Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر سابق علوم با اشاره به برخی از اقدامات خود طی ۳ سال گذشته گفت: پرونده بورسیه‌ها در وزارت علوم گذشته بسته شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم، محمد فرهادی وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم معارفه وزیر جدید علوم ضمن تبریک به منصور غلامی و ابراز خوشحالی برای مشخص شدن تکلیف وزارت علوم، به چالشهای این وزارتخانه در دوران مسئولیت خود اشاره کرد و گفت: وزارت علوم در دولت یازدهم چالش‌هایی داشت که تلاش کردیم با اقدامات خود آنها را برطرف کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در ابتدای این دوره به نوعی با بی‌ثباتی مدیریت دانشگاه‌ها روبرو بودیم. 64 دانشگاه رئیس نداشتند و با حضور بنده همه آنها با سرپرست اداره می‌شدند که در بین آنها دانشگاههای طراز اول و برتر نیز وجود داشت. یکی از اقداماتی که در این بخش انجام دادیم این بود که تلاش کردیم با کمک شورای عالی انقلاب فرهنگی به مدیریت آنها سر وسامان دهیم و مسئولیت ریاست این دانشگاهها را به همان سرپرست‌ها واگذار کردیم و به نوعی سامان یافتند.

وزیر علوم سابق یاداور شد: بورسیه‌ها از دیگر موضوعاتی بود که در آن دوران مطرح بود با تلاش‌های صورت گرفته همه آنها واقعا تعیین تکلیف شدند و پرونده آنها بسته شد. البته برخی هنوز معتقدند همه این افراد باید جذب دانشگاهها شوند و در حال حاضر فشار را بر این موضوع گذاشتند که همه عضو هیئت علمی شوند ولی این افراد باید مسیر جذب را طی کنند و دانشگاهی باشد که به آنها نیاز داشته باشد.

فرهادی گفت: مسئله بدهی دانشگاهها از دیگر مواردی بود که ما در آموزش عالی با آن مواجه بودیم.تلاش کردیم که با اقدامات خود این بدهی‌ها را پرداخت کنیم و البته با تلاش‌ها و نگاه خوب دکتر جهانگیری که انصافا در بخش آموزش عالی و بودجه آموزش عالی کمک‌های فراوانی کردند، بودجه‌ها را افزایش دهیم هر چند تا جایگاه مطلوب و ایده‌آل فاصله دارد.

وی به بحث دیپلماسی علمی نیز اشاره کرد و گفت: در این دولت اقدامات و نشست‌های خوبی برای توسعه دیپلماسی علمی کشور انجام شد که دانشگاه همدان که دانشگاه دکتر غلامی است نیز در این مسیر جهت‌گیری‌ها و اقدامات خوبی را انجام داد و قرار شد دانشگاه D8، در این دانشگاه تاسیس شود.

وزیر علوم همچنین به توسعه علمی و رشد علمی دانشگاهها در دوره وزارت خود اشاره کرد و تصریح کرد: طبق برخی از رتبه‌بندی‌ها و نظام‌مندی‌های بین‌المللی، پیشرفت و رشد علمی ایران در چند سال گذشته به جایگاه خوبی رسیده است. طبق رتبه‌بندی اسکوپوس و آی اس آی،‌ جایگاه ایران در بین کشورهای جهان اسلام در هر دو رتبه‌بندی اول بوده است و بر اساس نظام رتبه‌بندی تایمز، حدود 13 دانشگاه کشور در سال 2016 در این رتبه‌بندی قرار گرفتند در حالیکه در سال 2013 تنها یک دانشگاه ما جزو دانشگاههای موجود در این رتبه‌بندی معتبر بود.

وزیر سابق علوم گفت: افزایش تعداد پارک‌های علم و فناوری به 42 پارک علم و فناوری که اقدامات تخصصی انجام می‌دهند، انجام اقداماتی برای بستر اجرایی شدن نظام آمایش سرزمینی، ارتقاء کیفیت دانشگاهها، بازنگری برنامه‌های درسی که طی آن 834 برنامه درسی بازنگری شد و فعالیت بخش‌های فرهنگی از جمله افزایش تعداد نشریات دانشگاهی، اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی و دانشگاهی و ایجاد 63 بنیاد حامی علم و فناوری توسط خیرین از جمله اقداماتی بود که در طی دولت یازدهم در این وزارتخانه صورت گرفت.

انتهای پیام/

R1011173/P1011121/S1,14/CT11 موضوعات مرتبط وزارت علوم محمد فرهادی

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۶۲۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم

محمد علی زلفی گل، وزیر علوم در مراسم آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی کشور گفت: شهدای علمی نشان دادند که دشمن از پیشرفت علم و فناوری در هراس است. در دوران شیوع بیماری کرونا دانشمندان پزشکی، مهندسی و انسانی کمک کرده تا سلامت جسمی و روحی مردم ایران حفظ شود. 

وی ادامه داد: دنیای مدعی حقوق بشر و آزادی واردات واکسن کرونا را تحریم کرده بودند. 

زلفی گل ادامه داد: افتخار وعده صادق و اقتدار ایران خروجی دانشگاه های کشور است.علم و فناوری جدید فرهنگ تازه ای را خرق خواهد کرد. 

وزیر علوم بیان کرد: استادان سرمایه های نمادین کشور هستند و استادان در هر نقطه ای سبب ارزش بیشتر پیدا کردن آن مناطق خواهد شد. مرجعیت علمی. شاکرد پروری از جمله الویت های وزارت علوم است. 

زلفی گل تاکید کرد: کشورگشایی مشروع از طریق علم و فناوری همچنین تولید دانش است. جامعه فرهیخته دانشگاهی را باید قدر بدانیم و سرمایه گذاری در حوزه علم و فناوری بهترین سرمایه گذاری کشور است.

وزیر علوم افزود: بر اساس ابلاغیه ها ۱۵ درصد بودجه دانشگاه ها به پژوهش و ۵ درصدنیز به امور فرهنگی اختصاص پیدا کند. 

وی گفت: علامه مطهری با خون خودش رسالت انبیا را تقویت کرد و به ما آموخت که شهدا و استادان بعد از حیات نیز اقدامات سان اثر بخش است.

در ادامه مراسم،  حجت الاسلام مصطفی رستمی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها گفت: در مراسم   جریان مداوم علمی در کشور بسیار درخشان بوده است. 

وی ادامه داد:  اگر بنا بر بروز اتفاقات مورد نظردر کشور هستیم باید به سمت علم و دانش همچنین تکریم استادان علمی حرکت کنیم. 

وی بیان کرد: اگر جریان علمی کشور در کنار دفاعی قرار نمی گرفت،  وعده صادق به خوبی انجام نمی گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • دانشگاه بیرجند بیش از هزار پله صعود کرد
  • حضور ۷۵ دانشگاه ایرانی در میان برترین های آسیا در رتبه‌بندی تایمز
  • افزایش ۲ برابری حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان | همه معلمان رتبه‌بندی می‌شوند مگر اینکه...
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • تشریح روند انتخاب استادان نمونه کشوری
  • روند انتخاب اساتید نمونه کشوری تشریح شد
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • درخشش دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی جهانی اشپرینگر نیچر
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد