Web Analytics Made Easy - Statcounter

موافقان و مخالفان منصور غلامی، وزیر پیشنهادی علوم، در صحن علنی مجلس به بیان استدلال های خود پرداختند.

یک نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که جایگاه واقعی وزارت علوم در ساختارهای جهانی کجاست، گفت: سوال می کنم اگر در مدیریت اجرایی کشور مسئول بودید غلامی را برای چه پستی انتخاب می کردید؟

، عبدالکریم حسین زاده در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم گفت: شاید سوال پیش آید که علیرغم توصیه همه بزرگان و عقلای اصلاح طلب چرا بنده اقدام به مخالفت با آقای غلامی کردم، ما نمایندگان سوگند یاد کردیم که در راستای تامین منافع ملی و نظام رفتاری عاقلانه داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هنوز یک ماه از زمانی که رئیس مجلس شرایط بحرانی کشور را مطرح کرد، نمی گذرد و ما براساس این باید نوعی از مدیریت را اعمال کنیم.

این نماینده اصلاح طلب مجلس همچنین بیان کرد: انتخاب‌ها بیشترین تاثیر در منافع ملی و نظام را باید داشته باشند. انتخاب فردی که کمترین سابقه مدیریتی را داشته آن‌هم برای وزارتخانه‌ای که با بزرگترین چالش‌ها روبروست چه تاثیری می تواند داشته باشد.

حسین زاده ادامه داد: نظر دانشجویان، اساتید و تشکل‌های دانشجویی را ببینید. با انتخاب وضع موجود مخالف هستند. عدم مشروعیت مدیریتی برای وزیری که بخواهد در این وزارتخانه کار کند چه مسائلی را پیش می آورد. شخصی که از او نمی توانند حرف شنوی داشته باشند.

نماینده مردم نقده و اشنویه خاطرنشان کرد: جایگاه واقعی وزارت علوم در ساختارهای جهانی کجاست؟ بنده سوال می کنم اگر در مدیریت اجرایی کشور مسئول بودید غلامی را برای چه پستی انتخاب می کردید. برخی از افراد می توانند فرمانداران خوبی باشند اما الزاما استانداران خوبی نخواهند بود.

وی ادامه داد: دائما از بحرانی بودن شرایط کشور و وضعیت نامطلوب خاورمیانه صحبت می کنیم اما در انتخابهایمان انتخاب دقیقی انجام نمی دهیم و این موضوع نمی تواند خواسته های نظام را تامین کند.

حسین زاده در پایان اظهار داشت: بنده مخالفتم از سر دلسوزی برای نظام، کشور و دانشگاه است. شخصی که مدیریت دانشگاه همدان را بر عهده داشته و توان مدیریتی قابل توجه هم نداشته است و رضایت دانشجویان را هم نداشته چگونه می تواند خواسته‌های دانشجویان را برآورده کند؟

زرآبادی، مخالف وزیر پیشنهادی علوم: آقای رییس جمهور! صدای دانشجویان را شنیده‌اید؟ آیا دانشگاه امن نه امنیتی که وعده دادید اینگونه میسر می‌شود؟/ در مساله نگرش امنیتی و سیاسی، حتی یک بار هم در برنامه وزیر پیشنهادی علوم از واژه «استقلال» استفاده نشده

یک نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم که به مجلس ارائه شده است، خطاب به رئیس جمهور گفت: حرف و وعده های شما اجرایی نشد و اکنون نوبت به دانشگاه رسیده است.

به گزارش «انتخاب»، سیده حمیده زرآبادی که در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم صحبت می‌کرد، خطاب به رئیس جمهور،‌ گفت: زمانی که شهر به شهر در مناظرات انتخاباتی صحبت‌هایی را مطرح می‌کردید،‌ این عهدها و برنامه‌ها را مردم به یاد دارند. مردمی که اگر نبودند امروز سرنوشت کشور به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

وی تصریح کرد: آقای رئیس جمهور اگر همه فراموش کنند شما که حرف‌ها، قول‌ها و سخن‌هایتان را فراموش نمی‌کنید. استفاده از ظرفیت زنان و اقلیت‌ها در کابینه چه شد؟ ما نمایندگان مردم هستیم. زبانی برای بیان مطالبات مردم. آقای رئیس جمهور کابینه امیدتان اگر نگوییم همه را ناامید کرد اما حرف‌ها و وعده هایتان اجرایی نشد.

نماینده مردم قزوین در مجلس افزود: اکنون نوبت به آخرین سنگر یعنی دانشگاه رسیده است. صدای دانشجویان را در استان‌های مختلف شنیده‌اید؟ آیا دانشگاه امن نه امنیتی که وعده دادید اینگونه میسر می‌شود؟

این نماینده اصلاح طلب مجلس افزود: بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی علوم نشان دهنده نگرش و رویکردی است که قادر به پاسخگویی نیست و خلاء‌ دانشگاه‌های نسل چهارم در آن دیده می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه سوابق مدیریتی وزیر پیشنهادی علوم بیانگر این است که تلاش اندکی تنها در راستای اتصال دانشگاه به صنعت انجام شده است و عمده ایرادات وارد به برنامه های وی علاوه بر اشکالات فرمی و راهبردی عمدتا معطوف به دو محور کارایی سازی و پژوهشی است.

زرآبادی همچنین بیان کرد: در برنامه معرفی شده به مجلس به هیچ عنوان توصیفی از وضع موجود از نهاد آموزش عالی وجود ندارد و مشخص نیست که برنامه وی دقیقا چه مبنا و محوری دارد که بتوان با دنبال کردن آن برنامه ها را نظارت پذیر دانست. همچنین در برنامه‌های آقای غلامی مشخص نیست مرجعیت دانشگاه چگونه خواهد بود.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به بحث عدالت در آموزش عالی کشور گفت: آنچه ارائه شده آن هم در مباحث مربوط به نظام فناوری و نوآوری نشانی از نحوه مواجهه با تهدیدهای پیش رو نیست و همچنین رویه بومی گزینی نهادینه شده در دولت احمدی نژاد همچنان ادامه دارد و مغفول مانده است.

وی با تاکید بر اینکه نقش دانشگاه در محرومیت زدایی در مناطق هم مورد توجه قر ار نگرفته است، گفت: استفاده از تجربیات بین المللی و راهکارهای قانونی متاسفانه دیده نشده و بیشتر مباحث کلی در برنامه مطرح است.

زرآبادی در پایان اظهار داشت: در مساله نگرش امنیتی و سیاسی به فضای دانشگاه که یکی از لازمه‌های اساسی آن تلاش برای نهادینه شدن استقلال آکادمیک در همه شئون دانشگاه است حتی یک بار هم در برنامه وزیر پیشنهادی علوم از واژه استقلال استفاده نشده است.

گودرزی، موافق وزیر پیشنهادی علوم: غلامی با ادبیات انقلاب عمل می‌کند/ او در میان مسئولان ارشد کشور تنها کسی است که برای اسلامی شدن دانشگاه با مسئولان ذیربط جلسه تشکیل می‌دهد

دبیر فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: سخنان حین دفاع رییس جمهور از وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات به دشمنان نشان داد جایی که پای بیگانه در میان باشد بین مسئولان اتحاد و همدلی به وجود می‌آید.

به گزارش «انتخاب»، عباس گودرزی در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، جهت‌گیری وزیر پیشنهادی را در رای اعتماد مجلس موثر دانست و افزود: در جلسات مشترک با ایشان، غلامی نشان دادند ادبیات انقلاب را دارند و رفتار می‌کنند. اسلامی شدن دانشگاه‌ها از آرزوی انقلاب اسلامی است. برای مجلس گرایش یک وزیر به سمت توسعه غربی و یا گرایش به فرهنگ اسلامی مهم است. اولویت اول کشور اقتصاد مقاومتی است. تفکر انقلاب در هر جا ورود کرده مشکلات کشور را رفع و کشور را از وابستگی خارج کرده است.

نماینده بروجرد ادامه داد: باید از مونتاژ به سمت نوآوری حرکت کنیم. پیوند بین دانشگاه و صنعت باید عملیاتی شود. جلسات و کمیته‌ها برای اقتصاد مقاومتی فایده‌ای ندارد. اعتقاد و باور یک وزیر به این مسئله و فراهم کردن مسیر پیشرفت در بستر اقتصاد مقاومتی اهمیت دارد. از ویژگی‌های غلامی این است که فردی بی‌حاشیه، اهل استفاده از گرایش‌های سیاسی مختلف و نیروی جوان است. دانشگاه باید سیاسی باشد اما نباید سیاست‌زده باشد. نباید دعواهای سیاسی وارد محیط دانشگاه شود. دانشگاه باید گره‌های اقتصادی کشور را باز کند.

دبیر فراکسیون نمایندگان ولایی ادامه داد:‌ به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها برای ایجاد اشتغال، عدم پیشرفت محسوس اصل 44 و ریشه‌یابی و چرایی در خدمت نبودن نقدینگی در خدمت تولید بسیار اهمیت دارد. امروز چپ، راست، اصولگرا و اصلاح‌طلب اگر دغدغه ملت و کشور را دارند باید دست در دست هم به وزیر مومن، با اخلاق، معتقد به مبانی انقلاب و کسی که به مطالعه و پژوهش توجه می‌کند رای دهند تا خلاءهای کشور و دانشگاه‌ها را برطرف کند.

این عضو کمیسیون اجتماعی تصریح کرد: اعتقاد ایشان به سپردن مسئولیت‌ها به جوانان ما را بر آن داشت تا زمینه رای‌آوری ایشان را به وجود بیاوریم و صد البته عملکرد گذشته ایشان در این مسئله بسیار اهمیت داشته است. در میان مسئولان ارشد کشور تنها کسی است که از نزدیک به موضوعات دانشگاه آگاه است و به اساتید و نخبگان دانشگاه توجه می‌کند و برای اسلامی شدن دانشگاه با مسئولان ذیربط تشکیل جلسه می‌دهد.

احمدی‌لاشکی، موافق وزیر پیشنهادی علوم: غلامی را که ترامپ به مجلس معرفی نکرده/ هیچیک از اعضای هیات علمی دانشگاه همدان نگفتند او نیروی ضعیفی بوده/ دغدغه رییس جمهور علم و فناوری نیست اگر بود زودتر از اینها وزیر علوم را معرفی می‌کرد

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: آقای رییس جمهور دغدغه شما علم و فناوری نیست اگر بود زودتر از اینها وزیر علوم را معرفی می‌کردید.

به گزارش «انتخاب»، قاسم احمدی لاشکی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، گفت: حساسیت وزارت علوم بسیار بالاست. معتقدم این وزارتخانه در دولت قبلی و فعلی به دلیل بی‌وزیر ماندن، مظلوم واقع شده است. در دولت قبل سه وزیر به مجلس معرفی شدند ولی رای نیاوردند و با سرپرست اداره شد در این دولت نیز همین رویه ادامه یافت.

نماینده مردم نوشهر در مجلس با اشاره به ارزیابی‌های یک هفته‌ای خود در خصوص صلاحیت‌های عملی و اجرایی منصور غلامی، گفت: با بررسی‌هایی که از هیات علمی دانشگاه همدان و جهاد دانشگاهی اصفهان و شهرکرد و تمام مراکز علمی که غلامی در آنجا مسئولیت داشته، داشته ام، از ایشان دفاع می‌کنم. ۱۵ آذر در راه است و همه وزارتخانه‌ها خود را آماده کرده‌اند تا دولت با هماهنگی، بودجه سال آینده را به مجلس ارائه دهند اما وزارت علوم به دلیل اداره شدن با سرپرست نتوانسته برنامه‌ریزی درست، اصولی و با برنامه داشته باشد. با وجودی که برادر عزیزم سیدضیاء هاشمی این مسئولیت را بر عهده دارند اما ایشان به دلیل سرپرست بودن نمی‌توانستند تصمیم‌گیری نهایی کنند.

احمدی لاشکی یادآور شد: نظرات اعضای هیات علمی دانشگاه همدان را بارها جویا شدم آنان هیچگاه نگفتند غلامی نیرویی ضعیف در انجام مسئولیت‌ها بوده است. ایشان را که ترامپ به مجلس معرفی نکرده است بلکه دکتر روحانی ایشان را به ما معرفی کرده است.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به حمایت برخی جریان های سیاسی و نمایندگان مجلس، گفت: فراکسیون مستقلین مجلس در جلسه صبح امروز به ایشان رای داد. شب گذشته هم مجمع اصلاح طلبان اصفهان نیز جلسه گذاشتند و تلویحا از وزارت ایشان حمایت کردند. مجمع نمایندگان استان همدان نیز که متشکل از اعتدالگرایان، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است نیز با ایشان موافق هستند.

وی افزود: وزارت علوم با چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو منتظر تعیین تکلیف هستند. دکتر فرهادی از وزارتخانه دیگری به این وزارتخانه آمد اما دکتر غلامی از درون وزارتخانه معرفی شده است که سلسله مراتب سازمانی را در حوزه دانشگاهی طی کرده‌اند و به مشکلات شهرستان‌ها و استان‌ها اشرافیت دارند.

هزارجریبی، موافق وزیر پیشنهادی علوم: برنامه‌های «غلامی» کاربردی است

یک عضو فراکسیون امید برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم را کاربردی خواند و گفت که با معرفی آقای غلامی موضوعاتی همچون دلایل مشکلات جامعه علمی از ایشان پرسیده می شود. مشکلاتی که اکثرا به قبل از دوره آقای غلامی بر می‌گردد.

نبی هزارجریبی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم گفت: رئیس‌جمهور گزینه خوبی را برای وزارت علوم به مجلس معرفی کرده است. آقای غلامی عمر و جوانی خود را صرف ارتقای علمی کرده است.

وی توسعه علم و فناوری را از ارکان پیشرفت دولت‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: لازم است وزیر علوم از تشکل‌های دانشگاهی و دانشجویان ولایی حمایت و دفاع کند. چون آنها دغدغه پیشرفت نظام را دارند. البته وجود دانشگاهی با محیط آرام نیز لازم و ضروری است چون محیط آرام عاملی موثر در پرورش ایده‌ها است.

نماینده گرگان دانشگاه را مکانی مقدس و قابل اعتماد دانست که باید در آن ارزش دانشجو و استاد حفظ شود لذا اگر عقیده وزیری با ما هماهنگ نیست نباید از گردونه علم و دانش رانده شود. پیش از این کسانی بودند که به دلیل اختلافات سیاسی از جامعه دانشگاهی کنار گذاشته شدند که این باعث ضربه به این جامعه شد.

هزارجریبی غلامی را فردی تحصیلکرده و لایق دانست که مراتب علمی را پلکانی طی کرده است که لازم است به دلیل معرفی او از رئیس‌جمهور قدردانی نمود.

وی تاکید کرد: اگر فردی را برای مسندی قبول نداریم نباید او را تخریب کنیم که تخریب در احکام دینی مذموم واقع شده است.

هزار جریبی با تاکید بر اینکه برنامه های وزیر پیشنهادی علوم کاربردی است، گفت: قطعا همه ما کامل نیستیم. وزیر دارای معاون و مشاورانی است که از نظرات آنها برای اصلاح امور استفاده می کند. انتظار می‌رود که آقای وزیر بعد از رای اعتماد رویه‌ای را در پیش گیرد که دانشگاه ها را براساس نیاز دانشجو جذب کند و شاهد مدرک گرایی نباشیم. درست است که اساتید و دانشجویان زحمت می کشند اما بعضا فقط مدرک داده می شود و فرد از دانش لازم برخوردار نیست.

محبی‌نیا، مخالف وزیر پیشنهادی علوم: اگر غلامی پیش نماز مجلس می‌شد پشت سرش نماز می‌خواندم اما برنامه‌اش، برنامه نیست/ عده‌ای از طریق مخالفت با هاشمی و رییس دولت اصلاحات به نان می‌رسند و عده‌ای از طریق موافقت با آنها؛ هیئت رئیسه باید این شرایط را کنترل کند
نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی گفت که برنامه های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی علوم، منجر به استقلال مالی دانشگاه‌ها نمی‌شود.

جهانبخش محبی نیا که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس سخن می گفت، با طرح این سوال که آیا وضع حاکم بر دانشگاه ها رضایتبخش است یا خیر؟ گفت: من از آقای غلامی به خاطر پذیرش این مسئولیت گله مندم، اگر ایشان پیش نماز مجلس می شد پشت سرش نماز می خواندم اما برنامه‌اش، برنامه نیست و تنها یک سری اسناد بالادستی است که ذکر شده است. آیا امروز تمام تلاش ما برای این نیست که دانشگاه ها استقلال مالی داشته باشند؟ در اکثر کشورهای دنیا دانشگاه ها از محل استقلال مالی به توسعه و تولید علم رسیده اند اما در برنامه های آقای غلامی به استقلال مالی دانشگاه ها توجه نشده است.

وی افزود: ۴ سال است که دانشگاه‌ها در دست ماست. آیا این فرصت کافی نبوده است؟ من متاسفم به عنوان کسی که ۱۵ سال در دانشگاه آزاد هیئت علمی هستم، سرفصل دروس ریاست و جامعه شناسی را کسی تنظیم می کند که تخصص فلسفه دارد و ما از نظر سر فصل‌ها ۳۰ سال عقب هستیم.

محبی نیا با بیان اینکه در سطح جهان دانشگاه‌ها با دانش بنیان کردن جامعه و بخش‌های کلان پیوند تنگاتنگ دارند، گفت: متاسفانه موضوع مدرک گرایی دانشگاه ها را از حیز انتفاع ساقط کرده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برنامه وزیر پیشنهادی علوم در زمینه توانمند سازی استادان سکوت کرده است، خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم با شعار مملکت را اداره کنیم. با این اوضاع چهار سال بعد خواهیم گفت که شاخص ها در بدترین شرایط هستند.

وی همچنین پیشنهاد کرد: آیین نامه مجلس اصلاح شود تا در دو مقطع به برنامه و صلاحیت فردی وزرای پیشنهادی رای داده شود.

محبی نیا با اشاره به اینکه ایران از نظر تعداد دانشگاه مقام دوم و از نظر جمعیت دانشگاه ها مقام اول را در جهان دارد، از نمایندگان خواست به منصور غلامی رای ندهند تا وی مجددا مسئولیت دانشگاه همدان را بر عهده بگیرد و برای اداره بیش از ۲ هزار دانشگاه نیروی دیگری معرفی شود.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان که از خاتمی و هاشمی یاد کرده بودند، گفت: عده‌ای با مخالفت با این افراد به نان می رسند و عده‌ای با موافقت با آنها به نوا و این شاه بیت صحبت‌های خارج از نطقی است که هیئت رئیسه باید کنترل کند.

غلامی، وزیر پیشنهادی علوم: سرمایه ای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم/ هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبوده‌ام

پیشنهادی علوم سادگی،‌ صراحت و صداقت را سرمایه خود دانست و تاکید کرد: هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبوده‌ام.

منصور غلامی صبح امروز (یکشنبه) در دفاع از خود در جلسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر امروز با رای شما نمایندگان توفیق خدمت به نهاد علم را بیابم، در معرض آزمون دشواری قرار می‌گیرم که هدایت شما نمایندگان، حمایت دانشگاهیان و پشتیبانی همه نهادها می‌تواند عبور از آن را آسان کند.

وی ادامه داد: با آگاهی از سنگینی این بار و انتظاراتی که وجود دارد وظیفه دانستم که اعتبار و داشته‌های خود را در اختیار دولت تدبیر و امید و جامعه دانشگاهی قرار دهم. پیش از من بزرگانی بوده‌اند که میراث آنها رساندن جایگاه علمی کشور به جای فعلی است و حافظه دانشگاهیان نام نیک این عزیزان را بویژه آنها که در دولت یازدهم این مسئولیت سخت را بر عهده داشتند، به یاد دارند.

غلامی با بیان اینکه خود را متعهد به قانون، اتخاذ رویکردها و راهکارهای تحول آفرین به تناسب مسائل پیش روی دانشگاه می‌داند، تاکید کرد: سرمایه جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم و هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبوده‌ام. من فرزند جهاد سازندگی،‌ جهاد دانشگاهی و نهادها و تشکل‌های علمی هستم و خدمت را از پایین‌ترین سطوح آغاز کرده ام و اکنون با ۱۲ سال مدیریت در یکی از دانشگاه‌های کشور در خدمت شما هستم.

وی در ادامه یادآور شد: از دل دانشگاهی برآمده‌ام که نخستین تجربه ایرانی را در مساله بنیادی آموزش در نیازمحوری در نظام اسلامی را دارد که این کار با دانشگاه بوعلی آغاز شد و طرح دانشگاه کشورهای در حال توسعه جهان اسلام در همدان شکل گرفته است.

وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به رویکرد اصلی خود در دانشگاه، عنوان کرد: رویکرد اصلی من دانشگاه محوری بر مبنای عمل است و قطعا این کار با تاکید بر استقلال دانشگاه‌ها بر انجام وظایفشان محقق خواهد شد. من فرزند انقلابم و برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب یعنی استقلال،‌ ازادی و جمهوری اسلامی می‌کوشم و سعی می کنم در چارچوب قانون و رهنمودهای مقام معظم رهبری علاوه بر مسئولیت علمی نسبت به تحولات جامعه حساس باشم.

وی اضافه کرد: دانشگاه را عقل نقاد جامعه و محل اصلی تضارب اندیشه و مکان اصلی رشد می‌دانم. آزادی‌های علمی و اجتماعی،‌رعایت حقوق شهروندی، امنیت استاد و دانشجو،‌ فراهم آوردن محیط علمی با نشاط، لازمه حیات علمی دانشگاه است و دانشگاه را محل وحدت ملی تفاهم می داند که هر کس وارد آن می‌شود باید ارتقاء اخلاقی یابد.

غلامی همچنین خاطر نشان کرد: با وجود آن‌که برآمده از جریان اصلاحات هستم معتقدم اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌توانند دور یک میز با تکیه بر قانون، حق و مدارا بنشینند و برای ایران بکوشند. تلاش می کنم گوش شنوا برای نقدها و حرف‌ها باشم و چشم بر حقیقت نبندم. در این مدت جلسات فراوانی با فراکسیون‌ها، اساتید و دانشجویان داشتم و نقدها و نگرانی‌ها را در رسانه‌ها و تشکل‌ها دنبال کردم. با عمده این نقدها احساس همدلی می کنم. اگرچه براساس پیشینه‌ام خود را مصداق آن نمی‌دانم.

وی با تاکید بر این‌که «اصولگرایان،‌ اصلاح طلبان،‌ نمایندگان و مدیران حق دارند همه جا حساس باشند»، گفت: باید قدردان حسایت و صراحت‌شان باشیم. راه درست پیش روی ما گفت‌وگو است و باید بیاموزیم و بیاموزانیم گفت‌وگو درمانگر هر گونه سوء تفاهم است و دیدگاه‌ها را به هم نزدیک می‌کند.

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه بیان کرد: آمده‌ام باری از دوش آموزش عالی بردارم. برادر عزیزم دکتر ضیاء هاشمی وزارت را در نخستین روزهای سال تحصیلی به خوبی سرپرستی کرده و در صورت رای اعتماد شما مسئولیت و خروج از بلاتکلیفی به عهده من خواهد بود. باید همه دست به دست بدهیم تا این وزارتخانه محور توسعه ملی شود.

وی افزود: من هم صرفا برای حفظ وضع موجود نیامده‌ام بلکه آمده‌ام با همکاری مدیران متعهد،‌ توانا، ‌اندیشمند و شایسته تحول ایجاد کنم. کیفیت آموزش و پژوهش را ارتقاء دهم، توان تحقیقاتی را برای حل مشکلات جامعه به کار گیرم و از ظرفیت آموزشی برای رفع چالش‌های ملی بویژه اشتغال،‌ اقتصاد و اقتصاد مقاومتی به دولت کمک کنم.

غلامی با اشاره به برنامه‌ای که تقدیم نمایندگان کرده اظهار کرد: این برنامه ماهیت عملیاتی داشته و بر بنیاد برنامه اجرایی و بر تحقق اهداف آموزشی و نظام پژوهشی استوار است. علاوه بر اخذ نظرات صائب اساتید در نشست حضوری با روسای 13 دانشگاه سطح اول کشور، از تجارب آنها بهره برده‌ام . رویکرد برنامه‌هایم بر مبنای اسناد فرادستی و مستخرج از مصوبات مجلس بوده و برای اجرا حتما راهکارهای عملی و کارگروه‌های تخصصی ساماندهی خواهد شد تا اجرایی شود.

وی مهم‌ترین رئوس برنامه‌های خود را اینگونه اعلام کرد: 1 – ارتقاء کیفی آموزش با تاکید بر افزایش مهارت آموزی دانش آموختگان، 2 – حذف رشته‌های ناکارآمد و راه اندازی رشته‌های جدید بین رشته‌ای با توجه به ظرفیت استان‌ها،‌3 – استفاده از توان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در کمک به دستگاه‌ها برای رفع بحران‌هایی مثل اشتغال، آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی،‌ 4 – ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها 5 – سوق دادن تدریجی دانشگاه ها به سمت جامعه محوری،‌ کارآفرینی و خلاقیت که حل مشکلات جامعه را به دنبال داشته باشد.

وزیر پیشنهادی علوم اضافه کرد: 6 – اهتمام ویژه به علوم انسانی به عنوان زیرساخت فکر و اندیشه و نهادینه کردن کرسی های آزاد اندیشی 7 – تقویت پارک‌های علم و فناوری برای تجاری کردن پژوهش‌ها 8 – ارتقاء مراکز دانش بنیان متناسب با هر استان 9 – توسعه دیپلماسی علمی که از تاکیدات مقام معظم رهبری است 10 – توسعه همکاری‌های بین المللی بویژه با کشورهای همسایه و منطقه 11 – استفاده از ظرفیت علمی ایرانیان متخصص خارج از کشور و افزایش جذب دانشجوی خارجی 12 – تداوم، تقویت و توسعه بنیادهای خیرین 13 – توسعه مشارکت غیر دولتی در حوزه علم و فناوری با رعایت قانونمندی.

غلامی همچنین توسعه تشکل‌های دانشجویی، فرهنگی، سیاسی، صنفی و بهره‌گیری از ظرفیت آنها در کمک به دانشگاه‌ها بویژه در جامعه دانشجویی را از مهم ترین رئوس برنامه‌های خود دانست و افزود: با توجه به رشد قابل توجه دانشجویان دختر فرصتی به جامعه داده شده تا زنان در توسعه نقش آفرینی کنند و این مساله اهمیت بالایی دارد. از طرفی ایجاد فضای ضابطه‌مند،‌ امن سازی محیط دانشگاه برای رونق دادن به فعالیت‌های قانونمند فرهنگی،‌ اجتماعی و سیاسی و اجتناب از برخوردهای سیاسی با رویکرد امنیتی از دیگر برنامه‌های من است. هیچ تشکلی به شرط رعایت قانون نباید با محدودیت فعالیت روبرو باشد.

وی ادامه داد: تاکید بر محوریت قانون، تعامل و تفاهم همگانی و توسعه اجتماعی و کاستن از نگاه امنیتی به دانشگاه‌ها برنامه دیگری است که برای محیط آموزشی کشور دارم. بدیهی است که دغدغه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه دانشگاه دارای جامعیت،‌ شفافیت و راهگشا است. من به پیوندهای هم سنگ اجتماعی،‌ اقتصادی،‌ فرهنگی و سیاسی برای نشاط علمی اعتقاد دارم.

وزیر پیشنهادی علوم همچنین یادآور شد: حضور چند روزه من در مجلس و گفت و شنود با نمایندگان و مشاهده توان کارشناسی و دلسوزی در کمیسیون‌های مختلف بویژه کمیسیون آموزش و تجربه همکاری در بیش از 12 سال مسئولیت احساس خوبی برای آینده در من ایجاد کرده است.

غلامی در پایان اظهار کرد: از نمایندگان محترمی که مخالف من صحبت کردند و در تذکر نکات خوبی داشتند تشکر می‌کنم. بسیاری از نکات در متن برنامه‌ها و آئین نامه‌های اجرایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از نمایندگانی هم که موافق من صحبت کردند و برای تحقق اهداف آنها حرکت جدیدی را آغاز می کنم و امیدارم با عنایت به آنچه گفتم رای اعتماد شما پشتوانه‌ای برای دولت تدبیر و امید و جامعه دانشگاهی باشد.

ایلنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۸۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«بسته پیشنهادی» ویژه طرفداران پادکست‌/احوالپرسی با طراح پارک ساعی

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «بسته پیشنهادی» شامگاه جمعه هفتم اردیبهشت با حضور اسماعیل باستانی به ارایه پیشنهادهایی درباره پادکست ها می پردازد.

همچنین مژده لواسانی مجری برنامه در بخشی هم میزبان منصوره مصطفی زاده نویسنده و فعال حوزه کتاب می شود تا درباره پادکست گفت‌وگو کنند.

آیتم احوالپرسی در این قسمت از برنامه نیز سراغ حسین محجوبی نقاش پیشکسوت و طراح و سازنده پارک ساعی می رود.

برنامه «بسته پیشنهادی» محصولی از گروه خانواده شبکه دو است که در حوزه فرهنگ و هنر به ارایه بسته‌هایی پیشنهادی برای مخاطبان می‌پردازد.

این برنامه با اجرای مژده لواسانی و تهیه‌کنندگی الهه بهبودی پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها حوالی ساعت ۲۳ به پخش می‌رسد.

کد خبر 6089197 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • رئیسی: به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود
  • وزیر علوم: وقتی آزادی در دانشگاه لگد مال می‌شود، به حرمت دانشگاه و دانشگاهیانمان در ایران می‌بالیم
  • واکنش وزیر علوم به یورش پلیس آمریکا به دانشجویان
  • ویژه‌برنامه استاد مجتهدی با عنوان «یک‌عمر معلم» برگزار می‌شود
  • تحصن دانشجویان آمریکا علیه اسرادیل دنیا را بیدارتر می‌کند/ حالا معادلات یورش به غزه تغییر خواهد کرد/کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
  • تأکید وزیر علوم بر حمایت دانشگاهیان از خیزش علیه جنایات رژیم صهیونیستی
  • هیولای کنکور را با افتخار برپا کردیم!
  • «بسته پیشنهادی» ویژه طرفداران پادکست‌/احوالپرسی با طراح پارک ساعی
  • بسکتبال NBA | در لس آنجلس صدای جارو شنیده می شود