Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، «صلاح فحص» نماینده رادیو «الرساله» و هفته‌نامه «العواصف» لبنان در نشست تخصصی رسانه های خارجی بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با موضوع «رسانه‌های مقاومت و تاثیرات آن در افکار عمومی جهانی» گفت که اطلاع‌رسانی با توجه به نقشی که در جهان کنونی دارد درجه و اهمیت زیادی برای انحراف و وارونه جلوه دادن واقعیت به خود اختصاص می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این جهت هر شخصی که در اطلاع‌رسانی فعالیت دارد، باید از قوه تمیز و تشخیص خوبی برخوردار باشد چراکه این موضوع و به طور کلی رسانه ابزاری است که می‌تواند صلح را به وجود آورد یا یک جنگ خونین را رقم بزند.

وی ادامه داد: همچنین اطلاع‌رسانی برای توسعه انسان و جامعه مهم است و نقش بسزایی برای تحریک یا هدایت عواطف انسان دارد و حتی می‌تواند موجب تعالی شود. بخشی از اطلاع‌رسانی به صورتی است که  باعث می‌شود آتش گمراهی در انباری مانند کاه انداخته شود و از این جهت در منطقه شاهد هستیم که وارونه جلوه دادن اخبار آتشی بر اوضاع انداخت که نمی‌توان آن را تسکین بخشید.

فحص همچنین گفت: روابط اطلاع‌رسانی و مقابله با جنگ نرم بسیار خطرناک‌تر از بمباران هسته‌ای است چراکه باعث می‌شود ناامنی روانی و بی‌اعتمادی بر یک جغرافیا حاکم شود. در امتداد این وضعیت توپخانه رسانه‌های غربی و فرامنطقه‌ای هم مشکلات را دوچندان می‌کند.

وی افزود: در محور مقاومت چند سالی است که شاهد بهره‌برداری از اخبار و خصوصا موضوعات بصری هستیم که این همان جنگ در میدان است اما طعم آن رسانه‌ای و سایبری است. زمانی که اشخاصی را که به عملیات استشهادی شک دارند را به چالش می‌کشیم، دقیقا مصداق جنگ رسانه‌ای مطرح می‌شود. از این جهت باید گفت که یکی از ابزارهای غیرنظامی که علیه دشمنان خود به کار می‌بریم، رسانه خواهد بود. همواره باید در این زمینه تلاش کنیم تا بتوانیم سد محکمی در مقابل دشمنان تشکیل دهیم. نباید منتظر آن شویم که رسانه را خریداری و همسو با خود کنیم و از این جهت بحث نوآوری و ابتکار عمل پیش می‌آید. باید بدانیم که چه نوع اطلاع‌رسانی را در محور کشورهای اسلامی می‌خواهیم. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا خط خبری واحد میان کشورهای عربی و اسلامی وجود دارد؟ بدون تردید پاسخ منفی است و همین موضوع باعث شکاف میان رسانه‌های اسلامی و منطقه‌ای شده است.

نماینده هفته‌نامه العواصف ادامه داد: توصیف دیگر این است که باید جامعه هدف و مخاطب شناسایی شود تا بتوان سیاست‌های مورد نظر را تبیین کرد. در اینجا باید توجه شود که معنای قدرت یعنی گستره اطلاع‌رسانی تا چه حد نفوذ دارد. از جهت دیگر پویایی و آزادی اندیشه در رسانه که منجر به نمایش دموکراسی می‌شود، یکی دیگر از موضوعاتی است که باید مورد نظر باشد. بنا بر برخی از اعتقادات، قدرت اطلاع‌رسانی در قدرت بیان و هدایت افکار است. زمانی که اقشار جامعه بتوانند نظر خود را بیان کنند، به یک ابزار فشار بر بی‌نظمی تبدیل می‌شوند و در اینجاست که رسانه به ابزار فشار غیر مستقیم تبدیل می‌شود. زمانی که مواضع مشخص نباشد و رسانه از ابزاری امین به یک ابزار غیر قابل اعتماد تبدیل شود، وضعیت دقیقا برعکس خواهد شد. مثلا اطلاع‌رسانی آمریکایی‌ها یک اولویت دارد و آن هم جهت دهی اخبار به نفع حکومت است که اوج آن را در ۱۱ سپتامبر مشاهده کردیم.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که آنها با تمام قوا در صدد تسخیر افکار عمومی کشورهای منطقه هستند. این وضعیت قدرت برای تاثیرگذاری را به چالش می‌کشد. باید توجه داشت که ما داری ذخایر گوناگون اخلاقی و دینی هستیم که میتوان آن را به یک فرمول پیشگیرانه تبدیل کرد. چراکه رسانه‌های عربی دقیقا همان خط رسانه‌های غربی را در دستور کار قرار میدهند. اما باید به گونه‌ای در این مسایل عمل کنیم که تعهد خود را به حاشیه نرانیم. چرا که خط به خط آژانس‌های خبری تحت تاثیر معاملات اقتصادی قرار دارند. اطلاع‌رسانی که ما به دنبال آن هستیم، نمایش چهره درست و صحیح از کشورهای منطقه است. خواهان آن هستیم که رسانه‌های عربی از عینک رسانه‌های غربی استفاده نکنند. این موضوع باید برای هدایت درست امت اسلامی طرح‌ریزی شود تا نفاق میان آنها از بین برود.

 

 

 

 

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۶۴۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملتهب شدن اوضاع کرانه باختری در سایه حمله مجدد نظامیان صهیونیست

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرنگار شبکه الجزیره تاکید کرد که اشغالگران صهیونیست بامداد امروز به منطقه بیت امر در شمال الخلیل یورش بردند. منابع محلی نیز از حمله عناصر متجاوز به روستای المغیر واقع در شمال شرق رام الله خبر دادند.

این منابع تصریح کردند که درگیری‌هایی میان جوانان فلسطینی و اشغالگران در ورودی منطقه بیت امر به وقوع پیوست و متجاوزان به صورت گسترده از گازهای اشک آور استفاده کردند.

گردان‌های قدس نیز اعلام کردند که رزمندگان فلسطینی با عناصر صهیونیست در محور رفیدیا درگیر شده و آنها را به گلوله بستند.

نظامیان صهیونیست همچنین به منطقه بیرزیت در شمال رام الله یورش برده و تعدادی از شهروندان فلسطینی را بازداشت کردند.

خانه‌های شهروندان فلسطینی در خیابان التعاون واقع در نابلس نیز شاهد حمله عناصر صهیونیست و تفتیش این خانه‌ها بودند.

در جریان حمله متجاوزان به منطقه بیتا در نابلس نیز درگیری‌هایی میان جوانان فلسطینی و اشغالگران به وقوع پیوست.

کد خبر 6096782

دیگر خبرها

  • ساکنان رفح به هشدارهای تل آویو درباره تخلیه وقعی ننهادند
  • اطلاع‌رسانی به‌موقع به کشاورزان و عشایر در خصوص بارندگی‌ها انجام شود
  • اقدامات رژیم صهیونیستی امنیت کل منطقه را به خطر انداخته است
  • دامداران مراقب احشام خود در بارندگی ها باشند
  • چرا در پارک لاله حصار کشیده شده/ شهردار تهران اطلاع‌رسانی درست انجام دهد
  • ملتهب شدن اوضاع کرانه باختری در سایه حمله مجدد نظامیان صهیونیست
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!
  • شهروندان در آذربایجان‌غربی در ارتفاعات و مسیر رودخانه‌ها اتراق نکنند
  • وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود
  • خبر مهم وزارت رفاه درباره ادامه طرح کالابرگ / جزئیات برنامه دولت برای تداوم طرح فجرانه