Web Analytics Made Easy - Statcounter

فصل پائیز فصل بیم امید برای کشاورزان است، کشاورزانی که ماهها خود را آماده کرده اند تا با برداشت محصولات خود در این فصل از سال نتیجه زحمات خود را برداشت کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بهارانه؛ سیب زمینی یکی از محصولات پرطرفدار در بهار است که اکثر کشاورزان این محصول را برای کشت انتخاب می کنند و همین باعث شده که بهار به عنوان قطب سیب زمینی کشور مطرح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کشاورزی شغلی است که امنیت مالی در آن وجود ندارد

وحید یکی از کشاورزان بهاری است که شغل پدری خود را دنبال می کند و هر ساله به کشت سیب زمینی می پردازد. وی در مورد قیمت محصولات سیب زمینی گفت: متاسفانه امسال سومین سالی است که کشاورزان سود چندانی از زمین برداشت نمی کنند. هم اکنون قیمت سیب زمینی کیلویی 700 الی 750 تومان است و برای کشاورزان این قیمت مناسب نیست و سود چندانی نصیبشان نمی شود.

وی ادامه داد: این شغل شغلی است که در آن امنیت مالی وجود ندارد و همین قیمت های چند سال اخیر باعث شده که اکثر کشاورزان از کشت سیب زمینی در سال آینده منصرف شوند. با این وضعیت فقط کشاورزانی که زمین و تجهیزات از خودشان است سود می کنند بقیه کشاورزانی که زمین اجاره ای دارند سود چندانی نخواهند کرد.

صد درصد سیب زمینی شهرستان بهار برداشت شده است

در ادامه گفتگویی با مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار داشتیم. وی گفت: هم اکنون برداشت سیب زمینی در شهرستان به اتمام رسیده است. میزان محصول سیب زمینی امسال در بهار 6 هزار تن بود که پنج و نیم تن در تابستان برداشت شد و نیم تن نیز در چند هفته اخیر برداشت شد که این میزان بیشتر به صورت بذر استفاده می شود.

هوشنگ کرمی در ادامه با اشاره به قیمت سیب زمینی گفت: هم اکنون قیمت سیب زمینی 750 تومان است که نسبت به سال گذشته منطقی تر است. سال گذشته قیمت ها به 350 تومان رسید که حتی به کار به خرید تضمینی هم کشیده شد ، اما با مخالفت کشاورزان مواجه شد که باعث شد در استان هیچ خرید تضمینی صورت نگیرد.

وی ادامه داد: قیمت ها به نسبت سال گذشته بهتر است ، اما با توجه به میزان زمین زیر کشت سوددهی کشاورزان بیشتر می شود و کشاورزانی که کشت کمتری دارند نباید انتظار سود بیشتری داشته باشند.

بلاتکلیفی کارخانه الوند نشاسته باعث فراری دادن دیگر سرمایه گذاران می شود

در ادامه مدیر عامل تعاونی سیب زمینی کاران به پایین بودن قیمت فروش سیب زمینی اشاره کردو گفت: اگرچه این قیمت ها نسبت به سال گذشته بهتر شده اما این قیمت با توجه به زحماتی که کشاورزان می کشند عادلانه نیست.
 
مجید ریحانی ادامه داد: هزینه ها سال به سال در حال افزایش است ، اما قیمت فروش پایین است و تقریبا با قیمت تمام شده برابری می کند و سود چندانی برای کشاورز ندارد.

ریحانی در مورد راهکار تعادل قیمت گفت: یکی از راهکارهای افزایش قیمت کنترل سطح زیر کشت است و اینکه ما نباید اجازه دهیم هر شخصی با هر سمتی بیاید و وارد کار کشاورزی و کشت سیب زمینی شود، ما گاهی شاهد این هستیم که بعضی افراد با تخصص های عالی مثل پزشکی یا مهندسی می آیند و وارد کار می شوند، مگر ما که کشاورز هستیم می رویم کار تخصصی آنها را بکنیم که آنها وارد کار کشاورزی می شوند.

وی ادامه داد: نیاز بازار 4 میلیون تن سیب زمینی است اما در کشور 5 میلیون تن تولید سیب زمینی داریم و همین نبود تعادل بین عرضه و تقاضا باعث کاهش قیمت می شود. اگر ما بتوانیم سطح زیر کشت را کنترل کنیم هم قیمت تنظیم می شود و هم زمینه برای صادرات مهیا می شود.

ریحانی در ادامه به کارخانه الوند نشاسته اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه های ما در شهرستان ایجاد کارخانجات صنایع تبدیلی است ؛ اما بلاتکلیفی این کارخانه باعث شده که هیچ سرمایه گذاری جرات نکند در این منطقه در زمینه صنایع تبدیلی سرمایه گذاری کند. تقاضای ما این است که دولت وارد کار شود و این کارخانه را تعیین تکلیف کند و یا به صورت سهام به خود کشاورزان سپرده شود تا دیگر سرمایه گذاران هم برای سرمایه گذاری در منطقه راغب شوند.

به گزارش خبرنگار ما امسال نیز همچون سالهای قبل قیمت پایین سیب زمینی سود چندانی برای کشاورزان نداشته که این موضوع نیازمند تدابیر مسئولین و اجرایی شدن تصمیمات را دارد تصمیماتی همچون کنترل سطح زیر کشت در ظاهر بسیار خوب و تاثیر گذار است اما این تصمیمات تا وقتی که ضمانت اجرایی نداشته باشد نمی توان روی آن حساب کرد و مسیولین باید بر روی اجرای این تصمیمات و قوانین تمرکز کنند تا بتوانند آن را به نتیجه برسانند.


انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۱۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گندم مشخص شد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، علیقلی ایمانی، مدیر عامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور و دبیر خانه کشاورز استان گلستان با توجه به بارش‌ها در استان‌های مختلف کشور به کشاورزان توصیه کرد و به مهر گفت: با توجه به بارندگی در برخی مناطق و دمای بالا، فضایی برای آفات گندم از جمله زنگ زرد، لکه سفید، سن زدگی و.... به وجود آمده که ضروری می‌کند کشاورزان رصد دائمی از مزارع داشته باشند.

بیشتر بخوانید: قیمت تضمینی گندم چند شد؟

وی افزود: در برخی مناطق با وجود اطلاع رسانی کشاورزان غفلت کردند و خسارت‌هایی به مزارع گندم وارد شد. اما بیشتر گندم کاران اگر چه سموم به اندازه کافی وجود نداشت به هر ترتیبی سمپاشی را انجام داده و از خسارت‌های سنگین‌تر جلوگیری کردند.

وی ادامه داد: با توجه به پیش آگاهی و هشدارهایی که داده شد تقریباً در بسیاری از استان‌ها زنگ زرد و سایر آفات مهار شده است.

وی تاکید کرد: رصد مزارع با دقت بیشتر انجام شود زیرا در حال حاضر در بیشتر استان‌های کشور شاهد بارش هستیم و پس از آن با رطوبت و گرما هوا رو به رو خواهیم بود که فضای مناسبی برای رشد آفات است.

پیش‌بینی میزان تولید

ایمانی در ادامه سخنان خود به خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: سال گذشته کل تولید حدود ۱۳ میلیون تن بود که بیش از ۱۰ میلیون تن خرید تضمینی انجام شد. پیش بینی می‌شود امسال با افزایش تولید خرید تضمینی این محصول استراتژیک به حدود ۱۱ میلیون تن برسد.

وی گفت: اگر عوامل غیرمترقبه طبیعی مهار شود امکان تولید ۱۳ میلیون تن گندم در کشور وجود دارد.

مدیر عامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور یادآور شد: گندمزارهای استان‌های شمالی با توجه به خشکسالی و رطوبت هوا و افزایش دما شرایط مساعدتری برای بروز آفات دارند. همچنین بارش در ۱۵ استان کشور بالا بوده و این باعث می‌شود تا گندم کاران دقت بیشتری به مزارع خود داشته باشند.

دل‌نگرانی گندم‌کاران

ایمانی با اشاره به نگرانی گندم کاران درباره خرید تضمینی محصولاتشان عنوان کرد: یکی از دغدغه کشاورزان مربوط به مطالبات بوده و امیدوارند امسال پرداخت مطالبات کشاورزان همچون سال قبل با دیرکرد چند ماهه انجام نشود.

وی درباره قیمت خرید تضمینی گندم هم گفت: امسال خرید تضمینی گندم هر کیلو گرم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و خرید تضمینی گندم دوروم هم که در صنایع غذایی مانند ماکارونی مورد استفاده قرار می‌گیرد ۱۸ هزار تومان است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1229594 برچسب‌ها گندم

دیگر خبرها

  • از خرداد ماه، قیمت حبوبات کاهش می‌یابد
  • قیمت گندم مشخص شد
  • هزینه ۳۵ درصد وجوه سیب‌زمینی انبار شده در اردبیل پرداخت شد
  • پرداخت ۳۵ درصد وجوه سیب زمینی خریداری شده از کشاورزان اردبیلی
  • پرداخت یک هزار میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • لوازم‌خانگی ایرانی؛ گران‌تر از برند‌های برتر دنیا
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • قیمت طلا به کف رسید؟/ قیمت جدید طلا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۵