Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز به نقل از اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی، محسن کریمی، سرپرست معاونت این اداره کل در مراسم آغاز به کار گروه فرش دانشگاه اراک اظهار داشت: هنر اصیل فرش بافی استان مرکزی زاده هویت، اقالیم مختلف و ذوق هنرمندان استان است که این خود میراثی فاخر از خلاقیت این مردان و زنان هنرمند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تاریخ اراک با فرش عجین شده، هنر فرش بافی در بازار اراک تماما جریان داشته به طوری که ۴۵ قشر مختلف از جامعه شهری درگیر آن بوده اند، نقشه کشی، تولید رنگ، رنگرزی و بافندگی تا پرداخت و قالی شویی و رفوگری، همه در بازار تاریخی اراک وجود داشته، بنابراین فرش اراک از بافت تاریخی شهر جدا نشدنی است.

کریمی اضافه کرد: با توجه به ایجاد گروه فرش دانشگاه اراک و لزوم احیای فرش استان، اداره کل میراث فرهنگی آمادگی خود را به منظور پژوهش و تحقیق در این زمینه اعلام می کند و کتابخانه اداره کل به روی محققین، اساتید و دانشجویان رشته فرش دانشگاه اراک باز است.

اصغری، معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی هم در این مراسم با تشریح وضعیت صادرات فرش در سال های گذشته و هم اکنون، به رتبه هشتم استان در کشور اشاره کرد و گفت: بعد از ایجاد مرکز ملی فرش ایران و تشکیل اداره فرش در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، این اداره در صدد حمایت های مالی و معنوی از صنعتگران فرش استان است.

وی ادامه داد: ۸۰ کارگاه متمرکز و غیر متمرکز در استان مشغول فعالیت در رشته فرش بافی هستند که هر کدام برای ۱۰ الی ۱۵ بافنده ایجاد شغل کرده و اولویت ارائه بسته های حمایتی و تسهیلات با این بافندگان خواهد بود.

ژوله از محققین حوزه فرش نیز در این مراسم با تشریح شرایط بحرانی صنعتی شدن هنر فرش و الزام بومی سازی این هنر در رشته های دانشگاهی گفت: هر ساله در ایران قالی بافی رو به رونق است اما این هدف اصلی این رشته دانشگاهی نیست بلکه باید این رشته بسته با اقلیم ها بومی شود، در اراک و اطراف آن چندین سنت بافندگی فرش وجود داشته که یک به یک رو به فراموشی اند و سنت ها در حال نابودی است، دانشگاه موظف است این سنت را احیا کند .

وی خاطرنشان ساخت: عمل نکردن به این امر توسط نظام آموزشی هنر کشور همواره زیان رسان بوده و دانشگاه اراک توان بر هم زدن این رویه را دارد، از این رو با شناخت استعدادهای شاخص ورودی هر ترم و سرمایه گذاری روی آنها می توانیم شاهد یک رنسانس از دانشگاه اراک در فرش ایران باشیم.

true برچسب ها : فرش فرش دستبافت میراث فرهنگی استان مرکزی true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۵۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد: ۱۵۰ مترمربع از اراضی ملی واقع در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی ب اپیگیری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چالوس و دستور مقام قضایی و با همکاری ماموران نیروی انتظامی رفع تصرف شد.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران یک واحد پذیرایی غیرمجاز تخریب شد.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • تجلیل از واحد‌های نمونه در اراک
  • رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی
  • هشدار رئیس دانشگاه آزاد به ناهنجاری در انتخاب رشته دانشگاهی
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • نخستین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی آغاز به کار کرد
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد