Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تلاش مقامات واشنگتن براي منزوي کردن ايران و روسيه با اعمال تحريم‌هاي شديدالحن، نتيجه‌اي عکس داشته؛ آمريکا در طرح کريدور «شمال-جنوب»، در حل و فصل مناقشه سوريه و در زمينه برجام، در انزوا قرار گرفته است. به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري تسنيم، روزنامه اينترنتي «وزگلياد» در تحليلي نوشته است: روز چهارشنبه آيت الله "علي خامنه‌اي" رهبر انقلاب اسلامي ايران در ديدار با "ولاديمير پوتين" رئيس جمهوري روسيه پيشنهاد کرد تا براي «منزوي ساختن آمريکا» دو کشور از دلار صرف نظر کرده و ارزهاي ملي را در عمليات مالي دوجانبه و چندجانبه جايگزين کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حتي رسانه‌هاي گروهي غربي نيز يادآور شده اند که سفر پوتين به تهران، نشان دهنده شکست سياست آمريکا در قبال روسيه و ايران بود. در واقع تلاش مقامات واشنگتن براي منزوي کردن ايران و روسيه و اعمال تحريمهاي شديدالحن جديد عليه اين دو کشور، منجر به نزديکتر شدن روابط اين دو قدرت منطقه اي به يکديگر شده است.
مقامات تهران و مسکو بدون توجه به اظهارات تند مقامات آمريکايي، همکاريهاي منطقه اي خود را افزايش داده اند که نمونه بارز آن اقدامات هماهنگ دو کشور در سوريه است که علاوه بر پيشبرد اهداف مشترک روسيه و ايران، به جهانيان هم ثابت کرد که در جهان عمودي و غيريکپارچه که داراي تنها يک «رئيس» است هم مي توان از «رئيس بزرگ» صحبت کرد و تقسيم بندي جهان دومي و سومي و ترس از «عقاب» يا «تندرويان» آمريکايي ديگر يک توهم قديمي است و جهان امروز پر است از يکپارچگيهاي افقي که «اهداف» خاص خود را دنبال کرده و در رويدادهاي بين المللي تاثيرگذار هستند.
آمريکا در طرح کريدور «شمال-جنوب» هيچ نقشي ندارد
و نشست سران سه جانبه روسيه، ايران و آذربايجان در تهران، اين مسئله را به خوبي ثابت کرد. اين سه کشور در تحقق طرح عظيم ايجاد کريدور حمل و نقل «شمال-جنوب» مشارکت دارند که بيش از هفت هزار کيلومتر وسعت داشته و همانطور که همه مي دانند قرار چين و هند را به قاره اروپا متصل کند که منفعت اين کريدور شامل همه، بغير از آمريکا خواهد رسيد و آمريکايي ها نه تنها در اين طرح جايي نداشته و بلکه توان آن را نيز ندارند که در اين خصوص کاري انجام دهند. يعني در حقيقت آمريکا در اين طرح بزرگ منطقه اي، دقيقا در انزوا قرار گرفته است.
نقش کم رنگ آمريکا در تقسيم بندي جديد نيروها در خاورميانه
در منطقه خاورميانه نيز وضعيت مشابهي بوجود آمده است. واضح است که روند اوضاع در سوريه، يکي از موضوعات بسيار مشخص مورد بحث در جريان مذاکرات ولاديمير پوتين با مقامات تهران بود. براي اينکه تلاشهاي روسيه، ايران و ترکيه براي حل و فصل مناقشه نظامي در سوريه و مبارزه با «طاعون سياه تروريسم» نه تنها ملموس، بلکه بسيار بسيار موثر عمل کرده و حلقه محاصره به دور نيروهاي تندروي افراطي را تنگ تر و تنگ تر کرده است.
"حسن روحاني" رئيس جمهوري ايران هم در ديدار با همتاي روسي خود تاکيد کرد که دقيقا به خاطر همکاري اين سه کشور مبارزه با تروريسم در سوريه در حال پايان يافتن است و اين يک پيروزي واقعي است.
و اين به معناي آن است که در تقسيم بندي جديد نيروها در منطقه خاورميانه، آمريکا ديگر نقش بسيار کمي خواهد داشت و اين کشور کاملا مستحق از دست دادن موقعيت خويش در منطقه است. ضمن اينکه دقيقا همزمان با سفر پوتين به تهران، دور ديگري از مذاکرات آستانه پيرامون سوريه نيز به پايان رسيد که باز هم به دلايل کاملا مشخص بدون شرکت آمريکا برگزار شد و اين مذاکرات، طبق ارزيابي رئيس جمهوري روسيه، نتايج مثبتي داشت و اين مسئله هم گوياي انزواي آمريکاست.
روسيه به حمايت خويش از توافق هسته‌اي ادامه خواهد داد
و در نهايت هم مسئله برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در زمينه برنامه هسته‌اي ايران است که مقامات مسکو بارها اعلام کرده و مي کنند که از آن حمايت خواهند کرد، حتي اگر آمريکا حاضر شود از آن خارج شود و با اين اقدام خود به يکي از مهمترين توافقات بين المللي در عرصه امنيت جهاني که براي دستيابي به آن سالهاي زيادي تلاش شده، آسيب جدي وارد کند و اين اقدام را اصلا نمي توان «برنامه مثبتي» از سوي واشنگتن ارزيابي کرد.
اين در حالي است که حسن روحاني در تهران به نقش سازنده روسيه در حل و فصل مشکلات پيرامون برنامه هسته‌اي ايران اشاره کرد. ضمن اينکه ديگر شرکت کنندگان بين المللي در برجام، از جمله کشورهاي اروپايي هم مخالف موضع گيري واشنگتن در قبال توافق هسته‌اي با ايران هستند و در اين عرصه نيز آمريکا در انزوا قرار دارد.
علاوه بر اين، در اظهارات رهبر انقلاب اسلامي ايران در ديدار با پوتين هم بارها عباراتي مانند مشارکت روسيه و ايران، روابط دوستانه دو کشور و حسن همجواري آنها شنيده شد که در عرصه روابط بين الملل، مفهوم و ارزش خاصي دارند.
پيشنهاد غيرمنتظره رهبر ايران در مورد انزواي آمريکا به پوتين
"گريگوري تروفيمچوک" کارشناس مسائل سياسي و رئيس شوراي کارشناسان بنياد حمايت از تحقيقات علمي «کارگاه نظريات اورآسيايي» معتقد است: «روسيه قصد منزوي کردن هيچ کشور خاصي را ندارد و ابتکار عمل رهبر ايران در ديدار با پوتين، را تقريبا بايد غيرمنتظره ارزيابي کرد. هرچند رابطه ايران با آمريکا هميشه قاطع بوده و اين مسئله ديگر براي کسي پنهان نيست. و قطعا ولاديمير پوتين هم از شنيدن چنين موضع گيري شوکه نشده است. البته اظهارات رهبر ايران در ديدار با پوتين، جالب توجه است، براي اينکه همه مي دانند که مسکو حتي در شرايط دشوار کنوني و تيرگي بيش از پيش روابط با واشنگتن، روي بهبود روابط آمريکا با روسيه حساب باز کرده و به از سرگيري همکاريهاي دوجانبه اميدوار است.
اين کارشناس تاکيد کرد: «البته اين يک واقعيت است که براي نمونه، آمريکا در سوريه، ديگر منزوي شده است. روسيه، ايران، ترکيه و برخي کشورهاي ديگر در حال تحقق طرحهاي خود در اين کشور هستند و قصد هم ندارند آمريکا را در آنها مشارکت بدهند. يعني در واقع حتي براي روسيه هم که خواهان انزواي آمريکا نبود، اوضاع در سوريه دقيقا به اين سمت پيش رفته است.»
به عقيده وي، بعيد نيست که اين مسئله در مورد استفاده از دلار آمريکا در مبادلات بازرگاني نيز رخ دهد، براي اينکه امروز روند يافتن ذخيره ارزي بغير از دلار، فعالانه حتي در داخل روسيه نيز مطرح شده است.
شکست سياست آمريکا در سوريه، غيرقابل انکار است
"سيمون باگداساروف" نماينده سابق دوما و کارشناس مسائل خاورميانه و آسياي مرکزي مي گويد: «شکست ائتلاف بين المللي به سرکردگي آمريکا که از گروههاي مسلح مخالف در سوريه حمايت مي کند، حقيقي است که نمي توان آن را ناديده گرفت. البته واشنگتن برنامه ها و دسيسه هايي براي سوريه در نظر گرفته که حل و فصل اوضاع سياسي در سوريه بعد از پايان مبارزه با داعش، نيازمند همکاري هر چه نزديکتر روسيه و ايران براي جلوگيري از آن است.»
به گفته وي، ايران اکنون در عراق به پيروزي مهمي دست يافته و به آمريکا اجازه نداده تا دولت مستقل کردستان را در خاک عراق بوجود آورد. اکنون مقامات تهران تلاش مي کنند تا دقيقا در سوريه نيز مانع از نفوذ آمريکا در اوضاع بعد از جنگ شوند و در اين بين مواضع و همکاري روسيه داراي اهميت زيادي خواهد بود.
بوگداساروف يادآور شد، در واقع به همين دليل است که آمريکا و اسرائيل از روند اوضاع کنوني در سوريه بشدت ناراضي هستند. و اين در حالي است که پيروزي قطعي در سوريه هنوز بدست نيامده و مبارزه بين نيروهاي سياسي داخلي و نقش آفرينانن خارجي در اين کشور براي مدت زيادي ادامه خواهد داشت.
قواعد بازي و نقش آمريکا در خاورميانه در حال تغيير است
"شاميل سلطانوف" رئيس مرکز تحقيقات راهبردي «روسيه-جهان اسلام» نيز تاکيد کرده است، در منطقه خاورميانه قواعد بازي در حال تغيير است. در حاليکه نقش آمريکا در روند اوضاع در حال تضعيف است، نقش قدرتهاي منطقه اي در محور سه جانبه اي متشکل از «ايران، ترکيه و قطر» در حال افزايش است. و اين تغيير ژئوپليتيکي در منطقه مي تواند نتايجي در پي داشته باشد که در حال حاضر نه در مسکو، نه در بروکسل و نه در واشنگتن، انتظار آن را ندارند.
به گفته وي، محور سه جانبه ديگري متشکل از «روسيه، ايران و ترکيه» نيز نقش خاص و مهمي در روند حل و فصل مناقشه نظامي در سوريه ايفاء مي کنند که تا چندي پيش حتي تصور آن بسيار دور از ذهن بود. در هر صورت اين محور سه جانبه ثابت کرده که بسيار موثر عمل مي کند و مي توان هرچند بصورت موقت، ولي روي هماهنگي اقدامات آنها در سوريه حساب کرد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۲۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است

رئیس سازمان غذا و دارو در در دیدار با معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه گفت: به دنبال کمک به تامین تجهیزات پزشکی و دارو و انتقال دانش فنی داروها به سوریه هستیم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید حیدر محمدی در دیدار با معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه با اشاره به وضعیت بازار دارویی و تجهیزات پزشکی در ایران اظهار کرد: یکی از دلایل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی در ایران طی سال‌های اخیر عدم همکاری برخی از کشورها و القای تحریم‌های ظالمانه بوده است.

وی با بیان اینکه امروز ایران به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در منطقه شناخته می‌‌شود، گفت: یکی از مؤلفه‌‌های مؤثر برای رقابت در بازارهای صادراتی توجه ویژه به کیفیت است. در کنار تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در کشور سعی کردیم کیفیت این فرآورده‌ها را ارتقا داده و صادرات را به بازار منطقه تقویت کنیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت مطلوب روابط سیاسی و اقتصادی ایران و سوریه، خاطرنشان کرد: قطعاً به دنبال کمک به تأمین تجهیزات و دارو و حتی انتقال دانش در این زمینه به کشور سوریه هستیم و امیدواریم این کشور نیز در آینده نزدیک بتواند ساختار سلامت خود را بازآرایی کند.

همچنین معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه ضمن تقدیر از همکاری‌های ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با کشور سوریه گفت: به دنبال توافق صورت گرفته در دو سال گذشته موفقیت ‌های خوبی در زمینه‌های مختلف این همکاری ذکر شده ایجاد شد.

وی افزود: ایران نقش مهمی در خصوص تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در بازار سوریه دارد و تقاضا داریم جمهوری اسلامی ایران در تأمین برخی از واکسن‌ های موردنیاز، ما را یاری کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کرملین: فشار آمریکا به متحدان روسیه بی‌نتیجه است
  • روز پر اتفاق اتاق تبریز در نمایشگاه ایران اکسپو
  • آخرین تحولات اوکراین| اعتراف کی‌یف به دستاوردهای نظامی روسیه
  • تحولات اوکراین| اعتراف کی‌یف به دستاوردهای نظامی روسیه
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • پیشرفت‌های علمی و صنعتی کشور نتیجه زحمات و تلاش‌های نیروی کار است
  • نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • تلاش برای گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه