص اعلام کرد: یک محموله ۴۴ هزار تنی روغن خوراکی غیرقابل مصرف به ارزش ۷۰ میلیون یورو ‌در قالب ۳ محموله وارد بندر شهید رجایی وارد شده است.

دو مورد از این محموله‌ها مربوط به یک شرکت ترکیه‌ای و یک محموله مربوط به یک شرکت آرژانتینی است که وارد کننده این روغن‌ها شرکت بازرگانی دولتی است.

برای مدیران مربوطه، پرونده کیفری تضیع اموال عمومی تشکیل شده ‌و این پرونده در بازپرسی دادسرای بندرعباس در حال پیگیری است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مصرف شیر و لبنیات و پاسخ به چند ابهام
  • آیا غذاهای فوق‌ فراوری‌ شده برای سلامت زیانبار هستند؟
  • با این 8 روش بدن‌تان را پاکسازی کنید
  • اگر با شکم خالی میوه بخوریم چه می‌شود؟
  • سم قارچ‌های وحشی با پختن از بین نمی‌رود / آمار افراد مسموم به ۸۷ نفر رسید
  • دم گیلاس؛ معجونی شفابخش برای درمان بیماری‌ها
  • دم گیلاس ؛ معجونی شفابخش برای درمان بیماری‌ها
  • تایید واردات روغن‌های خوراکی آلوده ۷۰ میلیون یورویی ‌| محموله غیرقابل مصرف بود! +فیلم
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • اگر می‌خواهید انرژی تان زیاد شود این خوراکی‌ها را ناشتا بخورید!