Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه فیلم، کتاب، تئاتر و موسیقی؛ فضای کشور باید با یک قانون اداره شود و با دغدغه‌های قانونی مسیر اتفاقاتی که در حیطه فعالیت های فرهنگی می افتد را اداره کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعدازظهر امروز یکشنبه هفت آبان در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش بودجه تئاتر گفت: در مجموع تلاش‌های قابل توجه ای در چهار سال گذشته برای افزایش بودجه تئاتر صورت گرفته است و امسال هم اقداماتی انجام شده که بحث را جلو ببرد اما پویش جریان تئاتر کشور در مرکز و در کشور آن قدر قابل توجه است که رقم های بودجه با این رقم ها برابری نمی کند هم در زیرساخت ها و هم برنامه ها.

 

وی افزود: ما در گفتگوهایی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم و داریم درباره این موضوع سخن گفته و می گوییم و اهالی رسانه در این راه باید به کمک ما بیایند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: تئاتر به عنوان هنری است که حمایت های دولتی را لازم دارد و اقتصاد تئاتر باید مورد توجه باشد به عنوان اقتصاد خصوصی و بار آن نباید به دوش دولت باشد اما این حمایت ها باید باشد، این حمایت ها در زیرساخت ها باید صورت بگیرد. اقداماتی در حوزه ساخت سالن های کوچک در تهران انجام گرفته است، امیدوارم که این اقدامات در شهرستان ها هم دنبال شود و بخش خصوصی هم در آن سرمایه گذاری کند. سالن های تئاتر نیازمند حمایت های دولت است و در این راستا گفتگوهای ما و حمایت های اهالی رسانه می تواند برای بودجه‌ریزان در سال 97 به کمک بیاید.

 

وی خاطرنشان کرد: مکان هایی مثل تئاتر شهر نوستالوژی اهالی هنر است، طبیعی است که این مکان ها باید نوسازی شوند، جمهوری اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید فضاهای تئاتری به وجود بیاورد و اینطور نباشد که تنها از سالن هایی که در گذشته ساخته شده است، استفاده شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین یادآور شد: ما محدودیت ها و مسایل اقتصادی دولت را می دانیم اما مهم این است که ما همه به عنوان خادمان اهالی فرهنگ و تئاتر و اعضای رسانه به عنوان منتقل کنندگان ضرورت های بودجه ریزان را متقاعد کنند که مصرف فرهنگی کم از نان روز ندارد.

 

صالحی درباره سپردن نمایشگاه کتاب به شورای فرهنگی گفت: ما پس از نمایشگاه کتاب تهران به دنبال این بودیم که برنامه های نمایشگاه بعدی شکل بگیرد. بر اساس آنچه که در سال 96 اتفاق افتاد که شورای تشکل های نشر نامه ای نوشتند و سه تشکل را به عنوان تشکل های مجری نمایشگاه کتاب معرفی کردند و واگذاری از طریق این دو تشکل صورت بگیرد، نامه نگاری ها شد، شرایط انتخابات و شرایط نقل و انتقالات و شرایط خود بنده شرایط خاصی بود که موجب شد گفتگوها به تاخیر بیفتد و همین اواخر نمایندگان معرفی شدند. باید شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب شکل بگیرد و مسیر مشخص خود را طی کند. رییس نمایشگاه کتاب معاون فرهنگی هستند با معرفی معاون فرهنگی این مباحث پیگیری می شود امروز دکتر جوادی به عنوان معاون فرهنگی معرفی شدند با این معرفی نمایشگاه کتاب و شورای سیاستگذاری آن به زودی مشخص می شود و مسیر نمایشگاه در سال 97 مشخص خواهد شد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب و رایزنی با شهردار تهران گفت: ما با شهرداری تهران گفتگو کردیم و مکاتباتی انجام دادیم و عزیزان در شهرداری مشغول پاسخگویی هستند حتی در حاشیه نشست های دولت با آقای نجفی صحبت کردم و منتظر پاسخ هستیم. گفتگوها بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران انجام شده است، امیدوارم به زودی پاسخ قطعی شهرداری تهران را داشته باشیم.

 

صالحی در پاسخ به سوالی درباره انتقاد از معرفی 2 ناشر به شورای نشر گفت: این مسیری بود که انجام گرفته است، شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب این را مشخص خواهد کرد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کم شدن بودجه اکران فیلم در شهرستان ها و جشنواره فیلم فجر گفت: در بودجه ریزی آنچه مهم است این است که از حداقل حداکثر بهره را ببریم، در جشنواره فجر با این نگاه که چگونه می شود از هزینه ها کاست و بهره وری را بالا برد. جشنواره فیلم فجر ملی است و مختص تهران نبوده و نیست بخصوص که امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است و فضا برای ما فقط تهران نیست و در شهرستان ها هم باید این مسئله مورد توجه قرار بگیرد.

 

صالحی درباره انتصاب محسن جوادی به معاونت فرهنگی که خودشان خبر این انتصاب را تایید نکرده بودند، گفت: من با کسانی که صحبت کردم تاکید کردم تا حکم رسمی طرح بحث صورت نگیرد چون مراحلی که طی می شود بعضا دست فرد را ببنند و فضا را به حاشیه ببرد دکتر جوادی درست گفتند حکم دکتر جوادی را من یک و نیم ساعت پیش امضا کردم ایشان هنوز مطلع نبودند قرار بر این بود تا وقتی که حکم امضا نشده است اطلاع رسانی آن درست نیست، این امر طبیعی است و با شفافیت مغایرتی ندارد.

 

صالحی درباره تعیین هیئتی برای حل اختلاف فرهنگستان هنر و بانک پاسارگاد اظهار داشت: این مسئله همانطور که خبرنگاران می دانند به شکل سازمانی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباط پیدا نمی کند بدین جهت که فرهنگستان ها مستقل از وزارت هستند، اینها مستقل اداره می شوند و وزارت ارشاد در این فرهنگستان ها مداخله سازمانی و اجرایی ندارد به همین جهت ورود مستقیم به این بحث نداشته است اما امید می رود که بحث های حاشیه از حوزه فرهنگستان هنر زدوده شود. فضاهای فرهنگ و هنر هر چقدر بی حاشیه تر موفق تر هستند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره حمایت از برنامه های فرهنگی و هنری در استان ها گفت: ما برای استان ها برنامه ای داریم و رویکردی را در استان ها دنبال می کنیم که امیدوارم در ماه آینده این برنامه نهایی شود، اینکه برای چهار سال آینده در سفرهای استانی دارم بتوانم تفاهم نامه های فرهنگی ارشاد با هر استان را داشته باشم و ظرفیت های هر استان از لحاظ زیرساختی و برنامه ای باید مشخص شود. استان گیلان در سند تفاهم نامه فرهنگی قرار خواهد گرفت و من به این استان سفر خواهم داشت و در همین زمینه با مجمع نمایندگان گیلان نیز نشستی داشتیم و در مورد ظرفیت های استان گیلان صحبت کرده ایم.

 

صالحی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ادارات ارشاد استانی با فقر بودجه مواجه هستند و بودجه ای برای فعالیت های فرهنگی ندارند، گفت: اهالی فرهنگ و هنر شهرستان ها چه کوچک و چه بزرگ نگاهشان به ادارات ارشاد استان و شهرستان است و شرایط موجود ادارات کل استانها و شهرستان ها از لحاظ زیرساخت و منابع بسیار نگران کننده و هشداردهنده است یعنی آن بخشی که متولی فرهنگ و هنر شهرستان ها است از حداقل امکانات برخوردار است گاهی فشار رسانه ای به کمک می آید مثلا در حوزه بهداشت و آموزش رسانه ها به کمک می آیند برای خدمات بهداشتی و آموزشی به میدان می آیند اما در حوزه ارشاد که سازمان متولی نظارت فرهنگی هنری است به نظر می آید که نگاه رسانه ای را می طلبد که شرایط عیان تر و عریان تر شود. گاهی رقم های برخی استان ها انقدر پایین است که حتی به زبان نمی آید.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: زبان رسانه در ارتقای منابع بهداشت و آموزش باید در حوزه فرهنگ و هنر و ادارات ارشاد استان ها نیز بیاید، نگاه من رویکرد استانی و شهرستانی است اینکه ایران تنها تهران نیست، اینکه نیروهای خلاق فرهنگی و هنری را در شهرستان ها امیدوارتر کنیم که در شهر خودشان محیط هنری با رونق نگه دارند اما منابع مالی شهرستان های ما فاصله زیادی با این دغدغه دارند و رسانه ها می توانند به کمک بیایند و برنامه ریزان را متقاعد کنند اگرچه فضاهای مخروبه بهداشتی بد است فضاهای فرهنگی نامناسب هم آزاردهنده است باید در کنار مراگز بهداشتی و موسسات آموزشی فرهنگسراها، سالن های تئاتر، سالن های سینما هم اهمیت ویژه دارد باید باور مسئولان را در این زمینه تغییر دهیم.

 

صالحی درباره طرح لایحه سازمان رسانه ای در دولت و سرانجام آن گفت: این لایحه همانطوری که آقای جهانگیری دیروز مطرح کردند اولین جلسه اش در روز چهارشنبه وارد صحن دولت شده و جلساتی را در کمیسیون فرعی و فرهنگی دولت طی کرده است. لایحه در فضای دسترسی رسانه ها قرار گرفته و امروز بارگذاری شده است طبیعتا مباحثات اهالی رسانه پیرامون لایحه به کمک دولت می آید که با اتقان و قوت بیشتری به تصویب برسد این لایحه هم اکنون در دستور کار دولت است. رویکرد این لایحه همان رویکرد عام دولت است همین که با ایجاد سازمان هایی که مربوط به صنوف است تصدی گری دولت را به حداقل برسانیم این سازمان همانند نظام پزشکی و نظام مهندسی است و به اقتضائات نظام رسانه ای پیش نویس آن آماده شده است و با گفتگوهایی در رسانه ها صورت می گیرد لایحه آن به مجلس می رود.

 

وزیر فرهنگ درباره قیمت اجاره بالای غرفه در نمایشگاه کتاب مشهد گفت: این اطلاعات دقیق نیست در استان ها مکان های نمایشگاهی اجاره داده می شوند این امکان دارد که هزینه اجاره متفاوت با شهرستان های دیگر و تهران باشد. به نظر اگر این اطلاع دقیق باشد مجموع هزینه های نمایشگاه مشهد بوده است اما نگاه کلی ما این است که هزینه های حضور در نمایشگاه استانی را کم کنیم قطعا در مشهد هم نگاهمان همین بوده است.

 

صالحی درباره برگزاری جایزه ادبی سعدی در شیراز گفت: یکی از برنامه های ما در حوزه اجرای سند فرهنگی استان ها این است که چه نوعی حرکت هایی در استان ها اتفاق می افتد به عنوان یک حرکت ملی و منطقه ای قابلیت اتفاق افتادن دارد در سندها خیلی از متغیرها همین است که با توجه به ظرفیت های معاصر و پیشینه تاریخی چه رویدادهایی می تواند در سطح ملی و منطقه ای و استان های همجوار بیفتد. استان فارس در حیطه های مختلف قابلیت دارد و پیشینه تاریخی فراوانی دارد، ما افتخار می کنیم در سرزمین سعدی و حافظ هستیم.

 

وزیر فرهنگ اظهار داشت: یکی از ایده های من این بود که در کنار گردشگری، گردشگی فرهنگی داشته باشیم کشور ما انبوهی از مفاخر کهن و معاصر را دارد و باید برخی از توریست های خارجی را به این گردشگری فرهنگی اختصاص دهند برای علاقه مندان به فرهنگ و هنر ایران زمین بخش های متعدد جذابیت دارد و ایران را به عنوان جایگاه فاخر هنر و معاصر ببیند. همچنین در کشور ما برای جوانان و نوجوانان گردشگری فرهنگی مسیر تازه ای است قدم هایی برداشته بودیم اما می شود فرصت های بیشتری داشت و با میراث فرهنگی و ادارات ارشاد استانی که در سند فرهنگی که متغیرهایی دارند بتوانیم با شناخت مفاخر هر استان فرصت هایی را برای ارتباط از طریق گردشگری ایجاد کنیم این موضوع در سند فرهنگی استان ها و میراث مطرح بوده و اقداماتی در این زمینه خواهیم داشت.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری کنسرت در شهر مشهد گفت: به طور طبیعی گفتگوهایی که درباره اجراهای زنده موسیقی و صحنه ای موسیقی در استان ها هست را دنبال می کنیم، استان های مختلف با توجه به شرایطشان این گفتگوها را ادامه می دهیم ما امیدواریم در حوزه فیلم، کتاب، تئاتر و موسیقی شاهد این باشیم که فضای کشور با یک قانون اداره شود و با دغدغه های قانونی مسیر اتفاقاتی که در حیطه فعالیت های فرهنگی می افتد را اجرا کنیم، این مسیر تا الان به پیش رفته و در آینده چنین خواهد بود.

 

 

پایان پیام/32

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۲۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 

ایسنا/همدان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان برگزاری نخستین جشنواره موسیقی «شب‌های تاک» در ملایر را در راستای حمایت از هنر اصیل موسیقی برشمرد و گفت: ملایر سابقه غنی فرهنگی و هنری به خصوص در عرصه موسیقی و ساخت ساز دارد.

مسعود ویژه روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه در آئین افتتاح جشنواره موسیقی «شب‌های تاک» در ملایر با اشاره به اثرگذاری بالای موسیقی به ویژه سنتی و محلی، افزود: آنجایی که قلم و سخن کم می‌آورد، موسیقی وارد عمل می‌شود.

ویژه این جشنواره را یک رویداد بزرگ فرهنگی و هنری دانست که برای نخستین بار در شهرستان ملایر برگزار می‌شود و مطرح کرد: در یکی دو دهه اخیر ذائقه موسیقیایی مردم استان همدان تغییر کرده و اندوخته‌ها و داشته‌هایی که در فرهنگ ما است را باید قدر بدانیم.
وی با بیان اینکه طی یک هفته شاهد اتفاقات و رویدادهای خوبی در عرصه موسیقی سنتی این شهرستان هستیم، گفت: ملایر در سالهای اخیر نگاه‌های خوبی به حوزه موسیقی داشته و برنامه‌ها و اتفاقات خوبی را رقم زده است.

ویژه از حمایت‌های فرماندار، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر و دیگر مسئولان این شهرستان در برگزاری نخستین جشنواره موسیقی ملایر قدردانی کرد و تصریح کرد: میزبانی جشنواره تئاتر استانی با حمایت مسئولان و هنرمندان در این شهرستان باشکوه و موفق برگزار شد و برپایی نمایشگاه استانی قرآنی در ماه رمضان از دیگر اقدامات خوب ملایر است.

وی با اشاره به اینکه موسیقی خودش یک هنر کامل است، بیان کرد: چنانچه این هنر اصیل موسیقی را قدر ندانیم، چیزهای دیگری جایگزین این فرهنگ غنی و داشته‌های فرهنگی ما می‌شود که برخی معضلات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه در دولت سیزدهم به حمایت از موسیقی سنتی، محلی و بومی تاکید شده است ، خاطرنشان کرد: با حمایت‌های هنرمندان موسیقی و برنامه‌ریزی‌هایی که در استان همدان رقم خورد، مجموعه برنامه‌هایی همچون دومین جشنواره موسیقی «شب‌های هگمتانه» را برگزار کردیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر نیز اظهار کرد: این جشنواره شامل پنج بخش اجراهای صحنه‌ای موسیقی سنتی و محلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و متنوع با موضوعات مختلف شعر، موسیقی و سازسازی، برپایی دومین دوره نمایشگاه ساز، تور گشت شهر و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی ملایر در راستای استفاده از ظرفیت بزرگ گردشگری و هنری ملایر و برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات ملایر است.

فرشاد کشاورزیان بیان کرد: جشنواره موسیقی «شب‌های تاک» با حضور چهار استان همدان، لرستان، مرکزی و کرمانشاه برگزار می‌شود که یک جشنواره در سطح منطقه‌ای است و اساتید مطرح کشوری و هنرمندانی از تهران در این جشنواره حضور دارند.

وی ادامه داد: طبق جدول زمان‌بندی امروز آئین افتتاحیه با اجرای گروه موسیقی همراز کودک برگزار و در روزهای بعد از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ و ۱۱ تا ۱۲:۳۰ کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود که در مجموع ۱۲ کارگاه آموزشی برای شرکت‌کنندگان پیش‌بینی شده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر با بیان اینکه اجراهای صحنه‌ای نیز هر شب در دو سانس از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ و ۲۰ تا ۲۱:۳۰ شب اجرا و به مدت هفت شب ۱۴ اجرای صحنه‌ای خواهیم داشت، افزود: در ایام برگزاری جشنواره از ساعت ۱۴ تا ۱۶ عصر هر روز تور گشت شهر و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی ملایر برگزار می‌شود.

کشاورزیان از جمله اهداف و رویکردهای برگزاری جشنواره موسیقی به رشد، اعتلا و اشاعه فرهنگ موسیقی فاخر الهام گرفته از فرهنگ و هنر ناب ایرانی مبتنی بر اصالت‌های ملی قومی و منطقه‌ای بر اساس نیازهای فرهنگی کشور، حفظ، احیا و ترویح و صیانت از موسیقی اصیل ایرانی و گسترش ابعاد مختلف موسیقی در متن زندگی مردم از ترانه‌ها و لالایی‌های مادران گرفته تا عزاداری‌ها و جشن‌ها اشاره کرد.
دبیر جشنواره موسیقی «شب‌های تاک» نیز اظهار کرد: در پنج حوزه اجرای صحنه‌ای داریم و همزمان با آغاز به کار جشنواره، دومین نمایشگاه ساز و صنایع دستی در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد افتتاح شد و بعدازظهر هر روز کارگاه‌ها و ورک‌شاپ و تور گردشگری برگزار می‌شود.

رضا قدسی با بیان اینکه در این جشنواره ۳۸۰ هنرمند حضور دارند که ۲۸۰ نفر از فعالان عرصه موسیقی هستند ابراز امیدواری کرد لحظه‌های خوبی را برای هنرمندان و مردم رقم بزنیم. 

قدسی از همراهی و حمایت شهردار و شورای اسلامی شهر ملایر در برگزاری این جشنواره قدردانی کرد و گفت: هر رویداد فرهنگی و هنری در این شهرستان به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر است که قابل تقدیر است.

دبیر جشنواره موسیقی «شب‌های تاک» همچنین از حمایت های خانه خلاق رُجا با ۶۰ هنرمند در ملایر و آموزشگاه موسیقی همراز قدردانی کرد.


انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است