Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- سخن از رسانه‌هاي محلي و بومي است؛ رسانه‌هايي که با سيلي صورتشان را سرخ نگه داشته‌اند تا بتوانند به همشهري‌ها و هم‌استاني‌هايشان خدمت کنند و منعکس‌کننده دردها و سختي‌ها و خواسته‌هايشان باشند.

بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات، خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي خبري نيز مانند هر سال پذيراي نشريه‌ها و رسانه‌هاي گوناگوني از گوشه و کنار کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه‌هاي کوچک و بزرگ در نمايشگاه امسال نيز حاضرند. نام برخي از اين رسانه‌ها براي بيشتر مردم آشنا است و نام شماري از آن‌ها را تنها گروهي از مردم مي‌دانند؛ آناني که در محل نشرِ آن روزنامه، هفته‌نامه، ماهنامه و يا گاهنامه زندگي مي‌کنند و از نزديک با خبرها و مقاله‌ها و يادداشت‌هاي آن و نيز با رنج و زحمت و کوشش خبرنگاران و دست‌اندرکارانِ آن رسانه‌ بومي و محلي آشنايند.
سخن از رسانه‌هاي محلي و بومي يا شهرستاني است. رسانه‌هايي که کم پيش مي‌آيد در سطح سراسري کسي نامشان را بشنود و به خاطر داشته باشد. رسانه‌هايي که با سيلي صورتشان را سرخ نگه داشته‌اند تا بتوانند به همشهري‌ها و هم‌استاني‌هايشان خدمت کنند و منعکس‌کننده دردها و سختي‌ها و خواسته‌هايشان باشند.
آنچه در ادامه مي‌آيد، درد دل چند تن از دست‌اندرکاران رسانه‌هاي بومي و شهرستانيِ حاضر در بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات است.
** ماجراي پرغصه دست خالي
محمدعلي خرّمي، مدير مسئول ماهنامه «مردم کوير» کاشان، مهم‌ترين دغدغه رسانه‌هاي بومي و محلي را مشکل‌هاي مالي مي‌داند. او به اين اشاره مي‌کند که مشکل مالي، دغدغه مهم همه رسانه‌هاي کشور است، اما نشريات محلي چون برخلاف نشريات سراسري يارانه دريافت نمي‌کنند، بيشتر با کمبودهاي مالي دست‌ و ‌پنجه نرم مي‌کنند.
او مي‌گويد: مسئولان براي بهتر ديده شدن خود، بيشتر با رسانه‌هاي سراسري ارتباط دارند. افزون بر اين، رسانه‌هاي محلي آگهي‌ها و رپورتاژها را هم طبق عرف و ضوابط نمي‌توانند دريافت کنند تا بخشي از کمبودهاي ماليشان را جبران کنند و علت بخشي از اين معضل بدين بازمي‌گردد که مسئولان محلي براي رسيدن به اهداف خود تمايل دارند بيشتر با رسانه‌هاي سراسري يا رسانه‌هاي مرکز استان‌ها همکاري کنند، که آسيب اين رويکرد به رسانه‌هاي بومي و کوچک‌تر مي‌رسد.
محسن پُردل، مديرمسئول ماهنامه «هاتف جوان» استان سيستان و بلوچستان، معتقد است حمايت‌هايي که از نشريه‌هاي محلي مي‌شود، بايد به شکل منطقه‌يي و بومي تعريف شود.
او مي‌گويد: نبايد استان محرومي مثل سيستان و بلوچستان با استان‌هايي چون مازندران و آذربايجان يکسان ديده شود. بايد به استان‌هاي محروم ضريب داده شود و رسانه‌هاي محلي مناطق محروم حمايت شوند.

** آگهي‌نامه‌هاي محلي و حقي که از نشريه‌هاي بومي ضايع مي‌شود
مدير مسئول ماهنامه «مردم کوير» شهرستان کاشان به يکي ديگر از معضل‌هاي رسانه‌هاي محلي نيز اشاره مي‌کند. او مي‌گويد: در شهرستان‌ها آگهي‌نامه‌هاي محلي رشد بسيار داشته‌اند. براي نمونه در منطقه ما حتي آگهي‌هاي خُرد محلي نيز به نشريه‌ها داده نمي‌شود، زيرا اين آگهي‌نامه‌ها هستند که همه آگهي‌هاي محلي را دريافت مي‌کنند. حال شما قضاوت کنيد در شرايطي که آگهي‌هاي دولتي را نشريه‌هاي دولتي و سراسري دريافت مي‌کنند، آگهي‌هاي خُردِ محلي هم به آگهي‌نامه‌ها مي‌رسد و يارانه نيز به نشريه‌هاي سراسري اختصاص مي‌يابد، رسانه‌ها و نشريه‌هاي بومي و محلي چگونه مي‌توانند از پس هزينه‌ها برآيند و به حيات خود ادامه دهند؟
** فقر آموزش
خانم کرمي، مديرمسئول روزنامه «صبح ساحل» هرمزگان، مشکل آموزشي را يکي ديگر از معضل‌هاي کار رسانه‌يي در شهرستان‌ها معرفي مي‌کند. او در اين‌باره توضيح مي‌دهد: ما در زمينه آموزش روزنامه‌نگاري در استان بسيار ضعيف کارکرده‌ايم. بيشتر افرادي هم که در اين رشته فارغ‌التحصيل مي‌شوند، به دليل مسائل مالي علاقه‌يي به کار در نشريات محلي ندارند.
امير اکبري، مدير مسئول و سردبير روزنامه «اصفهان امروز»، هم در اين‌باره مي‌گويد: در شهرستان‌ها شرايط کار رسانه‌يي سخت‌تر است؛ و افراد براي رسيدن به مراتب بالاتر بايد زحمت بيشتري بکشند. ازاين‌رو افراد توان بالايي دارند، اما اين توانِ رسانه‌يي اغلب به شکل تجربي به دست مي‌آيد نه به شکل آکادميک. مسئله ديگر اين است که برخي از روزنامه‌نگاران شهرستان‌ها وقتي به سطح توانمندي مناسبي مي‌رسند، به سبب شرايط مالي نامناسب و مشکلات اقتصادي رسانه‌هاي استاني ترجيح مي‌دهند در رسانه‌هاي تهران کار کنند، که اين به نوعي فرار مغزها از استان‌ها به پايتخت است.
** محتواهاي کنترل‌ شده
موانعي که بر سر راه توليد محتوا جلو پاي رسانه‌هاي بومي و محلي سبز مي‌شود نيز از ديگر گرفتاري‌هاي اين رسانه‌ها است.
محمدعلي خرّمي، مدير مسئول ماهنامه «مردم کوير» کاشان، در اين باره مي‌گويد: دست رسانه‌هاي محلي در تهيه محتوا نيز کوتاه است و به همين سبب هم کمتر مي‌توانند در جذب مخاطب توفيق داشته باشند. منِ خبرنگار وقتي بخواهم براي تهيه يک گزارش به يک اداره محلي بروم و عکسي از سالن آن اداره بگيرم، بلافاصله نيروهاي حراست من را دوره مي‌کنند. يا وقتي مي‌خواهم به يک بيمارستان بروم و با بيمارانِ آنجا مصاحبه کنم، حتماً بايد پنج، شش کانال مختلف را پشت سر بگذارم. اين‌ها سبب مي‌شود من نتوانم محتواي خوبي را توليد کنم و محتوايي که در نشريه‌ام توليد مي‌شود، ناگزير محتوايي کنترل‌ شده خواهد بود که مورد پسند مخاطب نيز قرار نمي‌گيرد.
او معتقد است: عامل «مجاورت» به محل زندگيِ مردمِ محلي، امتياز ويژه رسانه‌هاي محلي است که مي‌تواند موجب جذب مخاطبان بومي شود.
وي مي‌گويد: اگر در يک روستا روزنامه‌هاي سراسري همچون همشهري، شرق، کيهان و غيره توزيع شود، فرد روستايي تنها نگاهي سرسري به آن روزنامه خواهد کرد، اما اگر چهار صفحه نشريه محلِ خودش را به دستش بدهيم، دست‌کم بيست دقيقه آن نشريه را خواهد خواند؛ زيرا اخبار محل زندگي خود را در آن نشريه بومي مي‌بيند. حتي من براي اينکه بتوانم مخاطب محلي را جذب کنم، خبر مي‌دادم که کلاغ، ابر موتور فلاني را درآورد! تا بتوانم در کنار اين خبرِ بي‌ارزش چند خبر مهم را قرار بدهم.
** سواد رسانه‌يي پايين برخي مسئولان کار را براي رسانه‌هاي بومي سخت‌تر مي‌کند
مديرمسئول ماهنامه «مردم کوير» شهرستان کاشان همچنين مي‌گويد: سواد رسانه‌يي برخي مسئولان در شهرستان پايين‌تر است که همين کار را براي رسانه‌ها سخت‌تر مي‌کند. بسياري از مسئولانِ بومي نخستين چيزي که در برخورد با انتقاد رسانه‌هاي محلي به ذهنشان مي‌رسد، شکايت است. اين درحالي است که اغلب خبرنگاران ما در شهرستان‌ها بيمه نيستند و افزون براين، در بسياري از شهرها اصلاً خبرنگاري شغل به ‌حساب نمي‌آيد و افرادي هم که در اين حرفه کار مي‌کنند، بيشتر به شکل دلي فعاليت دارند. از اين‌رو مي‌بينيم که گاه سرانجامِ برخي خبرنگاران ما به ذليل‌ شدن ، گدايي است. ما نمونه داشتيم که به خبرنگار به مسئول گفته خبرهايت را کار مي‌کنم، تو در عوض به ما غذا يا ميوه بده. چرا بايد کار به اينجا بکشد؟
مديرمسئول روزنامه «اصفهان امروز» نيز بر تفاوت انتقادپذيري مسئولان در تهران و شهرستان‌ها تأکيد دارد. او مي‌گويد: در استان‌ها به سبب کوچک‌تر بودن شهرها و نزديک‌تر بودن افراد به يکديگر، ميزان انتقادپذيري‌ها هم کمتر است که اين، هم مشکلات حقوقي براي نشريات ايجاد مي‌کند و هم وظيفه رسانه‌ها در نقد مشکلات جامعه را مختل مي‌کند.
خانم حاجي‌پور، مدير روابط عمومي روزنامه «آواي خراسان جنوبي»، هم از اين موضوع دل پُر گِله‌يي دارد. او تنگ‌نظري مسئولان را يکي از مهم‌ترين موانع کار رسانه‌يي مي‌داند و مي‌گويد: فلان مسئول زماني پاسخ ما را مي‌دهد که ما به نفع او مطلب بنويسيم و اگر به ضررش مطلبي بنويسيم، آگهي به ما نخواهد داد و اگر به ما آگهي ندهد، ما با مشکلات فراواني روبرو خواهيم شد. گاه ما نمي‌توانيم يک واقعه را آن‌طور که اتفاق افتاده است به گوش مخاطب برسانيم، زيرا اين مسئله با مخالفت برخي مسئولان مواجه مي‌شود. در برخي موارد شرايطي پيش مي‌آيد که گويي بايد براي انتشار واقعيت از فلان مسئول اجازه بگيريم و اين، کار را براي رسانه سخت مي‌کند. اين در حالي است که ما قانون دسترسي آزاد به اطلاعات را داريم و به ‌شکل قانوني فردي نبايد مانع کار ما شود.
** مدير مسئول نشريه را توزيع مي‌کند!
نحوه توزيع رسانه‌هاي مکتوب، هم نشريه‌هاي سراسري و هم نشريه‌هاي محلي، از ديگر مشکلاتي است که رسانه‌هاي شهرستاني با آن روبرو هستند و طبيعي است که اين مسئله براي رسانه‌هاي محليِ غيردولتي که منابع مالي کمتري هم دارند، حادتر باشد.
اکرمي، مديرمسئول و سردبير روزنامه «اصفهان امروز»، ديدگاه خود را درباره اين موضوع اين‌طور بيان مي‌کند: از مشکلات عمومي نشريات مکتوب در استان‌ها، افزايش قيمت کاغذ است که عملاً توان اقتصادي نشريه‌ها را براي تأمين مواد اوليه به‌شدت تحت تأثير قرار داده است. افزون بر اين، در شهرستان‌ها فضا براي توزيع و عرضه نشريات بسيار محدود است. براي نمونه اصفهان که يک کلان‌شهر جهاني است، کمتر از سي دکه مطبوعاتي فعال دارد. در حالي که در تهران حدود 1200 دکه مطبوعاتي فعال داريم. اين نحوه توزيع طبيعي است که مشکلات بعدي درباره جذب مخاطب را نيز در پي خواهد داشت.
مدير مسئول ماهنامه «مردم کوير» شهرستان کاشان مي‌گويد که بارها پيش آمده که خود او ماهنامه‌اش را با خودرو شخصي‌اش در سطح شهر توزيع کرده است، زيرا نظام توزيع يا وجود ندارد و يا تحت اختيار گروهي خاص از نشريات است که سود بيشتري را به توزيع‌کنندگان مي‌رسانند.
خرّمي تأکيد مي‌کند: در اين شرايط ماهنامه‌ها يا هفته‌نامه‌هاي محلي حتي قدرت آن را ندارند که پول نشريه فروخته شده خود و يا برگشتي‌هايشان را از توزيع‌کنندگان دريافت کنند.
** بي‌توجهي به رسانه‌هاي محلي حتي در نمايشگاه مطبوعات
غرفه‌هايي که در نمايشگاه مطبوعاتِ امسال به روزنامه‌ها و ماهنامه‌ها و هفته‌نامه‌هاي محلي و شهرستاني اختصاص داده شده، مانند هر سال در بخش حاشيه‌يي و کمتر در معرض ديدِ نمايشگاه است و اين تبعيض، مانند هر سال اعتراض اين رسانه‌ها را موجب شده است.
اسکندري، مدير اجرايي نشريه «نيارش البرز»، ديدگاه خود را در اين‌باره اين‌طور بيان مي‌کند: نشريه‌هاي بومي و شهرستاني از لحاظ مالي بسيار ضعيف هستند؛ در چنين وضعيتي وزارت ارشاد مي‌تواند دست‌کم کاري کند که اين‌ها در نمايشگاه مطبوعات بهتر ديده شوند. اين ‌درحالي است که هر ساله‌ جانمايي غرفه‌هاي رسانه‌هاي شهرستاني بسيار دور از ديد و در حاشيه است. به نظر من کسي که براي روزنامه شرق يا اطلاعات يا خبرگزاري‌هاي معروف کشور به نمايشگاه مي‌آيد، اگر غرفه اين رسانه‌ها در انتها و حاشيه سالن نمايشگاه باشد هم باز آنها را پيدا خواهد کرد. اما اين اتفاق درباره رسانه‌هاي شهرستاني که شهرت بسيار کمتري دارند، نمي‌افتد. بنابر اين اي کاش مسئولان بدين موضوع توجه کنند و هر سال بدترين جا و کورترين نقطه نمايشگاه را در اختيار رساني‌هاي محلي قرار ندهند.
محسن پُردل، مديرمسئول ماهنامه «هاتف جوان» استان سيستان و بلوچستان، نيز دل پُر دردي دارد. او تأکيد مي‌کند: حضور ما در نمايشگاه مطبوعات صرفاً کارکرد آماري دارد و جز هزينه‌يي که روي دستمان مي‌گذارد، نتيجه ديگري ندارد. انتظار داريم در نمايشگاه مطبوعات همه نشريه‌ها را يکسان نگاه کنند. وقتي جايي به ما غرفه داده‌اند که اصلا ديده نمي‌شويم، اين نمايشگاه براي ما چه فايده‌يي خواهد داشت؟ همشهري و جام‌جم و ايران که هر جاي نمايشگاه غرفه داشته باشند، تحت هر شرايطي ديده مي‌شوند؛ پس ما رسانه‌هاي بومي بايد در جايي از نمايشگاه باشيم که به چشم بياييم. اما شرايط به گونه‌يي است که انگار ما رسانه‌هاي محلي براي خودمان آمده‌ايم و قرار است ما غرفه گيلاني‌ها را ببينيم وآن‌ها که روبروي ما غرفه دارند، بيايند و غرفه ما را ببينند و بعد از 10 روز از هم خداحافظي کنيم.
** مخاطباني که در راه رفتن به سرويس بهداشتي از جلو غرفه رسانه‌هاي شهرستاني رد مي‌شوند
محمدعلي خرّمي، مدير مسئول ماهنامه «مردم کوير» شهرستان کاشان، درباره جانمايي غرفه شهرستاني‌ها مي‌‌گويد: در نمايشگاه مطبوعات قانون مشخصي حکمفرما نيست، زيرا هر رسانه‌يي که سرمايه‌دارتر و قدرتمندتر باشد، مي‌تواند جاي بهتري را براي خود بگيرد. امسال بدترين جاي نمايشگاه را به رسانه‌هاي شهرستاني داده‌اند؛ انتهاي سالن، نزديک سرويس‌هاي بهداشتي! يعني بدين ترتيب به جز مهمان‌هاي دعوتي، اغلب مخاطبان ما کساني خواهند بود که براي رفتنِ به دستشويي از جلو غرفه‌هاي رسانه‌هاي شهرستاني نيز عبور خواهند کرد. جالب اين است که غرفه مربوط به شغل‌هاي مرتبط و روابط‌ عمومي‌ها جايشان بهتر است از غرفه‌هاي رسانه‌هاي شهرستاني. غرفه‌هاي ما آن‌قدر در حاشيه است که حتي گاهي مهمان‌هاي دعوتي ما نيز نمي‌توانند غرفه ما را پيدا کنند.
يکي از چهره‌هاي معروف کاشان قرار بود مهمان ما باشد، که بعد از چند ساعت گشتن در نمايشگاه و رفتن به غرفه‌هاي ديگر، بي‌آنکه بتواند به غرفه ما بيايد رفته بود و بعد به من زنگ زد که من غرفه‌تان را پيدا نکردم و حالا هم ديگر خسته شده‌ام و عذرخواهي مي‌کنم! خب، سببش اين است که جانمايي غرفه ما بسيار بد است. ضمن اينکه از آغاز نمايشگاه تاکنون حتي يکي از مسئولان پايشان را به غرفه‌هاي ما نگذاشته‌اند و اين نشان مي‌دهد توجه چنداني به رسانه‌هاي بومي ندارند.
** فرق ميکروفون و قلم براي مسئولان
حاجي‌پور، مدير روابط عمومي روزنامه «آواي خراسان جنوبي»، به يک نکته جالب هم اشاره مي‌کند! نکته‌يي که البته خاصِ شهرستان‌ها و مسئولان شهرستاني نيست و در نگاه و باور مسئولان پايتخت‌نشين نيز با شدت و ضعف وجود دارد.
او مي‌ گويد: من، خودم در صداوسيما نيز کار مي‌کنم و اين را به دور از تعصب به کار روزنامه‌نگاري عرض مي‌کنم؛ مسئولانِ ما بين رسانه‌هاي کاغذي و صدا و سيما فرق مي‌گذارند. مثلاً وقتي يک مديرکل با خبرنگاران روبرو مي‌شود، با آن کسي که ميکروفون در دست دارد بسيار بهتر و راحت‌تر برخورد مي‌کند تا خبرنگاري که قلم به‌دست دارد و براي رسانه‌هاي مکتوب خبر تهيه مي‌کند. متأسفانه آن مسئول به اين موضع توجه نمي‌کند که تيتر روزنامه من با تيراژي هشت، نه هزاري در سطح استان منتشر مي‌شود و در جاي خود کم مخاطب ندارد. پس چرا مسئولانِ ما بايد بين خبرنگاران صداوسيما و رسانه‌هاي مکتوب فرق قائل بشوند؟
** امنيت شغليِ ضعيف‌تر خبرنگاران شهرستاني
نبودِ امنيت شغلي، از دغدغه‌هاي اغلب اهالي رسانه است؛ اما اين مشکل نيز گويا براي رسانه‌هاي شهرستاني بحراني‌تر است.
کرمي، مديرمسئول روزنامه‌ `صبح ساحل` هرمزگان، تصريح مي‌کند: نبود امنيت شغلي سبب مي‌شود روزنامه‌نگاران سخت‌گيرتر با کارفرما برخورد کنند و از سوي ديگر، به سبب ناکافي‌بودن حمايت‌هاي ارشاد از رسانه‌هاي محلي، ما نيز نمي‌توانيم چندان روزنامه‌نگار را حمايت مالي کنيم و همه اين‌ها موجب افت کيفيت کار رسانه‌يي در شهرستان‌ها مي‌شود.
محمدعلي خرّمي، مدير مسئول ماهنامه «مردم کوير» شهرستان کاشان، مي‌گويد: اگر يک خبرنگار تهراني را نهادي دستگير کند، بسياري از رسانه‌ها سروصدا مي‌کنند، اما اگر در شهرستان يک خبرنگار شهرستاني را بگيرند، صدا از کسي درنمي‌آيد و کسي به داد او نمي‌رسد، مگر اينکه رفيقي در نهادِ مربوطه داشته باشد تا بتواند برايش کاري بکند.
بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات، خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي خبري از پنجم آبان ماه در مصلاي امام خميني (ره) تهران آغاز شده و 12 آبان ماه به کار خود پايان مي‌دهد.
ميزگرد و گزارش**3067*1436*گزارش: اميرحسين دولتشاهي*انتشار: داود پورصحت*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۹۵۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزبانی نمایشگاه و جشنواره سلامت از شهروندان

ایسنا/هرمزگان نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس با ۳۰ غرفه امروز میزبان شهروندان است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، نمایشگاه سلامت در ۳۰ غرفه شامل؛ بهداشت، درمان، اورژانس، مشاوره و حوزه‌های مختلف درمانی برپا شده است.

در این نمایشگاه خدمات سلامت محور از جمله ویزیت و معاینه پزشک، کنترل فشار و قند خون، مشاوره تغذیه و روانشناسی ویزیت دندانپزشکی به صورت رایگان صورت می‌گیرد.

این نمایشگاه امروز هفتم اردیبهشت در بلوار ساحلی بوستان غدیر (زیر پرچم ) از ساعت ۱۷ تا ۲۲ جهت بازدید عموم مردم دایر است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • علت حذف بیانیه استقلال: فرار از جریمه میلیاردی!
  • سفیراندونزی از غرفه استان فارس بازدید کرد
  • راه اندازی نخستین مرکز موتور آمبولانس شهرستانی در مهاباد
  • قم در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ حضور یافت
  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • بازدید وزیر کشور از غرفه هرمزگان در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • غرفه سیستان و بلوچستان در نمایشگاه «اکسپو» با سه محور برگزار می‌شود
  • معرفی سیستان و بلوچستان با ۳ غرفه در نمایشگاه «اکسپو»
  • میزبانی نمایشگاه و جشنواره سلامت از شهروندان