Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز از اصفهان، با افزایش ناگهانی و افسارگسیخته قیمت گوشت قرمز از نیمه دوم سال، مصرف این کالا به حد چشمگیری کاهش یافته و درصد کمتری از مردم توانایی تهیه آن را دارند.

در سال‌های اخیر قیمت بالای گوشت قرمز همواره دهک‌های پایین جامعه را برای خرید این محصول پروتئینی مورد نیاز با مشکل مواجه کرده، اما از زمستان سال گذشته وضعیت نوسان قیمت گوشت به گونه‌ای شد که فعالیت بسیاری از دست اندرکاران این حوزه را نیز تحت الشعاع قرار داد تا جایی که نرخ این کالا در برخی از استان‌ها از جمله اصفهان به کیلویی 40 تا 50 هزار تومان هم رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند اختلال‌گران و بدحسابان موجب افزایش قیمت گوشت شده‌اند، اما فعالان حوزه دام دلایلی همچون صادرات بی‌رویه، کمبود دام در کشور و کاهش تولید را عامل اصلی گرانی عجیب گوشت قرمز از جمله گوشت گوسفندی می‌دانند.

بررسی قیمت کالاهای اساسی نشان می‌دهد هر کیلوگرم گوشت در ماه‌های اخیر بیش از چند هزار تومان افزایش قیمت داشته، به عبارت دیگر اجزای اصلی سبد کالای خوراکی خانوار طی دولت یازدهم و دوازدهم با افزایش قیمت‌های محسوسی مواجه شده است.

در حالی که دولت در ماه‌های اخیر تلاش کرده تا با افزایش تولید و کاهش صادرات دام زنده، همچنین افزایش واردات و عرضه گوشت گوسفندی گرم و گوشت گوساله منجمد بازار این محصول را متعادل کند، اما تاکنون در این بخش موفقیتی حاصل نشده است.

در کشورهای پیشرفته و اروپایی انواع گوشت و محصولات پروتئینی با قیمت‌های مناسب و ثابت عرضه می‌شود به طوری که سرانه مصرف همین محصول در این کشورها بالاتر از ایران است. طبق آمارها در دنیا سرانه مصرف گوشت قرمز بدون احتساب گوشت خوک بیش از 13 کیلوگرم بوده، اما در ایران سرانه مصرف به ازای هر نفر سالیانه نزدیک 11 کیلوگرم برآورد شده است.

رتبه ۴۹ مصرف سرانه گوشت قرمز ایران در جهان

براساس گزارش جهانی رتبه‌بندی کشورها از لحاظ مصرف سرانه گوشت در سال 2016 میلادی میانگین مصرف گوشت در بین کشورهای جهان 17.4 پوند است که ایران از لحاظ مصرف سرانه گوشت در بین کشورهای جهان رتبه 49 را به خود اختصاص داده است.

دلیل گرانی سرسام‌آور گوشت در بازار اصفهان یکی از مهمترین سئوالاتی است که در ذهن شهروندان جای گرفته که طبق گفته‌های مسئولان تورم تک رقمی است، اما قیمت یکی از با ارزش‌ترین موادغذایی مورد نیاز مردم لحظه به لحظه افزایش می‌یابد.

گزارش‌های مردمی و مشاهدات میدانی نشان از این دارد که در بازار شهر اصفهان قیمت گوشت قرمز پیش از سال نو با افزایش سرسام‌آور روبه‌رو بوده همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است.

در حالی‌که سال گذشته افزایش قیمت گوشت قرمز موضوعی چالش‌ساز شده بود که تعداد زیادی از مردم اصفهان به آن اعتراض داشتند و به نظر می‌رسید پس از پایان یافتن تب خرید مواد غذایی برای سال نو و ماه مبارک رمضان این داستان ادامه پیدا نکند و قیمت‌ها پایین آمده و یا حداقل تثبیت شود، اما همچنان شاهد هستیم که نرخ این محصول پروتئینی خیال کاهش ندارد.

