Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دولت اعتدال هر دو جناح ممکن گلایه‌مند هستند. هم اکنون در نمایشگاه مطبوعات رسانه‌های اصلاح طلبی مثل شرق و اعتماد حضور ندارند و از سوی دیگر رسانه‌های اصولگرایی مثل مشرق، فارس، تسنیم و وطن امروز .

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با رخوت عجیبی در نوع اجرا و عدم حضور اهالی واقعی رسانه و مردم در حال برگزاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور کمرنگ مردمی و عدم استقبال از  نمایشگاه مطبوعات موید نکته حائز اهمیتی است که مجریان صرفا به فکر برگزاری فرمایشی و فرمالیته این رویداد هستند و از زوایای مختلف،  وقتی نحوه برگزاری را بررسی می‌کنیم، درخواهیم یافت نگاه برگزار کنندگان به نمایشگاه مطبوعات، نگاهی است که ربع قرن پیش در فضای رسانه‌ای حاکم بود. بی‌توجهی مسئولان به عدم حضور رسانه‌های موثر دو جناح سیاسی کشور، از چالش‌های پیش روی وزیر ارشاد و معاونت مطبوعاتی محسوب می‌شود. قطعا مشی معتدل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشی قشری و تنگ‌نظرانه معاونت مطبوعاتی تفاوت فراوانی دارد، اما این رفتارهای گزینشی از سوی معاونت مطبوعاتی به شائبه و شایعات سیاست‌های اصلی رسانه‌ای دولت دامن می‌زند. عده‌از موافقان دولت وابسته به جریان اعتدال و اصلاح طلب معتقدند، رسانه‌ها با هر رویکرد سیاسی برای دولت حسن روحانی از درجه اعتبار ساقط هستند. موافقان دولت اعتقاد دارند، طی  یک سیاست کلی و از پیش تعیین شده، دولت قصد تضعیف رسانه‌های رسمی دارای گفتمان را دارد. 

با تضعیف و عدم حمایت دولت از رسانه‌ها و حمایت همه جانبه از گسترش شبکه‌های اجتماعی، گفتمان‌های شاخص سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح طلب تضعیف خواهند شد و با از میان رفتن گفتمان رسانه‌ها اعم از مخالف و موافق، گفتمان شبکه‌های مجازی جایگزین گفتمان رسانه‌ای رسمی کشور خواهد شد و کاملا مشخص است با عدم محدودیت در فضای مجازی، علاقه‌مندان شبکه‌های اجتماعی پاپیولار و شبه سلبرتی‌ها، کارکرد رسانه‌های اثر گذار و تحلیلی را با هر رویکرد سیاسی، دفع خواهند کرد.

در هر دوره برگزاری نمایشگاه مطبوعات یک طیف سیاسی خاص از تنگ‌نظری نسبت به رسانه‌هایی که نقش منتقد را بازی می‌کنند گلایه دارد. در دولت اصلاحات رسانه‌های اصولگرا معترض به محدودیت بودند و در دوران حاکمیت احمدی‌نژاد اصلاح طلبان از تنگ‌نظری گلایه داشتند. اما در دولت اعتدال هر دو جناح ممکن گلایه‌مند هستند. هم اکنون در نمایشگاه مطبوعات رسانه‌های شاخص اصلاح طلبی مثل شرق و اعتماد حضور ندارند و از سوی دیگر رسانه‌های اصولگرایی مثل فارس، تسنیم، مشرق و وطن امروز . اما برای مسئولان اجرایی و معاونت مطبوعاتی وزیر ارشاد، عدم حضور رسانه‌های موثر هر دو جناح ذره‌ای اهمیت و اعتبار ندارد.

*** دلایل حضور رسانه‌های موثر هر دو جناح سیاسی کشور چیست؟ 

آیا این عدم حضور  نوعی اعتراض به کیفیت عدالت در حمایت از مطبوعات سیاسی کشور نیست ؟! دولت به صورت مشخص می‌داند که روزنامه‌های اصلاح طلب ابزار رسانه‌ای برای انتقاد نخواهند بود و تفاوتی نمی‌کنند اگر حمایت‌های دولتی نصیبشان نشود. چرا دولت از روزنامه‌هایی مثل شرق و اعتماد که از نظر مشی سیاسی به دولت اعتدال‌گرا نزدیک هستند را حمایت نمی‌کند؟

 نحوه برگزاری نمایشگاه مطبوعات و تعامل با رسانه‌های تاثیر گذار اعم از اصولگرا یا اصلاح طلب موید یک موضوع بسیار مهم است که مدیران دولتی در عرصه رسانه ‌به صورت پادگانی با رسانه‌های اثر گذار برخورد نمی‌کنند، بلکه در راستای سیاست‌های کلی دولت اعتدال‌گرا با حمایت از فضای مجازی، ارزش رسانه‌ای هر دو جناح سیاسی  را به صورت خزنده‌ای تعدیل خواهند کرد.

 اما در میان رویکرد معاونت مطبوعاتی قابل ارزیابی و بررسی است . معاونت مطبوعاتی فعلی از فرصت فراهم شده در بی اعتنایی دولت و عدم قاطیعت وزیر در مورد تغییر معاونت به شکل ارزنده‌ای برای حمایت گروه‌ها و افراد وابسته به خودش بهره‌برداری می‌کند. حمایت اختصاصی از  رسانه‌های نزدیک به معاونت مطبوعاتی، نشان می‌دهد که گرایش اصلاح‌طلبانه یا اصولگرایانه هر رسانه‌ای، اقبال مخاطب یا عدم استقبال مردمی،  از نظر معاونت مطبوعات فعلی، مبنای ارزش گذاری برای حمایت از آن رسانه، خواه با گرایش چپ یا راست نیست . مبنای حمایت رابطه صمیمانه و نزدیک با معاونت مطبوعاتی است. به عنوان نمونه سایت سینمایی «سینما سینما» که متعلق به «کیوان کثیریان» دبیر سابق انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی است بودجه قابل اعتناتری نسبت به سایر رسانه‌های فرهنگی دریافت می‌کند. آیا سایت «سینما سینما» دارای تحریریه بسیار بزرگی است؟ آیا تولید کننده اخبار سینمایی درجه یک و بکری است؟ تولیدات محتوایی سایت «سینما سینما» کمتر از 1 درصد است و بخش عمده‌ای از اخبار سایت مذکور بازتاب سایر رسانه‌هاست اما کثیریان در دولت نهم و دهم از نیروهای هجومی در حوزه فرهنگی در سایت خبرآنلاین بود و در نتیجه ، نزدیکی او با حسین انتظامی قابل اثبات است ، به همین دلیل از کمک‌های قابل اعتنایی بهره می‌برد.

در حالیکه اغلب رسانه‌های مهم دو طیف سیاسی با پدیده شبکه‌های اجتماعی آفت زده که به ناگهان با انتشار یک خبر دروغ، معادلات سیاسی کشور را بر هم‌ می‌ریزند نمایشگاه مطبوعات با چه رویکرد حمایتی برگزار می‌شود؟اگر هدف دولت حمایت از رسانه‌ها و اصحاب رسانه‌هاست چرا یارانه هر دو گروه رسانه‌های سیاسی پرداخت نمی‌شود؟ دلیل عدم حضور بخش عمده‌از مهمترین رسانه‌های اصلاح طلب و اصولگرا به دلایل عدم حمایت برابر از رسانه‌هاست، آیا وزیر محترم ارشاد و معاونان ریاست جمهوری در جریان تبعیض‌های صورت پذیرفته در معاونت مطبوعاتی نیستند؟!

واقعیت این است که با یک ارزیابی و جستجوی ساده می‌توان دریافت بخش عمده‌ای از حمایت‌های دولتی نصیب رسانه‌هایی می‌شود که به حسین انتظامی  منتسب هستند و عدم حضور رسانه‌های موثر از هر دو سر طیف اصولگرا و اصلاح طلب در نمایشگاه مطبوعات می‌تواند استدلالی اثباتی بر این ماجراجویی انحصاری  و عدم حمایت‌های یکسویه از چند بنگاه رسانه‌ای خاص باشد. در عکس بالا کاملا مشخص است که چهره‌ای مثل کواکبیان برای نشریه محلی «پیام استان سمنان» شصت و دومیلیون تومان یارانه از معاونت مطبوعاتی دریافت کرده است و رسانه‌های مجموعه خبر اعم از خبرآنلاین، خبر جنوب، خبر ورزشی مجموعا بیش از سه میلیادر تومان کمک مالی در سال 1395 دریافت کرده‌اند. آنچه دست مایه نقد جدی می تواند قرار گیرد این است که دولت به رسانه‌های منتقدش به صورت طبیعی کمک نمی‌کند اما روزنامه‌های اصلاح طلبی مثل اعتماد و شرق با سه میلیارد تومان کمک مالی می توانند در سراسر اروپاو آمریکا منتشر شوند که البته  این کمک ‌های مالی حتی شامل حال حامیان انتخاباتی و سیاسی دولت نمی‌شود.

ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۹۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید طرح یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ؟!

وزیر کار درباره ادامه اجرای طرح فجرانه کالابرگ گفت: برای پرداخت یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیکی در حال بررسی هستیم و به زودی نتیجه اعلام می‌شود.

به گزارش ایسنا، سید صولت مرتضوی در مراسم تجلیل از بانوان عرصه کار و تولید و واحد‌های تولیدی دوستدار خانواده اظهار کرد: زن در فرهنگ و تمدن اسلامی و در احکام و آموزه‌های دینی از جایگاه و منزلت بالایی برخوردار است و بر همین اساس امروز بانوان ما در عرصه‌های مختلف رشد و تولید و تعلیم و تربیت و اثرگذاری بر جامعه خوش درخشیدند.
وی با اشاره به آمار زنان بیمه شده در حوزه کار گفت: براساس آمار‌ها از ۱۶ میلیون و۱۹۱ هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی در بخش کارگری حدود ۳ میلیون و ۷۹۵ هزار نفر کارگر زن هستند که در دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، و بهداشت و درمان به عنوان سرآمدترین معلمان و اساتید و پرستاران به شمار می‌روند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بازدید از یکی از شرکت‌های قطعه سازی خودرو با بیان اینکه کار و تولید، ثبات و شرف و عزت و اقتدار برای انسان است و بستر بالندگی انسان را فراهم می‌کند، تصریح کرد: به لحاظ حضور گسترده بانوان در این مجموعه کارگاهی خرسندیم. بالغ بر ۵۰۰۰ نفر در این مجموعه تربیت شدند که بیش از نیمی از آن‌ها بانوان هستند. بانوان در این کارخانه در حوزه‌های مختلف تحقیق و پژوهش، نوآوری و شکوفایی، طراحی و مهندسی و تولید خدمت می‌کنند.

وی گفت: بر اساس اصول ۴۳ و ۴۳ قانون اساسی، اقتصاد ما به سه دسته دولتی خصوصی و تعاونی تقسیم می‌شود. دایره شمول اقتصاد دولتی آن بخش از اقتصاد است که صرفاً به اقتدار و امنیت ملی ما برمی‌گردد، مابقی اقتصاد باید در دست زنان و مردان سخت کوشی باشد که هنر تولید و ایجاد اشتغال دارند و این دو بخش دیگر، اقتصاد خصوصی و تعاونی تعریف می‌شود.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از منظر قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری باید بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کشور در دست توانمند بخش خصوصی باشد و امروز نمونه بارزی از توفیق بخش خصوصی را شاهد بودیم.

مرتضوی با بیان اینکه جهش با رشد متفاوت است اظهار کرد: جهش یعنی حرکت زائد الوصف و اقدام خارق العاده و در سال ۱۴۰۳ باید جهش و پرش کنیم و این جهش نیاز به کوشش و در وهله اول تلاش دولت دارد.

وی ادامه داد: به عنوان کارگزاران نظام باید کوشش کنیم بستر جهش را با مشارکت مردم فراهم کنیم و راه آن مانع زدایی و رفع موانع تولید جلوگیری از مداخلات بی‌منای ادارات در حوزه تولید است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درعین حال تصریح کرد: اگر می‌خواهیم فرمان مقام معظم رهبری به نحو شایسته محقق شود، اول باید از دولت شروع کنیم. ما به عنوان کارگزاران دولت این آمادگی را داریم که دستان پرتوان کارگران و کارفرمایان را در این امر بفشاریم. مساله بعدی مشارکت مردم است. قطعاً جهش بدون مشارکت مردم محقق نخواهد شد و اگر ما جهش تولید را به عهده مردم بسپاریم، دامنه اطلاعات کارگزاران به برخی از تخلفات و یا احیاناً مفاسد اقتصادی بیشتر می‌شود.

بررسی یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ

وزیر کار در حاشیه مراسم تجلیل از بانوان عرصه کار و تولید در جمع خبرنگاران، درباره ادامه اجرای طرح فجرانه کالابرگ گفت: برای پرداخت یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیکی در حال بررسی هستیم و به زودی نتیجه اعلام می‌شود.

وی درباره اختصاص سهام عدالت برای نوزادان و متولدین سال ۱۴۰۳ نیز گفت‌: این موضوع را از سخنگوی دولت پیگیری کنید.

مرتضوی در ادامه درباره اصلاحیه قانون کار اظهار کرد:، چون در حال حاضر یک تشکل از کارگران در شورای عالی کار حضور دارند، با ارائه لایحه اصلاح موادی از قانون کار باید از دو تشکل قانونی دیگر هم در شورای عالی کار حضور داشته باشند.

به گفته وی وظیفه شورای عالی کار فقط تعیین حداقل دستمزد نیست و وظایف دیگری هم دارد لذا پیشنهاد دادیم که حداقل مزد کارگران با مشورت شرکای اجتماعی در مجلس که متشکل از نمایندگان آحاد جامعه هستند، در لایحه بودجه و همزمان با حقوق کارمندان دولت تعیین شود.

دیگر خبرها

  • فرج‌الله شوشتری به‌عنوان سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان منصوب شد
  • تمدید طرح یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ؟!
  • ‍ انتصاب سرپرست معاونت سیاسی استاندار سمنان
  • محمدحسن روزی‌طلب سرپرست اداره کل برنامه‌های سیاسی صداوسیما شد
  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • یارانه بگیران بخوانند؛ منتظر واریز یارانه بهاری باشید
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲
  • جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران