Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-08@22:08:36 GMT

تجلی هنر افغانستان در نمایشگاه نیمروز

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۲۸۹۲۰

تجلی هنر افغانستان در نمایشگاه نیمروز

نخستین نمایشگاه سراسری هنرهای تجسمی افغانستان با نام نیمروز در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، نخستین نمایشگاه سراسری هنرهای تجسمی افغانستان با نام «نیمروز» شامگاه جمعه 12 آبان 1396 با حضور علی مراد خانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان افغانستانی و ایرانی و نمایندگان سازمان‎های بین‎المللی در گالری شماره 1 فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای مراسم سید عباس سجادی، مدیر عامل بنیاد آفرینش‎های نیاوران ضمن خوش آمد گویی به حاضران همدلی و همراهی مردم دو کشور همسایه ایران و افغانستان را مورد تقدیر قرار داد و افزود: احساس همدلی میان ایرانیان و افغانستانی ها موجب شکل گیری این نمایشگاه شده است. بدون شک بدون تلاش‎های عاشقانه مریم کوهستانی برگزاری این نمایشگاه با این وسعت و در این سطح امکان پذیر نبود.

مدیر عامل بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران همچنین گفت: در زیر گرد و غبار جنگ افغانستان گنجی هست که بخشی از آن در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.این نمایشگاه آثار 53 هنرمند افغانستانی در حوزه هنرهای تجسمی است که 13 نفر از این هنرمندان ساکن افغانستان و 40 نفر از آنان ساکن کشورهای دیگر هستند.

دکتر مهنام، معاون امور اجتماعی یونسکو نیز با حضور در جایگاه در سخنان کوتاهی اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی یونسکو در جهان و ایران این است که تا حد امکان از برگزاری این گونه برنامه‎های تاثیرگذار فرهنگی و هنری حمایت کند.در دنیای امروز که تنها خشونت و نظامی‎گری دیده می‎شود ابزار هنر یکی از تاثیرگذارترین روش ها برای ارتباط و تعامل بیشتر فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... میان ملت‎های مختلف است.»

وی در پایان صحبت هایش با تشکر از برگزار کنندگان نمایشگاه با اشاره به حضور بیش از 400 هزار مهاجر افغانستانی در ایران ابراز امیدواری کرد ایران بتواند هر روز امکانات بیشتری را در اختیار این مهاجران قرار دهد

مجید ملانوروزی، مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی نیز در سخنانی با ذکر این نکته که بی تردید نمی‎توان در مورد هنر ایران صحبت کرد و به افغانستان، هندوستان و آذربایجان نپرداخت افزود : متاسفانه در این سال‎ها بیشتر به سمت هنر غرب رفتیم و اطراف خود را ندیده ایم.»

ملا نوروزی ادامه داد : ما باید به دنبال مشترکات فرهنگی باشیم که میان ما و سایر ملت‎های این منطقه وجود دارد. اگر خود را نشناسیم، شرق را نشناسیم، کشورهای همسایه‎مان را نشناسیم، چگونه می‎توانیم از هنر خاور میانه و از هنر کشورهای اسلامی و نیز کشورهای فارسی زبان صحبت کنیم. بی تردید یکی از مهم‎ترین پیکره‎های فرهنگی ایران زمین، افغانستان است که این دو کشور بیش از دو هزار سال اشتراکات فرهنگی دارند و امروز در این نمایشگاه شاهد این اشتراکات در هنر معاصر این کشور هستیم.»

وی در پایان سخنان خود از برگزارکنندگان این نمایشگاه و هنرمندان قدردانی کرد و خواستار استمرار این اقدامات شد.

علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پس از بازدید از کلیه آثار ارائه شده در نمایشگاه نیمروز با ذکر این نکته که خوشبختانه فرهنگسرای نیاوران گرانیگاه فعالیت‎های هنری حتی در عرصه بین‎المللی شده است گفت : خوشحالم که هنرمندان افغانستانی از سراسر دنیا آنچه که سال‎های سال در نگاه و ضمیر خود داشته‎اند در این نمایشگاه در معرض دید هنردوستان قرار داده‎اند. ما آمال و آرزوهای این هنرمندان را به وضوح در آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه می‎بینیم.»

مرادخانی در ادامه افزود: «هنرمندان افغانستانی و به ویژه هنرمندانی که سال‎ها در ایران مشغول فعالیت بوده‎اند به هیچ عنوان جدا از هنرمندان ایرانی نیستند

وی در پایان صحبت هایش ابراز امیدواری کرد تا بسترهای ارتباط فرهنگی هنری لازم به منظور ارتباط میان هنرمندان نام آشنای ایرانی و افغانستانی هر چه بیشتر فراهم شود تا هنرمندان دو کشور بتوانند ضمن ایجاد ارتباط با یکدیگر با هم الهام از هم نقاط مشترک میان دو ملت را تقویت کنند.

آیین افتتاحیه این برنامه همراه با سخنرانی نگار گرامی نماینده برنامه جهانی غذا در ایران، علی بابا اورنگ هنرمند افغانستان و پروین نوبهار نماینده کانون حمایت از کودکان کار و نیز شعر خوانی الیاس علوی نقاش هنرمند و شاعر افغانستانی و با توضیحات مریم کوهستانی نمایشگاه گردان این رویداد این مراسم به پایان رسید.
بیش از 15 هنرمند افغانستانی از 53 هنرمند شرکت کننده در این نمایشگاه در فرهنگسرای نیاوران حضور خواهند داشت که در طول برگزاری این نمایشگاه به اجرای پرفورمنس و ورک شاپ های مختلف خواهند پرداخت.

نخستین نمایشگاه سراسری هنرهای تجسمی افغانستان با عنوان «نیمروز» از 12 تا 26 آبان در گالری شماره 1 فرهنگسرای نیاوران برپاست. علاقمندان می‎توانند در روز‎های عادی از ساعت 10 الی 20 و در روز‎های تعطیل از ساعت 14 الی 20 به گالری شماره 1 در فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

انتهای پیام/

R33357/P1356/S4,40,42/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۸۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«قلیچ» به مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه قیلچ، پنجاه و هفتمین برنامه «مستندات یکشنبه» که زیرمجموعه سینماتک خانه هنرمندان ایران به پخش فیلم‌های مستند می‌پردازد، به نمایش فیلم مستند «قلیچ» به کارگردانی مصطفی پوریا نوری و تهیه‌کنندگی احسان اطمینان اختصاص دارد.

این برنامه ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت در سالن ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

پس از نمایش فیلم نیز نشست نقد و بررسی با حضور محمد بزرگ نویسنده و منتقد سینما، احسان اطمینان تهیه‌کننده مستند و پوریا نوری کارگردان اثر برگزار خواهد شد.

کد خبر 6098523 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب تجلی عمل صالح مبتنی بر سرمایه مردم است
  • تماشاگر یک کنسرت ویژه در فرهنگسرای نیاوران باشید
  • نمایشگاه کتاب تجلی همگرایی سلایق مختلف است
  • نمایشگاه کتاب تجلی همگرایی سلایق مختلف زیر سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی است
  • نگاهی به یک نمایشگاه هنری قرآنی/ مسؤولیتی که امید را زنده می‌کند
  • خوشنویسی ایران نیاز به حمایت دارد/ تاثیر بخش خصوصی در چرخه اقتصاد
  • تمدید اقامت دوماهه پناهجویان افغانستانی در پاکستان
  • «قلیچ» به مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران رسید
  • افغانستان| روز «دخترانه» در قصر «دارالامان»
  • ۴۷ میلیون افغانستانی را خوشحال کردیم | اینفانتینو هم از صعود افغانستان به جام جهانی هیجان‌زده بود