Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جدیدترین گزارش‌های خبری از منطقه، جملاتی به نقل از خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین به عنوان سرتیتر برخی خبرگزاری‌ها درج شده که از شکل‌گیری زمینه‌های تزلزل شورای همکاری به اصطلاح خلیج حکایت دارد.

وزیر خارجه بحرین روز دوشنبه (30 اکتبر) در توئیتی عنوان کرده در صورتی که قطر مواضع خود را تغییر ندهد، دولت بحرین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس را تحریم خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خالد بن احمد آل خلیفه در توییت خود، تعلیق عضویت قطر را در شورای همکاری خلیج فارس، اقدامی لازم برای ادامه حیات شورا دانسته است.

شورای همکاری خلیج فارس در سال 1981، متعاقب پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و در راستای ایجاد اجماعی منطقه‌ای علیه ایران با حمایت بازیگران فرامنطقه‌ای ازجمله ایالات متحده و با عضویت کشورهای عربستان، کویت، عمان، بحرین، قطر و امارات متحده عربی در شرایطی تاسیس شد که از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین بازیگر منطقه‌ای به لحاظ ژئوپلتیکی، یعنی جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در آن دعوت نشده بود.

ازجمله مهم‌ترین اقدامات این شورا در مقابله با جمهوری اسلامی ایران و گفتمان انقلاب اسلامی، می‌توان به مواردی مانند ایجاد اجماع عربی علیه جمهوری اسلامی با هدف منزوی کردن ایران در منطقه، تلاش برای ایجاد اتحاد استراتژیکی با صدام در جریان جنگ تحمیلی با هدف شکست ایران و مساله جزایر سه‌گانه ایرانی اشاره کرد.

در جدیدترین اخبار منطقه‌ای و در شرایطی که انتظار می‌رفت سران کشورهای عضو شورا، قبل از پایان سال جاری میلادی در اجلاسی مشترک شرکت کنند، وزیر خارجه بحرین، حضور دولت خود را در این اجلاس به تعلیق عضویت قطر در این شورا منوط کرده است. او تاکید کرده تا زمانی که دولت قطر درخواست‌های اعضای شورای همکاری را قبول نکند، باید از حضور آن در جلسات شورا ممانعت شود.

کشورهای عربی شورای همکاری از ماه ژوئن سال جاری، قطر را مورد تحریم قرار داده‌اند. ازجمله دلایلی که این وزیر بحرینی به عنوان خطر قطر برای بحرین و دیگر همسایگان عربی‌اش ذکر کرده، موضوع برقراری روابط نزدیک قطر با جمهوری اسلامی ایران و ترکیه است.

او برقراری این روابط را تهدیدی برای امنیت و منافع ملی کشورهای عربی منطقه دانسته است. از دید کشورهای تحریم‌کننده قطر، یکی از نتایج برقراری روابط نزدیک میان دوحه و تهران، کم اثر شدن تحریم‌هایی است که کشورهای عضو ائتلاف عربستان، شامل مصر، امارات متحده عربی و بحرین از 5 ژوئن سال میلادی جاری علیه قطر وضع کرده اند و طی آن ضمن قطع روابط سیاسی خود با قطر، با بستن تمام راه‌های زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر، این کشور را در محاصره اقتصادی و سیاسی قرار دادند.

از جمله بهانه‌های ائتلاف مورد اشاره برای تحریم قطر، قسمتی از سخنان تمیم‌بن حمد آل ثانی، امیر این کشور بود که وی طی آن، جمهوری اسلامی ایران را قدرتی بزرگ و ضامن ثبات در منطقه دانسته و از حماس به عنوان نماینده مردم فلسطین یاد کرده بود.

دولت جمهوری اسلامی ایران پس از قطع روابط ائتلاف تحت نظر عربستان با قطر و محاصره این کشور توسط همسایه‌های عربی‌اش، تسهیلات ویژه اقتصادی و ترانزیتی را برای کمک به مردم قطر در نظر گرفته است که هم اکنون نیز ادامه دارد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر روز یکشنبه گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه سی.بی.اس آمریکا، هدف چهار کشور عربی عضو ائتلاف عربستان را در قطع روابط با قطر و محاصره این کشور، تلاش برای سرنگونی رژیم قطر، عنوان و تاکید کرد برنامه‌ریزی این کشورها برای براندازی حکومت قطر، موضوعی تاریخی است و آنان در سال 1996 نیز اقدام مشابهی را ترتیب داده بودند که با شکست مواجه شد. به نظر می‌رسد تلاش جدید بحرین برای تعلیق عضویت قطر و مشروط‌کردن حضورش در اجلاس آتی سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به این تعلیق، برگزاری نشست سالانه را تا مدتی نامعلوم، به تعویق خواهد انداخت و این موضوع بنا به تحلیل کارشناسان سیاسی، آینده سیاسی شورای همکاری را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

محمدرضا مولایی

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۲۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید/ مروری بر نقشه‌های تاریخی و مشهور جهان که نام خلیج فارس بر تارک‌شان می‌درخشد

دهم اردیبهشت در تقویم ایران به عنوان «روز ملی خلیج فارس» نام‌گذاری شده است؛ روزی که خلیج همیشه فارس از اشغال متجاوزان پرتغالی‌ خارج شد.

به گزارش ایسنا، به رغم وجود اسناد و نقشه‌های تاریخی معتبر در خصوص ایرانی بودن این خلیج در سال‌های اخیر برخی کشورهای عربی در صدد برآمدند تا با استفاده از کلماتی چون «خلیج عربی» نام این خلیج را تحریف کنند؛ تلاش‌های نافرجامی که همگی به یک سرنوشت مشترک یعنی شکست ختم شدند.

به این منظور ویدیویی در فضای مجازی منتشر شده که مروری است بر نقشه‌های تاریخی و مشهور جهان که نام خلیج فارس بر تارک‌شان می‌درخشد. این ویدیو را مشاهده کنید:

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بلینکن خواستار سیستم دفاعی یکپارچه اعراب مقابل ایران
  • ببینید/ مروری بر نقشه‌های تاریخی و مشهور جهان که نام خلیج فارس بر تارک‌شان می‌درخشد
  • پیام امیرعبداللهیان به مناسبت «روز ملی خلیج فارس»
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان آتش‌بس فوری و پایدار در غزه شد
  • یک‌روز برای خلیج همیشه فارس
  • پسوند آبی ها عوض می شود؛ استقلالِ خلیج فارس برابر تیم های عربی!
  • پسوند آبی‌ها عوض می‌شود؛ استقلالِ خلیج فارس برابر تیم‌های عربی!
  • میزبانی سه تیم در جام حذفی در هاله‌ای از ابهام!