برای سفر آثار گنجینه موزه به خارج به وزیر جدید ارشاد نامه زدهایم
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۵۵۱۰۷
مجید ملانوروزی مدیرکل اداره امور هنرهای تجسمی از پیگیری موضوع سفر گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به خارج از کشور در دولت جدید و وزیر ارشاد جدید خبر داد.
مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در غرفه خبرگزاری مهر در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها گفت: فضای تجسمی امروز کشورمان پویاست اما فضای اقتصادی در داخل کشور کمی دچار رکود است و برای همین باید به بازارهای جهانی بها بدهیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: یکی از بهترین کارهایی که می توانست هنر ایران را در دنیا معرفی کند، نمایش آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در آلمان و ایتالیا بود که باعث می شد روند معرفی هنر ایران در خارج از کشور ۲۰ سال جلوتر برود.
این مدیر هنری درباره تاثیر نوسانات اقتصادی کشور بر جریان هنر توضیح داد: وقتی دلار و یورو داخل کشور گران می شود طبیعی است خیلی ها به سمت خرید ارز می روند و دیگر در فضای ناپایدار اقتصادی خیلی از سرمایه گذاران در عرصه تجسمی سرمایه گذاری نکنند.
مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با اشاره به اینکه هنرهای تجسمی فضایی انتزاعی و زبانی جهانی دارند، توضیح داد: ما نباید تنها به بازارهای داخلی اکتفا کنیم و این کار مثل این میماند که بخواهیم صنایع دستی کشورمان را در داخل حبس کنیم.
ملانوروزی اضافه کرد: اینکه در داخل کشور فرهنگسازی خرید آثار تجسمی داشته باشیم بسیار پسندیده است اما نباید از بازارهای جهانی غافل شویم. صدها سال طول کشیده است تا دنیا، فرش ایرانی را شناخته است و ما نیز باید برای شناساندن هنر ایران به دنیا زمان بگذاریم. در این میان با کارهای جهشی مانند نمایش آثار ایرانی در کنار آثار خارجی گنجینه در موزه های دنیا می توانیم این پروسه را کوتاه کنیم.
در دولت قبل ماحصل کار به هیات دولت رفت و تایید شد اما گفتند بماند برای بعد از انتخابات. بعد از انتخابات وزیر ارشاد تغییر کرد و ما به آقای صالحی نیز نامه زده ایموی در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع سفر گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به خارج از کشور با وزیر جدید ارشاد مطرح شده است یا نه، اظهار کرد: به هر صورت من این قرارداد را شخصا به عهده داشتم و تا وقتی در ارشاد حضور دارم آن را پیگیری می کنم. هر وزیری که آمده ما نامه زده ایم و موضوع را مطرح کرده ایم. در دولت قبل ماحصل کار به هیات دولت رفت و تایید شد اما گفتند بماند برای بعد از انتخابات. بعد از انتخابات وزیر ارشاد تغییر کرد و ما به آقای صالحی نیز نامه زده ایم تا این موضوع را بررسی کنند. خوشبختانه هیاهوهای زیادی که در این زمینه صورت گرفت باعث شد تا همه اسناد و قراردادها دیده شود و از طرفی بدقولی ما باعث شده تا جمعیت بیشتری خواهان دیدن این آثار باشد.
مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد درباره بودجه عمرانی تخصیص یافته برای مرمت موزه هنرهای معاصر تهران گفت: ما از روزی که به اداره هنرهای تجسمی آمدیم دنبال بودجه برای موزه بودیم ولی در حد همین بودجه ای که داریم از دوره های قبل رسیدگی بیشتری به موزه شده و حتی فضای سبز موزه را اصلاح کرده ایم. هر بار برای برپایی یک نمایشگاه دیوارهای موزه را رنگ کردیم و سیستم برق و آب اصلاح شد. همچنین سیستم صدا و تصویر سینماتک نیز عوض شد. با اینهمه برای کار بنیادین در حوزه گرمایشی و سرمایشی موزه و توسعه فضای گنجینه نیاز به بودجه داشتیم که با پیگیری های آقای زارع سرپرست موزه، در سال جدید این موضوع در حال تحقق پیدا کردن است. همچنین قرار است مجسمه های فضای باز موزه نیز مرمت شوند.
به گفته وی، توجه رسانه ها در این مدت به موزه باعث حساسیت مسئولان نیز شده است.
ملانوروزی در بخش دیگری از سخنانش درباره سفر اخیرش به جنوب ایتالیا و ماحصل این سفر گفت: ما به دنبال این هستیم که هر نهادی را تشویق کنیم تا در حوزه تجسمی نیز کار کند. ماهی نیست که با موسسه یا سازمانی قراردادی را نبندیم تا در حوزه تجسمی جشنواره ای برپا کنند و ما به آنها این قول را می دهیم که در حوزه داوری کنارشان باشیم. در خارج از کشور نیز هر نهادی که بتواند فضایی ایجاد کند که آثار تجسمی دیده شود، کنارشان هستیم. در این مورد خاص منطقه آزاد اروند و استان خوزستان برنامه ای چند جانبه تدارک دیده بودند که نمایش عکس هایی از جاسم غضبان پور از حوزه تمدنی شوش در آن گنجانده شده بود که من نیز همراه این گروه سفری به ایتالیا داشتم.
وی در پایان درباره برپایی نمایشگاه آثار تونی کرگ در موزه هنرهای معاصر تهران، اظهار کرد: این نمایشگاه یکی از بهترین نمایشگاه های موزه است و فکر می کنم بتواند در فضای دانشگاهی ما تاثیر مطلوبی به جا بگذارد. این هنرمند در اروپا بسیار مطرح است و با متریال های مختلف کار می کند و از نظر حجم نیز کارهای بزرگی می سازد. این نمایشگاه پس از تهران به اصفهان و کرمان نیز می رود و فرصت خوبی برای عرصه مجسمه سازی ماست که فارغ از بحث ذهنیت هنرمند، از نظر تکنیک و قالب ریزی و... این آثار را بررسی کنند.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۵۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موزه نادر، خانهای برای ادبورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ونوس بهنود- در گوشهای از اراضی عباسآباد یادگاری از نویسنده نامدارایرانی برجای مانده که به تعبیر کسانی که او را میشناسند نه تنها باید آثارش را با شور مزمزه کرد بلکه باید نگاهش به زندگی را زیست.نادر ابراهیمی همچنان در کنار کتابدوستان است.
متولد 1315 و متوفی در سال1387. فارغ التحصیل رشته زبان انگلیسی از دانشگاه تهران. نویسنده، داستان نویس، مترجم، فیلمساز و پژوهشگر. القابی که به خودی خود موجب نشده است تا خیل عظیمی از جوانان امروز و دیروز به آثار نادر ابراهیمی روی بیاورند. از سال 98 که بخشی از لوازم شخصی و کتب وی در گوشهای از خانه شعر و ادبیات به نمایش در آمد، فضا نیز برای معرفی هر چه بیشتر او به علاقهمندان به کتاب فراهم شد.
بعد از فوت این نویسنده به همت و پیشنهاد همسرش فرزانه تهرانی مقدم آثار وی در خانه شعر و ادبیات موزهای را از آن خود ساخت. هر چند شیوع کرونا موجب شد تا رونق این مجموعه کمی با تأخیر مواجه شود اما در نهایت خانهای برای نادر ابراهیمی شکل گرفت تا زمینهساز معرفی هر چه بهتر وی باشد.
5 هزار جلد کتاب از کتابخانه شخصی
موزه نادر ابراهیمی یک کتاب درس است. اشیا بیجانی که هر یک بخشی از زندگی و عقاید نویسنده کرمانی را نمایان میسازد، جانی تازه به رگهای بازدیدکننده میبخشد.این مجموعه تداعی چگونه زیستنی است که نادر در کتابهای خود تلاش میکرد به مخاطب انتقال دهد. وی که از 15 سالگی نوشتن را آغاز کرد در «چهل نامه کوتاه به همسرم»، «بار دیگر شهری که دوست میداشتم»، «خانهای برای شب»، «ابن مشغله» و «ابوالمشاغل»، «یک عاشقانه آرام»، «مردی در تبعید ابدی» ، «آرش در قلمرو تبعید»، «بر جادههای آبی سرخ» و «تضادهای درونی» نظر عموم مردم و اهالی شعر و ادب را به خود جلب کرد و جوایز متعددی را از آن خود ساخت.
علاوه بر معرفی آثار وی دراین مجموعه، 5 هزار جلد از کتابخانه شخصی شاعر و نویسنده جانمایی شده است. اما اینها نیز به تنهایی گویای عقاید متعالی وی نیست. لوازم شخصی و نوع زندگی منظم، همراه با برنامه ریزی و تربیت اخلاقی و فکری بازدیدکننده را متوجه خلأهایی میسازد که در تکاپوی زندگی روزمره به فراموشی سپرده است. نادر ابراهیمی با انضباط و تعهد و به قول خودش عشق وایمان، آثاری را به جای گذاشته که چندین نسل از کتاب دوستان ایرانی را سیراب کرده است.در لوحهای تقدیر و جوایز ملی و بینالمللی توجه کارشناسان و خبرگان داخلی و خارجی به آثار او دیده میشود. بر خلاف شعرا و نویسندگان دیگر، موزه نادر ابراهیمی در خارج از خانه وی دایر شده و بااین وجود آن ارتباط معنوی با نویسنده در آثار وی برقرار است.
توجه به تربیت کودکان
دو ساعت ورزش، 30 صفحه خواندن متن، یک ساعت خدمت و عبادت، یک ساعت بازی با رایکا(دخترش).
این برنامه روزانه که در پانویس آن آمده مهربانی، ادب،ایمان، آرامش، طهارت، پرهیز، کار، کار، کار، کار، گویای توجه نویسنده به تربیت قلبی و فکری خود است.
در عین حال از خدمات نادر ابراهیمی به یادگار گذاشتن کتابهای ارزنده ویژه کودکان و نوجوانان بود. کتبی مانند «دور از خانه»، «کلاغها»، «سنجابها» و «قصه گلهای قالی» . فعالیت حرفهای وی برای ادبیات کودک با تأسیس موسسه «همگام با کودک و نوجوان» آغاز شد که بعدها این مجموعه عنوان ناشر برگزیده آسیا و ناشر برگزیده نخست جهان را کسب کرد.
وی همچنین تصویرگری کتب کودک از جمله کتابهای «راه دور»، «گل هفت رنگ»، و «ما بوته گل سرخ را از خواب بیدار کردیم» در کارنامه وی میدرخشد.
در عین حال که نادر ابراهیمی آثار درخشانی برای کوچک و بزرگ خلق کرده است بخشی ازفعالیتش نیز مربوط به نوشتن فیلم نامهها اختصاص داشت. میتوان به فیلمنامههای «آخرین عادل غرب» و «صدای صحرا»، «روزی که هواایستاد»، «سفرهای دور و درازهامی و کامیدر وطن» نیز اشاره داشت.
غربتی پرمعنی
نادر ابراهیمی یکی از فاتحان قله ادبیات فارسی است. صعود بر قلب مخاطب و پا نهادن بر موانع و سخت کار کردن از ویژگیهای آثار خلق شده نویسنده برگزیده ادبیات داستانی است. اما به مانند بسیاری از چهرههای فرهنگی و هنری غربتی پرمعنی همچون غباری بر روی آثار وی نشسته است. در وضعیتی که خلأ معنی و محتوا در کتاب و در آموزش عمومی بیداد میکند، آثار نویسندگانی چون نادر ابراهیمی آنچنان که باید دستاویز تربیت روحی و فکری جامعه نیست.
در واقع به جای معرفی چهرههایی همچون ابراهیمی،این خود علاقهمندان به کتاب هستند که جستجو کرده و پی به گنجینههای فکری آنها میبرند. هر چند باید اقدام همسر شاعر را در زنده نگه داشتن ظرفیت تربیتی نادر ابراهیمیپاس داشت اما شعرا و نویسندگان بیش ازاینها میبایست مورد توجه قرار گرفته و آثارشان دستمایه تولید آثار هنری دیگر باشد.
کتابخانه کودک و نوجوانی که از آثاراین نویسنده سهمی ندارد یا صنعت سینمایی که فیلمنامههای وی را در گوشهای بایگانی کرده است و امروز از ضعف فیلمنامه گله و شکایت دارد و گردهماییهای فرهنگی که از قدرت و آموزههای فکری نویسندگانی چون او بیبهره است، به منزله جهالت و بیتوجهی به میراث معنوی است. نویسنده سالها و دههها از عمر خود را با دقت و تلاش مستمر برای نوشتن کتاب و فیلمنامه صرف کرده است، پژوهش کرده و هر آنچه لازم بوده و لازم دیده را در کتب خود آورده است و امروز نباید صرفاً، کتاب یک عاشقانه آرام وی به عنوان کادوی عشاق به یکدیگر مورد توجه قرار گیرد.
مهمانی هر روز هفته یار مهربان
خانه شعرا و نویسندگان منزلگاه گنجینههای معنوی و فکری ماست اگر سری نزنیم گرد غفلت بر روح و روانمان خواهد نشست و ما را از اصلمان دور خواهد ساخت.
رئیس خانه شعر و ادبیات در خصوص معرفی آثار فاخر ادبیات ایرانی در این مجموعه و در خانه موزه نادر ابراهیمی به خبرنگار آنا گفت: در همه دنیا کتاب و ادبیات دو موضوع تنیده در هم است و 70 درصد کتابهای منتشره در دنیا به ادبیات مرتبط است. با این پیش فرض ما هر روز برنامه داریم. شنبههای روایتخوانی، یکشنبههای مثنویخوانی، دوشنبههای شعر و سه شنبههای داستان.
مهدی قزلی تاکید کرد: علاقهمندان میتوانند به صورت رایگان دراین نشستها شرکت کرده و لذت خواندن را تجربه کنند. حتی نویسندگان میتوانند کتاب های خود را دراین جلسات خوانده و نظر عموم را دریاف کنند.
وی با اشاره به خواندن کتاب همراه با حضور نویسندگان اضافه کرد: در کتابخانه نادر ابراهیمی هم که نوعی از قفسه باز است افراد میتوانند در محل مطالعه کنند و حتی میتوانند کتاب های ارزشمند این نویسنده را بخوانند.
رئیس خانه شعر و ادبیات به تولید ویدیو و محتواهایی جهت درج در شبکه های اجتماعی و حتی معرفی کتابها از طریق صدا و سیما اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال برنامههای 10 کتاب که در دهه فجر با هدف معرفی 10 کتاب مرتبط با انقلاب اسلامی برگزار شد و یا برنامه «کتابم» که معرفی 34 کتاب توسط نویسندگان در دوره قبلی نمایشگاه کتاب بود.
وی به معرفی 80 کتاب در نمایشگاه کتاب امسال اشاره کرد و گفت: در معرفی آثار خوب و یا آینده دار تمامی ظرفیت خود را به کار بستهایم. ضمن اینکه ما در حوزه نشر فعالیت نداریم و هدف معرفی کتابها است و به جای چاپ و نشر به دنبال کتابخوانی هستیم.
قزلی معتقد است به اندازه کافی کتاب خوب برای خواندن داریم و همچنان کتابهایی نوشته میشود که ارزش خواندن را داشته باشد. به دلیل افزایش کمیت کتابها پیدا کردن کتاب خوب سخت شده است. در گذشته فقط افراد حرفهای در حوزه نشر کتاب فعالیت داشتند امروز هر فردی قادر به چاپ کتاب خوب است.
رئیس خانه شعر و ادبیات این وضعیت را اقتضای زندگی امروزی دانست و گفت: ما در دوره تلاطم اطلاعات هستیم. کتابهای زیادی برای خواندن است و هدف ما معرفی کتابهای مناسب برای تمامی اقشار است واینکه بتوانیم کمک حال کسانی باشیم که به دنبال مطالعه کتاب هستند و تلاش میکنیم به این سوال پاسخ دهیم که کدام کتاب برای کدام مخاطب مناسب است.
انتهای پیام/