Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سعید محمدزاده در اجلاس گروه کاری حمل و نقل بین المللی در کریدور خلیج فارس "جنوب – غرب" با اشاره به اهمیت و تاثیر این کریدور در توسعه حمل و نقل کالا در منطقه افزود: امیدوارم مذاکرات کشورهای عضو کریدور "جنوب – غرب" توسعه حمل و نقل ریلی را در منطقه درپی داشته باشد.


او با بیان اینکه هدف اصلی ما افزایش مبادله کالا و ترانزیت در منطقه است ، گفت : مدیریت تعرفه در زمان های مختلف و اصلاح برخی فرآیندها می تواند به جذاب شدن استفاده از کریدور "جنوب – غرب" همچنین توسعه ترانزیت و توسعه فعالیت شبکه حمل و نقل ریلی کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمدزاده به تشکیل شرکت های مشترک حمل و نقلی میان کشورهای عضو کریدور اشاره کرد و افزود : مشارکت دادن بخش خصوصی و تشویق آنها برای توسعه حمل و نقل بار از ابتدا تا انتهای کریدور می تواند به جذابیت بیشتر این شبکه حمل و نقلی کمک کند ضمن اینکه ایجاد سازمانی برای پیگیری و رفع مشکلات مرتبط با کریدورمی تواند به حضور موثرتر بخش خصوصی کمک کند.


مدیرعامل راه آهن گفت: با همکاری جمهوری آذربایجان گام های خوبی در جهت فعال سازی خط ریلی "آستارا – آستارا" برداشته شده است و امیدواریم در آینده نزیک نخستین قطار کانتینری در این مسیر به حرکت درآید.


محمدزاده افزود : امیدواریم عملیات اجرایی بخش پایانی کریدور راه آهن "قزوین – رشت" در کمتر از 3 ماه آینده به پایان برسد و تا پیش از پایان سال شبکه برای شروع فعالیت در اختیار راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.


او گفت: احداث قطعه "رشت – آستارا" باتوجه به تفاهم انجام شده با جمهوری آذربایجان بزودی آغاز خواهد شد.

ایران در حمل و نقل ریلی پلی غیر قابل جایگزین در منطقه است

مدیر عامل راه آهن گفت : جمهوری اسلامی ایران پل ارتباطی غیر قابل جایگزین در منطقه برای اتصال کریدور حمل و نقل ریلی "جنوب - شمال" و رقیب بسیار ارزشمند برای ارتباط ریلی کریدور "جنوب - غرب" است.


سعید محمدزاده در حاشیه اجلاس گروه کاری حمل و نقل بین المللی در کریدور خلیج فارس "جنوب – غرب" در گفتگو با خبرنگاران افزود : برای ارتباط کشورهای آسیای جنوب شرقی ، هند ، جنوب چین ، روسیه ، کشورهای اسکاندیناوی و کشورهای شمال اروپا مسیر بسیار جذاب و ارزشمندی داریم که عبور از ایران بخش قابل توجهی از این مسیر را تشکیل می دهد.


او گفت : باید تلاش جدی برای فعال سازی این کریدور داشته باشیم ، این کریدور با عبور از ایران ، آذربایجان ، گرجستان ، دریای سیاه و اوکراین اتصال خیلی ارزشمندی را بین جنوب و مرکز اروپا خواهد داشت و می توانیم از طریق ایران با کشورهای شرق خزر و
شرق روسیه ارتباط داشته باشیم.


محمدزاده افزود : موقعیت ایران به گونه ای است که ما می توانیم از بارهای ترانزیت و عبور این بارها استفاده های زیادی ببریم ، در سال های اخیر در راه آهن تلاش زیادی کردند که بتوانیم از این کریدورها نهایت استفاده را ببریم.


او گفت : امیدواریم با فعال شدن این کریدور بخش مهمی از بارهایی را که از جنوب شرق آسیا به سمت اروپا جابجا می شود از این کریدور حمل کنیم و جلسه کارشناسی امروز و فردا با حضور مقامات دولتی و بخش خصوصی ادامه خواهد داشت.


محمدزاده افزود : در مورد سازمان کریدور به تصمیم رسیدیم و امروز بحث های کارشناسی بود و تمام تلاش ما پیگیری نظام فعال سازی و تشویق استفاده از این کریدور است .


مدیرعامل راه آهن گفت : ایجاد ظرفیت ترانزیت 30 تا 40 میلیون تن بار از طریق شبکه حمل و نقل ریلی تا سال 1400 از خاک ایران پیش بینی شده ، که قابل دسترسی است .


او گفت : مسیر جنوب به شمال از طریق دریا یک مسیر طولانی است که حمل بار از این طریق 45 روز تا 55 روز یا 2 ماه به طول می انجامد ، اگر این بار از مسیر ایران ترانزیت شود می تواند 14 روزه طی شود و نیز کریدور جنوب به غرب از طریق دریا 40 تا 50 روز طول می کشد در حالی که از ایران 15 روز یا حداکثر 3 هفته به طول می انجامد.


محمدزاده شرط شروع فعالیت کریدور "جنوب - غرب" را همکاری نزدیک کشورهای عضو دانست و افزود : این ظرفیت اکنون فراهم است و هماهنگی کشورها مهم است که تصمیم کشورها گرفته شود و جلساتی را با بهره برداران برای شروع کار داشتیم و قرار است در هند با صاحبان کالا برای صادرات و واردات کالا رایزنی کنیم و در مرحله اول سایتی برای کریدور تعریف کردیم که متاضیان می توانند به آن مراجعه و اطلاعات لازم را دریافت کنند.


او گفت : بنا داریم در سال 2018 از کریدور "جنوب - شمال" سهم قابل ملاحظه ای از ترانزیت بار را در اختیار بگیریم و اکنون بین هند و اروپا سالانه 5 میلیارد دلار بار جابجا می شود و در کف و وضعیت حداقلی می توانیم در مرحله نخست 10 درصد از این بار را از مسیر ایران عبور دهیم.


محمدزاده افزود : در کریدور جنوب شمال هم 7 میلیون تن بار جابجا می شود که حداقل 50 درصد از این ترانزیت را می توانیم داشته باشیم اما به دلیل نظام های تعرفه ای ، ناهماهنگی کشورهایی که در این کریدور قرار داشتند و آماده نبودن زیرساخت ها این مهم اتفاق نیفتاد.


او گفت : در آستارا در حال ایجاد بارانداز برای تسهیل استفاده از این مسیر هستیم و با نزدیک شدن به زمان بهره برداری شبکه ریلی قزوین - رشت بخش قابل توجهی از این شبکه در دست استفاده خواهد بود که ما می توانیم برای سالهای آینده ارقام قابل توجهی در نتیجه استفاده از این کریدور بدست بیاوریم .


محمدزاده افزود : براساس گزارش کارشناسان درصورت فعال شدن کریدورهای "جنوب - شمال" و جنوب - غرب" می توانیم سالانه 1 تا 2 میلیارد دلار درآمد ارزی پایدار برای کشور داشته باشیم.


او گفت : ظرفیت جابجایی 12 میلیون تن بار در دو کریدور یاد شده وجود دارد و با توجه به بار موجود امکان جابجایی حداقل 20 میلیون تن از این مسیر در سال 97 وجود دارد اما خیلی موضوع ها وجود دارد که باید حل شود.


محمدزاده افزود : باید نظام هماهنگی میان کشورهای عضو را حل کنیم چون وقتی از یک کشور به کشور دیگر که وارد می شویم یکسری هماهنگی ها در مسیر ها و مقصدها داریم ، باید صاحبان کالا از این کریدورها با سرعت عبور کنند ، سرعت و زمان برای آنها جذاب باشد و قیمت و تعرفه موضوع جذابی است و باید قیمت ها را به دریا که از مسیرهای جذاب است ، نزدیک کنیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

401

حمل و نقل بین المللی کریدور خلیج فارس حمل و نقل کالا راه آهن آستارا – آستارا

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۶۷۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تثبیت مقاصد صادراتی از سوی بازرگانان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، محمدجواد امانی با اشاره به خیز تجار ایرانی برای ورود به بازار‌های جدید بیان کرد: برگزاری «ایران اکسپو۲۰۲۴» اهرمی برای تسهیل ورود تاجران به بازار‌های جدید است که موجب ارزآوری و توسعه صادرات می‌شود.

وی به مزایای نسبی خوزستان در حوزه تجارت اشاره و بیان کرد: برخی از این ظرفیت‌ها مورداستفاده و برخی دیگر مغفول مانده‌اند، سیاستگذاران باید کشور‌های مورد هدف صادرات را توسعه دهند.

امانی توسعه تجارت را نیازمند همکاری بخش‌های مختلف دولت دانست و گفت: دستگاه سیاست خارجی باید حضور بازرگانان و مسوولان سیاسی سایر کشور‌ها در نمایشگاه‌های ایرانی را تسهیل و ارتباط بین بازرگانان ایرانی و خارجی را فراهم کند که این امر در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران محقق می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی اهواز تداوم برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) در حوزه تجارت خارجی کشور را موثر دانست و اظهارکرد: این نمایشگاه، می‌تواند در توسعه صادرات غیرنفتی و ارزآوری موثر باشد البته باید به این نکته توجه داشت که علاوه بر صادرات می‌توان از طریق انتقال تکنولوژی، صدور خدمات فنی و مهندسی و ترانزیت نیز ارزآوری کرد.

امانی به دستاورد‌های پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ در اردیبهشت ماه سال گذشته در حوزه صادرات غیرنفتی اشاره و خاطرنشان کرد: باید به دنبال تثبیت مقاصد صادراتی موجود و پیدا کردن مقاصد صادراتی جدید باشیم؛ کشور‌های آفریقا، آمریکای لاتین، آسیای شرق و کشور‌های همسایه از جمله مناطق هدف صادراتی ما هستند.

رییس اتاق بازرگانی اهواز به ظرفیت‌های موجود در زمینه حمل‌ونقل، انرژی و دانش‌بنیان اشاره و بیان کرد: برای دستیابی به بازار‌های جدید و توسعه تجاری نیازمند برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ هستیم تا به اهداف موردنظر دست یابیم.

وی گفت: برای توسعه بازار باید مسیر مشخصی طی شود و برای تحقق این امر در مرحله اول وزارت امور خارجه، مقامات وزارتخانه‌های اقتصادی و سایر بخش‌های مربوطه باید شرایط حضور بازرگانان ایرانی در کشور‌های هدف را فراهم کنند و گفتگو‌های ۲ یا چندجانبه و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها در حوزه کاهش تعرفه‌ها و تسهیل تجارت مدنظر قرار گیرد.

امانی ایجاد سخت‌افزار‌ها و نهاد‌های مناسب در کشور‌های هدف صادراتی را نیز ضروری دانست و ادامه داد: برپایی نمایشگاه‌ها، حضور رایزنان اقتصادی و بازرگانی در کشور‌های هدف و فعالیت هر چه بیشتر وزارت امورخارجه در جهت توسعه بازار‌های صادراتی ایران، از جمله این زیرساخت هاست.

رییس اتاق بازرگانی اهواز بر ضرورت همکاری دولت و اتاق‌های بازرگانی به عنوان مشاور برای شناخت درست بازرگانان از نیاز‌های بازار هدف تاکید کرد و گفت: باوجود اینکه در مراحل اولیه توسعه بازار نقش دولت اهمیت بیشتری دارد، اما در ادامه به مرور بخش خصوصی باید جایگزین دولت شودکه اتاق‌های بازرگانی می‌توانند در نقش نهاد واسط با فراهم‌کردن اطلاعات، ایجاد روابط با نهاد‌ها و بنگاه‌های کشور‌های مقصد و ارائه مشاوره به کسب و کار‌ها و بازرگانان ایرانی فرآیند توسعه بازار را تسهیل کنند.

امانی اضافه کرد: با تداوم این روند، بازرگانان با نیاز‌های کشور مقصد آشنا شده و بر اساس مزیت نسبی اقتصاد ایران، کالایی را که قابلیت و استاندارد صادراتی دارد را از تولیدکنندگان داخلی تقاضا می‌کنند تا کالای موردنظر را به دیگر کشور‌ها صادر کنند و عرضه بر مبنای تقاضای بازار باشد.

دیگر خبرها

  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است!
  • راه آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است؛ افغانستان به دنبال استفاده از کریدور لاجورد
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • راه‌آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است/ افغانستان به‌دنبال استفاده از کریدور لاجورد
  • کنسرسیوم هنوز تشریفات گمرکی قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه از خاک ایران را انجام نداده است
  • ضرورت تثبیت مقاصد صادراتی از سوی بازرگانان
  • راه آهن: کنسرسیوم توسعه ریلی از حسن نیت ما سوءاستفاده کرد
  • ◄ اولین قطار ترانزیت افغانستان به ترکیه در دام سوء مدیریت/ تکرار تجربه تلخ راه آهن شلمچه بصره
  • راه‌آهن:کنسرسیوم توسعه ریلی از حسن‌نیت ما سوء استفاده کرد