Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@16:27:26 GMT

مشاغل خانگی انتخابی جذاب برای اشتغال زنان

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۱۲۱۷۱

مشاغل خانگی انتخابی جذاب برای اشتغال زنان

در ایران بنابر قانون ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی ، دولت موظف است بنا بر اصول 28 و 43 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به سند چشم انداز بیست ساله ، مشاغل خانگی را مطابق این قانون ساماندهی و حمایت نماید به نحوی که زمینه ایجاد اشتغال برای این گونه متقاضیان فراهم شود.
در این قانون منظور از مشاغل خانگی یا کسب و کار خانگی آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا عضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این قانون مشتمل بر 12 ماده و 6 تبصره است و صاحبان مشاغل خانگی را مشمول مزایایی همچون استفاده از بازارچه های محلی شهرداری ها برای عرضه محصولات تولیدی و معافیت از عوارض اداری و تجاری می کند و معافیت های مالیاتی و تامین وام های قرض الحسنه اشتغال از دیگر حمایت های قانونی از صاحبان مشاغل خانگی است.
در کشور ایران 305 شغل بعنوان کسب و کارهای خانگی تعریف شده که تمامی این شغل ها در تمام نقاط کشور بجز تعداد اندکی که مختص منطقه جغرافیایی خاصی است ، قابل انجام هستند.
مشاغل خانگی که بیشتر مورد استقبال واقع هستند شامل فرش بافی، بازاریابی تلفنی، عروسک سازی، شیرینی پزی، خیاطی، صنایع دستی و پرورش گیاهان خانگی است و غالبا هم از طرف زنان بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند.
در استان لرستان نیز طی سال های اخیر گرایش به مشاغل خانگی بخصوص در بانوان بیشتر شده بطوریکه از ابتدای امسال تاکنون حدود 500 مجوز راه اندازی کسب و کار خانگی صادر شده است.
در سال 95 نیز تعداد 377 مجوز برای مشاغل خانگی در این استان صادر شد که تقربیا 95 درصد آنها از بانوان بودند.
اکرم زنی 48 ساله و سرپرست خانوار یکی از صاحبان همین مجوزهای مشاغل خانگی است.
او که سرپرست خانواده ای سه نفره است ، خیاطی می کند و حال بعد از چندین سال تخصصی به پرده دوزی مشغول است از کارش رضایت دارد و می گوید توانسته مشتری هایی برای فروش کارهایش داشته باشد.
می گوید ؛ کار را در منزل انجام می دهد و 2 نفر دیگر که از آشنایان خانوادگی هستند را نیز به کار گرفته و از اینکه در فضای خانه توانسته کسب و کاری راه اندازی کند، خرسند است.
در پاسخ به اینکه میزان درامدش چقدر است ؟! تمایل به گفتن میزان عدد و رقم دقیقی ندارد اما از اینکه می تواند هزینه خود و خانواده را تامین کند رضایت دارد.
در طرحی قرار است در هشت استان کشور و از جمله لرستان بصورت پایلوت مشاغل خانگی مورد نیاز در هر منطقه (استان) مورد ارزیابی قرار گیرند و از متقاضیان مشاغل خانگی خواسته شود در همان مشاغل که در واقع بنا بر قابلیت ها و ظرفیت های آن منطقه درآمد زایی بیشتری دارند ، اقدام کنند.

**اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در هشت استان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در این زمینه به ایرنا می گوید: در طرح توسعه مشاغل خانگی که قرار است در هشت استان کشور بصورت پایلوت اجرا شود وزارت، تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، جهاد دانشگاهی و صندوق کارآفرینی امید همکاری دارند.
علی آشتاب افزود: در این طرح که در استان لرستان نیز اجرا می شود متقاضیان مشاغل خانگی بعد از ارزیابی های انجام شده مورد آموزش رایگان قرار می گیرند و با طی کردن دوره های آموزشی ، ارزیابی می شوند.
به گفته وی اجرای طرح الگوی نوین توسعۀ مشاغل خانگی با شناسایی ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان باعث اتصال به بازار خواهد شد.
آشتاب هدف اصلی الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی را ایجاد و تثبیت اشتغال از طریق کسب وکارهای خانگی عنوان کرد و گفت: استراتژی این طرح، توسعه کسب و کارهای خانگی و محلی بنا بر قابلیت ها و ظرفیت های درآمد زای هر منطقه و اتصال پایدار به بازار های فروش است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به تفاهم نامه‌ و قرارداد اجرایی پیاده‌سازی الگوی توسعه مشاغل خانگی اظهار کرد : مقرر شد این الگو، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد تسهیل گر ، مرحلۀ اول در استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، کردستان، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و کرمانشاه اجرایی شود.

**طرح توسعه مشاغل خانگی و اتصال به بازار فروش
آشتاب افزود: این طرح کاربردی در سه مرحله بررسی شامل شناسایی و اولویت‌بندی مزیت‌های استان‌ها ؛ توانمندسازی شامل ارزیابی و استعدادسنجی متقاضیان، هدایت و مشاوره به آنان، آموزش و ایجاد شبکه‌ بین کارآفرینان، خبرگان حوزه مشاغل خانگی و حتی بازار و خریداران و مرحله اتصال به بازار اجرا می شود.
مدیرکل تعاون کار وفاه اجتماعی لرستان یادآورشد: قابلیت انجام این نوع کسب و کار در منزل باعث ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلان آنها می شود که از آن جمله می توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی و امکان انتقال تجارت از طریق آموزش غیر رسمی به شیوه استاد - شاگردی بین اعضا خانواده اشاره کرد.

**ارزیابی 2 هزار و 700 نفر در طرح توسعه مشاغل خانگی در لرستان
مریم نعمتی ، کارشناس مسئول مشاغل خانگی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در این زمینه در گفت و گو با ایرنا گفت: در طرح توسعه مشاغل خانگی که از بزودی در استان اجرا می شود 2 هزار و 700 نفر مورد آموزش، ارزیابی و استعداد سنجی می شوند.
وی افزود: در این طرح مشاغل خانگی که متناسب با ظرفیت های استان قابلیت فروش محصولات آنها بیشتر است استخراج می شوند در سامانه مربوطه قرار می گیرند.
نعمتی یادآور شد: در این طرح افراد متقاضی کسب و کارهای خانگی دوره های آموزشی رایگان را طی می کنند بعد از ارزیابی شدن کارت مهارت به آنها داده می شود.

**حمایت های قانونی از مشاغل خانگی
وی با اشاره به برخی حمایت های قانونی که از صاحبان مشاغل خانگی می شود نیز گفت: از جمله این حمایت ها فراهم کردن زمینه فروش محصولات آنها در بازارهای محلی، معافیت های مالیاتی و پرداخت تسهیلات و وام های قرض الحسنه است.
کارشناس مشاغل خانگی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان افزود: حمایت های هر چند محدود باعث شده تا استقبال از مشاغل خانگی طی سال های اخیر بخصوص در بین زنان بیشتر شود.
وی افزود: اکنون در کشور تمایل زنان به کسب و کارهای خانگی بیشتر است و دراستان لرستان نیز به تبعیت از همین الگو، زنان گرایش و تماسب بیشتری به کسب و کارهای خانگی دارند بطوریکه می توان گفت 90 درصد صاحبان مشاغل خانگی را زنان تشکیل می دهند.
نعمتی گفت: از نظر سنی نیز متقاضان مشاغل خانگی در لرستان بین 20 سال تا 55 سال هستند یعنی جوانترین شخص مشغول به کسب و کار خانگی 20 سال و مسن ترین آنها 55 سال است.
به گفته وی مشاغل خانگی همچون فرش بافی، خیاطی، کشاورزی؛ شامل پرورش دام و طیور، پروش قارچ، طراحی و ساخت و تولید انیمیشن، صنایع دستی و بسته بندی مواد غذایی از جمله مشاغل خانگی پرطرفدار در لرستان است.
نعمتی همچنین گفت: از ابتدای امسال تاکنون 491 مجوز و در سال 95 نیز تعداد 377 مجوز برای مشاغل خانگی صادر شده است که 95 درصد متقاضان را زنان تشکیل می دهند.
بنا بر گفته محمد عطاردیان رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران نریخ بیکاری در جامعه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور یک نرخ بیکاری ٤٥‌درصدی وجود دارد که این نرخ در بین خانم‌ها به ٦٠‌درصد هم می‌رسد.
به نظر می رسد با توجه به استقبال زنان از مشاغل خانگی و با توجه به انعطاف پذیری که در نحوه اداره و راه اندازی اینگونه مشاغل وجود دارد این نوع کسب و کار به یکی از جذاب ترین کارها تبدیل شده است.
در چنین شرایطی که افراد جلوتر از دولت براساس نیاز یا علاقمندی در انجام اموری پیش قدم هستند اجرای طرح هایی همچون طرح توسعه مشاغل خانگی از سوی دولت می تواند راهکاری اثرگذار و قابل قبولی برای کاهش بیکاری و ورود زنان به بازار کار باشد.
1920/6060
خبرنگار:مهری میر دریکوند**انتشاردهنده:محمد علیدوستی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۱۲۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به مشارکت مردم استان در اجرای برنامه‌های توسعه ای بخش کشاورزی و در راستای ارتقای تولید، احداث و توسعه گلخانه های خانگی در دستور کار سازمان جهادکشاورزی قرار گرفته است.

سعید نارویی در گفت وگو با ایسنا، افزود: از سال ۱۴۰۲ تا به امروز بالغ بر ۵ هزار و ۳۲۹ پرونده گلخانه خانگی یا کوچک مقیاس از طریق سامانه سماک در سطح استان مورد بررسی قرار گرفت که منجر به صدور ۳ هزار و ۳۵۴ مورد پروانه تاسیس گلخانه خانگی درسطح ۹۸ هکتار شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از این تعداد ۱۹۷۵ گلخانه‌ خانگی در سطح ۵۷ هکتار موفق به کسب پروانه بهره برداری شده و به چرخه تولید پیوسته‌اند.

وی بیان کرد: کشت در محیط‌های بسته یا گلخانه، بدلیل مصرف آب کم و تولید بالا در واحد سطح امروزه مورد توجه بوده و نقش بسزایی در اشتغال روستائیان دارد.

وی خاطرنشان کرد: گلخانه های خانگی یا کوچک مقیاس در سطح ۹۰ تا ۲۹۹ مترمربع احداث می شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برپایی جشنواره بیتا در یزد
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • نمایشگاه صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و صنعت‌کاران سنندج برپا شد
  • حذف زودهنگام دختر شمشیرباز ایران از انتخابی المپیک
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • سومین نمایشگاه گردشگری،صنایع دستی و مشاغل خانگی در محمدآباد جرقویه برپا شده است
  • اجرای ۱۶ طرح طبقه بندی مشاغل جدید در کارگاه های گیلان
  • حمایت از کارگران آرامش صنعتی را به دنبال دارد
  • پرداخت بیش از ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه
  • پرداخت ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه