Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل داشتن شرایط و موقعیت منحصر به فرد و ظرفیت های بالقوه در زمینه توسعه کشاورزی به ویژه محصولات باغی نیازمند توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و سردخانه ها برای حفظ و نگهداری محصولات زراعی و باغی خود است.

لزوم توجه به این نیاز تا جایی است که می توان استان کهگیلویه وبویراحمد با تولید کنونی سالانه نزدیک به 190هزار تن محصولات باغی را در آینده ای نزدیک به یکی از قطب های مهم تولید محصولات باغی و زراعی از جمله سیب، انگور و گردو در کشور تبدیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیب و انگور بخش زیادی از تولید محصول باغی کهگیلویه وبویراحمد را به خوداختصاص می دهد با این وجود این دو محصول بدون فرآوری به بازار عرضه می شود.

کارشناسان معتقدند که توسعه صنایع کوچک و متوسط کشاورزی از جمله ایجاد سردخانه و صنایع تبدیلی می تواند جایگزین مناسبی برای ایجاد سایر صنایع سنگین و آلاینده در این استان بکر و طبیعی باشد.

برخورداری از آب، خاک و هوای مساعد در نقاط سردسیری کهگیلویه و بویراحمد زمینه را برای تولید محصولات کشاورزی و باغی فراهم آورده است و سالانه محصولات مختلف باغی شامل سیب، انگور، گردو، شلیل ، هلو و دیگر محصولات تولید و روانه بازار مصرف می شود.

آنچه باغداران و کشاورزان این استان را در سالهای متمادی دچار ضرر و خسارت کرده نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی است زیرا بخش زیادی از محصولات باغی این استان در مناطق سردسیری ضایعات و از بین می روند.

نبود بازار دائمی و فراهم نشدن زمینه برای صادرات محصولات باغی در کنار نبود سردخانه معضل دیگری است که باعث شده سود حاصل از تولید محصولات باغی و کشاورزی در این استان به جیب دلالان برود و سود چندانی عاید کشاورزان سختکوش کهگیلویه و بویراحمدی نشود.

ضعف و عدم توانایی در صادرات محصولات کشاورزی باعث شده است در فصل های مختلف باغداران و کشاورزان به دلیل فروش نرفتن و یا ارزان فروختن محصولات خود دچار خسارت های جبران ناپذیری شوند روزانه شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از محصولات کشاورزی ما توسط تجاری از دیگر استان‌ها خریداری شده و از طریق استان‌های جنوبی به خارج از کشور صادر می‌شود یعنی محصول از این استان و شیرینی آن به کام استان های دیگر تمام می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد سطح باغ‌های سیب در مناطق مختلف این استان را هفت هزار هکتار عنوان کرد و از تولید سالانه 100 هزار تن سیب در این استان خبر داد.

جعفر گوهرگانی کهگیلویه و بویراحمد را پنجمین استان تولید کننده سیب کشور دانست و افزود: برای بیش از هفت هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در این بخش شغل ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت برای خرید تضمینی سیب تولیدی باغداران چاره‌اندیشی کند، عنوان کرد: سردخانه با ظرفیت کافی در کهگیلویه و بویراحمد برای ذخیره و نگهداری محصول تولیدی باغداران و عرضه در فصل مناسب وجود ندارد.

گوهرگانی تصریح کرد: در زمینه صنایع تبدیلی نیز در کهگیلویه و بویراحمد با مشکل روبه‌روهستیم که انتظار می‌رود دولت بویژه صندوق توسعه ملی از ایجاد طرح‌های سردخانه‌ای و صنایع تبدیلی در این استان حمایت کنند.

وی نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی را از مشکلات موجود برای محصولات باغی در استان و شهرستان بویراحمد عنوان کرد و ابراز داشت: نبود سردخانه از دیگر مشکلاتی است که موجب می شود سیب تولیدی شهرستان بویراحمد به سایر استان ها صادر و پس از مدتی با قیمت بیشتری به کهگیلویه و بویراحمد بازگردانده شود و در این بین تنها سود سیب به جیب دلالان می رود و باغداران دچار خسارت می شوند.

 توجه به سیب تولیدی در شهرستان های بویراحمد و دنا ظرفیت مناسبی برای تولید محصولات مختلف از سیب شامل سرکه سیب، قیسی و خشکبار،کمپوت، آبمیوه، لواشک، کنسانتره ،اسانس آرایشی و بهداشتی وجود دارد.

 در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد و در شهرمادوان سالهای نه چندان دور یک کارخانه تولید آبمیوه برای استفاده از ظرفیت بخش کشاورزی و باغداری شهرستان های بویراحمد و دنا راه اندازی شد که بنا به دلایلی این کارخانه پس از مدتی تعطیل و هم اینک نیز راکد است.

 مناطق سردسیری شهرستان‌ بویراحمد و دنا  شامل کاکان، سی‌سخت، مارگون، دشتروم، سپیدار و تنگ سرخ از مناطق عمده تولید سیب هستند و در سایر نقاط سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز این محصول تولید می شود.

130 هزار تن سیب درختی از باغ‌های کهگیلویه در حال برداشت است

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر130 هزار تن سیب درختی از باغ‌های کهگیلویه و بویراحمد در حال برداشت است.

جعفر گوهرگانی با اشاره به ظرفیت استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تولید سیب اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای  43 هزار و 4022 هکتار باغ است که سالانه محصولات خوبی از این باغ‌ها برداشت می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اقدامات جهاد کشاورزی افزود: سال گذشته دوره‌های آموزشی برای کشاورزان در راستای تولید محصولات باغی با کیفیت برگزار شد.

وی با بیان این‌که بیشترین سطح باغ‌های سیب کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان‌های بویراحمد و دنا قرار دارد، افزود: در سال گذشته توانستیم بیش از 1000 هزار تن سیب درختی از باغ‌های کهگیلویه و بویراحمد برداشت کنیم.

گوهرگانی با بیان این‌که  پنج هزار و 632 هکتار از باغ‌های کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر بارور هستند، تصریح کرد: امسال و در حال حاضر130 هزار تن سیب درختی از باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد در حال برداشت است.

 

13 سردخانه در کهگیلویه آماده ذخیره سازی محصولات کشاورزی است

وی افزود: کشاورزان به‌ویژه باغداران با پرداختن ماهیانه 600 ریال برای هر کیلو گرم می‌توانند محصولات خود را ذخیره سازی و در زمان نیاز بازار مصرف به نرخ مناسب بفروشند.

جعفر گوهرگانی ابراز داشت: نهادینه شدن فرهنگ ذخیره سازی محصولات باغی در سردخانه‌ها راهکار برای پیشگیری از واریز دسترنج باغداران به جیب دلالان است.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین سردخانه کهگیلویه و بویراحمد در شهرک صنعتی یاسوج ظرفیت سه هزار و 500 تن محصول را دارد تصریح کرد: هم اکنون تنها 100 تن محصول در این سردخانه ذخیره سازی شده است.

گوهرگانی بیان کرد: استقبال ضعیف کشاورزان از ذخیره سازی میوه در سردخانه‌ها در حالی است که کارگاه‌های آموزشی برای بهره برداران نیز در برخی مناطق اجرا شده است.

 

وی بیان کرد: مشکل اصلی سردخانه داران محصولات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نبود سرمایه برای خرید محصول از کشاورزان و ذخیره سازی است.

گوهرگانی تصریح کرد: جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و اجرای واحدهای بسته بندی راهکار دیگری برای افزایش درآمد باغداران است.

وی گفت: گسترش فرهنگ ذخیره سازی میوه در سردخانه‌ها و عرضه به‌موقع آن به بازار ضروری است.

ازطرفی امسال تنها سالی است که تعاون روستایی همت کرده و محصولات سیب باغداران را به طور مستقیم خریداری و انبار می کند اما باز هم شاهد حضور دلالان در باغ های استان هستیم.

به هرحال گرچه عدم وجود سردخانه  و نبود بودجه برای خرید محصول کشاورزان و سوء استفاده دلالان موجب متضرر شدن آنها می شود اما همکاری این افراد در راه اندازی تعاونی ها می تواند تا حدی راهگشای مشکلات باشد از این رو لازم است ضمن تلاش مسئولان برای رفع مشکلات با فرهنگسازی بین این قشر زمینه را برای ایجاد تعاونی ها و تشکل های صنفی ایجاد کرد تا به این واسطه جلوی ضرر و زیان جدی کشاورزان را تا حدی گرفت. 

 گزارش از مرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۰۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد

به گزارش خبرنگار مهر، سعید طالبی پور ظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: کهگیلویه و بویراحمد با توجه به شرایط آب و هوای بسیار خوب و تنوع زیستی و اقلیمی مقصد مناسبی برای گردشگران است

وی بیان داشت: بوم گردی در سال‌های اخیر مورد استقبال قرار گرفته و این استان نیز دارای مناطق مختلف و اقامتگاه‌های بوم گردی متنوعی است.

طالبی پور اظهار داشت: در مناطق گرمسیری و سردسیری استان جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد که از مهمترین آنها، آبشار یاسوج، آبشار یاسوج، آبشار کمردوغ، جاذبه‌های گردشگری شهر سی سخت مانند کوه‌گل، چشمه میشی، غار ده‌شیخ، بافت تاریخی دهدشت، چشمه بلقیس چرام، دست نوشته‌های تنگ سولک بهمئی و شلال‌دون باشت است.

وی امام زادگان تاریخی همچون امامزادگان سید محمد کهگیلویه، امام زاده علی (ع) چرام و بی بی حکیمه گچساران را از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مذهبی استان عنوان کرد.

طالبی پور اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد، ۳۲۰ جاذبه طبیعی دارد که می‌توان با جذب بیشتر گردشگر، در این مناطق گردشگری، اشتغالزایی ایجاد و توسعه اقتصادی را میسر کرد.

کد خبر 6092075

دیگر خبرها

  • اجرای ۳۰۰ طرح ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد
  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • حوادث ترافیکی در ایران سالانه منجر به ۷۰۰ هزار زخمی می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • کهگیلویه و بویراحمد نیازمند آمبولانس آفرود است
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس در بویراحمد