Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز از اراک، موضوع نفوذ اقتصادی مساله‌ای است که این روزها مهمتر و قابل توجه‌تر شده است هر چند در تعابیر مقام معظم رهبری “نفوذ” بیشتر پیشینه‌ای تفکری، اعتقادی و فرهنگی دارد با این حال در برخی موارد این نفوذ فکری به حوزه اقتصاد نیز کشیده می‌شود و در برخی موارد دیگر دشمن تمرکز خود را مستقیم بر مسئله نفوذ اقتصادی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع در بخش‌های صنعتی، تولیدی و اقتصادی و نقاطی که مرکزیت این بخش‌ها هستند بیش از پیش مورد دقت قرار دارد چرا که به محض ایجاد یک بستر برای نفوذی اقتصادی و ایجاد مسیر نارضایتی اجتماعی و بالابردن این مشکلات و معضلات اقتصادی در جامعه دشمن و جریان نفوذ به دنبال القای ناکارآمدی نظام را خواهد داشت و با ایجاد یاس و ناامیدی به دنبال سست کردن پایه‌های انقلاب است.

بیداری مسئولان و فعالان، حضور در صحنه و میدان عمل از سوی مردم و آن هم همچون همیشه که تا به امروز حضور مردم توانسته تمامی دسیسه و فتنه دشمن را در ابعاد نظامی، اقتصادی و سیاسی خنثی سازد، در این عرصه نیز بسیار حائز اهمیت است.

بر این مبنا با توجه به اهمیت نفوذ و به ویژه نفوذ اقتصادی خبرگزاری بین‌المللی امتداد در استان مرکزی اقدام به برگزاری میزگرد تخصصی بررسی و تحلیل “نفوذ اقتصادی” و راهبردهای مقابله با آن کرد.

در این میزگرد تخصصی “آیت‌الله دری نجف‌آبادی” عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری، “صدیقی” مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی استان مرکزی، “یاری” از اساتید و کارشناسان خبره دانشگاهی استان مرکزی و “شایان‌پور” از کارشناسان استان مرکزی برگزار شد.

در این نشست ابعاد مختلف نفوذ، نفوذ اقتصادی، علل و عوامل نفوذ اقتصادی در کشور، راهبردهای مقابله‌ای برای ایجاد بستر مقابله با نفوذ اقتصادی به بحث گذاشته شد.

مشروح صحبت‌های “حجت‌الله شایان‌پور” از کارشناسان استان مرکزی در میزگرد تخصصی “نفوذ اقتصادی” در زیر می‌آید:

امتداد: تعریف شما از نفوذ اقتصادی چیست؟

شایان‌پور: برای بررسی نفوذ اقتصادی باید فاکتورهای مختلف را ارزیابی کنیم، کشور ما در دهه ۴۰ تولیدکننده غلات بود و هیچ نیازی به واردات گندم نداشت پس از اصلاحات ارضی و ثابت ماندن نرخ ارز به مدت ۲۵ سال وارد کننده در جهان شدیم زیرا تولید کشور کفاف ۳۱ روز مصرفی را هم نمی‌داد، وقتی قیمت ارز ۲۵ سال ثابت بماند ایران به شکل واردکننده غلات در جهان درمی‌آید، وقتی قیمت گندم وارداتی تقریبا نصف قیمت تولید داخل کشور تمام می‌شد، کشاورز تمایلی برای تولید گندم نداشت به همین روال خالی شدن روستاها و حاشیه نشینی در شهرها به وجود آمد.

پس از انقلاب وضعیت بهتری پیدا کردیم ولی مشکلی که از ابتدا بوده و ادامه دارد پایین‌تر بودن نرخ ارز بانک مرکزی کشور از نرخ ارز آزاد است و دلار فروشی یک شغل پردرآمد است تا آنجا که برخی از نمایندگان مجلس با داشتن صرافی و دلارفروشی به مجلس راه پیدا کردند یا برخی از دستیاران رئیس‌جمهور با دلارفروشی و صرافی به دستگاه دولت نفوذ کردند.

اقتصاد کشور نباید اقتصاد رانتی باشد و تا به حال نتوانستیم کامل از این وضعیت نجات پیدا کنیم، امام(ره) فرمودند که ما نمی‌توانیم از غرب‌زده‌ها راحت شویم و این به شکل عملی در اقتصاد کشور ما نمایان است، شاید وقتی حرف نفوذ مطرح می‌شود احساس ما این باشد که افرادی با کلاه شاپوری یا کراوات در حال نفوذ اقتصادی هستند که این طور نیست، نفوذ یعنی کارخانه‌های نامی و مهم مانند هپکو، آذراب و آونگان که هیچ‌وقت ضرر اقتصادی نداشتند با نفوذ اقتصادی تبدیل به ویرانه شدند و کارگران دریافت حقوق نداشته باشند.

نفوذ اقتصادی یعنی کشور شما توانایی تولید داشته باشد ولی کارخانه‌ها را طبق اصل۴۴ به شکلی واگذار به بخش خصوصی کنید که مجبور شوید از بیگانگان خرید و واردات تجهیزات داشته باشید، افرادی این کارخانه‌ها را خریداری کردند که سابقه مدیریت کارخانه‌ها را نداشتند و نگاه کاسب‌کارانه به آن داشتند، یا اینکه کارخانه‌ای سال‌هاست راکد مانده و فعالیت تولید و اقتصادی ندارد ولی همچنان از بانک‌ها وام‌های کلان برای احیاء و بهسازی دریافت می‌کنند که هزینه بهسازی نمی‌شود و مبالغ وام صرف آپارتمان‌سازی در فرمانیه تهران و برج‌ها می‌شود و سودهای کلانی هم برایشان دارد.

تمامی قاچاق‌های کالا به‌دست مراکز قدرت و از مبادی قانونی انجام می‌شود زیرا ۳۰ تا ۷۰ کانتینر قاچاق کالا به دست کولبرها صورت نمی‌گیرد و باید از مبادی قانونی باشد، در هیچ کشوری قیمت دلار پایین‌تر از قیمت کف خیابان نیست، زمانی که از بانک مرکزی دلار را بخریم و سپس در بازار آزاد به نرخ بالاتری بفروشیم و سود فراوان بدهد یعنی اقتصاد بیمار است.

چرا با ارز دولتی ۱۲۰ تن پف‌فیل وارد می‌کنیم آیا کشور توانایی تولید و بسته‌بندی آن را ندارد و یا صرفه اقتصادی دارد، تولید کننده داخل نمی‌تواند با آن قیمت که از چین می‌آید تولید کند، بسیاری از محصولات با حجم واردات بالا در ۴ سال گذشته از کشورهایی مانند چین در حالی که دولت شعار کم شدن واردات را می‌دهد دو برابر شده است.

امتداد: عوامل نفوذ اقتصادی از نظر شما چه می‌تواند باشد؟

شایان‌پور: در دو سال گذشته بحران‌های کارگری ما رو به افزایش است و هر روز شاهد گسترده شدن اعتراضات هستیم ، در گذشته تنها شرکت هپکو را داشتیم ولی آذراب هم اضافه شد، بحران در صنایع به مرور به کل جامعه سرایت می‌کند و با خود مشکلات دیگری به همراه دارد با تحقیق دریافتیم در خانواده‌های کارگران هپکو تا به حال ۱۷ مورد طلاق به سبب مشکلات مالی و عدم تامین مالی خانواده صورت گرفته است این نتیجه نفوذ اقتصادی است که به ریشه خانواده ایرانی هم رسیده است.

قانون  بر این است تا زمانی که هزینه کامل یک شی را پرداخت نکردیم اجازه ثبت سند نداریم چطور ممکن است کارخانه هپکو هنوز پول پرداخت نکرده و سند به نام خریدار زده شد، کارخانه‌ای که در تولید بیل لودرفعالیت داشته امروز باید در اراک اسکلت ساختمان بزند، کسانی که دردهه اول انقلاب مزاحم تولید در صنایع و کارخانه‌ها بودند در سال‌های جنگ از صنایع اخراج شدند و سال‌ها در تهران بودند امروز به عنوان مدیرعامل کارخانه‌ها به اراک برگشتند، مدیری که صلاحیت نداشته و مزاحم تولید بوده امروز باید مدیرعامل یکی از صنایع مهم اراک شود.

بانک‌ها در ورشکسته کردن صنایع تاثیرگذارند در بیشتر نظام بانکی دنیا کمتر از ۲ درصد سود پرداخت می‌کنند ولی نظام بانکی ایران تا بحال بیشتر از ۲۰ درصد سود سرمایه پرداخت می‌کرد که سبب بود ایرانی‌های خارج از کشور پول خود را در بانک‌های ایران بگذرانند این تجمع نقدینگی در دولت یازدهم و دوازدهم به سه برابر افزایش پیدا کرده و نقدینگی که باید در تولید از آن استفاده شود صرف انبوه‌سازی راکد شده است.

نفوذ اقتصادی به این مفهوم است که وقتی افرادی یا مدیران بانک‌ها را به سبب اختلاس اقتصادی بازداشت می‌کنند از وزرای دولت جرات این را دارد برای متخلف دولتی وثیقه تامین کند، در هیچ کشوری امکان ندارد وزیری اجازه داشته باشد از متخلف اقتصادی یا سیاسی امنیتی با وثیقه حمایت کند، همین نفوذها سبب می‌شود که کارخانه‌های ما یکی پس از دیگری از گردونه تولید خارج شود و امروز بیش از ۷۰ درصد کارخانه‌های ما تقریبا تعطیل است و باقی کارخانه‌ها با ظرفیت کمتر از ۲۰ درصد فعال هستند.

 امید غرب بر این است از بحران‌های کارگری بیشترین آسیب را به کشور ما وارد کند و همچنان در پی تشدید تحریم‌ها هستند بدون اینکه ما بتوانیم بر اساس برجام در مقابل تحریم‌ها بایستیم و آنها می‌توانند فشار مکمل برای برجام هر پیوست دیگری که بخواهند کشور را به دادن امتیازهای بیشتری به غرب مجبور کنند.

امتداد: راهکار مناسب و مطمئن برای مقابله با نفوذ اقتصادی از نظر شما چیست؟

شایان‌پور: انقلاب اقتصادی باید در کشور صورت بگیرد، چرا که باید در کشور تفکر غرب‌گرا و اروپایی نباشد زیرا بحث مبنایی است این تفکر وابستگی به غرب را نهادینه می‌کند باید ساختار تغییر کند.

چون اعتقادی به اقتصاد مقاومتی در برخی مدیران اجرایی وجود ندارد، هیچ‌ یک از توصیه‌ها را عمل نمی‌کنند زیرا اگر به دو بند از آن پایبند باشند و به‌کار گیرند بیشتر مشکلات کشور برطرف می‌شود.

برخی معتقد به اقتصاد لیبرالی هستند در حالی که اگر سیستم مبانی اقتصادی اسلامی در کشور اجرا نشود وضعیت نابسامان ادامه دارد.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۰۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ پروژه جدید برای ایجاد ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین

وزیر نفت از بهره‌برداری ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار خبر داد و گفت: ۵۰ پروژه جدید همسو با ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار نیز در دستور کار داریم.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید ایرانی در جمع خبرنگاران بیان کرد: استفاده از ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ صنایع پتروشیمی در توسعه میدان‌های گازی اهمیت بسیاری دارد. امروز برای توسعه نزدیک به ۱۶ مخزن گازی با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی کشور تفاهم‌نامه امضا شد که به‌سمت قرارداد و اجرایی‌شدن می‌رود.

وی افزود: شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی با کمک شرکت‌های اکتشاف و تولید در توسعه میدان‌های گازی ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند و با توسعه این میدان‌ها، در دو، سه سال آینده بیش از ۱۲۷ میلیون مترمکعب گاز به تولید گاز کشور افزوده می‌شود که هم تأمین‌کننده خوراک پتروشیمی‌ها خواهد بود و هم به فرایند توسعه میدان‌های گازی کشور کمک می‌کند.

وزیر نفت تصریح کرد: سابقه نداشته است شرکت‌های پتروشیمی در زمینه توسعه میدان‌ها ورود کنند. در نمایشگاهی که در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، ایشان تأکید کردند که از ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ استفاده کنید که امروز الحمدالله این اتفاق مبارک رقم خورد.

اوجی با بیان اینکه پارسال قراردادهای سازنده‌ای با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل داشتیم، گفت: بخشی از این‌ها به بهره‌برداری رسیده است. همچنین در خصوص تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی، به‌ویژه پتروشیمی‌هایی که متانول تولید می‌کنند، با شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و صنایع پتروشیمی برنامه‌ریزی‌هایی شده است.

وی افزود: ان‌شاءالله بخشی از تولید متانول کشور به‌سمت تولید بنزین و ارزش‌ افزوده سوق داده می‌شود. امروز بسیاری از کشورها از خوراک متانول به تولید بنزین دست یافته‌اند که ما دانش فنی و توانمندی تولید آن را داریم؛ بنابراین در بعضی پتروشیمی‌ها که سهام‌داران آن‌ها تمایل داشتند، با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی این اتفاق مطلوب رقم خواهد خورد و ما بخشی از ظرفیت تولید متانول را به تولید بنزین سوق خواهیم داد که اعداد و ارقام آن را در مصاحبه‌های بعدی اعلام خواهم کرد.

وزیر نفت ادامه داد: با توجه به افت قیمتی که طی چند سال گذشته در بحث محصولات تولید متانول داشته‌ایم و از طرفی برای جبران ناترازی بنزین، می‌توانیم از بنزینی که از خوراک متانول تولید می‌شود استفاده کنیم. این موضوع در کشور چین هم اتفاق افتاده است.

اوجی از بهره‌برداری ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار خبر داد و گفت: ۵۰ پروژه جدید همسو با ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار را نیز در دستور کار داریم. از این پروژه‌ها و پروژه‌هایی که تکمیل می‌شوند یا نیمه‌تمام هستند، روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه به تولید نفت ما اضافه می‌شود. همچنین روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز و بیش از روزانه ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی کشور اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت نفت در آغاز سال نو به اجرای پروژه‌های کلان با استفاده از منابع داخلی توجه نشان داده و بالاترین وزارتخانه و دستگاه در کشور در موضوع جذب سرمایه‌ خارجی وزارت نفت بوده است، گفت: در توسعه میدان‌ها نشان دادیم که معطل شرکت‌های خارجی نیستیم و با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در دو سال اخیر، نگاه درستی برای توانمندی بخش داخلی ایجاد شده است.

وزیر نفت تصریح کرد: امروز اتفاق مطلوب با فعالان بخش خصوصی که عمده سهام‌دارانِ این پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها هستند رقم خورد، البته سهام‌داران آن‌ها مردم هستند و بیش از ۵۰ میلیون نفر در صنایع پتروشیمی و مجتمع‌های بزرگ پتروشیمی سهم‌ دارند.

دیگر خبرها

  • جامعه کارگری استان مرکزی همسو با سیاست های کلی کشور گام برمی دارد
  • بازگشت ۴۹۷ واحد تولیدی استان مرکزی به چرخه تولید
  • برگزاری میز تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا در سراسر کشور
  • احیای ۴۹۷ واحد اقتصادی استان مرکزی ظرف دو سال
  • ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • ۵۰ پروژه جدید برای ایجاد ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام