Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-28@09:21:08 GMT

اوپک ، سد راه افت بهای طلای سیاه

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۵۲۹۷۱

چند روزی است که قیمت نفت خام در بازارهای جهانی به کانال اعجاب انگیز ۶۰ دلار برای هر بشکه وارد شده است. رقمی که در ۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده. شاید این اتفاق را بتوان مهم‌ترین دستاورد سازمان اوپک در سال‌های اخیر قلمداد کرد. حتی طی چند روز اخیر با ثبات قیمت نفت در محدوده ۶۰ دلار برای هر بشکه، احتمال افزایش قیمت‌ها در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال‌جاری افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 تجربه نفت ۶۰ دلاری در اواسط سال ۲۰۱۵

به گزارش امتداد نیوز به نقل از ایران، آخرین بار سال ۲۰۱۵ بود که نفت خام در کانال ۶۰ دلار برای هر بشکه معامله می‌شد. پس از آن با یک افت چشمگیر به بشکه‌ای ۲۷ دلار در اویل سال گذشته میلادی رسید. اما توافق اوپک و کشورهای غیر عضو در این سازمان نظیر روسیه باعث شد تا مجدداً قیمت نفت خام روند صعودی در پیش بگیرد و به کانال ۵۰ دلار برای هر بشکه بازگردد. توافقی که منجر به کاهش روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای عرضه نفت خام به بازار شد. این توافق ۶ ماه بعد یعنی در خرداد ماه امسال مجدداً تمدید شد و اکنون کشورهای تولیدکننده بزرگ نفت خام می‌گویند آماده‌اند که این توافق را در مارس ۲۰۱۸ باز هم تمدید کنند. نتیجه این تصمیم ورود قیمت نفت به کانال ۶۰ دلار در روزهای اخیر است. البته افزایش صادرات از سوی عراق مانع رشد بیشتر قیمت شد. روز گذشته قیمت هر بشکه نفت خام برنت به ۶۰ دلار و ۸۳ سنت در زمان تنظیم این گزارش رسید و هر بشکه نفت خام WTI (سبک امریکا) بشکه‌ای ۵۳ دلار و ۹۳ سنت معامله شد.

از اظهارات وزیر نفت عربستان تا پایبندی اعضا

اخیراً وزیر نفت عربستان اعلام کرده که به تعهد کاهش تولید خود پایبند است. عربستان بزرگترین تولید‌کننده نفت خام اوپک به شمار می‌رود که پایبندی او به توافق کاهش تولید اهمیت زیادی برای بازار دارد. عربستان می‌گوید بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه توان تولید نفت خام در هر روز دارد و بر اساس توافق اوپک و غیر اوپک روزانه نزدیک به ۵۰۰ هزار بشکه از تولید خود کم کرده است. خالد فالح اخیراً گفته که آماده تمدید این توافق نیز هست. این موضوع بازار را به کاهش مازاد عرضه نفت خام خوشبین کرده و تأثیر آن را بر قیمت‌ها نیز می‌توان دید. البته اظهار نظر مقامات کشورهای دیگر نظیر روسیه نیز بر این رشد قیمت بی‌تأثیر نبوده است. روسیه یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان نفت خام دنیا است که حاضر به همکاری با سازمان اوپک برای کاهش تولید شده است. این کشور توان تولید بیش از ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام در هر روز را دارد. الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه اخیراً در دیدار خالد فالح وزیر انرژی عربستان سعودی در مسکو گفته بود که ابزارهایی وجود دارد که برای تحقق ثبات در بازار نفت می‌توان با کمک عربستان سعودی از آنها استفاده کرد. در این باره وزیر نفت امارات متحده عربی و وزیران نفت و انرژی دیگر کشورهای عضو اوپک نیز اعلام کرده‌اند که با ادامه کاهش تولید نفت موافق هستند.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز در این باره می‌گوید: ما به تعهد خود در توافق کاهش تولید پایبند بوده‌ایم و از هر اقدامی که به ثبات بازار کمک کند حمایت می‌کنیم. البته به شرط آنکه منافع ایران به خطر نیفتد. در خصوص علل افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر بانک‌ ای ان زد اعلام کرد: «با توجه به پایبندی بالا در کاهش تولید اعضای اوپک که قیمت‌ها را حمایت می‌کند و اظهارات ولیعهد عربستان مبنی بر اینکه توافق کاهش تولید ادامه می‌یابد، بر افزایش قیمت‌ها افزود.» اوپک در نشست رسمی ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه) ۱۳۹۵ خود در وین، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت‌ها کمک کند.

براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.

۱۴ کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو اوپک هستند. ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند. قرار است اعضای اوپک ۳۰ نوامبر در وین، اتریش گرد هم جمع شوند. این نشست تأثیر ویژه‌ای بر وضع بازار خواهد گذاشت.

به گفته تاجران، افزایش روزانه ۹۰۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت نفت عراق از بنادر جنوبی این کشور و رسیدن به روزانه ۴٫۶ میلیون بشکه، مانع از افزایش بیشتر قیمت نفت برنت شده است.

نفت در سال ۲۰۱۸

بانک جهانی در تازه‌ترین پیش‌بینی خود از قیمت نفت، بهای طلای سیاه را در سال آینده میلادی به ۵۶ دلار در هر بشکه افزایش داد؛ این در حالی است که پیش‌بینی قیمت نفت از سوی بانک جهانی در سال‌جاری میلادی، ۵۳ دلار در هر بشکه اعلام شده بود. علت افزایش پیش‌بینی قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی، به بالا رفتن تقاضای جهانی و تداوم کاهش تولید از سوی کشورهای تولیدکننده و تثبیت تولید نفت شیل امریکا نسبت داده می‌شود. تحلیلگران در بانک سرمایه‌گذاری جفریز نیز هشدار دادند که بازار تا سال ۲۰۱۹ با کمبود عرضه اندکی مواجه خواهد بود. شرکت «آلیانز گلوبال اینوسترز» مانند بسیاری از تحلیلگران و شرکت‌های نفتی هشدار داده پایین ماندن قیمت‌های پایین نفت برای یک مدت طولانی مانع از سرمایه‌گذاری در اکتشاف و پروژه‌های جدید شده که ممکن است بزودی به کمبود عرضه منجر شود. بانک امریکایی مریل لینچ کمبود عرضه ۲۳۰ هزار بشکه در روز در سال‌جاری را انتظار دارد. این بانک همچنین قیمت مورد پیش‌بینی برای وست تگزاس اینترمدیت و برنت را بالا برده و انتظار دارد قیمت برنت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ به ۵۴ دلار و در نیمه اول سال ۲۰۱۸ به ۵۲.۵۰ دلار بالغ شود که بالاتر از برآوردهای قبلی ۵۰ دلار و ۴۹.۵۰ دلار است. بانک امریکایی مریل لینچ همچنین قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت وست تگزاس اینترمدیت برای سه ماهه جاری را از ۴۷ به ۴۹ دلار افزایش داده است. شرکت «آر بی‌سی کپیتال مارکتس» نیز قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت در سال آینده را به میزان یک یا دو دلار افزایش داد و اکنون انتظار دارد نفت وست تگزاس اینترمدیت در سال آینده به ۵۱ دلار برسد که بالاتر از پیش‌بینی قبلی ۵۰ دلار است. برآورد این شرکت از قیمت برنت نیز از ۵۳.۱۹ دلار پیش‌بینی قبلی به ۵۵ دلار افزایش داده شده است.

قیمت نفت در بودجه ایران

وقتی جدول قیمت نفت خام صادراتی ایران را در سال ۱۳۹۶تاکنون (۲۰۱۷) نگاه می‌کنیم متوسط قیمت نفت در ۷ ماه اخیر حدود ۵۱ دلار برای هر بشکه بوده است. در حالی که در بودجه سال ۹۶ قیمت هر بشکه نفت ۵۵ دلار پیش‌بینی شده. به این ترتیب متوسط تاکنون قیمت نفت خام صادراتی ایران حدود ۴ دلار از قیمت پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال‌جاری کمتر بوده اما با رسیدن قیمت نفت خام به ۶۰ دلار این امید ایجاد شده که طی ۳ ماه آینده این کسری تا اندازه‌ای جبران شود.

true برچسب ها : اوپک قیمت نفت true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۲۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد

جمال میرزایی اظهار داشت: تایر در بعضی از رینگ‌ها خریداری و برای افزایش قیمت در انبارک‌ها احتکار می‌شد که اکنون با تعادل در عرضه و تقاضا ظرف یک ماه آینده این بازار سیاه از بین خواهد رفت.

به گزارش ایرنا، وی افزود: کمبودی در عرضه تایر‌هایی با رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ در بازار نداریم و با افزایش عرضه اکنون این تایر‌ها به میزان کافی در بازار موجود است.

میرزایی بیان کرد: مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهد که تقاضا نسبت به رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ کاهش یافته است.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران تاکید کرد: با از بین رفتن بازار سیاه در ماه آینده قیمت تایر در بازار کاهشی خواهد شد.

میرزایی با اشاره به افزایش به صورت میانگین ۱۶ درصدی تایر‌های سواری گفت: با توجه به افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی ناشی از افزایش نرخ جهانی مواد اولیه، نرخ مواد اولیه داخل، انرژی و سایر عوامل و نهاده‌های تولیدی و براساس اخذ مجوز‌های قانونی و تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنفی صنعت تایر مقرر شد تا از پنجم اردیبهشت افزایش قیمت اعمال شود.

مدیر عامل گروه صنعتی بارز عنوان کرد: نرخ جهانی مواد شیمیایی از ۱.۲ به ۱.۷ دلار رسید که این امر باعث زیان‌ده شدن تولید شده است.

وی بیان داشت: تولیدکنندگان تایر در سال گذشته افزایش قیمتی نداشتند و این افزایش قیمت در امسال می‌تواند تولیدکنندگان را از زیان خارج و منجر به رونق تولید کند.

دیگر خبرها

  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ / طلای ۱۸ عیار روی مدار سقوط
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ + جدول
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!