پول است که در سینمای ایران تصمیم می گیرد/داستان زندگی یک مرد و زن با گربهای در خانه که فیلم نیست
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۴۱۱۷۲
خبرگزاری میزان- نویسنده "سریال آسپرین" گفت: پول است که در سینمای ایران تصمیم می گیرد فیلمی ساخته شود یا نه. یعنی باید در ابتدا سرمایه تولید یک فیلم تامین شود و بعد از این مرحله تهیه کنندگان تصمیمی می گیرند که فیلم ساخته شودیا نه. کیفیت فیلمنامه و سابقه آدم ها اهمیتی ندارد و آن چه اهمیت دارد توانایی بازاریابی و جذب سرمایه برای تولید یک اثر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حمید سلیمی فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درباره وضعیت فیلمنامه نویسی گفت: سال هاست که فیلمنامه نویس در سینمای ایران متهم به فقدان کیفیت می شود. من به جرات می گویم که این حرف از اساس غلط است و فیلمنامه نویسی یکی از حرفه ای ترین بخش های فیلمسازی در ایران است.
وی افزود: اگر "ابد و یک روز" به عنوان یک پدیده در جشنواره مطرح می شود تمام تهیه کنندگان سفارش فیلمنامه های مشابه با این اثر را می دهند بنابراین یک دایره بسته ای به وجود می آید که تعداد محدودی از فیلمنامه نویس ها از پس آن بر می آیند و مدت هاست فیلم تازه ای از بسیاری چهره های خلاق فیلمنامه نویسی دیده نشده است.
این فیلمنامه نویس تصریح کرد: به سبب سیطره سینمای کمدی - تجاری که در آن ارزش های اقتصادی مهم تر از ارزش های هنری است عمدتا با دو نوع فیلم یعنی یکی فیلم های آپارتمانی که کپی های کم رنگ و بویی از اصغر فرهادی و فیلم های کمدی که یک بار مصرف هستند مواجه می شویم، در چنین وضعیتی فیلمنامه نویس فرصت های بسیار اندکی برای خلق یک اثر قوی دارد.
وی درباره جایگاه فیلمنامه نویس و کارگردان در سینما بیان کرد: تیتری در سینمای ایران رسم است به اسم نویسنده و کارگردان، تا زمانی که فیلمنامه نویسی را به عنوان یک تخصص جداگانه و بی ارتباط به گارگردانی درک نکنیم این عارضه را خواهیم داشت. وقتی که عده ای می خواهند با یک دست چند هندوانه بردارند که پول کمتر بدهند طبیعتا همه هندوانه ها سالم نخواهد ماند.
سلیمی درباره سواستفاده از حرفه فیلمنامه نویسی گفت: بسیاری از کسانی که فیلمنامه نویسی می کنند از این حرفه به عنوان پلی برای کارگردان یا بازیگر شدن استفاده می کنند.یعنی دغدغه آن ها عملا فیلمنامه نیست ولی در شرایط فعلی پیش از آن که تخصص اهمیت داشته باشد کم کردن هزینه ها اهمیت دارد.
وی ادامه داد: پول است که در سینمای ایران تصمیم می گیرد فیلمی ساخته شود یا نه. یعنی باید در ابتدا سرمایه تولید یک فیلم تامین شود و بعد از این مرحله تهیه کنندگان تصمیمی می گیرند که فیلم ساخته شودیا نه. کیفیت فیلمنامه و سابقه آدم ها اهمیتی ندارد و آن چه اهمیت دارد توانایی بازاریابی و جذب سرمایه برای تولید یک اثر است.
نویسنده سریال "آسپرین" ادامه داد: بسیاری از کارگردانان فیلم اولی مایل نبودند خودشان فیلمنامه آثارشان را بنویسند اما وقتی تهیه کننده نمی خواهد هزینه کند چاره ای برای کارگردان باقی نمی ماند، یک سری از کارگردانان نیز به این نتیجه رسیده اند که علامه های دهر هستند و صرفا فیلمنامه خود را می خواهند کار کنند. جالب این که از شکست هایی که فیلم هایشان می خورد درس عبرت نمی گیرند و نتیجه آن روزگار کنونی فیلمنامه نویسی در سینمای ایران می شود.
این فیلمنامه نویس درباره حمایت نهادها از سینمای ایران گفت: به عنوان کسی که در این حوزه فعالیت می کنم و همزمان فعالیت های اجتماعی نیکوکارانه انجام می دهم پیشنهاد می کنم نهادها از از پروژه هایی که شبه آموزشی اند حمایت کنند تا از آسیب های اجتماعی ساده که ممکن است اتفاق بیفتد جلوگیری کنیم . اگر قرار باشد همچنان به ساخت فیلم هایی درباره یک مرد، زن و گربه در یک آپارتمان ادامه دهیم تغییری در سینما و جامعه ما رخ نمی دهد.
سلیمی خاطرنشان کرد: ما به سینمایی نیاز داریم که قهرمان معرفی کند، فیلم های اواخر دهه 60 و 70 و حتی اکشن مخاطبان خود را داشتند اما در حال حاضر مخاطب محدود شده، ژانرهای مختلف فراموش شده و متاسفانه فقط فیلم های آپارتمانی باقی مانده است.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۱۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
کتاب «جرئت و حقیقت» به قلم محمدعلی جابری و به همت نشر معارف به چاپ رسید. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، کتاب جرئت و حقیقت عضو جدید خانواده برنا (کتاب های نوجوان نشر معارف) وارد بازار نشر شد. این کتاب در قالب داستانی نگاشته شده و موضوع کتاب در مورد معرفی بهشت حول یکی از شخصیت های کتاب است.
این کتاب یک رمان داستانی است برای علاقمندان به ادبیات. کتاب جرئت و حقیقت سرگذشت پسر یتیمی را روایت میکند که بر اثر دوستی، دچار انحراف در مسائل اخلاقی میشود. در ادامه راه و روش نجات و سرانجام این نوجوان است که حیرت مخاطب را برانگیخته میکند.
جذابیت کتاب در این است که با شنیدن داستان و همذاتپنداری با قهرمان آن برای هر مخاطبی، از کودکان تا بزرگسالان، دلکش میشود. از سوی دیگر در این کتاب یکی از مشکلات رایج و مبتلا به در جوانان که ارتباط و دوستی با جنس مخالف در جامعه است مطرح شده و روش توجیه نوجوانان با شیوه ای درست و قانع سازی نوجوانان با مفاهیم دینی انجام شده است دلیل انتخاب نام کتاب جرئت و حقیقت اشاره به یکی از رویدادهای داستان زندگی آرمان است که بعد از آن بازی سیر تحول او آغاز میشود.
نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را میشناسید؟در برشی از کتاب میخوانیم:
هلال ماه هم در یک گوشۀ آسمان ایستاده است و ما را نگاه میکند. انگار دارد برایمان حرف میزند «تا همین هیجدهنوزدهسالگیتون، من بیش از دویست بار دور زمین گشتهم. کار من همینه. دور زمین بگردم، از خورشید نور بگیرم و زمینو براتون روشن کنم. تو هر ثانیه، با کلی از آدما برای همیشه خداحافظی میکنم.» ماه همینجور که زیر پایش را میپاید و برایمان حرف میزند، از حرکتش هم غافل نیست. میداند همهچیز را رکود و درجا زدن خراب میکند. با زبانِ بیزبانی میگوید «خدا بهخاطر شما آدما، یه کارایی گردن من، خورشید و بقیه گذاشته. ما هم با جونودل داریم انجامش میدیم. شما هم مراقب باشید نمک خدا رو میخورید، یهوقت نمکدونشو نشکونید.»
چاپ اول این کتاب به همت نشر معارف در اسفند 1402 به قیمت 110000 تومان به شمارگان1000 جلد روانه بازار شده است.
انتهای پیام/