Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس روابط بین الملل در مسکو گفت که همکاری های سیاسی و نظامی و تجاری میان ایران و روسیه و آذربایجان در مبارزه با تروریسم برای هر سه کشور اهمیت بسیاری دارد.

ایران آنلاین / دکتر نزار بوش ، کارشناس روابط بین الملل در مسکو در گفتگوی تلفنی با شبکه تلویزیونی العالم درباره اهمیت نشست سه جانبه رؤسای جمهور ایران و روسیه و آذربایجان در تهران و اهمیت همکاری میان این سه کشور در منطقه خاور میانه گفت: با توجه به اینکه منطقه در معرض خطر تروریسم قرار دارد برقراری روابط سیاسی و اقتصادی و نظامی میان این سه کشور از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نزار بوش با اشاره به اینکه روسیه در آذربایجان بزرگترین پایگاه راداری را در اختیار دارد گفت: همکاری میان این کشورها در مبارزه با تروریسم برای هر سه کشور اهمیت بسیاری دارد.
وی افزود: کشور آذربایجان در منطقه قفقاز قرار دارد و همانگونه که می دانید گروه های تروریستی زیادی در این منطقه حضور دارند و با توجه به اینکه ایران و روسیه هم پیمان یکدیگر هستند و در سوریه با کمک یکدیگر با تروریسم مبارزه می کنند این همکاری استراتژیک می تواند برای آنها مفید باشد. علاوه بر این همکاری های هسته ای و تجاری و نظامی میان ایران و روسیه می تواند واکنش و پاسخی در مقابل تحریم های آمریکا باشد.
وی با اشاره به اقدامات وزارت دفاع آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست تحریم ها و همچنین اعمال تحریم علیه روسیه گفت: روسیه با تحریم های اعمال شده آمریکا علیه ایران به شدت مخالفت کرده است.
کارشناس روابط بین الملل در مسکو در ادامه تصریح کرد: برگزاری این نشست سه جانبه میان رؤسای جمهور ایران و روسیه و آذربایجان این پیام را برای آمریکا و غرب به همراه دارد که این سه کشور در منطقه خاورمیانه با یکدیگر متحد هستند.
وی همچنین با اشاره به منافع مشترک ایران و روسیه و آذربایجان در دریای خزر گفت: این منافع مشترک باعث توسعه همکاری روز افزون میان آنها خواهد شد.
دکتر حسین رویوران ، کارشناس سیاسی در تهران که دیگر میهمان تلفنی شبکه العالم بود درباره اهمیت نشست سه جانبه رؤسای جمهور ایران و روسیه و آذربایجان در نشان دادن نقش ایران در منطقه گفت: به نظر من مهمترین پیام این نشست سه جانبه این است که نشان می دهد با وجود تمام اقدامات خصمانه آمریکا در منطقه خاورمیانه همکاری میان این کشورها در این منطقه امکان پذیر است. کشورهای مورد هدف آمریکا در منطقه اکنون با یکدیگر در زمینه های اقتصادی و امنیتی و گردشگری و دیگر زمینه ها با یکدیگر همکاری دارند و در معاملات خود از ارز های داخلی به جای دلار و یورو استفاده می کنند و این نشست نمونه ای از همکاری میان کشورهای سه گانه ایران و روسیه و آذربایجان است و حتما نتایجی برای مردم و دولت این سه کشور به همراه خواهد داشت.
مجری العالم در ادامه خطاب به نزار بوش در مسکو با اشاره به اظهارات ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه در خصوص دیدار وی با آیت الله سید علی خامنه ای ، رهبر انقلاب اسلامی و بررسی اوضاع منطقه ، بحران سوریه و همچنین تهدیدهای آمریکا علیه توافق هسته ای گفت: نقشی که روسیه می تواند در مقابله با تهدیدهای آمریکا بازی کند چیست؟
کارشناس روابط بین الملل در مسکو در پاسخ به این سؤال گفت: منافع مشترک ایران و روسیه این دو کشور را به اتخاذ یک استراتژی مشترک و تشکیل یک ائتلاف در مقابل آمریکا وا داشته است.
امروز در حالی که اسرائیل و آمریکا و برخی از کشورهای غربی از ائتلاف در مقابل ایران خبر می دهند اما روسیه نیز با نزدیک تر شدن به ایران و کشورهای منطقه خاورمیانه در برابر ائتلاف آمریکایی صهیونیستی ایستاده است.
مجری العالم در ادامه خطاب به دکتر حسین رویوران با اشاره به سفر پوتین و الهام علی اف به تهران و گفتگوی پوتین با آقای روحانی در خصوص تهدیدهای آمریکا علیه توافق هسته ای گفت: این دیدار چه تاثیری بر موضع گیری ایران در مقابله با تهدیدهای آمریکا می تواند داشته باشد؟
رویوران در پاسخ به این سؤال گفت: بدون شک توافق هسته ای توافقی بین المللی است و اکنون برخی از کشورها از جمله روسیه و چین و بسیاری از کشورهای اروپایی به توافق صورت گرفته احترام می گذارند و خواستار محترم شمردن توافق هسته ای از سوی کشورهای مخالف هستند و همه این موضع گیری ها بیانگر این واقعیت است که موضع آمریکا در مقابله با توافق هسته ای در انزوا قرار گرفته است.
وی با اشاره به نشست مشترک رؤسای جمهور کشورهای سه گانه در تهران گفت: یکی از پیامدهای این نشست حمایت روسیه و آذربایجان از توافق هسته ای و انزوای بیشتر آمریکا در برابر این توافق است.
مجری العالم در ادامه گفت: در این نشست قراردادهای مهمی به خصوص در زمینه سرمایه گذاری نفتی و گازی و به طور کلی انرژی به ارزش سی میلیارد دلار میان ایران و روسیه منعقد شده است. چنین قراردادهایی با این حجم بین این دو کشور که از بزرگترین کشورهای صادر کننده نفت و گاز هستند تا چه حد می تواند بر نقش آنها در تولید جهانی و ثبات قیمت نفت تاثیر گذار باشد؟
رویوران در پاسخ گفت: با توجه به اینکه موضوع نفت از اهمیت زیادی برخوردار است و ایران و روسیه و آذربایجان نیز همزمان هم صادر کننده نفت و هم در صادر کننده گاز به شمار می آیند لذا منافع و مصالح این کشورها ایجاب می کند که با یکدیگر در زمینه های مختلف از جمله موضوع اقتصاد هماهنگی داشته باشند و همان گونه که رئیس جمهور روسیه به این موضوع اشاره کرد اکنون روسیه در داخل و خارج اپک در کشورهای مختلف سرمایه گذاری کرده است و این اقدام فرصت های زیادی را از کشورهای غربی می تواند بگیرد.
وی افزود: هماهنگی میان ایران و روسیه و آذربایجان بدون شک به نفع مردم و حکومت این کشورها است چرا که توطئه ای به وسیله کشورهای غربی برای کاهش قیمت نفت همانند دو سال پیش وجود دارد اما همکاری های بیشتر میان این سه کشور می تواند اولا قیمت نفت را حفظ کند و ثانیا فرصت ضربه زدن دیگر کشورها به اقتصاد این کشورها را بگیرد.
مجری العالم در ادامه خطاب به نزار بوش ، کارشناس روسی با اشاره به نقش روسیه در مقابله با تهدیدهای آمریکا علیه توافق هسته ای گفت: آیا می توان انتظار داشت که روسیه در این زمینه نقش بیشتری در مقابله با تهدیدها آمریکا داشته باشد؟
نزار بوش در پاسخ به این سؤال گفت: روسیه نقش مثبتی در متوقف کردن زیاده خواهی های آمریکا و غرب در مقابل ایران و در مقابل تهدید ترامپ در پاره کردن توافق هسته ای بازی کرده است.
وی همچنین تصریح کرد: دولت روسیه از زبان تمام سیاست مداران این کشور قاطعانه اعلام کرده است که حتی یک بند از توافق هسته ای نباید تغییر کند و این پیام مستقیمی به آمریکا است که به هیچ وجه نباید در توافق منعقد شده با ایران دست برده شود چرا که این توافق خط قرمز است و تمام کشورهای امضاء کننده باید به آن متعهد باشند.
نزار بوش تاکید کرد: به نظر من روسیه به هیچ عنوان تحت تاثیر فشارهای آمریکا و اسرائیل قرار نمی گیرد و همچنین نمی گذارد که آمریکا توافق هسته ای را به بازی بگیرد. این در حالی است که برخی از کشورها همچون آلمان و فرانسه نیز با نظر روسیه موافق هستند./ صداو سیما

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۹۴۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعاها درباره اجرای توافق مهم میان ایران و طالبان

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 16 پس از آنکه بخشی از سیلاب شکل گرفته بر اثر بارش شدید در افغانستان از مرز دو کشور عبور کرد و وارد ایران شد، حالا ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه این اتفاق را در چارچوب اجرای توافق حقابه هیرمند خوانده و از تداومش در توافق با طالبان خبر داده است. اظهارات کنعانی را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • نقش سازنده سپاه در امنیت پایدار منطقه و مبارزه با تروریسم
  • امضای ۲ سند همکاری اقتصادی میان ایران و امارات 
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • بلینکن وارد سرزمین های اشغالی شد
  • تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است
  • کاظمی قمی: افغانستان شریک ما در مبارزه مشترک با تروریسم است
  • ادعاها درباره اجرای توافق مهم میان ایران و طالبان
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست