Web Analytics Made Easy - Statcounter

تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان نشانی است که با محوریت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به بنگاه های اقتصادی که حداقل استانداردهای لازم در حوزه مشتری مداری را داشته باشند، اعطا می شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ این نشان به عنوان یک علامت ثبت شده از نظر ظاهری شامل ترازو، چرخ دنده و نقشه ایران بوده که هریک از این اجزا مفاهیمی چون صنعت، قانون و سطح و گستره این نشان را در بر می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از سال 1380 ضمن ثبت روز 9 اسفند به عنوان روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در تقویم رسمی کشور، تلاش کرده است بنگاه های اقتصادی که در شاخص های مرتبط با حقوق مصرف کنندگان (درچهار شاخص اصلی و زیر شاخص هایی) مانند قیمت ، کیفیت، خدمات قبل ، حین و پس از فروش همچنین مشتری مداری، دارای تلاشها و اقدامات مناسبی بوده اند مورد تجلیل قرار دهدو
تلاش کرد از نهاد ها و سازمانهای مرتبط با موضوع مشتری مداری نیز به عنوان دستگاههای همکار در تدوین آیین نامه ودستورالعمل همچنین فرایند ارزیابی بنگاههای متقاضی استفاده کند.
به همین منظور شورای سیاستگذاری و اجرای اعطای گواهینامه و تندیس نیز تشکیل شد.
از منظر زمانی ، اعتبار گواهی نامه و تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان از زمان صدور به مدت یک سال تعیین شد و بنگاه های اقتصادی در معرفی وتبلیغ کالای تولیدی یا ارائه خدمت می توانند به این نشان استناد کنند.
نشان رعایت حقوق مصرف کننده به سبب اهمیت آن در مدت زمان اعتبار، برای بنگاه اقتصادی مصونیتی ایجاد نمی کند و بنگاه به صورت مستمر رصد و پایش می شود.
بنگاه اقتصادی اگر در زمان اعتبار نشان مرتکب تخلفی در حوزه مرتبط با مصرف کنندگان و مشتری مداری شود بلافاصله گواهی نامه یا تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان از اعتبار ساقط و موضوع نیز از طریق رسانه ها اطلاع رسانی می شود و بنگاه از درج این نشان یا تبلیغ آن محروم می شود.
برای دریافت نشان رعایت حقوق مصرف کنندگان ، فرایند ارزیابی و دریافت تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان برای بنگاه های اقتصادی به صورت کاملاً داوطلبانه است و بنگاههای اقتصادی تلاش می کنند در این فرایند شرکت داشته باشند.
ارزیابی یک شیوه بسیار مهم در سنجش توانمندی یک بنگاه اقتصادی در مواجهه با بنگاههای هم تراز با در حوزه های مرتبط با مصرف کننده است به طوری که در حال حاضر بسیاری از بنگاههای اقتصادی حاضر در فرایند تلاش دارند تا همه ساله در ارزیابی حضور یابند.
نشان حمایت از حقوق مصرف کنندگان می تواند این اطمینان خاطر را برای مصرف کنندگان به وجود آورد که بنگاه اقتصادی دارای این نشان در حوزه مرتبط با حقوق مصرف کننده از قابلیت مناسبی برخوردار است.
چون حضور دهها دستگاه ارزیاب مانند سازمان حمایت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهادکشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان ملی استاندارد ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در شاخص های تخصصی توانسته است در یک فرایند هفت ماه آنها را تایید کند.
به مصرف کنندگان کشور توصیه می شود هنگام خرید کالا یا خدمات از بنگاه اقتصادی ، نشان رعایت حقوق مصرف کنندگان را به عنوان یک شاخص مهم در ارزش گذاری کالا مد نظر قرار دهند؛ چرا که دارنده این کالا ضمن توجه به حقوق مصرف کننده، قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان را به عنوان یک سند راهبردی در تولید محصول خود مورد توجه و احترام قرار داده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۳۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود

عضو کمیسیون صنایع مجلس بر لزوم توجه به حقوق تولید کننده و سهامداران در رابطه با اصلاح قیمت پژو پارس تاکید کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش تسنیم، علی جدی نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر لحاظ کردن حقوق تولید کننده و سهامداران در رابطه با اصلاح قیمت پژو پارس تاکید کرد و گفت:  اگر قیمت جدید پژو پارس بر اساس بهای تمام شده این محصول تعیین شده است سازمان حمایت باید در تصمیم گیری خود به نفع تولید کننده عمل کند. 

علی جدی اظهار داشت: قیمت تولید خودرو مانند هر کالای دیگری باید نزدیک به نرخ بازار باشد و در صنعت خودرو باید به سمت حذف اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار حرکت کنیم.  

وی در ادامه بیان کرد: همان طور که بارها تاکید کرده ایم تنها راه کاهش فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار که موجب حذف دلالان از بازار خودرو نیز می شود، رشد تولیدات داخل و تامین کسری از طریق واردات است، در غیر این صورت این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت. 

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی همچنین بر لحاظ کردن حقوق تولید کننده و سهامداران در رابطه با افزایش قیمت پژو پارس تاکید کرد و گفت: اگر قیمت جدید پژو پارس بر اساس بهای تمام شده این محصول تعیین شده است سازمان حمایت باید در تصمیم گیری خود به نفع تولید کننده عمل کند و در صورت تفاوت فاحش قیمت تمام شده و نرخ جدید این محصول سازمان حمایت می تواند ورود کند.  

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: کمیسیون صنایع مجلس بر اساس مستندات ارائه شده از سوی سازمان حمایت در حال پیگیری این موضوع است و با برگزاری جلسه ای در هفته آینده در این خصوص تصمیم گیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجازات اعدام چقدر بازدارندگی دارد؟
  • بنگاه‌های اقتصادی موظف به بکارگیری نیروهای بومی رزن هستند
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • هوجیچا ؛ از چای سبز برشته شده ژاپنی تا تقویت عملکرد شناختی!
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • چرا هیچ وقت یادمان نمی‌ماند درِ خانه را قفل کرده ایم یا نه؟
  • جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود
  • حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول