Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@11:12:25 GMT

خلاء قانونی در فعالیت شورای محلات وجود دارد

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۵۹۴۳۸

خلاء قانونی در فعالیت شورای محلات وجود دارد

خبرگزاری شبستان: عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه فعالیت شورای محلات برخاسته از روح حاکم برقانون بوده اما فقط خلأ موجود خلأ قانونی است، گفت: مجلس باید این خلاء قانونی را رفع کند.

به گزارش خبرنگار شبستان، افشین حبیب‌زاده، عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در هجدهمین جلسه شورا و در نطق پیش از دستور با بیان اینکه شورای محله از دو منظر قابل توجه و تامل است، گفت: منظر قانونی و جایگاه آن در قانون اساسی چه از نظر ذکر نام و نقش آن در اصل هفتم و چه از نظر ذکر کارکرد اصلی شوراها در اصل یکصدم قانون اساسی و از منظر جایگاه مردم در حکمروایی شهری مورد توجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه انجمن شورایاری محلات که در شورای اول به تصویب رسید در واقع نوعی از شوراهای محل بود که با کارویژه یاری رساندن به شوراها در انتقال مشکلات و نارسایی ها و سرانجام تصمیم‌سازی برای رفع آنها و افزایش مشارکت مردم در مدیریت امور محله تاسیس شد.

 

حبیب‌زاده با بیان اینکه این انجمن‌ها برخاسته از وظیفه قانونی شوراهای شهر در جلب مشارکت مردم در امور محله و شهر از طریق تشکیل انجمن ها و نهادهای مردمی است، افزود: در آن زمان این موضوع بسیار هوشمندانه و امری موثر بود و تاکنون نیز توانسته افزایش مشارکت شهروندان را به دنبال داشته باشد اما زمان آن رسیده است تا این نهاد در جایگاه اصلی خود یعنی آنچه مورد نظر قانونگذار در قانون اساسی بوده، قرار بگیرد.

 

وی شورای محل را هم‌عرض شورای شهر و از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور طبق اصل هفتم قانون اساسی عنوان کرد و گفت: بدون وجود هر کدام از این شوراها تصمیم گیری و اداره امور کشور با خلل مواجه خواهد شد.

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش تاکید کرد: شورای محل علاوه بر اینکه از جایگاه مهمی نظیر شورای شهر در تصمیم گیری ها برخوردار است نحوه تشکیل آن نیز باید از طریق قانون یعنی مصوبه مجلس در قبال سایر نهادهای شهری و مردم فراهم شود.

 

حبیب‌زاده با بیان اینکه تحقق شورای محل مورد نظر قانون اساسی باعث تحقق اصل یکصدم این قانون برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم و با توجه به مقتضیات محلی خواهد بود.

 

حبیب‌زاده با بیان اینکه مردم ضمن کسب تجربه در زمینه وظایف محله خواهان تعیین محمل قانونی و تثبیت افزایش اختیارات خود در محدوده محله زندگی خود می باشند، افزود: تنها خلا موجود خلا قانونی است که از تکالیف مجلس شورای اسلامی است.

 

وی تعیین مدیر محله و تعیین شهرداران ناحیه و منطقه و حتی برخی ضوابط که جنبه محلی دارند را از وظایف شورای محلات عنوان کرد و افزود: شورای محلات از ضرورت های حکمروایی شهری است یعنی عزیمت از شیوه سنتی مدیریت و حکومت شهری به شیوه نوین که یک فرآیند است.

 

حبیب‌زاده یادآور شد: حکمروایی شهری موجب بازسازی جامعه مدنی، کاهش فقر و جدایی گزینی های اجتماعی، افزایش مشارکت و مداخله افراد، کاهش فساد، ایجاد فرصت و امکان برای مردم جهت تحقق خواسته ها و آرزوها و اعتلای امنیت، برابری و پایداری است.

 

 

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۹۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز رسمی فعالیت شهرداران دهه هشتادی رفسنجان

با حضور دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی سازی دولت‌ و مسئولان استانی و محلی، فعالیت شهرداران دهه هشتادی در رفسنجان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، آئین رسمی فعالیت شهرداران دهه هشتادی رفسنجان، هم‌زمان با نهمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۳ و روز ملی شوراها با حضور نوجوانان دهه هشتادی در تالار خیام دانشگاه حضرت ولی‌عصر (عج) برگزار شد.

در این مراسم که سیداحمد عبودتیان دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت، محمدمهدی فداکار استاندار کرمان، مجید کهنوجی شهردار رفسنجان، سیدحسین رحیمی رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان و جمعی از اعضای شورا حضور داشتند، نمایندگان شهرداران محله برنامه‌های خود را ارائه دادند.

به گزارش ایمنا، پویش «شهردار شو» به همت معاونت هنری شهرداری رفسنجان و به منظور فراهم نمودن فرصتی برای مدیریت دهه هشتادی‌ها در فضایی کاملاً رقابتی برگزار شده است و در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ شهردار محله دختر و پسر در ۵۰ محله رفسنجان مشغول به فعالیت هستند.

کد خبر 748856

دیگر خبرها

  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم
  • چالش‌های قانونی جدید شهردار قم برای ادامه حضور در مدیریت شهری
  • ۱۰۴۰ نوجوان دهه‌هشتادی کار خود را در محلات رفسنجان آغاز کردند
  • ۱۰۴۰ دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان
  • ۱۰۴۰ نوجوان دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان
  • آغاز رسمی فعالیت شهرداران دهه هشتادی رفسنجان
  • لزوم جریان یافتن مردم سالاری دینی در محلات
  • مالیات بر سوداگری برای کند کردن تیغ سوداگران است/گام بلند مجلس برای هزینه دار کردن فعالیت های سوداگرانه و دلالی
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد را شامل می‌شود
  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شورا‌های در رفع مشکلات مردم استفاده می‌کنیم