آرامش بازار گوشت قرمز در اصفهان دوام چندانی نیاورد و قیمت این کالا در محرم مجدداً به بالای ۴۲ هزار تومان خیز برداشت و اکنون برخلاف انتظار که دیگر مناسبت و ایام خاصی وجود ندارد باید شرایط را برای خرید مایحتاج و اقلام ضروری مردم سهل کرد، گرانی بی‌حساب و کتاب گوشت قرمز در بازار اصفهان غوغا می‌کند.

پریدن فنر قیمت گوشت قرمز با افزایش نرخ ارز

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: به‌دنبال افزایش نرخ ارز، اکنون صادرات توجیه اقتصادی یافته و این سبب گرانی گوشت قرمز شده است.

امیرحسین افیونی اظهار داشت: از ابتدای سال گذشته شاهد افزایش نرخ ارز بودیم که خود سبب افزایش صادرات، کاهش واردات و در نهایت گرانی گوشت قرمز در کشور و استان اصفهان شده است.

وی با تاکید بر اینکه هر چقدر نرخ ارز کاهش یابد، واردات گوشت قرمز بیشتر و صادرات آن کمتر می‌شود، بیان کرد: اکنون با افزایش نرخ ارز، صادرات، توجیه اقتصادی یافته و سبب گرانی گوشت قرمز شده است. افزایش نرخ ارز طی یک ماه گذشته تاکنون، سبب پریدن فنر قیمت گوشت شد.

افزایش ساعتی قیمت گوشت قرمز در اصفهان با کمبود دام زنده

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان گفت: کمبود دام زنده به دلیل صادرات غیرقانونی آن از مرزهای کشور سبب افزایش ساعتی و گرانی گوشت قرمز در بازار اصفهان شده است.

رضا انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار امتداد خشکسالی‌های متوالی، قاچاق دام زنده، گرانی علوفه، کشتار دام مولد و نبود تعادل در عرضه و تقاضا را از دلایل کمبود دام در اصفهان برشمرد و اظهار داشت: این عوامل سبب افزایش ساعتی نرخ گوشت قرمز در اصفهان شده است.

وی صادرات دام زنده را یکی از دلایل مهم گرانی گوشت قرمز در اصفهان اعلام کرد و افزود: اکنون دام زنده نسبت به ابتدای سال جاری افزایش قیمت داشته و برای مصرف‌کننده نیز رشد نرخ داشته‌ایم، اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم اعلام نکرده‌ایم.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان در پاسخ به این سئوال که آیا کمبود دام زنده به غیر از صادرات می‌تواند به دلیل قاچاق هم باشد و اینکه با چه قیمتی عرضه می‌شود، بیان کرد: قاچاق دام زنده بیشتر است و 100 درصد در مرزها فروخته می‌شود، اما از قیمت‌ آنها اطلاع ندارم.

وی در این‌باره که براساس شواهد قیمت فروش قاچاق دام زنده در مرزهای کشور به یک میلیون تومان هم رسیده است، گفت: قیمت‌ها بیش از اینها است و اکنون دام زنده به کشورهای خلیج فارس مستقیم و غیر قانونی هم ارسال می‌شود.

انصاری پیرامون اینکه با وجود کمبود دام زنده و گرانی گوشت قرمز چرا جلوی صادرات غیرقانونی و قاچاق گرفته نمی‌شود، اظهار داشت: فروش دام از طریق مرزها سودهای کلانی برای برخی افراد دارد و امور پشتیبانی دام باید جوابگو باشد. اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز فقط بر مجوز صدور پروانه و نظارت بر عملکرد اعضا و همچنین قیمت‌ها کنترل دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان افزود: اکنون قیمت گوشت قرمز در اصفهان مناسب‌تر از دیگر شهرهای کشور است، اما با کمبود دام زنده و صادرات غیرقانونی و نوسانات عرضه و تقاضا، قیمت‌ها با افزایش روبه‌رو می‌شود.

پاسخگویی مسئولان به توقف واردات گوشت گرم به اصفهان

وی در پاسخ به این سئوال که چرا واردات گوشت گرم به اصفهان متوقف شده است، گفت: این موضوع را باید از مسئولان مربوطه سئوال کنید، زیرا اتحادیه استان هیچ نقشی در واردات گوشت قرمز به اصفهان ندارد.

انصاری اظهار داشت: در حال حاضر قیمت گوشت گوسفند با دنبه ۳۶ هزار تومان، گوشت گوسفند بدون دنبه ۳۹ هزار تومان، ران گوسفند ۴۲ هزار تومان، همچنین نرخ ران گوساله ۳۷ هزار تومان، گوشت شتر با کوهان ۳۴ هزار تومان، بدون کوهان مخلوط ۳۸هزار تومان و ران شتر ۴۰ هزار تومان است.

وی در پاسخ به اینکه برخی از قصابی‌های اصفهان گوشت قرمز را با کیلویی 50 هزار تومان هم عرضه می‌کنند، افزود: گوشتی که با این نرخ در قصابی‌های اصفهان به فروش می‌رسد با هزینه‌های جانبی برای قصاب 40 تا 42 هزار تومان تمام می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان با بیان اینکه کاهش عرضه و افزایش تقاضا سبب افزایش قیمت‌ها در بازار می‌شود، بیان کرد: براساس قانون موظف هستیم برای سود قصابان از فروش 8 درصد بر محصولات بگذریم، اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و رکود اقتصادی فقط 2 تا 3 درصد بیشتر سود نمی‌بریم.

فروش فیله گوسفندی ۷۰ هزار تومان در اصفهان با توجیه فاصله ۴۰۰ کیلومتر از تهران

وی ادامه داد: اگر گوشت قرمز با احتساب ۸ درصد و نرخ واقعی عرضه شود، قیمت‌ها سرسام‌آور شده و فقط قشر خاصی می‌توانند گوشت خریداری کنند و این کالا از سفره دیگر افراد جامعه حذف خواهد شد.

انصاری در این باره که برخی از قصابی‌ها فیله گوسفندی را در بازار اصفهان با بهای 70 هزار تومان هم به متقاضی می‌فروشند، گفت: فیله لذیذترین بخش گوسفند است و اکنون این نوع گوشت در تهران که فقط 400 کیلومتر با اصفهان فاصله دارد 90 هزار تومان عرضه می‌شود.

وی پیرامون اینکه با چه توجیهی می‌شود بیان کرد که قصابی‌ها اصفهان قیمت گوشت قرمز را خیلی کمتر از پایتخت عرضه می‌کنند، اظهار داشت: قیمتی که قصاب‌های اصفهان با هزینه‌های جانبی برای خرید لاشه گوشت درجه یک پرداخت می‌کنند با قصابی‌های پایتخت یکی است، اما ما خیلی مناسب‌تر از آنها برای فروش گوشت را عرضه می‌کنیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان افزود: اکنون به دلیل خشکسالی‌های متوالی در اصفهان، سیر صعودی قیمت علوفه، افزایش هزینه‌های حامل‌های انرژی، حمل و نقل و جانبی درصد بالایی از واحدهای تولید و قصابی‌های در اصفهان 100 درصد تعطیل شده‌اند.    

تعطیلی ۶۰ واحد صنفی گوشتی

نایب رئیس اتحادیه گوشت قرمز استان اصفهان نیز با تاکید بر خروج دام از کشور به عنوان عامل تاثیرگذار در افزایش قیمت گوشت گوسفندی، گفت: صادرات دام سبب کاهش عرضه در بازار و در نهایت گرانی گوشت گوسفندی در داخل شده است.

اصغر پورباطنی ادامه داد: هر چه دام زنده در بازار کمتر باشد به همان نسبت قیمت گوشت نیز افزایش می‌یابد.

وی پیرامون اینکه نوسانات دلار چه تاثیری بر قیمت گوشت قرمز دارد، تاکید کرد: خروج دام از کشور با دلار معامله می‌شود و به تبع نرخ ارز بر قیمت گوشت داخل تاثیرگذار است، زیرا با کمبود دام زنده مواجه می‌شویم.

نایب رئیس اتحادیه گوشت قرمز استان اصفهان افزود: گرانی آذوقه، خشکسالی، فصل زمستان، سردی و راهبندان، ماه‌های محرم و صفر و صادرات دام با مجوز یا بی‌مجوز از جمله دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در استان است.

وی با بیان اینکه از میزان، نحوه و قیمت دام‌های صادراتی با مجوز یا بی‌مجوز از استان اصفهان اطلاع دقیقی نداریم، گفت: کاهش قدرت خرید مردم سبب کسادی بازار گوشت قرمز در اصفهان شده است.

پورباطنی در پاسخ به اینکه آیا نظارت و بازرسی بر قصابی‌ها شهر انجام می‌شود، اظهار داشت: سازمان‌های تعزیرات، بازرسی، بازرگانی، صنعت و معدن با نظارت کامل در جریان افزایش نرخ گوشت در اصفهان هستند، زیرا آنها زودتر از ما از گرانی خبر داشتند. استان اصفهان دارای دام سبک زیادی نیست و این مایحتاج از استان‌ و شهرهای اطراف مانند خرم آباد، کردستان و همدان تامین می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه گوشت قرمز استان اصفهان با اشاره به اینکه ۵۰ تا ۶۰ واحد صنفی قصابی در استان تعطیل شده و بسیاری دیگر نیز در آستانه تعطیلی یا ورشکستگی هستند، بیان کرد: قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته و با گرانی حامل‌های انرژی دخل و خرج واحدها با هم نمی‌خواند. بسیاری از قصابی‌های استان اصفهان توان پرداخت کرایه مغازه، هزینه قبض آب، برق، گاز ندارند و بدهکارند و توان ادامه فعالیت نیست.

یکی از قصاب‌های شهر اصفهان با بیان اینکه گرانی قیمت گوشت سبب شده مردم این کالا را خریداری نکنند، گفت: بازار گوشت قرمز به شدت کساد شده و رکود بر آن حاکم است. این روزها بازار گوشت قرمز ملتهب است و قیمت‌ها ناگهانی بالا رفته و توان خرید مردم پایین آمده است.

این فروشنده گوشت قرمز در اصفهان بیان کرد: مسئولان مربوط علت اصلی این مهم را به گردن گرانی یکباره دام زنده و کمبود گوسفند در بازار می‌اندازند و معتقدند بالا رفتن قیمت دلار و از همه مهم‌تر گران شدن قیمت کاه، جو و سبوس از جمله دلایل عمده گرانی بی‌رویه گوشت قرمز است.

تدام گرانی گوشت قرمز در اصفهان با عدم اشباع بازار از دام زنده

وی پیرامون اینکه بره زنده اکنون در اصفهان ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان فروش می‌رود، اظهار داشت: تا زمانی که دام زنده به بازار عرضه و بازار اشباع نشود گرانی ادامه دارد، زیرا در شرایط فعلی عرضه و تقاضا همخوانی ندارد و همین عامل موجب گرانی این محصول شده است.

این قصاب اصفهانی در پاسخ به اینکه آیا قیمت‌ گوشت قرمز در بازار اصفهان کاهش خواهد یافت، افزود: در حال حاضر خرید دام از کشتارگاه تا درب قصابی‌ها با حمل ونقل، هزینه کشتار برای قصاب 38 هزار و 500 تومان تمام می‌شود و باید به نحوی فروخته شود که برای آنها به صرفه باشد.

وی ادامه داد: اکنون گوشت گوسفندی در اصفهان ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان، بدون دنبه درجه یک ۴۲ و گوساله هم ۳۷ هزار تومان فروخته می‌شود، اما مردم قدرت خرید ندارند و قصابی‌ها هم با شرایط هزینه‌های اولیه نمی‌توانند قیمت خود را پایین بیاورند، زیرا جز ضرر سودی عاید آنها نمی‌شود.

سال‌هاست گوشت قرمز، پرهزینه‌ترین کالای موجود در سبد غذایی خانوارها بوده و به همین جهت مصرف آن در خانواده‌های غنی و مرفه با خانواده‌هایی که از لحاظ مالی تحت فشار هستند، تفاوت چشمگیری دارد و از این رو است که دولت‌مردان برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای را باید برای تأمین آن تدارک ببینند.

واقعیت این است که میانگین قیمت سالانه گوشت در سال باید به‌گونه‌ای باشد که خانواده‌ها در دهک‌های پایین جامعه و با حداقل دریافت دستمزد هم بتوانند به هر صورت شاخص پروتئین گوشتی مورد نیاز خود را تأمین کنند، اما متأسفانه به نظر می‌رسد این تقاضای عمومی پاسخ داده نمی‌شود.

حذف گوشت قرمز از سفره‌های قشر ضعیف جامعه؛ تداوم سکوت مسئولان

براساس آمار وضعیت مصرف گوشت قرمز در سال‌های اخیر سیر نزولی داشته است، به طوری که سرانه مصرف گوشت قرمز در حالی که در مدت سال‌های 80 الی 89 سیر صعودی و افزایشی داشته، ناگهان از این سال، شیب نزولی پیدا کرده که عمده دلیل آن به افزایش قیمت آن و کاهش قدرت خرید خانواده‌ها باز می‌گردد.

در سال‌های اخیر رکود بازار کاملا محسوس شده به طوری که عدم توانایی مردم در خرید گوشت و کم شدن قدرت خرید مهر تایید این مطلب است.

بی‌تردید حضور دلالان در بازار گوشت قرمز موجب ایجاد این آشفته بازار شده و مهم‌تر از دلایل گرانی گوشت، عملکرد مسئولان دولتی در تنظیم بازار این کالا است که مردم را در خرید یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی‌شان با مشکل روبه‌رو ساخته و سبب کم‌رنگی روزبه‌روز حضور این ماده پروتئینی در سبد مصرف خانوارها گردیده و از سفره برخی طبقات ضعیف جامعه حذف شده است.

با شرایط حاکم و گرانی‌های ساعتی کالاهای اساسی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان موظف است تا با گران‌فروشی‌ها و سودجویی‌های عده‌ای که به نفع خود و زیان مردم عمل می‌کنند، برخورد کند، اما در چنین شرایطی شاهد چنین برخوردهایی نیستیم و سودجویی دلالان و قصابی‌ها همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۵۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزانه ۱۵۰ تن گوشت مرغ در مازندران خریداری می شود

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس حسینی پیش ازظهر یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در راستای حمایت از مرغداران استان، گوشت مرغ مازاد استان بدون محدودیت و با قیمت ۸۴ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری می‌شود.

وی افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون هزار و ۸۴۶ تن گوشت مرغ منجمد خرید و در سردخانه‌های استان ذخیره سازی شد تا در زمان کمبود برای کمک به تنظیم بازار، عرضه شود.

وی تصریح کرد: میزان جوجه ریزی استان در فروردین ماه سال‌جاری بیش از ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه بوده که ضمن ثبت رکورد جدید، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته است.

حسینی تصریح کرد: با توجه به تأمین به موقع و موجودی کافی نهاده‌های مورد نیاز مرغ داران در استان و همچنین کاهش قیمت جوجه یک روزه تا ۲۳ هزار تومان در روزهای اخیر، قطعاً شاهد افزایش تولید گوشت مرغ در دوره آتی در استان خواهیم بود.

کد خبر 6090819

دیگر خبرها

  • روزانه ۱۵۰ تن گوشت مرغ در مازندران خریداری می شود
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • گوشت دوباره گران می‌‌شود؟
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • قیمت گوشت قرمز، امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • گوشت اینگونه ۶۳.۵ درصد گران شد
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال